Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TimeLord
PromeX jag tror bestämt du missuppfattade lite, förmodligen för att jag var otydlig.
blixtnedslaget jag talade om rörde varför man sätter feritkärnor på telesladdar till faxmaskiner.
Om du sedan hade läst min uppföljande post så kom jag med en (i mitt tycke ) ganska så rimlig förklaring till varför den finns där.

Dessutom så tror jag alla här skiter i vem som byggt flest datorer.
... men det är klart lite nyfikna är vi nog allt, så hur många har du byggt om du är helt ärlig?

Privata: 6 st, (uppgraderingar/modifieringar borträknade)
Kunder:100+ (Elgigantos pc clinic bland annat...)
Svart: 20... (måste tjäna pengar på nåt.)

Visa signatur

Don't let the time pass waiting for the answers...
Bättre att se dum ut än att vara dummare än man ser ut!

"Man måste ju fan anstränga sig för att höra ditt mekk" /Martinuz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-PS-]

händer ingenting när jag sätter min fläkt bredvid skärmen
(plast)

haha har väl inget med plast å göra.. ?
snarare om den är skärmad eller oskärmad
föresten brukar inte fläktar vara skärmade med en sån där ferit grej ?

Permalänk
Medlem

Är det inte för att dämpa störningar som kablarna kan ta in, att de inte ska funka som antenner och dra in massa störningar på moderkortet ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Är det inte för att dämpa störningar som kablarna kan ta in, att de inte ska funka som antenner och dra in massa störningar på moderkortet ?

jag vet inte men mitt gamla moderkort (P2:a) tog in dansk radio i pc-speakern

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TimeLord
precis som Bengan säger så krävs det en jäkligt hög spänning
å den behöver ju inte leda igenom plasten den kan jo "hoppa" i mellan
schassit å knappen å till en av ledarna bakom.

Jobbar med a serva kopiatorer på dagarna å i alla kopiatorer och laster skirvare så finns det en eller flera corona trådar
(main, separetion och transfer) över dessa trådar så ligger en spänning på ett par tusen volt ( tänker inte gå in på varför)

Men hursom hällst så är ju själva coronan avskärmad med ett hölje av metall på 3 sidor o en sida är öppen, som ett U med tråden i mitten.
I varje ände på coronan så sitter ett block av plast där tråden sitter fast. Å jag har varit med om flera fall där det brännts hål i plasten å
så har man därigenom fått överledning till maskinens chassie, allternativt fått överledning till nått annat där et inte ska var några tusen volt.
själva poängen är att detta är ju plastsocklar som är gjorda för ändamålet å deom är ju iaf 3-5mm tjocka å ända så bränns det hål igenom.

Servar också kopiatorer: Öppen skulle jag inte säga att sidan är, sen vet jag inte hur Oki o så ser ut, själv servar man Kyocera Mita..
På KM så är det som du säger metall på tre sidor, sen är det ett fint galler över, som skyddar.

Fattar inte vad det du säger har med saken o göra, att plasten smälter på en dator tror jag inte är möjligt, då powerknappen inte har speciellt mycket ström i sig, faktum är att det är jordad om jag inte är fel ute.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher
Servar också kopiatorer: Öppen skulle jag inte säga att sidan är, sen vet jag inte hur Oki o så ser ut, själv servar man Kyocera Mita..
På KM så är det som du säger metall på tre sidor, sen är det ett fint galler över, som skyddar.

Fattar inte vad det du säger har med saken o göra, att plasten smälter på en dator tror jag inte är möjligt, då powerknappen inte har speciellt mycket ström i sig, faktum är att det är jordad om jag inte är fel ute.

jojo

servar kyocera mita jag oxå
även äldre modeller av mita, gestetner, triuph adler och några till
det där gallert du pratar om är en corona grid som sitter där för att fördela spänningen jämnt över trumman, inte för att skydda

orkar inte läsa tillbaka vad din andra komentar syftar på men jag tror bestämt att du missförstått mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Och varför drar du upp en sån gammal tråd?

aj f*n då... men varför låg tråden på sida 1?

Permalänk
Medlem

Trådens ålder är väl knappast av relevans? Verkar bara vara moderatorerna på Swec + 5-10 pers som "stör" sig på allt...

Är det intresssant att prata om så är det. Så är det bara. Forumet är till för att diskutera i, inte nån slags Hitlerjugend-FAQ där man ställer fråga, får svar, håller käften. Eller? Nästa gång jag skriver en fråga här så kanske jag ska be att få tråden låst när jag fått ett svar - vem vet - det kanske blir en uttragen diskussion om det? *bevare oss från det*

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Man kan lägga ringen i ett glas, så blir det en gelefigur om den får stå över natten

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Untitled
Man kan lägga ringen i ett glas, så blir det en gelefigur om den får stå över natten

seriöst??