Hängningar på grund av Ryzen-processorers FTPM-modul ska åtgärdas i maj

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Och min funkar skitbra, med fTPM på och Bitlocker aktiverat.

Det är väl skitbra att dem jobbar på en lösning, att förvänta sig att allt fungerar smärtfritt hela tiden är lite väl, speciellt när det gäller elektronik.
Att dra ett helt företag, och samtliga dess produkter över en kant för du fick ett måndagsex, det däremot kan vara lite att ta i.

"min funkar ju". Jag kommer bli bannad om jag argumenterar vidare med dig.

Permalänk
Medlem

Inga problem på min platta...

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bra. Alla dåliga Windows 11-nyheter är bra nyhwter, åtminstone sålänge TPM, secure boot och sån skit är ett krav för en fullgod upplevelse (läs garanterade uppdateringar).

Indeed. Och du får inte glömma att man måste logga in med ett MS-konto också. Det är iaf vad jag har hört. Ska finnas någon väg kring det via cmd just nu, men det lär nog inte fungera alltför länge..

Skrivet av ZyntaX:

Att jag är drabbad gör att jag inte räknas? Hur menar du?
Min CPU lanserades November 2020. Och förra månaden släpptes en beta BIOS för att den ska fungera ok. Den löste inte problemet men om två månader säger dom sig ha kunna skaka fram en lösning.

Ja det är samma problem i Windows 10 med ftpm på.

Livet. Det är nog få processorjättar som har ett perfekt track record. 5900X utvecklades innan Win 11 släpptes så känns ju inte riktigt som att AMD hade möjlighet att kunna se in i framtiden.

Gå tillbaka till Win 10 utan ftpm så är du golden iaf. Vi är många som är kvar på Win 10, då det är välbeprövat och fungerar rätt bra vid det här laget. Känns som att jag personligen överlåter testandet och fixandet utav alla barnsjukdomar och problem i Win 11 till andra iaf. Jag hoppar nog först över till Win 11 när jag ser en riktig anledning till det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

"min funkar ju". Jag kommer bli bannad om jag argumenterar vidare med dig.

Tricket med diskussionsforum är ju att man kan dela olika erfarenheter eller argument.
Det är väl knappast andra användares fel om man inte har mer att komma med än att dra ett helt företag över kanten för att man har otur.

Jag fattar grejen, det är synd för de som inte har en fungerande ftpm, som tur är kostar det bara 149kr om man inte klarar sig utan en TPM.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Indeed. Och du får inte glömma att man måste logga in med ett MS-konto också. Det är iaf vad jag har hört. Ska finnas någon väg kring det via cmd just nu, men det lär nog inte fungera alltför länge..

Livet. Det är nog få processorjättar som har ett perfekt track record. 5900X utvecklades innan Win 11 släpptes så känns ju inte riktigt som att AMD hade möjlighet att kunna se in i framtiden.

Gå tillbaka till Win 10 utan ftpm så är du golden iaf. Vi är många som är kvar på Win 10, då det är välbeprövat och fungerar rätt bra vid det här laget. Känns som att jag personligen överlåter testandet och fixandet utav alla barnsjukdomar och problem i Win 11 till andra iaf. Jag hoppar nog först över till Win 11 när jag ser en riktig anledning till det.

Ja. Det är många sådana dumheter. Jag själv använder Microsoft-konto och har inget emot det men principen att de gör det svårt eller omöjligt att välja bort får mitt piss att koka. Microsoft-konto, secure boot, TPM och annat är inget som borde vara ett krav eller tvång, utan det borde vara valbart. Så att de som vill ha det kan ha det, och de som inte vill kan slippa. Att gå i en riktning mot lås och tvång borde inte mötas med en axelryckning av folk.

Många skulle inte märks någon skillnad om processor och RAM och moderkort var fastlött i chassit. Men principen borde ändå få folks kräkreflex att aktiveras.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja. Det är många sådana dumheter. Jag själv använder Microsoft-konto och har inget emot det men principen att de gör det svårt eller omöjligt att välja bort får mitt piss att koka. Microsoft-konto, secure boot, TPM och annat är inget som borde vara ett krav eller tvång, utan det borde vara valbart. Så att de som vill ha det kan ha det, och de som inte vill kan slippa. Att gå i en riktning mot lås och tvång borde inte mötas med en axelryckning av folk.

