Permalänk
Medlem

En familjemedlem blir grinig och säger sig få ångest om denna inte äter något sött som choklad eller kaka.
Varför blir det så?

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Henrik-W:

Wow, vilken diciplin! Hatten av för bra pannben där!

Jag har två veckor kvar till nästa vägning men jag hoppas passera 90kg då. Känns bra i "bälttrycket" som har minskat betydligt senaste dagarna.

Tackar ödmjukast, jag upplever att värsta perioden är första 1-2 dagarna, då är det kämpigt men sen går det hyfsat enkelt när man ser framsteg och känner sig rätt nöjd.
Sen det som kickade igång mig ordentligt var att jag under min ADHD-utredning fick göra rutinkoller på blodtryck och blodsocker innan eventuell medicinering och så upptäcktes det en hög blodsockernivå och att jag hade förstadie till diabetes så det blev en väldig spark i rumpan. Lyckligtvis har det vid återkontroll visat sig att blodsockret nu ser bra ut men kommer fortsätta till jag är tillbaka på 70ish kg som man var i tonåren.

Kör hårt så hoppas vi du når målen till nästa invägning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Tror han syftade på att man kan dö om man dricker för mycket vatten på kort tid vilket stämmer.

Jo.. men det är ju lika korkat uttryckt oavsett hur han menar?
Man kan dö av allt, gör det saken värd att diskutera?
Jag har sett sockerberoende. Jag har sett sötma leda till övervikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det du säger att bara för att man kan äta för mycket energi av kolhydrater så är det socker som gör folk tjocka. Skall den logiken gälla är det också korrekt att säga att bara för att man kan dricka vatten tills man dör så gör vatten att folk dör. Det är helt klart sant att man kan bli tjock av att äta för mycket kolhydrater på samma sätt som man kan dö av att dricka för mycket vatten, men det gör inte de absoluta påståendena "socker är det som gör folk tjocka" eller "vatten är det som dödar folk" korrekta.

Om du menar att "överkonsumtion av socker gör folk tjocka" så är det väl bättre att säga det istället för något som betyder något helt annat?

Fel igen redan på din första skrivna rad.
” Det du säger att bara för att man kan äta för mycket energi av kolhydrater så är det socker som gör folk tjocka.”
Har jag inte sagt.
Det är LÄTTARE att äta för mycket kalorier av kolhydrater.
Det är kalorierna som gör dig fet som du inte förbrukar.
Jag menar fortfarande att sockret orsakar ett beroende som gör det LÄTTARE att överäta kolhydrater än annan kost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zioban:

Fel igen redan på din första skrivna rad.
” Det du säger att bara för att man kan äta för mycket energi av kolhydrater så är det socker som gör folk tjocka.”
Har jag inte sagt.
Det är LÄTTARE att äta för mycket kalorier av kolhydrater.
Det är kalorierna som gör dig fet som du inte förbrukar.
Jag menar fortfarande att sockret orsakar ett beroende som gör det LÄTTARE att överäta kolhydrater än annan kost.

Vad är sockerberoende, är det som pizzaberoede? Chipsberoende?

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Vad är sockerberoende, är det som pizzaberoede? Chipsberoende?

Dålig karaktär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zioban:

Fel igen redan på din första skrivna rad.
” Det du säger att bara för att man kan äta för mycket energi av kolhydrater så är det socker som gör folk tjocka.”
Har jag inte sagt.
Det är LÄTTARE att äta för mycket kalorier av kolhydrater.
Det är kalorierna som gör dig fet som du inte förbrukar.
Jag menar fortfarande att sockret orsakar ett beroende som gör det LÄTTARE att överäta kolhydrater än annan kost.

Du har sagt saker som ”det är sockret som gör folk tjocka” vilket betyder precis vad jag skrev. Det kanske inte är vad du menade men det var det du skrev. Så då är rådet fortfarande att du bör skriva vad du vill säga och inte saker som betyder något helt annat. Du kommer få mindre mothugg från alla då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Dålig karaktär?

Haha nja inte nödvändigtvis. Kalorier har aldrig varit så goda som de är nu så jag håller med om att det finns ett ganska nytt problem som inte funnits historiskt och att människor har svårt att anpassa sig, men det här med sockerberoende tycker jag är en tveksam mem...

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Du har sagt saker som ”det är sockret som gör folk tjocka” vilket betyder precis vad jag skrev. Det kanske inte är vad du menade men det var det du skrev. Så då är rådet fortfarande att du bör skriva vad du vill säga och inte saker som betyder något helt annat. Du kommer få mindre mothugg från alla då.

Första gången jag är inne i denna tråden och jag har endast skummat över dessa inlägg, men vad jag tror att han försöker säga är att socker är lättare att överkonsumera och bli beroende av än andra alternativ.

Här är mina tips till forumet,

Av egen erfarenhet är den bästa kosten för att gå ner i vikt att äta mycket fiberrik mat och minska mängden fett och rent socker, alltså inte socker ifrån frukt och grönsaker.

-Börja tex. morgonen med fiber-havregrynsgröt med jordgubbar eller hallon för sötma.

- Ifall du äter kött, välj köttet med minst fett. Välj låg fetthalt av de flesta mejeriprodukter.

- Kokt potatis är absolut bästa alternativet, jämfört med vanligt ris och pasta

- Ifall du älskar kakor och sötsaker behöver du inte sluta med detta. Kom ihåg att det inte ska vara en diet ifall du ska gå ner långsiktigt. Dvs. det är okej med kakor, men byt ut sockret mot sukralos när du bakar och minska mängden smör. Detta blir att byta ut ett beroende mot ett annat, men så fungerar vår kropp.

- Ät ingenting efter 19:00, drick mycket vatten mellan måltider för att få ner hungern, helst 2 liter per dag.

- Ha riktigt mycket fiber i maten typ 50% av tallriken.

- Gå inte ner mer än 1% av din vikt per vecka, dvs väger du 100kg rekommenderar jag 1kg i veckan och detta är för att man inte ska hoppa tillbaka direkt efter.

Det blir som svårast i andra veckan, sen brukar det flyta på. Lycka till!!

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aktsu:

Det som gör folk feta är dålig disciplin (om vi bortser från den lilla mängd med sjukdomar som orsak).
...

Dålig disciplin kan göra en person tjock oavsett diet, det är bara att de kräver olika grader av disciplin för att lyckas med.
(...)

Skrivet av Aktsu:

Varför har vissa personer inte tillräckligt bra disciplin?
(...)
Det ändrar däremot inte det faktum att det är dålig disciplin
(...)
Det du beskriver där är dålig disciplin,
(...)

Inledning/Bakgrund

Får nog säga att det var en av de mest trångsynta och överförenklade åsikter jag sett dig uttrycka någonsin; på gränsen till kränkande. Jag blir både ledsen och besviken på dig.

Varför inte spä på fler fördomar och överförenklingar och säga att alla överviktiga människor är underklass med lägre inkomst/utbildning,som saknar kunskap om kroppen och är lata och dumma? Det är konstruktivt (och "sant")... eller?

Eller du kanske även vill "upplysa" överviktiga om att de är "tjockisar" och berättar det för dem? För "tjockisarna" är självklart så okunniga (och viljesvaga) att de inte ens vet om att de är "tjocka"?

Jag menar: de vet ju inte ens om hur en spegel eller våg fungerar? Och de vill vara tjocka?
(Alla tjockisar vet om att de är "tjockisar":
"Konstruktiva råd" om att de är tjocka och borde gå ner i vikt... är i allmänhet varken konstruktiva eller upplysande, dito råd om "ät mindre" och framförallt myten "träna mer" (den senare verkar det inte finnas någon vetenskaplig evidens för alls)).

Dåliga analogier/jämförelser

Eller varför inte dra analogin med rökare (eller Crack/Heroin-användare): De saknar bara disciplin och borde skärpa till sig och sluta. Dito alla andra mentala åkommor! De saknar självdisciplin!

Miljö

Men självklart påverkar inte miljö (eller reklam) normala människor, som dig, som har "disciplin" på något sätt, utan den påverkar enbart de viljesvaga överviktiga kretinerna?

Antagligen är alla val du gör helt rationella, logiska och fullkommligt upplysta och medvetna. Du har aldrig några svaga ögonblick och fattar aldrig ett dåligt beslut i affekt?

Du köper såklart inte t.ex. märkeskläder (eller "Märkesutrustning" någonting annat), elektronik av ett visst märke eller något annat baserat på varumärke utan enbart på den enskilda produktens kvaliter (som testats av en oberoende tredjepart)?

Det undermedvetna

Det kan väl ändå inte vara så att vår hjärna "lurar oss" (det undermedvetna)? Självklart funkar inte placebo och nocebo på dig, du har självdisciplin (även om studier visar att nocebo/placebo funkar utmärkt även på "tvivlare" (om än aningens sämre), även om jag som "tvivlare" har svårt att acceptera det, t.ex. därför man använder dubbel-blindstudier vid läkemedelstestning)

Avslutningsvis:

Om problemet med övervikt verkligen berodde på bristande sjävdisciplin/karaktär på individnivå borde övervikt inte vara ett samhällsproblem. Eget ansvar finns såklart. Men....

...med tanke på att (för att återanvända länkar) ca 54% av sveriges vuxna är överviktiga (eller till studien direkt) så ser vi, enligt ditt resonemang, att 54% av befolkningen har "dålig disciplin". Vi ser även att "dålig disciplin" är vanligare bland män än bland kvinnor (fler män (57%) är överviktiga än kvinnor (46%))

Slutsats

Men om inte ens hälften av befolkningen klarar av det "egna ansvaret", så kanske något borde göras på en kommunal-/regional-/statlig-/världsdel-/Global-/solsystem-/universum-nivå?

P.S.

Lägger in ett urval av (ett fåtal) länkar på slutet för den som eventuellt vill minska storleken på sina "skygglappar"/fördomar: ...Individens fel att den är fet, Förälderns fel att barn är överviktiga, Mindre motion är inte orsak till Fetman

D.S.

P.P.S

@Aktsu Återigen: Jag är så besviken på dig: du borde kunna uttrycka dig bättre än såhär klumpigt! Jag förväntade mig mer av dig!

D.S.

Permalänk
Medlem

Vad forskningen säget

Måste bara tipsa om denna, sedan lämnar jag tråden. https://www.forskning.se/2022/01/20/ga-ner-i-vikt-forskning/#

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totteman:

Måste bara tipsa om denna, sedan lämnar jag tråden. https://www.forskning.se/2022/01/20/ga-ner-i-vikt-forskning/#

Håller med om att man i första hand ska fokusera på att äta näringsrik mat, då tenderar även vikten att lösa sig. Får man i sig de aminosyror, fetter, vitaminer, mineraler och så vidare som kroppen behöver är det mycket lättare att känna sig mätt.

Håller också med om att strikt LCHF på under 20 gram kolhydrater per dag är alldeles för restriktivt då det innebär att t.o.m. många grönsaker utesluts. Däremot förespråkar jag verkligen inte upp till 65 % kolhydrater till gemene man som många verkar göra.

Jag tror att en stor anledning till övervikten idag är att vi har alldeles för många val i matbutikerna och en alltför stor andel av dessa val är ganska dåliga för oss. Hade man hållit sig till så lite som ca 10 riktigt näringsrika livsmedel hade man förmodligen ätit bättre än majoriteten av befolkningen.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Totteman:

Måste bara tipsa om denna, sedan lämnar jag tråden. https://www.forskning.se/2022/01/20/ga-ner-i-vikt-forskning/#

Nu hade ju du tidigare redan valt att lämna denna tråden

Skrivet av Totteman:

Men tack för din input: jag kan tycka att om man söker evidens så är de källor som inte har ett vinstberoende (oftast) mer trovärdiga (inte alltid), inget sagt om din källa!

Vad gäller mat och träning finner jag Nordiska näringsrekommendationer NNR 2012 trovärdig, dvs mer trovärdig än valfritt inlägg i denna tråden (inklusive mina egna) (Den "drifitige" kan ju klicka på NNR2012-länken och själv avgöra.

(för den late/den utan självdisciplin citerar jag in förordet nedan, så får man själv värdera trovärdigheten på det som uttrycks där jämfört med det som uttrycks från "randoms på nätet" :

Klicka för mer information

Förord
Den femte upplagan av Nordiska näringsrekommendationer, NNR 2012, har tagits fram av en arbetsgrupp som utsetts av den Nordiska arbetsgruppen för kosthållning, mat och toxikologi (NKMT) under den Nordiska ämbetsmanna- kommittén för fiske och vattenbruk, jordbruk, livsmedel och skogsbruk (ÄK-FJLS Livsmedel). NNR5-arbetsgruppen bildades år 2009 och i gruppen ingick Inge Tetens och Agnes N. Pedersen från Danmark, Ursula Schwab och Mikael Fogelholm från Finland, Inga Thorsdottir och Ingibjörg Gunnarsdottir från Island, Sigmund A. Anderssen och Helle Margrete Meltzer från Norge och Wulf Becker
(ordförande), Ulla-Kaisa Koivisto Hursti (vetenskaplig sekreterare) och Elisabet Wirfält från Sverige.

Över hundra vetenskapliga experter har deltagit i revideringen. Det aktuella vetenskapliga underlaget har granskats i syfte att fastställa referensvärden för näringsintag som säkerställer optimal nutritionsstatus och bidrar till att förebygga livsstilsrelaterade sjukdomar som hjärt- och kärlsjukdomar, benskörhet, vissa typer av cancer, typ 2-diabetes och fetma, samt relaterade riskfaktorer för dessa sjukdomar. Experterna har bedömt sambanden mellan måltidsmönster, livsmedel och näringsämnen och de specifika hälsoeffekterna. Arbetet har fokuserat på att granska områden där nya vetenskapliga rön har framkommit sedan den fjärde upplagan 2004.

Systematiska litteraturöversikter (Systematic Reviews, SR) utfördes av experterna, med hjälp av bibliotekarier, för de näringsämnen och områden där nya data av särskild betydelse för fastställandet av rekommendationer har framkommit sedan den fjärde upplagan. Mindre stringenta uppdateringar av referensvärdena har utförts för övriga näringsämnen och områden.

Respektive näringsämne och område har även granskats av andra experter (granskare) som gått igenom och kommenterat varje SR och kapitel. En referensgrupp bestående av seniora experter från olika discipliner inom nutritionsvetenskapen,
från Norden och övriga Europa, har också deltagit i projektet. En styrgrupp med representanter från nationella myndigheter i de nordiska länderna har varit ansvarig för uppföljning av projektets genomförande.
Alla kapitel har varit på öppen remiss mellan oktober 2012 och september 2013. NNR-arbetsgruppens svar och de justeringar som gjorts med anledning av kommentarerna publiceras separat på Nordiska Ministerrådets webbplats
(www.norden.org/nnr).

NORDISKA NÄRINGSREKOMMENDATIONER 2012 – rekommendationer om näring och fysisk aktivitet 4 SR och uppdateringarna utgör grunden för arbetet med att ta fram referensvärdena. Vid fastställandet av NNR 2012 har mer fokus än tidigare lagts på kosten som helhet och de aktuella matvanorna i de nordiska länderna. Denna bedömning har gjorts av NNR5-arbetsgrupp och var inte en del av de SR som togs fram av expertgrupperna. SR var de primära och självständiga underlagen – dock inte de
enda – som arbetsgruppen använde för att ta fram NNR 2012.

De genomförda SR har publicerats i Food & Nutrition Research och övrigt bak- grundsmaterial finns på Nordiska Ministerrådets webbplats.
Den femte upplagan, ”Nordic Nutrition Recommendations 2012”, ges ut av Nordiska Ministerrådet och finns i både tryckt och elektronisk form.

NNR 2012 antogs som officiella rekommendationer i Sverige i oktober 2013.
Föreliggande publikation omfattar en svensk version av kapitel 1-3, det vill säga Sammanfattning av rekommendationerna, Bakgrund och principer samt Användning av NNR.

Visa mer

F.ö. kommer NNR2012 "strax" uppdateras till NRR 2022.

En extern (3e part) utvärdering av NNR2012 har skett: Rapport 5-2016 Evaluation of the Nordic Nutrition Recommendations 2012, där utvärderas utvärderingen (om man själv inte orkar lägga tiden att utvärdera utvärderingen)

Permalänk
Medlem

Vägde 101,6 i morse. Bör alltså nå mitt mål på tvåsiffrigt till sommaren utan problem. Började på runt 115-118 förra hösten så tar det sakta men det verkar också vara den tekniken som fungerar för mig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Inledning/Bakgrund

Får nog säga att det var en av de mest trångsynta och överförenklade åsikter jag sett dig uttrycka någonsin; på gränsen till kränkande. Jag blir både ledsen och besviken på dig.

Varför inte spä på fler fördomar och överförenklingar och säga att alla överviktiga människor är underklass med lägre inkomst/utbildning,som saknar kunskap om kroppen och är lata och dumma? Det är konstruktivt (och "sant")... eller?

Eller du kanske även vill "upplysa" överviktiga om att de är "tjockisar" och berättar det för dem? För "tjockisarna" är självklart så okunniga (och viljesvaga) att de inte ens vet om att de är "tjocka"?

Jag menar: de vet ju inte ens om hur en spegel eller våg fungerar? Och de vill vara tjocka?
(Alla tjockisar vet om att de är "tjockisar":
"Konstruktiva råd" om att de är tjocka och borde gå ner i vikt... är i allmänhet varken konstruktiva eller upplysande, dito råd om "ät mindre" och framförallt myten "träna mer" (den senare verkar det inte finnas någon vetenskaplig evidens för alls)).

Dåliga analogier/jämförelser

Eller varför inte dra analogin med rökare (eller Crack/Heroin-användare): De saknar bara disciplin och borde skärpa till sig och sluta. Dito alla andra mentala åkommor! De saknar självdisciplin!

Miljö

Men självklart påverkar inte miljö (eller reklam) normala människor, som dig, som har "disciplin" på något sätt, utan den påverkar enbart de viljesvaga överviktiga kretinerna?

Antagligen är alla val du gör helt rationella, logiska och fullkommligt upplysta och medvetna. Du har aldrig några svaga ögonblick och fattar aldrig ett dåligt beslut i affekt?

Du köper såklart inte t.ex. märkeskläder (eller "Märkesutrustning" någonting annat), elektronik av ett visst märke eller något annat baserat på varumärke utan enbart på den enskilda produktens kvaliter (som testats av en oberoende tredjepart)?

Det undermedvetna

Det kan väl ändå inte vara så att vår hjärna "lurar oss" (det undermedvetna)? Självklart funkar inte placebo och nocebo på dig, du har självdisciplin (även om studier visar att nocebo/placebo funkar utmärkt även på "tvivlare" (om än aningens sämre), även om jag som "tvivlare" har svårt att acceptera det, t.ex. därför man använder dubbel-blindstudier vid läkemedelstestning)

Avslutningsvis:

Om problemet med övervikt verkligen berodde på bristande sjävdisciplin/karaktär på individnivå borde övervikt inte vara ett samhällsproblem. Eget ansvar finns såklart. Men....

...med tanke på att (för att återanvända länkar) ca 54% av sveriges vuxna är överviktiga (eller till studien direkt) så ser vi, enligt ditt resonemang, att 54% av befolkningen har "dålig disciplin". Vi ser även att "dålig disciplin" är vanligare bland män än bland kvinnor (fler män (57%) är överviktiga än kvinnor (46%))

Slutsats

Men om inte ens hälften av befolkningen klarar av det "egna ansvaret", så kanske något borde göras på en kommunal-/regional-/statlig-/världsdel-/Global-/solsystem-/universum-nivå?

P.S.

Lägger in ett urval av (ett fåtal) länkar på slutet för den som eventuellt vill minska storleken på sina "skygglappar"/fördomar: ...Individens fel att den är fet, Förälderns fel att barn är överviktiga, Mindre motion är inte orsak till Fetman

D.S.

P.P.S

@Aktsu Återigen: Jag är så besviken på dig: du borde kunna uttrycka dig bättre än såhär klumpigt! Jag förväntade mig mer av dig!

D.S.

Tänker inte ens direkt bemöts de halmgubbar du byggde där.

Vad jag kan säga är dock att jag aldrig hävdat att saker inte påverkar oss, reklam, utbud osv. Däremot är det precis där självdisciplin kommer in, fanns det inget som påverkade oss hade man inte behövt ha någon självdisciplin för att lyckas.

Jag har inte heller sagt att jag har perfekt självdisciplin utan jag har också svagheter men det enda sättet att förändra saker för sig själv är att jobba på det och bli bättre. Varje ny dag är en dag man kan bli bättre på att att stå emot tryck utifrån och inifrån.

Sist och slutligen är det så att oavsett vad för omständigheter som finns som påverkar oss finns det bara en person som har ansvar över våra liv och det är vi själva.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aktsu:

Tänker inte ens direkt bemöts de halmgubbar du byggde där.

Vad jag kan säga är dock att jag aldrig hävdat att saker inte påverkar oss, reklam, utbud osv. Däremot är det precis där självdisciplin kommer in, fanns det inget som påverkade oss hade man inte behövt ha någon självdisciplin för att lyckas.

Jag har inte heller sagt att jag har perfekt självdisciplin utan jag har också svagheter men det enda sättet att förändra saker för sig själv är att jobba på det och bli bättre. Varje ny dag är en dag man kan bli bättre på att att stå emot tryck utifrån och inifrån.

Sist och slutligen är det så att oavsett vad för omständigheter som finns som påverkar oss finns det bara en person som har ansvar över våra liv och det är vi själva.

Peka gärna ut "halmgubbarna", jag kan såklart ha reagerat överdrivet på något som jag ryckt ur sitt sammanhang! Jag färgas ju alltid av att jag är jag! (Jag kan aldrig vara strikt objektiv eftersom jag färgas av mig själv och mina åsikter)

Men för att specificera:

Citat:

Halmdocka (halmfigur, halmgubbe), engelska straw man argument, är en form av argumentationsfel. Halmdockan består i att debattören först bygger en nidbild av motståndarens åsikter och argument och sedan argumenterar mot denna nidbild.[1][2]

De förvrängda argumenten framställs som absurda och blir därför lätta att argumentera mot. De verkliga argumenten låtsas debattören inte ha hört. Halmdockor kan leda till att en debatts fokus fjärmar sig från kärnfrågan.
Olika former av halmdockor

  • En överdriven förenkling av motståndares argument.

  • Ett citat från motståndaren tagen ur kontext, framförallt citat som inte är representativa för motståndarens åsikter.

  • Att inrikta sig enbart på en dålig försvarare av en ståndpunkt, vederlägga just denna debattörs argument och sedan låtsas som om ståndpunkten i sig är vederlagd/motbevisad.[förtydliga]

  • Att hitta på en fiktiv person som sedan får representera en grupp personer till vilka debattören är kritisk.[förtydliga]

  • Omskrivning -

Jag tyckte inte jag ryckte citaten från sin kontext: å andra sidan är ju citaten länkade så det är bara att klicka och se vad du sa: och få "kontext".

Jag tolkar ditt svar som att du fortfarande hävdar att "självdisciplin" är kärnfrågan ? (vilket även var det jag försökte förtydliga att du hävdade med mina citat av dina tidigare påståenden.... värdera det "halmgubbemässigt" som du vill)

Jag må ha försökt förenkla dina påståenden (sänka dem till min nivå): Men jag tycker ändå att det är fel att lägga ansvaret på individnivå, frågan är större än så och det är en översimplifiering att säga att det är upp till var och en om de "väljer" att vara tjocka eller inte!

Nedan må vara ryckt ur sitt sammanhang och Halmgubbefirerat på något(mitt) sätt.... men är det inte så du tycker?

Skrivet av Aktsu:

Sist och slutligen är det så att oavsett vad för omständigheter som finns som påverkar oss finns det bara en person som har ansvar över våra liv och det är vi själva.

Edit: Jag läser det som att: OM du är tjock är det enbart ditt eget fel (och sen lägger jag till några värderingar: Sluta vara tjock, jag har berättat för dig hur enkelt det är: sluta äta för mycket mat: du är korkad sm inte begriper hur enkelt detta är")

Permalänk
Medlem

Har fastnat lite på en platå på 97-97,5 kilo. Svårt att ramla ner under. Har varit nere på 96,9, men nu är det trögt. Men bara att fortsätta. Ca 13,5 minus på vågen sedan nyår nu.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Peka gärna ut "halmgubbarna", jag kan såklart ha reagerat överdrivet på något som jag ryckt ur sitt sammanhang! Jag färgas ju alltid av att jag är jag! (Jag kan aldrig vara strikt objektiv eftersom jag färgas av mig själv och mina åsikter)

Men för att specificera:
Jag tyckte inte jag ryckte citaten från sin kontext: å andra sidan är ju citaten länkade så det är bara att klicka och se vad du sa: och få "kontext".

Jag tolkar ditt svar som att du fortfarande hävdar att "självdisciplin" är kärnfrågan ? (vilket även var det jag försökte förtydliga att du hävdade med mina citat av dina tidigare påståenden.... värdera det "halmgubbemässigt" som du vill)

Jag må ha försökt förenkla dina påståenden (sänka dem till min nivå): Men jag tycker ändå att det är fel att lägga ansvaret på individnivå, frågan är större än så och det är en översimplifiering att säga att det är upp till var och en om de "väljer" att vara tjocka eller inte!

Nedan må vara ryckt ur sitt sammanhang och Halmgubbefirerat på något(mitt) sätt.... men är det inte så du tycker?
Edit: Jag läser det som att: OM du är tjock är det enbart ditt eget fel (och sen lägger jag till några värderingar: Sluta vara tjock, jag har berättat för dig hur enkelt det är: sluta äta för mycket mat: du är korkad sm inte begriper hur enkelt detta är")

Hela inlägget du skrev blir en enda halmdocka, du försöker få det till att jag hävdar att ingenting påverkar oss och argumenterar för att massa saker påverkar människor. Du bemöter det även som om jag hävdat att ”normala” människor är de som har självdisciplin vilket jag aldrig gjort. Du vrider också det jag säger till att jag skulle hävdat att det är enkelt att göra eller att folk är korkade som inte förstår det.

Det kan låta hårt men det är faktiskt så att det är vi själva som helt bestämmer vad vi stoppar in i munnen, det är ingen som tvingar oss äta för många kalorier. Vi kan ha fått med oss dåliga vanor hemifrån, påverkas av reklam osv men idag med internet så är informationen om vad man skall göra om man vill förändra det fritt tillgänglig.

Man kan sitta och skylla på massvis med saker men det är först när man tar på sig ansvaret själv som situationen kommer kunna ändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Har fastnat lite på en platå på 97-97,5 kilo. Svårt att ramla ner under. Har varit nere på 96,9, men nu är det trögt. Men bara att fortsätta. Ca 13,5 minus på vågen sedan nyår nu.

Intressant, har själv fastnat lite nu runt 98Kg med -15Kg sen julas så nog liknande viktnedgång som du räknat sen nyår.
För egen del har jag nog kanske ätit lite större portioner än jag borde. Räknar inte kalorier men med ögonmått är dom nog större. Kännt mig frusen senaste veckan så undermedvetet har jag nog lassat på mer käk/kalorier helt enkelt.

Du får skriva hur det gick med din platå och om du gjorde några förändringar om någon vecka eller två så kan jag skriva hur det gick med min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Har fastnat lite på en platå på 97-97,5 kilo. Svårt att ramla ner under. Har varit nere på 96,9, men nu är det trögt. Men bara att fortsätta. Ca 13,5 minus på vågen sedan nyår nu.

Fortsätt att köra på som du har gjort, det kommer att släppa. Tror jag stod stilla 2-3 veckor. Sen så var det som att dra ur proppen ur badkaret xD

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt gå ner i vikt i år. Jag gick ner ca 12kg förra året men gick upp igen runt jul.

Min åtgärder:
1. Börja träna på gym - öka förbränningen
2. Vänja mig av med socker igen - gör att man tar upp mer näring, blir mer hungrig och äter mer.
3. Minska mitt chips och öldrickande. Har redan minskat öldrickandet till endast fredagar och med måtta. - Onödiga kalorier
4. Undvika stora måltider /buffeer - onödiga kalorier

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Fortsätt att köra på som du har gjort, det kommer att släppa. Tror jag stod stilla 2-3 veckor. Sen så var det som att dra ur proppen ur badkaret xD

Yepp har haft lite platåer innan här också. Jobbigt när dom inträffar, men som du säger, sen smäller det till igen 🙂👍

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Inaktiv

Alla som läser denna tråden pga av intresse av viktnedgång kan med fördel hoppa över detta inlägget!

@Aktsu

Citat:

Halmdocka:
En överdriven förenkling av motståndares argument.
Reducering:
Att bortse från motståndarens nyanseringar, reservationer och fördjupande kommentarer, så att dennas argument reduceras till mer begränsade och onyanserade än motståndaren tänkt sig.

Jag påstår fortfarande att du gör en överdriven förenkling av en komplex fråga (dvs. en av definitionerna av en "halmdocka!!)

Jag påstår att detta är ett komplext ämne, försöker påvisa andra sidor i det hela och du kontrar med att jag gör en "halmdocka" (genom att jag lyfter dessa andra frågeställningar)
och att även om de finns andra sidor, så är det väldigt enkelt och allt beror på "karaktär" och den enskilde individens beslut om att fortsatt vara tjock. Eller misstolkar jag dig här?

Jag har svårt att tolka nedan på annat sätt:

Citat:

Det kan låta hårt men det är faktiskt så att det är vi själva som helt bestämmer vad vi stoppar in i munnen, det är ingen som tvingar oss äta för många kalorier.

Påstår du inte att det är väldigt "enkelt" och att allt hänger på den enskilde individens egna beslut? Välj att Sluta äta? ta "eget ansvar"? Det är så jag tolkar dina inlägg: att det är individens ansvar? Håller du inte med om min tolkning av dina inlägg? Påstår du i själva verket att det ÄR en komplex fråga som inte kan lastas på den enskilde individens beslut om att fortsatt "äta" eller inte?

Jag påstår, envist, att det är en en komplex fråga som inte kan eller bör överförenklas till att lägga ansvaret på den enskilde individen!

Jag ber om ursäkt att jag envisas med att vidmakthålla denna diskussionen: men jag tycker det är intressant att bekämpa "fördommar".

En helt annan aspekt är:
Personligen tycker jag t.ex., att det är intressant att alla som jag mött efter min viktnedgång, och som har kommenterat min vikt, har börjat med "har du börjat träna"? INGEN har sagt saker som "har du slutat överäta": trots att vi alla "egentligen" vet att det är "kaloriintag" som avgör

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Alla som läser denna tråden pga av intresse av viktnedgång kan med fördel hoppa över detta inlägget!

@Aktsu
Jag påstår fortfarande att du gör en överdriven förenkling av en komplex fråga (dvs. en av definitionerna av en "halmdocka!!)

Jag påstår att detta är ett komplext ämne, försöker påvisa andra sidor i det hela och du kontrar med att jag gör en "halmdocka" (genom att jag lyfter dessa andra frågeställningar)
och att även om de finns andra sidor, så är det väldigt enkelt och allt beror på "karaktär" och den enskilde individens beslut om att fortsatt vara tjock. Eller misstolkar jag dig här?

Jag har svårt att tolka nedan på annat sätt:
Påstår du inte att det är väldigt "enkelt" och att allt hänger på den enskilde individens egna beslut? Välj att Sluta äta? ta "eget ansvar"? Det är så jag tolkar dina inlägg: att det är individens ansvar? Håller du inte med om min tolkning av dina inlägg? Påstår du i själva verket att det ÄR en komplex fråga som inte kan lastas på den enskilde individens beslut om att fortsatt "äta" eller inte?

Jag påstår, envist, att det är en en komplex fråga som inte kan eller bör överförenklas till att lägga ansvaret på den enskilde individen!

Jag ber om ursäkt att jag envisas med att vidmakthålla denna diskussionen: men jag tycker det är intressant att bekämpa "fördommar".

En helt annan aspekt är:
Personligen tycker jag t.ex., att det är intressant att alla som jag mött efter min viktnedgång, och som har kommenterat min vikt, har börjat med "har du börjat träna"? INGEN har sagt saker som "har du slutat överäta": trots att vi alla "egentligen" vet att det är "kaloriintag" som avgör

Jag vet inte om det är någon idé att svara när du inte ens verkar läsa mina inlägg och bara upprepar samma sak igen. Mitt inlägg som du citerade svarar på ditt nya inlägg också så det är onödigt att upprepa mig igen på samma sätt som du gjort.

Det jag kan säga är att det finns inget som motsätter att något är både komplext och svårt samtidigt som det är individen som är den enda som ytterst kan göra något åt saken som du verkar tycka. Att jag säger att det är individen som kan se till att det sker är alltså inte ekvivalent med att jag säger att det är enkelt eller att det inte finns massvis med faktorer som gör att det är en svår resa. Men vill jag gå ned i vikt är det ingen annan på den här planeten än jag själv som kommer se till att det sker och tar man inte det ansvaret själv så kommer man inte heller lyckas, för vem annars kommer ta ansvaret?

Permalänk
Hedersmedlem

@Aktsu @anon257891

Dags att släppa detta.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

En familjemedlem blir grinig och säger sig få ångest om denna inte äter något sött som choklad eller kaka.
Varför blir det så?

Det kan säkert stämma. Varför kan man diskutera. Delvis vana. För egen del ökar sockerbehovet om jag är trött, stressad, etc. Eller, matbehovet överlag. Det är enklare att dumpa socker (eller bullar, eller whatever) om man dels mår bra i övrigt, är utvilad och kanske får något annat gott istället.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Det kan säkert stämma. Varför kan man diskutera. Delvis vana. För egen del ökar sockerbehovet om jag är trött, stressad, etc. Eller, matbehovet överlag. Det är enklare att dumpa socker (eller bullar, eller whatever) om man dels mår bra i övrigt, är utvilad och kanske får något annat gott istället.

Så kan det vara. Just att det är gott är nog en också en faktor tror jag, att det liksom blir psykologiskt. När något är njutbart kan man bli beroende vad det än är. Det blir ett rus. Det ser man i många program om övervikta t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

En familjemedlem blir grinig och säger sig få ångest om denna inte äter något sött som choklad eller kaka.
Varför blir det så?

En tänkbar anledning skulle kunna vara lågt serotonin. Då brukar man vilja inta mer kolhydrater då det ökar mängden serotonin i hjärnan.

https://www.nourishingfundamentals.com/post/is-low-serotonin-...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

En tänkbar anledning skulle kunna vara lågt serotonin. Då brukar man vilja inta mer kolhydrater då det ökar mängden serotonin i hjärnan.

https://www.nourishingfundamentals.com/post/is-low-serotonin-...

Bra länk, många av dom punkterna faller in på min familjemedlem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Jag tror vi alla är överens egentligen. Jag ska återkomma med källor ikväll när jag sitter vid datorn. Du ska få långsiktiga studier, studier som visar på följsamhet vid olika dieter, Taubes, Lustig och Kostdoktorns medvetna vinklingar och jag tror det var allt jag slängt ur mig. En förklaring kring hur socker i sin ensamhet eller i form av t.ex frukt inte är ett problem utan snarare kontexten får anses vara en bonus.

Nu ska vi försöka göra ett halvseriöst grepp om det här. Det man snabbt inser är att det finns de som förhåller sig till fakta, forskning och har en vetenskaplig approach. Sen finns det de som sysslar med cherry picking för att göra en poäng, gärna också genom att plocka bort helhet och fokusera på enstaka delar av en rapport.

Ofta med studier på lågkolhydrat måste man komma ihåg att man tappar mycket vätska initialt, och att maten pga energitäthet inte väger lika mycket.

Här är en tvåårig studie: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2949959/

Citat:

There were no differences in weight, body composition, or bone mineral density between the groups at any time point.

Här har vi en viss Taubes, som varit med och skapat NuSi där de sponsrar studier. De låste in folk och kontrollerade allt - Slutsats, som alltid: Makrofördelningen ändrar inte reglerna för kcal in vs kcal ut(i sin helhet och inte mat in vs aktivitet).

https://www.biolayne.com/articles/research/science-stories-an...

Citat:

Alan asked him what would happen if the studies his organization (NuSi) funded found evidence that contradicted his hypothesis (the Carbohydrate-Insulin Model of obesity that we will discuss more in depth later)? Would he change his mind based on overwhelming evidence? Gary shocked everyone by saying “No.”

För er som inte vet vem Alan Aragon är så är han välkänd i forsknings och kostsvängen vad gäller forskningsbaserade uttalanden.

Citat:

Alan Aragon is one of the most respected nutritionists in the world.

https://paleofoundation.com/alan-aragon-paleo-critic/

Jacob Gudiol är inte speciellt omtyckt av LCHF-sidan då deras vinklingar sällan kommer förbi: Hos friska individer finns inget tydligt samband mellan blodsocker och hunger: https://tyngre.se/artikel/ger-hogre-blodsocker-efter-en-malti...

Här är en meta-analys gjord av Ola Wallengren med lite stöd av Gudiol: https://traningslara.se/lagkolhydratkost-mot-fettsnal-kost-en... - Där finns referenser till långsiktiga studier.

Att försöka pinpointa felaktigheter såhär 2-3-5 år senare från Kostdoktorn är svår då mycket varit över lång tid men man får ju göra någon typ av koppling mellan det som postas där, vad det säger och vad verkligheten utanför bubblan visar. Se bara på NuSis betalda forskning.

Här har vi ett fint exempel när Kostdoktorn delar ett inlägg för att det gynnar hans poäng, helt utan granskning eller verklighetsförankring: https://twitter.com/jacobgudiol/status/759092015644680192

Socker i form av frukt är extremt sällan ett problem. Det verkar också som att om man inte går upp i vikt så försvinner mycket av de negativa effekterna. Det man får se upp med oavsett diet är att inte missa att få i sig allt man behöver, och där är just socker en fena på att ta kalorier utan att tillföra något vettigt. Socker i sin rena form är inte beroendeframkallande, mycket få går och äter socker med sked från start.

Det finns lite att läsa om man är intresserad. Vill man läsa mer så rekommenderar jag Andreas Abelsson, Alan Aragon, Jacob Gudiol, Kevin Hall. Eller om man orkar läsa något lite tyngre: Näringslära för högskolan.

För att tillföra något av värde så är det inte långt bort att jag gör entré med några kgs viktnedgång - Börjar få något kg för mycket på kroppen.