Kan man klona hårdisk A till hårdisk B rakt av och få det att fungera? (Alla installerade program kommer med och OS fungerar felfritt?)

Permalänk
Medlem

Kan man klona hårdisk A till hårdisk B rakt av och få det att fungera? (Alla installerade program kommer med och OS fungerar felfritt?)

Hej Sweclockers,

Jag skulle uppskatta otroligt mycket ifall ni kan hjälpa mig med tips och råd angående det här fallet.

Detta är situationen jag befinner mig i:

Jag köpte nyligen en Surface Pro 8 windows tablet/laptop. Det finns tyvärr bara 256 GB SSD huvudhårddisk i den här plattan (M.2 2230). Jag var dumsnål så jag köpte tyvärr ingen större hårddisk och nu har öppetköp-period gått ut.

Just därför tänkte jag köpa en 1TB SSD och lägga in för att ersätta den här nuvarande hårddisken.

Det finns ett stort problem: Jag har redan installerat massor med olika program med olika inställningar till varje program i den här datorn. Det sistta jag vill göra är att installlera om allt och sätta olika inställningar för olika program osv. Det kommer att ta så mycket tid och energi att det känns tyvärr inte lönt.

Fins det något sätt att att klona rakt av hårdisk A till hårdisk B och få allt att fungera felfritt till 100 % ?

Hur gör man då i så fall? Finns det något smidigt sätt att göra detta på? Jag är tyvärr inte så teknisk av mig men kan tänka mig att följa stegvis efter eran tips och råd ifall ni har några idéer?

Skulle vara så hemskt tacksam ifall ni kan dela med er idéerna! Själva plattan fungerar så bra men det är bara så lite plats i hårddisken att det blir snart fullt tyvärr.

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem

Ja.

Använd Clonezilla (free open source) Klona disk till disk, Win11 vet jag enkelt kan utöka storlek på disk efteråt Win10 vet inte, Gparted finns som (free open source) lösning om du behöver ett extern verktyg.

Klonar du 256g till 1tb kommer du ha allt utöver 256g som oanvänt utrymme, därför du bör utöka. Annars kan du ju alltid skapa en till partition om du vill det.

Hur som Clonezilla är gratis pålitligt och bara fungerar.. Bootas från usb.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Ja.

Använd Clonezilla (free open source) Klona disk till disk, Win11 vet jag enkelt kan utöka storlek på disk efteråt Win10 vet inte, Gparted finns som (free open source) lösning om du behöver ett extern verktyg.

Klonar du 256g till 1tb kommer du ha allt utöver 256g som oanvänt utrymme, därför du bör utöka. Annars kan du ju alltid skapa en till partition om du vill det.

Hur som Clonezilla är gratis pålitligt och bara fungerar.. Bootas från usb.

Så om jag förstår det rätt så gör man så här?

1) Installera Clonezilla på en USB-sticka?

2) Klona med hjälp av CloneZilla från Disk1 till en extern hårddisk?

3) Ta bort Disk1 från M.2 slot i datorn. Lägg in Disk2 i M.2 slot.

4) Starta upp datorn och gå in i Bios, välj starta från USB-sticka (där vi har CloneZilla installerat redan).

5) Klona med hjälp av CloneZilla från extern hårddisk till Disk2?

6) Starta BIOS igen och starta från Disk2

7) När man väl är inne i disk2. Gå in på Win11 (diskmanager?) och utöka storlek på disken så man kan faktiskt använda resten av disken = dvs allt utöver 256 GB ?

Jag kan tyvärr vara helt ute och cykla nu med min tolkning men ha gärna överseende då då jag är newbie i detta. Du får gärna korrigera mig om det är något som jag sagt men inte stämmer in. Jag vill gärna lära mig.

Tack så mycket på förhand!

Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ är kanske att kopiera programmens config-filer så att du kan behålla dina inställningar?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techlab:

Så om jag förstår det rätt så gör man så här?

1) Installera Clonezilla på en USB-sticka?

2) Klona med hjälp av CloneZilla från Disk1 till en extern hårddisk?

3) Ta bort Disk1 från M.2 slot i datorn. Lägg in Disk2 i M.2 slot.

4) Starta upp datorn och gå in i Bios, välj starta från USB-sticka (där vi har CloneZilla installerat redan).

5) Klona med hjälp av CloneZilla från extern hårddisk till Disk2?

6) Starta BIOS igen och starta från Disk2

7) När man väl är inne i disk2. Gå in på Win11 (diskmanager?) och utöka storlek på disken så man kan faktiskt använda resten av disken = dvs allt utöver 256 GB ?

Jag kan tyvärr vara helt ute och cykla nu med min tolkning men ha gärna överseende då då jag är newbie i detta. Du får gärna korrigera mig om det är något som jag sagt men inte stämmer in. Jag vill gärna lära mig.

Tack så mycket på förhand!

En sån här kanske kortar ner processen? Stoppa i din 1TB disk i denna och klona direkt till den nya disken istället för att gå via en annan extern disk: https://www.inet.se/produkt/4300907/icy-box-externt-m-2-kabin...
Jag har en sån, funkar för mig (men det är väl värt att nämna att jag såg att några som köpt den verkar vara missnöjda med den).

Permalänk
Medlem

Kloning fungerar så länge Klonen används på samma dator som orginalet - kör man på annan - även exakt likadan dator så kommer inte windows vilja starta på denna då UEFI och ev. TPM-chip kommer att hindra det då den tycker att att det gjorts förändringar på boot/UEFI-delen och serienummer mm. inte stämmer - medans linux går ofta bra att klona till annan dator och boota ifrån med ofta F12 och välja start-partition första gången och när linux startat - köra grub, sedan får man upp linux bootmanager och däri att starta upp linux automagiskt vid nästa reboot.

Permalänk
Medlem

Om du har krypterast disken eller secure bo på så kan det bli problem. Annars skulle jag rekommendera Hasleo Disk Clone då det är gratis men ta hem det från rätt sida. så du inte får något extra. får du frågor som är konstiga ändå som vanligt alt+f4 Samt några tab. Jag kunde clona en server 2016 med det programmet utan att behöva installera om licensen.
https://www.easyuefi.com/disk-clone/disk-clone-home.html

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

En sån här kanske kortar ner processen? Stoppa i din 1TB disk i denna och klona direkt till den nya disken istället för att gå via en annan extern disk: https://www.inet.se/produkt/4300907/icy-box-externt-m-2-kabin...
Jag har en sån, funkar för mig (men det är väl värt att nämna att jag såg att några som köpt den verkar vara missnöjda med den).

Dock stödjer inte din nvme tror jag.

Denna skulle nog funka bättre till M.2 2230 nvme?

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datortillbehor/hardd...

Dock betydligt dyrare

Permalänk
Medlem

Jag hade kollat in Macrium Reflect och gjort en full backup till en extern hårddisk.
Sedan i samma program kan man skapa en bootbar USB sticka (så man kan klona tillbaka kopian).
Sedan bytt SSD i datorn och boota denna Macrium USB och återställa kopian.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techlab:

Så om jag förstår det rätt så gör man så här?

1) Installera Clonezilla på en USB-sticka?

2) Klona med hjälp av CloneZilla från Disk1 till en extern hårddisk?

3) Ta bort Disk1 från M.2 slot i datorn. Lägg in Disk2 i M.2 slot.

4) Starta upp datorn och gå in i Bios, välj starta från USB-sticka (där vi har CloneZilla installerat redan).

5) Klona med hjälp av CloneZilla från extern hårddisk till Disk2?

6) Starta BIOS igen och starta från Disk2

7) När man väl är inne i disk2. Gå in på Win11 (diskmanager?) och utöka storlek på disken så man kan faktiskt använda resten av disken = dvs allt utöver 256 GB ?

Jag kan tyvärr vara helt ute och cykla nu med min tolkning men ha gärna överseende då då jag är newbie i detta. Du får gärna korrigera mig om det är något som jag sagt men inte stämmer in. Jag vill gärna lära mig.

Tack så mycket på förhand!

Yup. Klonar du till extern media kan du med fördel istället för att använda "disk till disk" använda "disk till image". Då får du bara en återställningsfil(mapp) med enbart den använda storlek ditt system använder. Använder du 50/256 så upptas bara 50 på din externa disk. Med kompression blir det troligtvis mindre.

Jag brukar klona min Win11 installation typ 1 gång i månaden med disk till image och överför sedan till servern ifall jag någonsin behöver återställa :=)

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga till till er om det är okej?

SSD-kortet som jag tänker lägga i den här datorn är en M.2 2230 Nvme typen av SSD.

Kan man använda den här som extern Kabinett för att klona direkt?

https://www.inet.se/produkt/4300907/icy-box-externt-m-2-kabin... (Den här passar inte till Nvme säger inet?)

eller måste man använda den här dyrare varianten för att det ska kunna gå för det här ändamålet?

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datortillbehor/hardd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techlab:

Jag har en fråga till till er om det är okej?

SSD-kortet som jag tänker lägga i den här datorn är en M.2 2230 Nvme typen av SSD.

Kan man använda den här som extern Kabinett för att klona direkt?

https://www.inet.se/produkt/4300907/icy-box-externt-m-2-kabin... (Den här passar inte till Nvme säger inet?)

eller måste man använda den här dyrare varianten för att det ska kunna gå för det här ändamålet?

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datortillbehor/hardd...

Det är säkert så som det står på inet! Jag har använt den med en sata m.2. Nvme-kapabla kabinett såg jag för från omkring 400 pengar med en snabb googling.

https://www.komplett.se/product/1162235/datorutrustning/lagri...

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

Det är säkert så som det står på inet! Jag har använt den med en sata m.2. Nvme-kapabla kabinett såg jag för från omkring 400 pengar med en snabb googling.

https://www.komplett.se/product/1162235/datorutrustning/lagri...

Tack så hemskt mycket för länken!

Då satsar jag nog hellre på en sådan nvme som du länkade!