Permalänk

Var hosta ett NET API/backend

Hej,
Jag har utvecklat en app med tillhörande backend. Backenden består av ett antal NET APIer som pratar med varandra via en azure service bus samt en SQL databas.

Jag har aldrig hostat något likande innan och letar efter bra alternativ. Då jag redan har en azure service bus så känns det naturliga att använda azure, men spontant känns det dels dyrt och dels kan man inte sätta en spending limit vilket inte känns bra.

Det är ett hobby projekt så i alla fall till en början så förväntar jag mig inte allt för mycket trafik. Men jag tycker azure prismodell och tjänsteutbud känns som en djungel och väldigt svår att beräkna.

Någon som har tips på en bra host för ovan, med spending limit, att rekommendera?

Ett annat alternativ hade varit om man kunde sätta en spending limit på azure så man kan sova gott om natten. Kan man göra det på något vis med t. Ex ett uppgraderat konto?

Stort tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du kan sätta limit https://docs.microsoft.com/en-us/azure/cost-management-billin...

Om du redan använder Azures service bus känns det logiskt att använda Azure, annars kommer du få det jobbigt att debugga loggar om du ska använda olika clouds.

Men du kan ju slänga upp en gemensam app service plan för alla apierna, det du får betala för är om du vill ha mer prestanda. Finns även dev/test planer som är gratis om du klarar dig med ett segt system
Annars kan du skriva om allt till functions så kostar det i princip 0 kr 😁

SQL kan du hosta som en DTU om du kör MSSQL, startar runt 5$/m.

Beroende på hur många apier det är så får du testa dig fram med app service plan, kan börja med en billig typ B1 och skala upp om du ser minnet/cpun slår i taket.

Permalänk
Skrivet av zaibuf:

Du kan sätta limit https://docs.microsoft.com/en-us/azure/cost-management-billin...

Om du redan använder Azures service bus känns det logiskt att använda Azure, annars kommer du få det jobbigt att debugga loggar om du ska använda olika clouds.

Men du kan ju slänga upp en gemensam app service plan för alla apierna, det du får betala för är om du vill ha mer prestanda. Finns även dev/test planer som är gratis om du klarar dig med ett segt system
Annars kan du skriva om allt till functions så kostar det i princip 0 kr 😁

SQL kan du hosta som en DTU om du kör MSSQL, startar runt 5$/m.

Beroende på hur många apier det är så får du testa dig fram med app service plan, kan börja med en billig typ B1 och skala upp om du ser minnet/cpun slår i taket.

Jag skall kolla upp det du skriver. Till en början tror jag att en gratis plan för APIerna kommer fungera utmärkt då jag har under 10 APIer, men jag får titta vidare på databasen.

Angående price limit så har jag sett den länken, men det fungerar inte med en pay as you go plan. Hur och var köper man credits på ett bra vis? Är det visual studio proffessional subscription som krävs eller finns det andra sätt att köpa credits?

Tack för att du tar dig tid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av uuunknownnn:

Jag skall kolla upp det du skriver. Till en början tror jag att en gratis plan för APIerna kommer fungera utmärkt då jag har under 10 APIer, men jag får titta vidare på databasen.

Angående price limit så har jag sett den länken, men det fungerar inte med en pay as you go plan. Hur och var köper man credits på ett bra vis? Är det visual studio proffessional subscription som krävs eller finns det andra sätt att köpa credits?

Tack för att du tar dig tid!

Tänk på att alla 10 apier slåss om samma CPU/Ram från app service planen. Gratisplanen delas även med andra användare, den är också begränsad till 60 min CPU tid per dag.

Osäker på om man kan köpa credits eller om de är begränsade till vilken typ av konto du har. Det du skulle kunna göra är att skapa en budget via Cost Management. Det kommer inte stänga av allt, men du skulle kunna sätta upp att du får ett mail när du är inom 90% av din budget.

Tänk på att även om du stänger av apierna så allokeras en kostnad för att du har reserverad plats i VMs. Ända sättet att inte debiteras är att ta bort dem helt.

Du skulle eventuellt komma undan billigare om du kör containers med DigitalOcean droplets. Men du skulle få fakturor från två providers och latency för din service bus som ligger i Azure.

Permalänk
Medlem

För att kunna slå på Always On måste man ha minst Basic tier på en App Service. Konsekvensen av att inte ha det på verkar vara att den bakomliggande Docker-imagen (jag kör Linux-varianten av App Service i utvecklingsmiljön för mitt nuvarande projekt) måste starta, vilket ger ett antal sekunders fördröjning innan tjänsten svarar. När tjänsten väl är uppvärmd svarar den, men på första anropet tar det rejält med tid.