Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du behöver el för att vattnet ska komma till kranen tyvärr

Ah, tänkte att det var någon ventil som räckte att öppna. Men man kan väl oftast tömma varmvattenberedaren direkt via ett rör under?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du behöver el för att vattnet ska komma till kranen tyvärr

Nja. Är det inte så att vattentornen sätter trycket i kranarna? Men det lär tömmas fort om strömmen går.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaskmapp:

Det är oroliga tider. Först en pandemi som vänder upp och ner på tillvaron för många och nu kriget i Ukraina med osäkerhet om vad som kommer att bli följden av det. Huden runt vår lycka och trygghet framstår som tunnare än många vill erkänna att den är.
Inser att jag själv är ganska illa förberedd på en verklig kris. Har bockat av en del punkter i foldern man fick hemskickad för några år sedan men det skulle bli mycket problematiskt omgående om grundläggande samhällsfunktioner slutar fungera (el, vatten etc.). Har ibland avfärdat ”preppers” (de riktigt seriösa med egenbyggd bunker, mat för månader, elverk o.s.v.) som domedagsprofeter.
Hur förberedd är du? Vad skulle vara planen för den första tiden om krisen kommer?

Sedan pandemin började byggde jag upp ett rejält lager av supplies i källaren.
Vi snackar vanliga mediciner, first aid kit, sovsäck, Trangia kök, frystorkad mat, vitaminer, vattenreningstabletter, några 50L vattendunkar, uppladdningsbar radio/lampa som också kan ladda mobiler osv och mycket mer.
Känner mig väldigt trygg att klara cirka två veckor i alla fall.

Permalänk
Medlem

Barnen gillar att campa, så har tält, sovsäckar, stormkök osv.
Sen är jag vegetarian, så har en hel del konserver hemma i vanliga fall, så inget speciellt för detta.

Hade velat köpa lite ved och en vattendunk, men det är omöjligt att få tag på idag.
Får ta ved från skogen om det skulle bli kris, och kan fylla ölbryggar-hinken med vatten. (Samt har ett par PET i frysten)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du behöver el för att vattnet ska komma till kranen tyvärr

Skrivet av Shakermaker:

Ah, tänkte att det var någon ventil som räckte att öppna. Men man kan väl oftast tömma varmvattenberedaren direkt via ett rör under?

Skrivet av Mullvaden83:

Nja. Är det inte så att vattentornen sätter trycket i kranarna? Men det lär tömmas fort om strömmen går.

Det beror på var vattnet kommer från.
Vattnet här kommer från såpass höjd att det inte pumpas upp i ett vattentorn först så det kommer fungera även utan el (om det inte blir andra problem som följd då så klart).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Seriös, kul och lite halvbisarr tråd. Talande om tiderna vi lever i, kanske.

Har faktiskt mestadels ovetande byggt upp en rätt rejäl nödreserv. Har skafferiet fullt av både konserver och torrvaror. Lugnt mer än en veckas mat finns alltid hemma, snudd på en månad kanske. Dryck finns också en hel del av (Tack diverse storpacksutförsäljare för den), dessutom har vi egen brunn hemma med handpump ifall det skiter sig rejält. Vedugn finns i flera rum och ved och skog har vi med. Har dessutom en gammal vedspis, och gasspis. Så allt är väl bra på den punkten ifall elen går.

Ifall kriget kommer till farstun har jag nästan alltid en packad 80 liters väska med kläder, utrustning, mat, och vatten. Detta då jag vandrar en jäkla massa och det brukar vara smidigt att ha det packat innan man drar ut så man kan spontansticka över 3-4 dagar.

Framtiden är gott oviss ibland. Jag hoppas innerligt att en situation där jag behöver ta till dessa medel uppstår aldrig kommer att ske.

Ja just, glömde nästan;

Русский военный корабль,
иди на хуй!

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem
Citat:

bort/mod

Dummaste jag hört att det skulle vara själviskt att vara prepper eller förberedd. Det är precis det MSB går ut med att man ska vara, se till att ha saker hemma så man klarar sig åtminstone ett par veckor.
Sen att folk går och tokhandlar nu och tömmer hyllorna och inte har koll på läget är en annan sak.
En riktig prepper förbereder och handlar saker över tid, tills man checkat av varje ruta i princip.
Är man dessutom förberedd så är man mindre beroende av staten initialt när något väl går åt pipan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Att vara "prepper" är ganska själviskt, det som behövs vid kris är frivilliga som hjälper till, antingen genom att ta upp vapen eller hjälpa till med allt annat som behövs i samhället.

Hur många kommer kunna hjälpa till efter ett par-tre dygn utan dricksvatten?

Det enda som är själviskt är beteendet jag nämnde på första sidan i tråden, folk som åker ut och tömmer butikerna på varor de rationellt inte har något behov av att lägga upp kolossala lager av, vilket leder till brist för alla andra. Ungefär som med handspriten 2019, när folk inte kunde nöja sig med att köpa en flaska utan skulle ha tio, eller köpte fyra stora balar dasspapper istället för en förpackning extra.

Skulle dock inte kalla dessa okynneshamstrare för "preppers". Grundtanken med prepping är att minska skadeverkningarna för sig själv och samhället i en kris genom att vara förberedd på olika sätt, inte att inducera nya kriser genom att agera i panik.

Permalänk
Medlem

Mycket av prepping verkar gå ut på att alla ska bunkra upp så de själva klarar sig medan världen går under runtomkring. Men det som folk som faktiskt varit i krig och katastrofer pekar på som gör störst skillnad är inte om du har en bunker i källaren och en årsförbrukning konserver hemma. Det som gör skillnad är hur folk organiserar sig tillsammans lokalt och hjälper varandra. För ensam är inte stark och i en kris så vet man aldrig när man behöver hjälp och av vem.

Lär känna dina grannar. Engagera dig i en lokal förening eller församling. Det är där som vi bygger upp förmåga till krishantering.

Sen skadar det inte med ett förråd med konserver och ett spritkök hemma, men det är inte det som kommer göra skillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halvmånen:

Mycket av prepping verkar gå ut på att alla ska bunkra upp så de själva klarar sig medan världen går under runtomkring. Men det som folk som faktiskt varit i krig och katastrofer pekar på som gör störst skillnad är inte om du har en bunker i källaren och en årsförbrukning konserver hemma. Det som gör skillnad är hur folk organiserar sig tillsammans lokalt och hjälper varandra. För ensam är inte stark och i en kris så vet man aldrig när man behöver hjälp och av vem.

Har haft prepping som intresse de senaste 17 åren, och håller absolut inte med. Det du pratar om är fantasier komna ur olika typer av fiktion. När man på olika sätt delar information med andra preppers så framgår det ganska tydligt att det enskilt viktigaste för att överleva är förmågan att samarbete. Råden är inte i närheten av lika mycket "bygg en bunker" som "lär känna din granne".

Som med alla andra fenomen i samhället finns det såklart alltid avarter med folk som tror att de ensamma ska rida ut apokalypsen på ett berg av konserver, men hela den mänskliga historien visar att det inte är ensamvargarna som klarar sig bäst utan de som klarar att samarbeta med andra för att överleva.

Permalänk
Medlem

Finns några tidigare trådar i detta ämne, är det något som saknas där?

Kan påtala kontantproblemet igen, tar alla ut pengar kontant kommer du ha råd att köpa mat någon månad, utan nya inkomster tar pengarna slut. De kontanta medlen motsvarar ca 5800 kr per person, så det fungerar inte om alla ska ta ut sina besparingar.

Får du fortsatt inkomster kommer det finnas elektroniska betalmedel.

Träder inte samhället in efter ett par dagar har du i princip ingen annan möjlighet än att förflytta dig till annat område.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Ponera att det blir problem med el och vatten...

Behåller varmvattenberedaren vattnet som redan finns där så man tömma det via kranarna för att dricka och laga mat?

Jag antar att man kan fylla toaletten med vatten manuellt och använda den, fram tills att det blir stopp om ingen samhällsfunktion tar hand om skiten?

Avlopp kräver avloppspumpar, det ska nog vara fall, men förmodligen bara ut till gatan. Att fylla ledningarna med skit låter inte som bra idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Dummaste jag hört att det skulle vara själviskt att vara prepper eller förberedd. Det är precis det MSB går ut med att man ska vara, se till att ha saker hemma så man klarar sig åtminstone ett par veckor.
Sen att folk går och tokhandlar nu och tömmer hyllorna och inte har koll på läget är en annan sak.
En riktig prepper förbereder och handlar saker över tid, tills man checkat av varje ruta i princip.
Är man dessutom förberedd så är man mindre beroende av staten initialt när något väl går åt pipan.

Se nedan, finns inte många situationer man kan hamna i där man måste ha sakerna på hyllan.

Har man bestämt sig för att sitta hemma i en situation som t.ex. Ukraina befinner sig i så är man ganska självisk, ta upp vapen eller hjälpa på något annat sätt borde vara prio.

Skrivet av Sveklockarn:

Hur många kommer kunna hjälpa till efter ett par-tre dygn utan dricksvatten?

Det enda som är själviskt är beteendet jag nämnde på första sidan i tråden, folk som åker ut och tömmer butikerna på varor de rationellt inte har något behov av att lägga upp kolossala lager av, vilket leder till brist för alla andra. Ungefär som med handspriten 2019, när folk inte kunde nöja sig med att köpa en flaska utan skulle ha tio, eller köpte fyra stora balar dasspapper istället för en förpackning extra.

Skulle dock inte kalla dessa okynneshamstrare för "preppers". Grundtanken med prepping är att minska skadeverkningarna för sig själv och samhället i en kris genom att vara förberedd på olika sätt, inte att inducera nya kriser genom att agera i panik.

I vilken situation har du inte tid att samla på dig några dunkar vatten och mat som invånare i Sverige?

Den situation som Ukraina är i nu är något man kan förbereda sig för flera veckor innan om det skulle hända i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

I vilken situation har du inte tid att samla på dig några dunkar vatten och mat som invånare i Sverige?

När 10 miljoner försöker göra samma sak samtidigt.

Jag behöver inte argumentera med dig för det har redan hänt med ett flertal varor under de senaste 2½ åren i Sverige, allt från torrjäst till toapapper, vilket ledde till stora leveransstörningar och så långa leveranstider att det aldrig hade hunnit kommit fram till butiken om kriget var ett par veckor bort.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har något bra system för att följa upp bäst-före-datum på exempelvis konserver och liknande?
Jag har smått börjat inhandla konserver, pasta och liknande för att klara familjen 1-2 veckor om det skulle blir kris.
Allt är inlagt i Excel och ligger uppdelat i vilken låda som det är nedpackat i. (konserver, torrvaror etc.)
Men helst skulle jag vilja få någon sorts varning om att tiden för bäst-före närmar sig istället för att manuellt behöva gå in och kontrollera detta.
Tanken är att ha detta i garaget och sedan nyttja det i vardagen när bäst-före-datumet närmar sig och på så sätt omsätta alla varor så det inte är något som ligger och blir gammalt.
Nån som har någon smart lösning? Eller är det Excel som gäller?

Visa signatur

ASUS ROG Strix 550-I | Ryzen 5 5600x | Gigabyte RTX 3070 Aorus Master 8GB | WD m.2 1tb | Samsung M.2 500GB | Corsair SF750 750W | 2x16GB Corsair Vengeance LPX | EVGA Supernova G2 750W | Predator Ultrawide 34" 1440p | Coolermaster NR200P White

Permalänk
Medlem

Gällande inläggen ovan om vatten och avlopp så nog alla kommuner någon sorts reservoar som nyttjas som mellanlagring för dricksvattnet, denna ligger på en sådan höjd så att självtryck ut från den räcker för att boende inom området den försörjer får tryck i vattenkranen. Finns även reservström på dom flesta vattenverk skulle jag tro.
På avloppsnätet och pumpstationer finns det även så kallade bräddledningar som leder ut till vattendrag/diken/sjöar om nätet skulle bli överbelastat. Vid strömavbrott så kommer det därför brädda på dessa punkter och viktiga och större pumpstationer kommer försörjas via reservkraft.

Att ta dricksvatten från pannan som någon skrev ovan är inte att rekommendera.

Krisar det rejält så i med en plastpåse i toalettstolen, gör dina behov och kasta ut/gräv ned den.

Visa signatur

ASUS ROG Strix 550-I | Ryzen 5 5600x | Gigabyte RTX 3070 Aorus Master 8GB | WD m.2 1tb | Samsung M.2 500GB | Corsair SF750 750W | 2x16GB Corsair Vengeance LPX | EVGA Supernova G2 750W | Predator Ultrawide 34" 1440p | Coolermaster NR200P White

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbz84:

Är det någon som har något bra system för att följa upp bäst-före-datum på exempelvis konserver och liknande?
Jag har smått börjat inhandla konserver, pasta och liknande för att klara familjen 1-2 veckor om det skulle blir kris.
Allt är inlagt i Excel och ligger uppdelat i vilken låda som det är nedpackat i. (konserver, torrvaror etc.)
Men helst skulle jag vilja få någon sorts varning om att tiden för bäst-före närmar sig istället för att manuellt behöva gå in och kontrollera detta.
Tanken är att ha detta i garaget och sedan nyttja det i vardagen när bäst-före-datumet närmar sig och på så sätt omsätta alla varor så det inte är något som ligger och blir gammalt.
Nån som har någon smart lösning? Eller är det Excel som gäller?

Kan bidra med informationen att även helkonserver påverkas av hur de förvarats. Burkar som förvarats i stabil och sval temperatur håller mycket bättre över tid, och kan då vara fullt ätbara långt efter bäst-före. Sett flera andra som gjort samma sak med MREs, och har själv testat med helkonserver som fått stå i fem år (3-4 år efter bäst-före), varav de som förvarats svalt smakat mycket bättre.

Den bästa metoden är att äta upp de äldsta burkarna av allt och köpa lika många nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbz84:

Är det någon som har något bra system för att följa upp bäst-före-datum på exempelvis konserver och liknande?

Ja, köp inte massa konstiga konserver utan köp sånt du använder, ta dem med äldst datum först och fyll på allt eftersom.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Kan bidra med informationen att även helkonserver påverkas av hur de förvarats. Burkar som förvarats i stabil och sval temperatur håller mycket bättre över tid, och kan då vara fullt ätbara långt efter bäst-före. Sett flera andra som gjort samma sak med MREs, och har själv testat med helkonserver som fått stå i fem år (3-4 år efter bäst-före), varav de som förvarats svalt smakat mycket bättre.

Den bästa metoden är att äta upp de äldsta burkarna av allt och köpa lika många nya.

Absolut, det är många matvaror som håller långt över det satta "bäst-före-datumet" och därför jag tänkte ha förrådet i garaget som håller en sval och relativt jämn temperatur sett över året.

Visa signatur

ASUS ROG Strix 550-I | Ryzen 5 5600x | Gigabyte RTX 3070 Aorus Master 8GB | WD m.2 1tb | Samsung M.2 500GB | Corsair SF750 750W | 2x16GB Corsair Vengeance LPX | EVGA Supernova G2 750W | Predator Ultrawide 34" 1440p | Coolermaster NR200P White

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbz84:

Absolut, det är många matvaror som håller långt över det satta "bäst-före-datumet" och därför jag tänkte ha förrådet i garaget som håller en sval och relativt jämn temperatur sett över året.

Hoppas du har tättslutande lådor runt konserverna och inte bara en stapel på golvet, för de kommer bli skitiga på ytor maten kommer i kontakt med när du tömmer burken annars.

Permalänk

Låten Land of Confusion av Genesis väldigt aktuell till hur det ser ut idag

https://www.youtube.com/watch?v=TlBIa8z_Mts

*Edit funkar inte att lägga videon direkt i inlägget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hoppas du har tättslutande lådor runt konserverna och inte bara en stapel på golvet, för de kommer bli skitiga på ytor maten kommer i kontakt med när du tömmer burken annars.

Införskaffade ett par lådor med lock från Bauhaus för detta, känns rejäla så tror och hoppas dom ska passa bra.

Visa signatur

ASUS ROG Strix 550-I | Ryzen 5 5600x | Gigabyte RTX 3070 Aorus Master 8GB | WD m.2 1tb | Samsung M.2 500GB | Corsair SF750 750W | 2x16GB Corsair Vengeance LPX | EVGA Supernova G2 750W | Predator Ultrawide 34" 1440p | Coolermaster NR200P White

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbz84:

Gällande inläggen ovan om vatten och avlopp så nog alla kommuner någon sorts reservoar som nyttjas som mellanlagring för dricksvattnet, denna ligger på en sådan höjd så att självtryck ut från den räcker för att boende inom området den försörjer får tryck i vattenkranen. Finns även reservström på dom flesta vattenverk skulle jag tro.
På avloppsnätet och pumpstationer finns det även så kallade bräddledningar som leder ut till vattendrag/diken/sjöar om nätet skulle bli överbelastat. Vid strömavbrott så kommer det därför brädda på dessa punkter och viktiga och större pumpstationer kommer försörjas via reservkraft.

Att ta dricksvatten från pannan som någon skrev ovan är inte att rekommendera.

Krisar det rejält så i med en plastpåse i toalettstolen, gör dina behov och kasta ut/gräv ned den.

Skulle säga som jag sagt i de tidigare trådarna, det är tankbilar som gäller i krissituationer. Är det störning mer än några enstaka timmar så kommer tankbilar till olika stationer runt om i samhället och det är detta du ska ha dunkarna till. Tidigare var det tänkt att vid större kriser ta vatten direkt ur sjöar, idag finns inte riktigt det med i planerna.

Du kanske redan har märkt att vid en läcka tar det inte lång tid innan trycket är borta, så mycket vatten är det inte i vattentornen.

Reservkraft till avlopp förutsätter att du kan hyra in reservaggregat och elektriker. Fungerar samhället kommer du nog uppmuntras att avlägsna dig frivilligt från kommunen och kemtoaletter kommer ställas upp åt de som så inte gör. Att bara skicka ut allt orenat är det sista de vill göra och inte vill de behöva spola ur massor ledningar för att folk skiter när avloppssystemet ligger nere och blockerar rören.

Utan rinnande vatten och avlopp blir det däremot inte så kul, du får inte med dig mer vatten än du orkar bära och får väl tvätta dig genom att hälla vatten över dig på gården. Så länge lastbilar kan ta sig fram så lär du dock ha dricksvatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbz84:

Införskaffade ett par lådor med lock från Bauhaus för detta, känns rejäla så tror och hoppas dom ska passa bra.

SmartStore (från Orthex) är utmärkta för inomhusförvaring, har ett flertal såna själv.

Permalänk
Medlem

Har inte ett skit bunkrat men sen är jag inte rädd heller.

Enda jag någonsin skulle överväga att bunkra är väl vatten eller tabletter att rena vatten och när det är slut får jag väl ge mig ut med vapen och leka Walking Dead första säsongerna.

Tycker det är ett fullkomligt skämt med folk som bunkrar, speciellt onödiga saker som toapapper mm.

Då menar jag inte de som har det som ett stort intresse utan de som panikbunkrar så fort de läst en rubrik i TV4 eller kollat på efter fem på tv..

Spritkök, konserver, frön, bönor och andra saker för egen odling etc är väl okej om man så vill men kommer det till den kritan i samhället finns det nog värre saker att oroa sig över.

Hade kriget kommit hit hade jag varit kvar hemma med mina husdjur. Inte en chans att jag hade lämnat dom och begett mig till skogs eller något skyddsrum. Dör man så dör man och dör hellre bekvämt i sängen och skulle det flyga bomber där jag bor så lär hela landet redan vara sönderbombat för just här finns inget av intresse för någon utomstående stormakt. Knappast något prio ställe.

Ta jägarexamen istället och köp er en bössa ni som är oroliga istället för att bunkra bönor, alvedon och toapapper.

Permalänk
Hedersmedlem

*Uppmaning*

Observera att denna tråden inte är till för att diskutera Ukraina vs Ryssland-kriget. Håll er till vad och hur mycket man bör/inte bör bunkra osv.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag är såhär förberedd:
Vatten finns i älven som ligger 1000 meter bort, knappt det behöver kokas, även flera liter i toaletten. Vet även vart det finns flera brunnar i närheten.
Mat har jag en del i skafferiet som nog räcker i minst två veckor till mitt hushåll, inte mer än vanligt, inget som är "speciellt utifall att".
Tillagning av maten går att göra i grillen om elen slutar komma, virke finns inom 100 meter.
Värme? Jo kläder, massvis av kläder, sovsäckar, tält, liggunderlag etc.
Toaletten då? Skog 100 meter bort, nemas problemas. Toalettpapper? Mja, klarar mig utan om det är kris på riktigt, gott om lav och mossa.

Blir det riktigt jobbigt så finns ju sommarstugan från 1800 talet med top of the line utrustning anno lantgård på 40 talet, samt isolerat under senaste 10 åren. 3 timmars promenad, med sjöutsikt, sjön har bra fiske. Samt skog åt alla håll och kanter, grannen har ordentligt med djur och odlingsmark också, och vi kommer bra överens.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du kanske redan har märkt att vid en läcka tar det inte lång tid innan trycket är borta, så mycket vatten är det inte i vattentornen.

Många vattentorn är dessutom avvecklade och är inget mer än, i bästa fall, dekorativa byggnader. Vattnet pumpas i mycket högre grad idag och därför försvinner trycket väldigt snabbt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av robbz84:

Gällande inläggen ovan om vatten och avlopp så nog alla kommuner någon sorts reservoar som nyttjas som mellanlagring för dricksvattnet, denna ligger på en sådan höjd så att självtryck ut från den räcker för att boende inom området den försörjer får tryck i vattenkranen. Finns även reservström på dom flesta vattenverk skulle jag tro.
På avloppsnätet och pumpstationer finns det även så kallade bräddledningar som leder ut till vattendrag/diken/sjöar om nätet skulle bli överbelastat. Vid strömavbrott så kommer det därför brädda på dessa punkter och viktiga och större pumpstationer kommer försörjas via reservkraft.

Att ta dricksvatten från pannan som någon skrev ovan är inte att rekommendera.

Krisar det rejält så i med en plastpåse i toalettstolen, gör dina behov och kasta ut/gräv ned den.

Nej alla kommuner har inte vattentorn, jag bor själv i en kommun som inte har det men pumparna har backupsystem som ger motsvarande funktion och skulle det fela så får jag promenera över åkern (eller kanske mer korrekt förbi åkern för det finns en väg som är några hundra meter längre att gå men det är betydligt enklare än att gå på en plöjning eller med grödor upp till knä/midjehöjd) och hinka upp vattnet själv.

Apropå huvudämnet så har SR samlat ihop och lagt ut detta på en och samma sida och det kan vara lyssningsvärt.
Lär dig mer om krisberedskap Tips och råd om hur du kan förbereda dig inför en krissituation.
https://sverigesradio.se/poddar-program/teman/7985331

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Många vattentorn är dessutom avvecklade och är inget mer än, i bästa fall, dekorativa byggnader. Vattnet pumpas i mycket högre grad idag och därför försvinner trycket väldigt snabbt.

Det försvinner väldigt snabbt även när de finns kvar också, de är liksom inte tänkta att fungera nästan tomma.