Lenovo Legion 5 Pro eller Legion 7 (nya från 2021) eller invänta nyheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av agh39:

Fick mina igår.
amazon.se
Kingston FURY Impact 32 GB (2 x 16 GB) 3200 MHz DDR4 CL20 Laptop Memory Kit med 2 KF432S20IB1K2/32

Tack! Beställde precis.

Permalänk
Medlem

Tjena, tänkte införskaffa mig en Lenovo laptop och tänkte på denna https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/barbar-gamingd...

Eller

https://www.proshop.se/Baerbar-dator/Lenovo-Legion-5-Pro-16AC...

men såg att 17" endast stödjer 16gb RAM, stämmer det? Trodde alla Lenovos kunde ha minst 32gb? Kanske utr o cyklar men men xD

Vad tycker ni om l5p med rtx 3060?

Kommer mesta dels spela wow, lol, csgo, tibia.. troligtvis inge nyare spel mem mam vet aldrig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masto:

Tjena, tänkte införskaffa mig en Lenovo laptop och tänkte på denna https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/barbar-gamingd...

men såg att den endast stödjer 16gb RAM, stämmer det? Trodde alla Lenovos kunde ha minst 32gb.

Det refererar till hur mycket RAM Lenovo erbjuder från fabrik. På Pro-modellen står det Max 32GB men vet säkert att den stödjer 64GB. Är ganska säker på att alla Legion-modeller stödjer upp till 64GB men det man bör tänka på om man uppgraderar RAM är att man bör spara originalminnena då Lenovo kan kräva dem vid garantiärenden.

17-tummaren saknar G-sync (något 15" L5 har, även L5P) men den kommer ge fler FPS eftersom den har lägre upplösning, dock nämner du spel som inte är speciellt tungdrivna och då tycker iallafall jag att du får mer ut av den bättre skärmen L5P erbjuder plus aningen trevligare chassi.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Det refererar till hur mycket RAM Lenovo erbjuder från fabrik. På Pro-modellen står det Max 32GB men vet säkert att den stödjer 64GB. Är ganska säker på att alla Legion-modeller stödjer upp till 64GB men det man bör tänka på om man uppgraderar RAM är att man bör spara originalminnena då Lenovo kan kräva dem vid garantiärenden.

17-tummaren saknar G-sync (något 15" L5 har, även L5P) men den kommer ge fler FPS eftersom den har lägre upplösning, dock nämner du spel som inte är speciellt tungdrivna och då tycker iallafall jag att du får mer ut av den bättre skärmen L5P erbjuder plus aningen trevligare chassi.

Aah då förstår jag! Tack så.mycket 👍

Jo så tunga spel blir det nog inte, så G-sync gör större skillnad? Som sagt är ju lite kluven, större skärm vs lite mindre fast bättre skärm 😇 men klarar man sig bra med ett rtx 3060 kort då jag hört att l5p skärmen kräver en del

Permalänk
Skrivet av p1er:

Det refererar till hur mycket RAM Lenovo erbjuder från fabrik. På Pro-modellen står det Max 32GB men vet säkert att den stödjer 64GB. Är ganska säker på att alla Legion-modeller stödjer upp till 64GB men det man bör tänka på om man uppgraderar RAM är att man bör spara originalminnena då Lenovo kan kräva dem vid garantiärenden.

17-tummaren saknar G-sync (något 15" L5 har, även L5P) men den kommer ge fler FPS eftersom den har lägre upplösning, dock nämner du spel som inte är speciellt tungdrivna och då tycker iallafall jag att du får mer ut av den bättre skärmen L5P erbjuder plus aningen trevligare chassi.

Skrivet av Masto:

Aah då förstår jag! Tack så.mycket 👍

Jo så tunga spel blir det nog inte, så G-sync gör större skillnad? Som sagt är ju lite kluven, större skärm vs lite mindre fast bättre skärm 😇 men klarar man sig bra med ett rtx 3060 kort då jag hört att l5p skärmen kräver en del

Kan det inte vara ganska vettigt att köra på L5P som har en finare skärm och njuta av den skarpare upplösningen plus starkare ljusstyrkan vid både vanlig användning samt i diverse mindre krävande spel och om man sedan vill spela något av de mer krävande spelen och framtida titlar så finns väl möjligheten att koppla sin laptop till en extern skärm i hemmet med FHD-upplösning som då kräver mindre av grafikkortet?

Man har ju såklart också möjligheten att sänka grafiken i tungdrivna spel och ändå nå bra FPS över 60+ med 3060 i QHD och även om grafiken blir lite lidande så ser det ju samtidigt skarpare ut med den högre pixeltäthet som en QHD-skärm har jämfört med en FHD-skärm!

För övrigt så är jag också väldigt nära att slå till på den där L5P modellen hos Proshop för 12700 kr... Känns som en väldigt prisvärd deal där man får både mycket prestanda och kvalitet för pengarna! Den är bara tusenlappen dyrare jämfört med vanliga Legion 5 som har 5600H/3060 och att uppgradera till 5800H/3070 är ett rejält hopp i pris (3000-5000 kr) när vi snackar om L5P & Legion 7! Vanliga Legion 5 med 5800H/3070 ligger på 14k så för 1300 kr mer så får man bättre prestanda och en mer framtidssäker laptop (8 kärnor + 8GB VRAM) men som sagt då går man miste om den finare skärmen... Har man dock redan en bra QHD-skärm i sitt hem så går det ju samtidigt lika bra att gå från FHD > QHD genom att koppla sin laptop till den och om man mestadels ändå ska använda den i hemmet när man spelar så kanske datorns skärm är till mindre betydelse och prestandan mer avgörande? I det fallet kanske vanliga Legion 5 med 5800H + 3070 för 14k är en bättre deal...

Permalänk
Medlem

Någon som testat att plugga in en quest 2 i Legion 7 med AMD cpu? Såg en tråd på reddit att porten går till iGPU istället för dGPUn vilket ger kass prestanda i VR så skulle vilja få det bekräftat innan jag lägger en beställning.

Vi pratar om USB-C portarna alltså.

Permalänk
Medlem

Beställde precis en Gen 7 Legion 5i Pro med Alder lake i7 och 3070ti. Lite risky då det inte finns några gen 7 recensioner men hoppas att de bara förbättrat mot gen6!

Permalänk
Skrivet av CTH:

Beställde precis en Gen 7 Legion 5i Pro med Alder lake i7 och 3070ti. Lite risky då det inte finns några gen 7 recensioner men hoppas att de bara förbättrat mot gen6!

Vart beställde du den ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Labbrocken:

Vart beställde du den ifrån?

Finns att beställa direkt ifrån lenovo. Jag köpte ifrån lenovo UK pga priset och leveranstid var bättre men de levererar bara till UK (jag har familj där som tar med sig den hit). Finns dock på svenska lenovo också

Permalänk
Medlem

Jag har en Legion 5 Pro som jag köpte förra året. En sak som jag har märkt är att kontrasten, eller vad det kallas, på skärmen ser lite annorlunda ut när jag startar datorn utan att strömsladden är inkopplad. Startar jag datorn med sladden kopplad verkar skärmen vara normal.
Är det nån inställning nånstans man kan ställa så att skärmen inte beter sig annorlunda när strömsladden inte är inkopplad?

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem

Jag väljer mellan två Lenovo Legion 5 där skillnaden är:
11:e Gen. Intel® Core™ i5-11400H processor
(https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/barbar-gamingd...)
vs
AMD Ryzen™ 5 5600H processor
(https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/barbar-gamingd...)

Är någon av dem att föredra?

Permalänk
Permalänk

Har supersvårt för att bestämma mig för om det är värt att vänta eller köpa nu..
Vill lägga runt 15000 och vara lite framtidssäker. Håller mig till 15"arna.

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Jag har nu fått min Legion 5i Pro Gen 7 (i7 och 3700ti) och första intrycken är:

+ Stilren
+ Massor av kraft
+ Skönt tangentbord
+ Relativt lite bloatware
+ Fläktar går upp i varv ganska snabbt men även om de blir ganska högljuda så är det mer some ett bakgrundssus än ett störande moment. Iof så undrade min fru om den skulle låta så mycket när jag fläskade på med Cinebench etc

- Dålig touchpad med kvalitetsproblem, både att den är lite "sladrig" till höger (verkar vara ett problem som alla har) och att den inte registerar klick längst ner. Jag kommer nog att använda en trådlös mus mestadels
- Backbleed ifrån nedre delen av skärmen (vekrar vara ett vanligt problem också)
- Tyngre än jag förväntat mig! (men jag har inte haft en gaming laptop de senaste åren)
- Stor laddare (som förväntat)
- Blir varm! (99C på CPU på performance vid cinebench multitrhead test) och ingen möjlighet till undervoltning på CPU Intel verkar ha låst undervoltning på all laptopmodeller förutom i9.

I stort så är jag mycket nöjd med den, det enda som jag är besviken på är touchpaden, jag tycker att i 2022 så ska det inte vara problem med touchpads längre. Lite orolig för temperaturen men kommer att köra på "balanced" prestandaläge och även skaffa ett par laptopfötter för att få upp den något ifrån skrivbordet.

Väldigt bra bang-for-buck, betalade 20 000 för den och det är 5000-10 000 mindre än konkurenterna med mostvarande prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CTH:

Jag har nu fått min Legion 5i Pro Gen 7 (i7 och 3700ti) och första intrycken är:

+ Stilren
+ Massor av kraft
+ Skönt tangentbord
+ Relativt lite bloatware
+ Fläktar går upp i varv ganska snabbt men även om de blir ganska högljuda så är det mer some ett bakgrundssus än ett störande moment. Iof så undrade min fru om den skulle låta så mycket när jag fläskade på med Cinebench etc

- Dålig touchpad med kvalitetsproblem, både att den är lite "sladrig" till höger (verkar vara ett problem som alla har) och att den inte registerar klick längst ner. Jag kommer nog att använda en trådlös mus mestadels
- Backbleed ifrån nedre delen av skärmen (vekrar vara ett vanligt problem också)
- Tyngre än jag förväntat mig! (men jag har inte haft en gaming laptop de senaste åren)
- Stor laddare (som förväntat)
- Blir varm! (99C på CPU på performance vid cinebench multitrhead test) och ingen möjlighet till undervoltning på CPU Intel verkar ha låst undervoltning på all laptopmodeller förutom i9.

I stort så är jag mycket nöjd med den, det enda som jag är besviken på är touchpaden, jag tycker att i 2022 så ska det inte vara problem med touchpads längre. Lite orolig för temperaturen men kommer att köra på "balanced" prestandaläge och även skaffa ett par laptopfötter för att få upp den något ifrån skrivbordet.

Väldigt bra bang-for-buck, betalade 20 000 för den och det är 5000-10 000 mindre än konkurenterna med mostvarande prestanda.

Övervägde denna starkt men blev en Msi GE76 för mig med i7 12700h och 3070ti istället.
17" skärm med 2560x1440.

Hur funkar 3070ti med spel i högre upplösning?

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Övervägde denna starkt men blev en Msi GE76 för mig med i7 12700h och 3070ti istället.
17" skärm med 2560x1440.

Hur funkar 3070ti med spel i högre upplösning?

Har inte testat så mycket ännu men av alla andra tester att döma så är det ungefär så bra som det blir på laptops i dagsläget. Laptops med 3080 får bara någon enstaka procent mer FPS. 3070ti är precis på gränsen för vad dagens kyllösningar klarar av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CTH:

Har inte testat så mycket ännu men av alla andra tester att döma så är det ungefär så bra som det blir på laptops i dagsläget. Laptops med 3080 får bara någon enstaka procent mer FPS. 3070ti är precis på gränsen för vad dagens kyllösningar klarar av.

Har ett 3080 idag på 1080p och det känns helt klart som att det kör funka med 1440p då man ofta ligger högt. Skriver hellre ner från ultra till high till fördel för högre upplösning. Den finns ju såklart DLSS i nästan alla spel idag med.

Så borde ju teoretiskt bli rätt bra

150w på gpu i din?

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Har ett 3080 idag på 1080p och det känns helt klart som att det kör funka med 1440p då man ofta ligger högt. Skriver hellre ner från ultra till high till fördel för högre upplösning. Den finns ju såklart DLSS i nästan alla spel idag med.

Så borde ju teoretiskt bli rätt bra

150w på gpu i din?

125w tror jag, men det hade nog varit svårt att få ut 150w + full fart på i7 CPU är svårt att få till på en laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CTH:

125w tror jag, men det hade nog varit svårt att få ut 150w + full fart på i7 CPU är svårt att få till på en laptop.

Msi plockar ju 175 på gpu och 45 på CPU. Men när används båda 100%?

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Msi plockar ju 175 på gpu och 45 på CPU. Men när används båda 100%?

Testade lite 3Dmark igår och gpu använder 150w

Permalänk
Medlem
Skrivet av CTH:

Testade lite 3Dmark igår och gpu använder 150w

Grymt

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av CTH:

Testade lite 3Dmark igår och gpu använder 150w

Testade att ta ner throttlestop och leka lite.
Låser man TDP till 45w så går gpu på 150w större delen av tiden. Bättre prestanda i gpu intensiva spel och 15c lägre temp på CPU.

Märkte ingen prestanda-vinst alls med att ha CPU som går upp runt 75-80w i spel vs låst i 45w. Dessutom höll sig gpu snarare på runt 125-130w när CPU tog mer watt.

Innan var CPU uppe på 100c korta stunder. Nu håller den sig på ca 72 med korta toppar på 82.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av CTH:

Jag har nu fått min Legion 5i Pro Gen 7 (i7 och 3700ti) och första intrycken är:

+ Stilren
+ Massor av kraft
+ Skönt tangentbord
+ Relativt lite bloatware
+ Fläktar går upp i varv ganska snabbt men även om de blir ganska högljuda så är det mer some ett bakgrundssus än ett störande moment. Iof så undrade min fru om den skulle låta så mycket när jag fläskade på med Cinebench etc

- Dålig touchpad med kvalitetsproblem, både att den är lite "sladrig" till höger (verkar vara ett problem som alla har) och att den inte registerar klick längst ner. Jag kommer nog att använda en trådlös mus mestadels
- Backbleed ifrån nedre delen av skärmen (vekrar vara ett vanligt problem också)
- Tyngre än jag förväntat mig! (men jag har inte haft en gaming laptop de senaste åren)
- Stor laddare (som förväntat)
- Blir varm! (99C på CPU på performance vid cinebench multitrhead test) och ingen möjlighet till undervoltning på CPU Intel verkar ha låst undervoltning på all laptopmodeller förutom i9.

I stort så är jag mycket nöjd med den, det enda som jag är besviken på är touchpaden, jag tycker att i 2022 så ska det inte vara problem med touchpads längre. Lite orolig för temperaturen men kommer att köra på "balanced" prestandaläge och även skaffa ett par laptopfötter för att få upp den något ifrån skrivbordet.

Väldigt bra bang-for-buck, betalade 20 000 för den och det är 5000-10 000 mindre än konkurenterna med mostvarande prestanda.

Grattis till nya modellen!
Undra om Lenovo får samma problem att möta efterfrågan med årets modeller, som i fjor.

Med boost är 150W max TGP för RTX3070TI.
RTX3080TI kan dra 175W och RTX3080(icke-TI) drar som max 165W.

Kul att läsa dina intryck och erfarenheter. Om du råkar köra några benchmarks, typ TimeSpy eller SOTTR e.dyl., så får du gärna dela med dig av dem här för jämförelse.
Det är ju inte allt för stora förändringar mellan 2021 Legion 5 Pro och nya 2022 men tror dem snackade om att alla (alltså Pro, icke-Pro och 7:an) har fått aningen uppdaterad kylning (Coldfront 4.0) så temperaturer hade också varit intressant att få höra om, även om TI-modellen är ett kraftigare GPU (närmre ett RTX3080) jämfört med RTX3070.

Absolut prisvärt köp med tanke på prestanda per krona.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Grattis till nya modellen!
Undra om Lenovo får samma problem att möta efterfrågan med årets modeller, som i fjor.

Med boost är 150W max TGP för RTX3070TI.
RTX3080TI kan dra 175W och RTX3080(icke-TI) drar som max 165W.

Kul att läsa dina intryck och erfarenheter. Om du råkar köra några benchmarks, typ TimeSpy eller SOTTR e.dyl., så får du gärna dela med dig av dem här för jämförelse.
Det är ju inte allt för stora förändringar mellan 2021 Legion 5 Pro och nya 2022 men tror dem snackade om att alla (alltså Pro, icke-Pro och 7:an) har fått aningen uppdaterad kylning (Coldfront 4.0) så temperaturer hade också varit intressant att få höra om, även om TI-modellen är ett kraftigare GPU (närmre ett RTX3080) jämfört med RTX3070.

Absolut prisvärt köp med tanke på prestanda per krona.

Timespy fick jag ganska exakt 12 000 på, max GPU temperatur under testet (körde det ett par gånger) ca 75 C så inte så illa. INgen överklockning eller liknande. CPU har det lite svettigare som sagt (kan pusha upp till 100C på någon kärna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Testade att ta ner throttlestop och leka lite.
Låser man TDP till 45w så går gpu på 150w större delen av tiden. Bättre prestanda i gpu intensiva spel och 15c lägre temp på CPU.

Märkte ingen prestanda-vinst alls med att ha CPU som går upp runt 75-80w i spel vs låst i 45w. Dessutom höll sig gpu snarare på runt 125-130w när CPU tog mer watt.

Innan var CPU uppe på 100c korta stunder. Nu håller den sig på ca 72 med korta toppar på 82.

Spännande, måste testa lite. Har inte använt throttlestop tidigare så blir till att kolla lite tutorials

Permalänk
Medlem
Skrivet av CTH:

Spännande, måste testa lite. Har inte använt throttlestop tidigare så blir till att kolla lite tutorials

Ja gör det. Har testat i ett flertalet spel och i längre sessioner och det är en vinst att ha CPU på 45watt då GPU håller sina 150w hela tiden i 2560x1440 och uppåt är spelen mer beroende av GPU ändå.

Cpu håller sig runt 4ghz på 45watt och användningen är runt 20-40% i dom flesta AAA-titlar.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Hoppar in i tråden lite snabbt. Ber om ursäkt om detta har diskuterats redan, men vad tror ni om denna?

https://www.proshop.se/Baerbar-dator/Lenovo-Legion-5-15ACH6H-...

Jag behöver gå över från stationär till laptop, och vill ha en dator som klarar de flesta spel med ok inställningar. jag spelar uteslutande World Of Tanks själv, men misstänker att jag kommer att få långa ut den till ungarna som spelar allt från CS till DCS och Microsoft Flight Simulator.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Hoppar in i tråden lite snabbt. Ber om ursäkt om detta har diskuterats redan, men vad tror ni om denna?

https://www.proshop.se/Baerbar-dator/Lenovo-Legion-5-15ACH6H-...

Jag behöver gå över från stationär till laptop, och vill ha en dator som klarar de flesta spel med ok inställningar. jag spelar uteslutande World Of Tanks själv, men misstänker att jag kommer att få långa ut den till ungarna som spelar allt från CS till DCS och Microsoft Flight Simulator.

Tror att det är lite rea på gamla årsmodeller, eftersom 2022 årsmodellen med ny generation CPUer, nytt minne DDR5, flera grafikkort och skärmar osv, är på väg ut:
https://www.ultrabookreview.com/52981-2022-lenovo-legion-5-5-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Någon som testat att plugga in en quest 2 i Legion 7 med AMD cpu? Såg en tråd på reddit att porten går till iGPU istället för dGPUn vilket ger kass prestanda i VR så skulle vilja få det bekräftat innan jag lägger en beställning.

Vi pratar om USB-C portarna alltså.

Varför inte bara köra med Airlink? Spelar HL Alyx på Quest 2 med det och tycker det fungerar perfekt, kan ju bero på vilket slags spel man spelar och hur Wifi situationen ser ut iof....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Sårbarhet upptäckt i BIOS på många Lenovo-laptops:
https://www.welivesecurity.com/2022/04/19/when-secure-isnt-se...

Man kan uppdatera BIOS via systemuppdatering i Lenovo Vantage.
Dock verkar vissa haft problem med den senaste 53WW-BIOS så jag skulle inte rekommendera att installera den, sen vet jag inte om man kan hitta äldre BIOS-versioner i Vantage.
Verkar heller inte gå att hitta äldre på Lenovo:s supportsida vad jag kan se.

Info från Lenovo och vilka modeller/versioner som drabbas:
https://support.lenovo.com/hr/en/product_security/len-73440
T.ex. på dessa modeller är BIOS fixad på denna version (och högre):
Legion 5 Pro-16ACH6H - GKCN51WW
Legion 5 Pro-16ITH6H - H1CN46WW
Legion 7-16ACHg6 - GKCN51WW
Legion 7-16ITHg6 - H1CN46WW
Legion 5-15ACH6H - GKCN51WW
Legion 5-15ITH6H - H1CN46WW

Jag uppdaterade till 51WW för ett tag sedan och har inte märkt några problem hittills, kör Windows 11.
Uppdatera BIOS på egen risk.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro