Permalänk

Hjälp mig köpa en monsterdator!

Hejsan alla glada!

Det var väldigt längesen jag köpte en gamingdator typ kanske 10 år sen. Nu vänder jag mig till er proffs för hjälp, tittar just nu på komplett epic datorer och hos sharkgaming, väldigt sugen på en sån där men den kostar 60k och med lite justeringar hamnar jag på runt 36. Man kan säga att jag har en budget på runt 35-+ helst mindre men kan slå till för rätt monster. Vill ha det absolut bästa för runt 35-+ kör bara gaming och jag tror att ryzen skulle vara perfekt. Stationär dator med win10 och jag har redan skärmar. Tackar så mycket på förhand och önskar alla en trevlig helg!

Visa signatur

i7 2600k @ 4.3ghz - Msi armor 980 Ti
p8p67 Deluxe - 8gb corsair
corsair ax 1200 - Antec 1200
win10 - 860 evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av spartan_86:

Hejsan alla glada!

Det var väldigt längesen jag köpte en gamingdator typ kanske 10 år sen. Nu vänder jag mig till er proffs för hjälp, tittar just nu på komplett epic datorer och hos sharkgaming, väldigt sugen på en sån där men den kostar 60k och med lite justeringar hamnar jag på runt 36. Man kan säga att jag har en budget på runt 35-+ helst mindre men kan slå till för rätt monster. Vill ha det absolut bästa för runt 35-+ kör bara gaming och jag tror att ryzen skulle vara perfekt. Stationär dator med win10 och jag har redan skärmar. Tackar så mycket på förhand och önskar alla en trevlig helg!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/92P_AAn-KKfyy2xElB1y4U47tZ0/namnlos

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Inte Ryzen som han önskade? (gäller ju @SUMITOMO också )
Dessutom: om du kör två extra 180mm fläktar i botten på Torrent Compact så ryms bara ett micro ATX moderkort
(Två 140 eller tre 120 fläktar är nog en bättre idé!)

*edit*
Och behövs de där 4pins splittrarna? Torrent har väl fläkthub?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Inte Ryzen som han önskade? (gäller ju @SUMITOMO också )
Dessutom: om du kör två extra 180mm fläktar i botten på Torrent Compact så ryms bara ett micro ATX moderkort
(Två 140 eller tre 120 fläktar är nog en bättre idé!)

*edit*
Och behövs de där 4pins splittrarna? Torrent har väl fläkthub?

vet inte jag bara yolo'ade ihop något fint.
12600K är väl bättre?

fixat;
https://www.inet.se/kundvagn/visa/aGT_AHlEbn61DLFFkSEiq7CcUv8/namnlos

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Man får väldigt mycket för 35 papp. Som det ser ut nu så är det inte riktigt värt med DDR5 RAM och vad jag läst mig till är dyr SSD inget som påverkar laddtider i spel så värst mycket (än).

Här är en bas utan grafikkort men som lämnar en budget till ett riktigt fett grafikkort, typ 3080Ti.
Orkade inte kolla om RAM-minnena passar till ryzen CPU så det är en heads-up.
Köp Windows online via tredjepartshemsida för ca 200-300kr istället för i butik för 1000+.

Permalänk
Medlem

Känns lite väl yolo att dra på ett 12600K och sen inte ens ett moderkort som tillåter överklockning av CPU för 30 papp...
Har för mig att 12600K är hyffsat jämlik 5800x i prestanda. Rimligt i din build hade kanske varit en 12700F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JtotheD:

Känns lite väl yolo att dra på ett 12600K och sen inte ens ett moderkort som tillåter överklockning av CPU för 30 papp...
Har för mig att 12600K är hyffsat jämlik 5800x i prestanda. Rimligt i din build hade kanske varit en 12700F.

Ja men TS skrev inget om att överklocka

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ja men TS skrev inget om att överklocka

Puh, tur jag är på underclockers -- rätt sida!

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk

hej allesammans och tack för all hjälp, finns inte nån sida som har alla delar? lutar åt ryzen pga sett många reviews där dom får toppbetyg i gaming. 32gb ram räcker säkert. rtx 3080 minst borde jag ha, är väldigt väldigt sugen på denna: https://sharkgaming.se/almighty-shark

med lite trix hit o dit får jag ner den till 36-38 typ, är det nån som kan bygga om den så att den är perfekt för mig? vad säger ni om den setupen? ska inte överklocka men ryzen kör väl upp till 4.7-4,8 typ automatiskt när det behövs?

Visa signatur

i7 2600k @ 4.3ghz - Msi armor 980 Ti
p8p67 Deluxe - 8gb corsair
corsair ax 1200 - Antec 1200
win10 - 860 evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Puh, tur jag är på underclockers -- rätt sida!

TS pratade om färdigbyggda datorer så därav antog jag ej OC.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av spartan_86:

hej allesammans och tack för all hjälp, finns inte nån sida som har alla delar? lutar åt ryzen pga sett många reviews där dom får toppbetyg i gaming. 32gb ram räcker säkert. rtx 3080 minst borde jag ha, är väldigt väldigt sugen på denna: https://sharkgaming.se/almighty-shark

med lite trix hit o dit får jag ner den till 36-38 typ, är det nån som kan bygga om den så att den är perfekt för mig? vad säger ni om den setupen? ska inte överklocka men ryzen kör väl upp till 4.7-4,8 typ automatiskt när det behövs?

Stirra dig inte blind på Ryzen.
Både senaste Intel och AMD är i princip lika bra i spel.
Endast i få unika fall är den ena bättre än den andra.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

behövs ingen oc då grejerna är redan monster från fabrik^^ vad säger ni då om shark datorn?? ser så jävla fett ut. börjar dregla snart.

Visa signatur

i7 2600k @ 4.3ghz - Msi armor 980 Ti
p8p67 Deluxe - 8gb corsair
corsair ax 1200 - Antec 1200
win10 - 860 evo 500gb

Permalänk
Skrivet av spartan_86:

behövs ingen oc då grejerna är redan monster från fabrik^^ vad säger ni då om shark datorn?? ser så jävla fett ut. börjar dregla snart.

Är det chassit du gillar så finns Lian Li PC-011 Dynamic att köpa. Det ser ut som sharkgaming datorn har en något modifierat (till det sämre) version av det chassit.

Ska du ha datorn mest till spel? Intel är bättre än AMD just nu, så skulle rekommendera Intel om du ändå ska lägga så mycket pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spartan_86:

hej allesammans och tack för all hjälp, finns inte nån sida som har alla delar? lutar åt ryzen pga sett många reviews där dom får toppbetyg i gaming. 32gb ram räcker säkert. rtx 3080 minst borde jag ha, är väldigt väldigt sugen på denna: https://sharkgaming.se/almighty-shark

med lite trix hit o dit får jag ner den till 36-38 typ, är det nån som kan bygga om den så att den är perfekt för mig? vad säger ni om den setupen? ska inte överklocka men ryzen kör väl upp till 4.7-4,8 typ automatiskt när det behövs?

Du borde kolla på några jämförande tester mellan Ryzen och Alder Lake. Alder Lake presterar bättre i spel.

Permalänk
Medlem

Här är väl en variant på Shark-datorn. Jag tycker personligen CPU:n är helt overkill om det bara är för gaming, är nog ett par tusen i sjön där som aldrig kommer utnyttjas. Drog ner till 32gb RAM istället för 64, lite lugnare SSD. Allt är från Inet å verkar vara i lager.

https://www.inet.se/datorbygge/b1289684/swec

Permalänk
Medlem
Skrivet av spartan_86:

behövs ingen oc då grejerna är redan monster från fabrik^^ vad säger ni då om shark datorn?? ser så jävla fett ut. börjar dregla snart.

Jag fick ner den till 37K men tycker det var alldeles för dyrt för vad för grejer man får.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av spartan_86:

hej allesammans och tack för all hjälp, finns inte nån sida som har alla delar? lutar åt ryzen pga sett många reviews där dom får toppbetyg i gaming. 32gb ram räcker säkert. rtx 3080 minst borde jag ha, är väldigt väldigt sugen på denna: https://sharkgaming.se/almighty-shark

med lite trix hit o dit får jag ner den till 36-38 typ, är det nån som kan bygga om den så att den är perfekt för mig? vad säger ni om den setupen? ska inte överklocka men ryzen kör väl upp till 4.7-4,8 typ automatiskt när det behövs?

Som nån sade redan så är väl Intel ikapp och i en del fall förbi när det gäller spel nuförtiden? Kolla några färska recensioner
Inget fel på Ryzen dock! Det är stabil välutprovad plattform, så det är inte det enklaste att välja
Intels har nog potential att vara mer framtidssäker dock. (relativt sett)

Sharkgamingburken var väl fin men verkar väldigt överprissatt och ska du ha blingkomponenterna så det lyser på RAM och fläktar osv behöver du ju lägga till pengar för det också. (RGB fläktar ingår inte ens för de där hutlösa priset???)
Jag skulle kolla på något annat! Flera val i tråden lär ge samma prestanda till påtagligt lägre pris.
(vet inget om sharkgaming heller... verkar som de är en dansk firma i grunden?)

Skrivet av SuperDuperKillen:

Är det chassit du gillar så finns Lian Li PC-011 Dynamic att köpa. Det ser ut som sharkgaming datorn har en något modifierat (till det sämre) version av det chassit.

Det är inte PC-011 utan ett PC-08... Ett äldre, större och dyrare chassi som inte Lian Li själva säljer längre såvitt jag kan se.
Inte värt att betala massa extra för IMO!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av SuperDuperKillen:

Är det chassit du gillar så finns Lian Li PC-011 Dynamic att köpa. Det ser ut som sharkgaming datorn har en något modifierat (till det sämre) version av det chassit.

Ska du ha datorn mest till spel? Intel är bättre än AMD just nu, så skulle rekommendera Intel om du ändå ska lägga så mycket pengar.

jo bara till spel, kollar även film och lyssnar på musik men inget annat speciellt, det ska gameas ordentligt, min burk just nu laggar typ överallt nästan, har också ganska mycket skit i den som jag har samlat alla år. men intel som gäller då alltså. Skulle gärna vilja ha de där chassit med intel och 3080 kortet, finns det nån komplett burk med allt det där? pallar inte bygga sj, är en lat 35åring;)))

Visa signatur

i7 2600k @ 4.3ghz - Msi armor 980 Ti
p8p67 Deluxe - 8gb corsair
corsair ax 1200 - Antec 1200
win10 - 860 evo 500gb

Permalänk
Medlem

Finns utrymme för Windows 10 licens om du inte hade det samt byggnation av Inet. Har dock för mig de inte monterar vattenkylaren, men kan ha fel här. Annars finns Gratis hjälp vid montering av datorer här på SweC också. Finns säkert nån i Stockholms-området som kan hjälpa dig.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av spartan_86:

jo bara till spel, kollar även film och lyssnar på musik men inget annat speciellt, det ska gameas ordentligt, min burk just nu laggar typ överallt nästan, har också ganska mycket skit i den som jag har samlat alla år. men intel som gäller då alltså. Skulle gärna vilja ha de där chassit med intel och 3080 kortet, finns det nån komplett burk med allt det där? pallar inte bygga sj, är en lat 35åring;)))

Här har du en dator som är snabb och med massa rgb och bling. Valde corsair då de är enklast för att styra alla färger. Då slipper man 10st olika progam. Räcker med Corsair iCUE.
Inet bygger och installerar datorn.

AMD Ryzen 5800X
https://www.inet.se/kundvagn/visa/M2X_ACkdM8o3-l5Lq_iB9fa7bGA/namnlos

Intel 12600K (men utan stöd för överklockning)
https://www.inet.se/kundvagn/visa/O2X_AOdYII5TskFJk5IWQjmyWaw/namnlos

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

hehe tackar allihopa ska kika allt här och fundera. skippar shark då än så länge, och siktar på intel kanske, intel verkar klara av spel bättre vad jag ser.

Visa signatur

i7 2600k @ 4.3ghz - Msi armor 980 Ti
p8p67 Deluxe - 8gb corsair
corsair ax 1200 - Antec 1200
win10 - 860 evo 500gb

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tycker detta är en bra utgångspunkt till ett hyfsat pris. Du kan lägga ner mer på gpu men skulle ej rättfärdiga dagens priser på 3080ti/3090 samt 12700k/12900k som ej ökar märkvärdig prestanda vid gaming.

https://www.inet.se/datorbygge/b1289726/dator

Permalänk
Medlem

Har du Benify eller orkar skaffa för typ en tia så kostar denna 35k:- just nu. 3090 i9 64Gb 2Tb wd black.

https://www.hp.com/se-sv/shop/product.aspx?id=495Q3EA&opt=UUW...

Permalänk
Medlem

Rekommenderar varmt att du tar dig till närmaste Inet butik (ifall du bor nära) och rådfrågar deras personal då de är duktiga på att skräddarsy custom system samt har vettiga prebuilts.

Sweclockersmedlemmar har bra kompetens men ifall man inte är insatt i teknikträsket är det lätt att bli överväldigat och svårt att sålla alla förslag…

Lycka till!

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB | Razer Core X | MSI Aero GTX1080 |

Macbook Pro 14 | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swegatron:

Tycker detta är en bra utgångspunkt till ett hyfsat pris. Du kan lägga ner mer på gpu men skulle ej rättfärdiga dagens priser på 3080ti/3090 samt 12700k/12900k som ej ökar märkvärdig prestanda vid gaming.

https://www.inet.se/datorbygge/b1289726/datorhttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1289726/dator

Det här är det bästa förslaget hittills i tråden. Tyckte många andra förslag hade onödiga grejer som fläktkontroller och massa onödigt dyra fläktar.

Lägg till Windows om du vill att Inet ska installera det.

Permalänk

Tack allihopa, försöker läsa igenom allt och bestämma nått^^ kul med lite bling också;)
Jag har benify via jobbet så ska kolla där också.

Visa signatur

i7 2600k @ 4.3ghz - Msi armor 980 Ti
p8p67 Deluxe - 8gb corsair
corsair ax 1200 - Antec 1200
win10 - 860 evo 500gb

Permalänk

verkar som att i5 12600k presterar typ lika som i7 och i9, inga grymma skillnader i gaming, ska ja satsa på i5? eller lika bra köra me i9?

Visa signatur

i7 2600k @ 4.3ghz - Msi armor 980 Ti
p8p67 Deluxe - 8gb corsair
corsair ax 1200 - Antec 1200
win10 - 860 evo 500gb

Permalänk
Medlem

Kör i7 om du velar, F är riktigt prisvärd om du inte tänker överklocka

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25