Många skulle inte märks någon skillnad om processor och RAM och moderkort var fastlött i chassit. Men principen borde ändå få folks kräkreflex att aktiveras.

Måste ju gå att komma runt en sån sak som MS-konto? Jag gjorde det på min W10 maskin, sen bytte jag lösenord och matade aldrig in det nya på den datorn. Den klagar att något är fel varje gång den får nätverk, men allt fungerar annars fint

Permalänk
Medlem

Intressant, har suttit och undrat vad det berodde på.
3600X och TUF Gaming X570-Plus sitter jag med.

Permalänk
Medlem

Kan inte säga att det är något jag har upplevt. Vore intressant att veta mer exakt vilken ev. kombination av mjukvara och hårdvara som triggar det. Känns som det inte kan vara helt slumpartat om bara "vissa" upplever det.

Hoppas dock att även äldre moderkort får denna BIOS-uppdatering. Många av dem har ju blivit övergivna vad det gäller Zen3-stöd, men de borde ändå få fixar för direkta buggar och problem om de "officiellt" har stöd för Win11.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Måste ju gå att komma runt en sån sak som MS-konto? Jag gjorde det på min W10 maskin, sen bytte jag lösenord och matade aldrig in det nya på den datorn. Den klagar att något är fel varje gång den får nätverk, men allt fungerar annars fint

Den klagar på mig också men det är för att jag inte har ställt in det där jävla Windows Hello. Jag är så trött på Microsofts attityd att allt som de tycker är fenomenalt måste alla andra också tycka är fenomenalt. Annars ska det gnällas på användaren i hopp om att de ger upp.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kör 5900x på MSI tomahawk x570 - kör win 11 med fTPM påslaget. Kan inte påstå att jag märkt av något stutter. Spelar inte mkt, men kör ett par rundor BFV dagligen - har ett 3080 kort, 2160 @ 144 hz

Finns det någon statistik på vilka som är värst drabbade? Har jag bara tur? Tolkar det som att struttret kan komma när som helst men inte hela tiden? Dvs när jag sitter i visual studio 2022 så kanske jag inte märker det?

// Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Kör 5900x på MSI tomahawk x570 - kör win 11 med fTPM påslaget. Kan inte påstå att jag märkt av något stutter. Spelar inte mkt, men kör ett par rundor BFV dagligen - har ett 3080 kort, 2160 @ 144 hz

Finns det någon statistik på vilka som är värst drabbade? Har jag bara tur? Tolkar det som att struttret kan komma när som helst men inte hela tiden? Dvs när jag sitter i visual studio 2022 så kanske jag inte märker det?

// Lazze

Sett det mest när jag sitter sitter och surfar, och råkar röra på musen samtidigt som det händer. Har vad jag märkt aldrig hänt medan jag spelat. Upptäcker det väldigt sällan, men kanske missar det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Bra. Alla dåliga Windows 11-nyheter är bra nyhwter, åtminstone sålänge TPM, secure boot och sån skit är ett krav för en fullgod upplevelse (läs garanterade uppdateringar).

"Jag kommer aldrig att uppgradera från Windows XP/98 för det är jättebästast i hela världen."

Låter det bekant?

Samma visa varje gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja. Det är många sådana dumheter. Jag själv använder Microsoft-konto och har inget emot det men principen att de gör det svårt eller omöjligt att välja bort får mitt piss att koka. Microsoft-konto, secure boot, TPM och annat är inget som borde vara ett krav eller tvång, utan det borde vara valbart. Så att de som vill ha det kan ha det, och de som inte vill kan slippa. Att gå i en riktning mot lås och tvång borde inte mötas med en axelryckning av folk.

Många skulle inte märks någon skillnad om processor och RAM och moderkort var fastlött i chassit. Men principen borde ändå få folks kräkreflex att aktiveras.

Secure boot ÄR valbar. Windows 11 kräver inte att man använder Secure Boot, bara att moderkortet STÖDJER Secure boot.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

"Jag kommer aldrig att uppgradera från Windows XP/98 för det är jättebästast i hela världen."

Låter det bekant?

Samma visa varje gång.

Låt mig gissa... För att få grönt i compatibility checker så måste man aktivera funktionen? Annars borde jag ha kunnat uppgradera

Jag har 3900X så alla krav som finns där är uppfyllda men den gnäller ändå.

Skrivet av jnsson:

Secure boot ÄR valbar. Windows 11 kräver inte att man använder Secure Boot, bara att moderkortet STÖDJER Secure boot.

Ja jag minns... För det var väl så att alla gnällde på Windows Vista och Windpws 8 när det kom men sen när folk vant sig så tyckte de det var helt OK och de båda operativen blev dominerande för sin tid.. Eller?

Nej. Snarare är det så att Microsoft iblamd gör saker som folk inte gillar. Att det är "varannan bra, varannan dålig" på konsument-windows är ett rätt välkänt meme vid det här laget, och det är bara synd att även Microsoft känner ett behov av att hålla det levande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

En blocking SPI transfer som stallar hela CPUn? Man tar sig för pannan. Den som skrev den koden kan inte ha förstått innebörden av vad den gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Låt mig gissa... För att få grönt i compatibility checker så måste man aktivera funktionen? Annars borde jag ha kunnat uppgradera

Jag har 3900X så alla krav som finns där är uppfyllda men den gnäller ändå.

Ja jag minns... För det var väl så att alla gnällde på Windows Vista och Windpws 8 när det kom men sen när folk vant sig så tyckte de det var helt OK och de båda operativen blev dominerande för sin tid.. Eller?

Nej. Snarare är det så att Microsoft iblamd gör saker som folk inte gillar. Att det är "varannan bra, varannan dålig" på konsument-windows är ett rätt välkänt meme vid det här laget, och det är bara synd att även Microsoft känner ett behov av att hålla det levande.

Windows 7 var i princip Vista Service Pack 3. De två stora anledningarna att Win7 fungerade bättre var att tillverkarna hade haft tid att få ut stabila drivrutiner för den nya WDM:en och att datorer hade mer RAM och flertrådade CPU:er när det kom ut. Många försökte uppgradera sina gamla datorer med single-core och 1 - 2 GB RAM från XP till Vista, vilket resulterade i väldigt dålig prestanda och gav det dåligt rykte. Ett annat problem var att applikationsutvecklare inte hade koll på UAC när Vista släpptes, men hade skärpt till sig när Win7 kom ut och slutat att t.ex. lagra konfigurationsfiler i Program Files. Sedan hade även RTM-versionen av Vista en hel del allvarliga brister, men de åtgärdades med SP1 och SP2.

Bortsett från GUI:t var även Windows 8 väldigt bra, med många stora förbättringar från Win7 "under huven". Så "varannan dålig" är definitivt mer av ett meme eller självuppfyllande profetia snarare än något Microsoft själva kan rå för.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Windows 7 var i princip Vista Service Pack 3. De två stora anledningarna att Win7 fungerade bättre var att tillverkarna hade haft tid att få ut stabila drivrutiner för den nya WDM:en och att datorer hade mer RAM och flertrådade CPU:er när det kom ut. Många försökte uppgradera sina gamla datorer med single-core och 1 - 2 GB RAM från XP till Vista, vilket resulterade i väldigt dålig prestanda och gav det dåligt rykte. Ett annat problem var att applikationsutvecklare inte hade koll på UAC när Vista släpptes, men hade skärpt till sig när Win7 kom ut och slutat att t.ex. lagra konfigurationsfiler i Program Files. Sedan hade även RTM-versionen av Vista en hel del allvarliga brister, men de åtgärdades med SP1 och SP2.

Bortsett från GUI:t var även Windows 8 väldigt bra, med många stora förbättringar från Win7 "under huven". Så "varannan dålig" är definitivt mer av ett meme eller självuppfyllande profetia snarare än något Microsoft själva kan rå för.

Så att Microsoft inte ger tillverkare tillräckligt med tid för att hinna anpassa hård och mjukvara till nya funktioner är inte Microsofts fel menar du?

Microsofts operativsystem är inte vatten värt utan kringliggande hård och mjukvara så jo, att de stressar fram nya saker och sätter systemkrav som tar lång tid att anpassa sig till utan att ge tillräckligt med tid för den anpassningen skulle jag nog säga är helt och hållet deras fel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Nej. Snarare är det så att Microsoft iblamd gör saker som folk inte gillar. Att det är "varannan bra, varannan dålig" på konsument-windows är ett rätt välkänt meme vid det här laget, och det är bara synd att även Microsoft känner ett behov av att hålla det levande.

Den är välkänd och fortfarande fullständigt felaktig då man måste "glömma bort" versioner som inte passar in i den teorin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Den är välkänd och fortfarande fullständigt felaktig då man måste "glömma bort" versioner som inte passar in i den teorin.

Nej? Felet folk gör är att de inkluderar server-klienter. "Vad då? Windows 2000 var väl jättebra?" Ja, men det var inte ett konsument-OS.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så att Microsoft inte ger tillverkare tillräckligt med tid för att hinna anpassa hård och mjukvara till nya funktioner är inte Microsofts fel menar du?

Microsofts operativsystem är inte vatten värt utan kringliggande hård och mjukvara så jo, att de stressar fram nya saker och sätter systemkrav som tar lång tid att anpassa sig till utan att ge tillräckligt med tid för den anpassningen skulle jag nog säga är helt och hållet deras fel.

Spelar egentligen ingen direkt roll vems felet är.

Grundproblemet är väl snarast att det uppstår ett höna/ägg-problem varje gång Microsoft gör förändringar; många tredjepartsutvecklare (oavsett drivrutiner eller annan mjukvara) är väldigt oengagerade vad gäller att anpassa sig till något nytt alls, särskilt något som ligger långt fram i tiden.
Det är först när blåslampan kommer fram som intresset uppstår att fixa vad det nu är som kunderna börjat klaga över... Och det inträffar ju aldrig om man bara väntar.

Jag tror iaf att mer tid bara skulle göra marginell skillnad.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Har aktiverat ftpm på min 1950x x399. Windows 10 insider preview. Jag har precis samma ljudet viker och det blir ett lagg i dota 2 på 1+ sekunder.

Jaha där ser man. Tycker plattformen fungerat bra men är inte intel lite mindre glitchig? Det som verkligen fungerat dåligt för intel är säkerhetspatcharna. Vissa maskiner blev obrukbara under nästan ett år. (Dell alienware 17r4 tror jag det var). Så hmm totalt set5 under närmsta åren så har faktiskt amd fungerat bättre. Men den nyare intel 6 core laptop (alienware 17r5) har kanske fungerat bäst förutom att den blir för varm för sitt nätverkskort vid mining.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Spelar egentligen ingen direkt roll vems felet är.

Grundproblemet är väl snarast att det uppstår ett höna/ägg-problem varje gång Microsoft gör förändringar; många tredjepartsutvecklare (oavsett drivrutiner eller annan mjukvara) är väldigt oengagerade vad gäller att anpassa sig till något nytt alls, särskilt något som ligger långt fram i tiden.
Det är först när blåslampan kommer fram som intresset uppstår att fixa vad det nu är som kunderna börjat klaga över... Och det inträffar ju aldrig om man bara väntar.

Jag tror iaf att mer tid bara skulle göra marginell skillnad.

Då är ju den uppenbara läsningen att Microsoft måste bli bättre på kompatibilitet. De är inte direkt några nybörjare vad gäller mjukvara så det borde gå att lösa bättre.

Sen tror jag också att historiskt sätt har de varit lite väl kåta vad gäller att sätta systemkrav så pass lågt att tillverkarna får låtsas att rent skräp kan köra en viss version av Windows. Och det är ju definitivt något de har full kontroll över att säga nej till men så har inte varit fallet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Huh, det förklarar mina låsningar jag haft på W10. Drog igång TPM för att få uppdateringsprompten för W11 och började få frysningar där efter, testade att stänga av TPM då det var den senaste ändring jag gjort och frysningarna försvann.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Fick hem ett ASUS TPM kort, men jag har ju fTPM aktiverat i BIOS.
Någon som vet hur man går till väga för att byta?
Bara att slänga in kortet, och blippa runt i BIOS eller?

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Fick hem ett ASUS TPM kort, men jag har ju fTPM aktiverat i BIOS.
Någon som vet hur man går till väga för att byta?
Bara att slänga in kortet, och blippa runt i BIOS eller?

Förmodligen bara att koppla in kortet och stänga av fTPM i UEFI Setup.

Om du använder TPM för något så kommer förstås inte innehållet ha förts över, så om du t.ex. använder Bitlocker med TPM så lär du behöva din recovery key.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då är ju den uppenbara läsningen att Microsoft måste bli bättre på kompatibilitet. De är inte direkt några nybörjare vad gäller mjukvara så det borde gå att lösa bättre.

Sen tror jag också att historiskt sätt har de varit lite väl kåta vad gäller att sätta systemkrav så pass lågt att tillverkarna får låtsas att rent skräp kan köra en viss version av Windows. Och det är ju definitivt något de har full kontroll över att säga nej till men så har inte varit fallet.

Ja, det är ju ett annat perspektiv av samma sak.
Dock är det en sån där grej som är extremt mycket lättare sagt än gjort om man faktiskt förväntar sig riktiga förbättringar, inte bara ytligt tjafs som "nu med rundade hörn", "nu med Fisher Price-tema" eller vad det nu må vara.

Och ja, det där med systemkraven har absolut varit ett återkommande problem. Det var ett problem med Windows 95, det var ett problem med Windows XP, det var ett problem med Windows Vista... och sedan åtminstone ett upplevt problem, fast av omvänd karaktär denna gång, med Windows 11.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Förmodligen bara att koppla in kortet och stänga av fTPM i UEFI Setup.

Om du använder TPM för något så kommer förstås inte innehållet ha förts över, så om du t.ex. använder Bitlocker med TPM så lär du behöva din recovery key.

Ok, Bitlocker använder jag mig inte av så får ta och testa lite senare ikväll.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, det är ju ett annat perspektiv av samma sak.
Dock är det en sån där grej som är extremt mycket lättare sagt än gjort om man faktiskt förväntar sig riktiga förbättringar, inte bara ytligt tjafs som "nu med rundade hörn", "nu med Fisher Price-tema" eller vad det nu må vara.

Och ja, det där med systemkraven har absolut varit ett återkommande problem. Det var ett problem med Windows 95, det var ett problem med Windows XP, det var ett problem med Windows Vista... och sedan åtminstone ett upplevt problem, fast av omvänd karaktär denna gång, med Windows 11.

Det borde ju absolut ligga i Microsofts intresse att deras produkter upplevs som bra. Och folk köper liksom inte detta med att allmänheten ska vara betatestare i en evighet. Nu har de ju delvis löst det med insider program där de säkert får mycket värdefull feedback från folk som är väl medvetna om att det är just en flytande beta. Men de är fortfarande lite väl trigger happy med att släppa saker som antingen inte är klart, eller har klent stöd på hårdvara de flesta kör. Hela grejen med att kräva TPM, GPT och allt det saknar rationale om man kan köra Windows 10 med MBR, utan secure boot och utan TPM så förväntar man sig att det ska gå på windows 11 också. Den nya funktionaliteten har ju liksom inte med något av det ovan nämna att göra så det upplevs som ett onödigt ont.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Roade mig med att bygga en liten App som kollar om datorn "stuttrar"

Man ställer in hur ofta den ska köras, t.ex. varje 250ms och hur stor tolerans den har, t.ex. 20ms

Om det passerat mer tid än 250+20 så loggas det. Kan lämna denna stutterchecker på o då se om datorn "hängt sig" eller stuttrat dessa 1-2 sekunder som det är tal om (då jag inte själv direkt märker det)

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

Har inga problem med min dator i sign. Konstigt att detta inte drabbar alla? Ja, jag har w11 inklusive allt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard