Inköp av min första AV receiver

Permalänk

Inköp av min första AV receiver

Halloj!

Har nu två, vad jag tror är ganska skapliga högtalare som jag fått av far min. Men saknar något slag av förstärkare. Jag är ganska kass på ljudteknikens värld, men jag har alltid velat investera lite i bättre ljud.

Så nu är min tanke att jag vill införskaffa en AV receiver för att både kunna hantera mina nuvarande behov, samt kunna (till måttlig del) säkerställa mig inför eventuella framtida köp för att utöka hemmabiokännslan.

För närvarande behöver jag att det såklart klarar av mina två högtalare (info om dom i bild nedan) och phono ingång för min skivspelare. Det är egentligen det hela just nu.
Angående min skivspelare. Är det dugligt att använda sig av inbyggda phono pre-amps i receivers eller är bör man investera i separat sådan? I så fall går det ju eventuellt att spara pengar där med.

För framtida behov vet jag inte riktigt hur man ska tänka. Tillägg av högtalare lär ju vara det främsta att vänt sig, antagligen i form av 5.1 system, vilket typ alla receivers har vad jag kan se. Men det ska ju kunna leverera tillräckligt med effekt också.
Sen vet jag inte hur man ska tänka angående Dolby Atmos och DTS:X. Vet ju att det är en ganska go upplevelse att få utnyttja. Men osäker på hur pass hur detta går till praktiskt sett. Behöver man ett visst antal högtalare för att ens kunna utnyttja detta eller hur funkar det? Kort sagt; är det värt att ha med i sitt köp eller är det onödiga pengar?

Specs på högtalarna: (Referens bild: https://i.imgur.com/qzzl3Xj.jpg)
Sinus effect: 180w
Music effect: 260w
Sensitivity: 2,2w/96 dB/1m
Impedance: 8 ohm

Aldrig sett "Sinus effect" och "Music effect" som begrepp för watt effekt på högtalare. Brukar man väl skriva i peak och RMS? Bara en sido-tanke haha

Kollat lite på dessa:
DENON AVC-S660H
DENON AVR-X1700H
DENON AVR-X2700H

Är ju otroligt hur snabbt dessa går upp i pris. Vet inte vad som är rimligt, men undviker ju helst att spendera över 9k som den sista kostar där haha. Ni får självfallet gärna komma med andra förslag. Tack i förhand för eventuella kommentarer! <3

Permalänk
Medlem

Första reaktionen....om du skall satsa på ett väl ljudande Atmos rum är det viktigt att högtalarna är lika i klang och karaktär.
Det är nog ganska kört att hitta något som matchar dina Jamo SL180.
Mitt råd är att antingen byter du ut alla högtalare till ett sam-klangat system, eller så har du två separata system. Ett för hembio och ett för musik över dina gamla högtalare.
Dina SL180 tillverkades från 1984-1985 och det finns mindre storlekar om du vill försöka pussla ihop något som liknar ett surround system
Jamo SL 60 Mini
Jamo SL 70
Jamo SL 90
Jamo SL 130 men jag anser nog det helt omöjligt att lyckas.

Recivrarna du tittat på är bland de bästa för hembio så där är du rätt ute https://www.hifiklubben.se/denon-avr-x2700h-hemmabioreceiver/... är riktigt bra! Med skivspelaringång och allt.

EDIT: För att få uppleva DB Atmos behöver du inte hela rummet fullt med högtalare. Det finns lägen på AV förstärkaren där den fixar till en Atmosliknande ljudbild. Jag har för mig att det krävs minst ett 5.1 system för det...men det låter riktigt bra. Nääästan som ett riktigt Atmos system som är 11.1. Recivern jag länkade är 7.1 men decodar Atmos informationen och lägger den över 7.1.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Första reaktionen....om du skall satsa på ett väl ljudande Atmos rum är det viktigt att högtalarna är lika i klang och karaktär.
Det är nog ganska kört att hitta något som matchar dina Jamo SL180.
Mitt råd är att antingen byter du ut alla högtalare till ett sam-klangat system, eller så har du två separata system. Ett för hembio och ett för musik över dina gamla högtalare.
Dina SL180 tillverkades från 1984-1985 och det finns mindre storlekar om du vill försöka pussla ihop något som liknar ett surround system
Jamo SL 60 Mini
Jamo SL 70
Jamo SL 90
Jamo SL 130 men jag anser nog det helt omöjligt att lyckas.

Recivrarna du tittat på är bland de bästa för hembio så där är du rätt ute https://www.hifiklubben.se/denon-avr-x2700h-hemmabioreceiver/... är riktigt bra! Med skivspelaringång och allt.

EDIT: För att få uppleva DB Atmos behöver du inte hela rummet fullt med högtalare. Det finns lägen på AV förstärkaren där den fixar till en Atmosliknande ljudbild. Jag har för mig att det krävs minst ett 5.1 system för det...men det låter riktigt bra. Nääästan som ett riktigt Atmos system som är 11.1. Recivern jag länkade är 7.1 men decodar Atmos informationen och lägger den över 7.1.

Hmm, 80-tal alltså. Inte förvånad, far min har förmåga att glömma bort vilket år det är när han säger hur bra saker och ting är som han har haft ett tag, haha. Dock vet jag han sa att han bytte element vid något tillfälle. Ska dock ha varit med samma specs. Så säkert nyare på så sätt, men gör det väl bara svårare att försöka matcha andra högtalare då.. heh..

Men okej, då är jag iaf på rätt spår vad det gäller förstärkare. Får kolla in på att byta ut till bättre högtalare när jag väl vill satsa på att utöka till 5.1 system. För närvarande kan jag inte spendera sådana pengar på det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FinePlayer:

Hmm, 80-tal alltså. Inte förvånad, far min har förmåga att glömma bort vilket år det är när han säger hur bra saker och ting är som han har haft ett tag, haha. Dock vet jag han sa att han bytte element vid något tillfälle. Ska dock ha varit med samma specs. Så säkert nyare på så sätt, men gör det väl bara svårare att försöka matcha andra högtalare då.. heh..

Men okej, då är jag iaf på rätt spår vad det gäller förstärkare. Får kolla in på att byta ut till bättre högtalare när jag väl vill satsa på att utöka till 5.1 system. För närvarande kan jag inte spendera sådana pengar på det.

En gissning är att han bytte element pga att de har skumkanter som gått sönder, kolla upp kanterna och om de är åldrade och har spruckit behöver de omkantas eller kassera högtalaren. Det var en tråd om just det redan 2013 och idag är det än mer tveksamt att man kostar på dem en omkantning med tanke på vad högtalaren är värd.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1184522-bygga-om-hogta...

Men framförallt ska du inte spela på en högtalare med trasiga kanter för högtalaren riskerar att förstöra förstärkaren så kolla upp dem ordentligt, dra fingret och titta runt kanterna på alla element så du vet att de är hela och om kanten inte är tät koppla inte in dem utan åtgärda.

Jag tror det blir svårt att hitta matchande högtalare men det är främst centern som ska matcha och den klarar man sig utan om man möblerar rätt och inte måste sitta flera i bredd vid filmlyssnande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

En gissning är att han bytte element pga att de har skumkanter som gått sönder, kolla upp kanterna och om de är åldrade och har spruckit behöver de omkantas eller kassera högtalaren. Det var en tråd om just det redan 2013 och idag är det än mer tveksamt att man kostar på dem en omkantning med tanke på vad högtalaren är värd.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1184522-bygga-om-hogta...

Men framförallt ska du inte spela på en högtalare med trasiga kanter för högtalaren riskerar att förstöra förstärkaren så kolla upp dem ordentligt, dra fingret och titta runt kanterna på alla element så du vet att de är hela och om kanten inte är tät koppla inte in dem utan åtgärda.

Jag tror det blir svårt att hitta matchande högtalare men det är främst centern som ska matcha och den klarar man sig utan om man möblerar rätt och inte måste sitta flera i bredd vid filmlyssnande.

Han körde själv med högtalarna. Bytte till soundbar för enkelhetens skull, därför jag fick dom. Så borde inte vara något knas. Men jag ska kolla närmare på det du säger för att vara säker! Vore ju såklart tråkigt att sabba en ny förstärkare man köpt!

Permalänk
Skrivet av Mediabrus:

Dom där jamo lådorna är utmärkta som fågelholk, bränsle, eller att ställa blomkrukor på ute i trädgården.
Som högtalare räknade har dom sedan länge sätt sina bästa dar. Har dom dessutom fått elementen utbytta så lär dom inte blivit bättre. Den där pappan var smart. Han slipper själv släpa dom till återvinningen och döda familjeklenoderna. Ta några bilder på dom som minne, det är dom värda och gör sedan det rätta. Kör dom till återvinning.

Sedan nämner du en vinyl svarv. Hur viktig är den?
Den kanske ska få följa med till återvinningen?

Med det gjort så kan du börja från noll och titta runt efter ett system som passar dig.
Så kort.. Bind dig inte vid gammalt skrot för då binder du dig vid lösningar som kanske inte passar egentligen.

https://www.hifi-wiki.de/index.php/Jamo_SL_180

Haha, I hear you. För närvarande äre det jag får nöja mig med dock. Dom låter iaf mycket bättre än den soundbar han skaffa istället för dessa burkar.

Min skivspelare är bara 1,5 år gammal. Blev intresserad i den världen och har sen dess börjar samla på mig skivor. Det släpps ju fortfarande massor av skivor för ny släppt musik i alla dess former. Ett helt annat sätt att lyssna på musik som jag tycker är mycket härligt. Så den är här för att stanna.

Förstår inte riktigt hur detta skulle förstöra mitt köp av förstärkare/binda mig till dåliga lösningar. Är helt med på att det inte är någon idé att försöka utöka med högtalare UTIFRÅN dom gamla burkarna. Men i övrigt ska det väl inte vara några problem? Bara att kassera o köpa nytt sen när jag väl har pengarna för att lägga på det.

Permalänk
Rekordmedlem

Använd Jamona om de är hela tills du vill byta upp dig och då kan du sälja dem, även om de inte är nån high end högtalare så lär de låta bättre än de allra flesta småhögtalare elektronikladorna brukar lura på folk idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

I och med att du ska ha vinylsvarven och fågelholkarna finns ju inte längre möjligheten att köra exempelvis enbart trådlösa, aktiva lådor. Så göra det en del i dag gör, ett visuellt minimalistiskt system blir svårt med det valet. Det finns ju skäl till att soundbar och små aktiva högtalare säljer. Enkelheten, slippa det ser 70 -80 tal ut med stora lådor och staplar med enheter.

Många som köper vinyl i dag laddar ner de digitala filer som man oftast får när man köper ny vinyl.
Brukar följ med en länk till filer i olika format. Så man har sin vinyl, som man kan se på och lyssna på men spelar de digital filerna för att slippa "slita! på vinylen (och slippa knaster mm). Man får ju lite både och på det sättet lyssningen, skivan, men inte den fysiska vinylsvarven.

Men åter till dina frågor.
En väg är ju då att gå på enbart två kanaler till att börja med och då kanske.
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/advance-acoustic-a10-cla...

Sedan med två kanaler på plats bygger du vidare med fler kanaler (högtalare) om du har det behovet.
Egentligen är det två lådor till du "behöver" för film ljud (två bak kanaler) och det går med en del TV kombinera ett två kanals system som ovan med två trådlösa bakanaler och vips så har du "allt".

Det är ju det som är grejen med vinyl! Utan knastret så ser jag inte riktigt meningen med att lyssna på vinyl istället för valfritt format.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

nja.
DB Atmos kan användas på 2 till 128 högtalare och är i första hand ett system för biograf salonger.
Det finns inget sätt att få ljudet att komma uppifrån taket än att faktiskt ha högtalare i taket. Inget.
Atmos tillför exat ... inget .. så länge man inte fysiskt har högtalare i taket.

Frågan man bör ställa sig.. Hur viktigt är det att ljudet faktiskt kommer från taket? Eller för all del bakifrån.
Eller ens från flera håll? Allt över två kanaler handlar om en sak. Att ljudet äkta ska komma från fysiska högtalare placerade på ett annat sätt än ett steropar. Det ända ett steropar INTE kan återge även om signalen är 128 kanaler Atmos är riktningen, men allt annat finns med och återges.

Atmos är inte kanaler, atmos är objekt i en ljudrymd. Jag hade system uppsatt hemma med högtalare i taket och jag kan säga att ljudbilden är brutalt mycket bättre än bara vanligt 2.1 eller 5.1. Men det är ju lite jobb att göra hål i taket, dra sladden ovanför innertaket osv Om det är värt det vetifan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Atmos är inte kanaler, atmos är objekt i en ljudrymd. Jag hade system uppsatt hemma med högtalare i taket och jag kan säga att ljudbilden är brutalt mycket bättre än bara vanligt 2.1 eller 5.1. Men det är ju lite jobb att göra hål i taket, dra sladden ovanför innertaket osv Om det är värt det vetifan.

Mjo det var det här jag försökte få fram. Det går att få liknande effekter som Atmos kodningen har virituellt, men det kan egentligen inte ersätta separata högtalare på riktigt.

Min LG GX 65 TV har inbyggt Atmos ljud. Det vill säga att DSPn "trollar" med ljudet så man får en känsla av att man är innesluten i en ljudbubbla.
Lite så gör förstärkaren om du saknar högtalare i taket T.ex. Den använder de andra högtalarna för att "trolla" fram effekten, som naturligtvis inte blir lika bra som med en riktig högtalare för just den uppgiften.

Det samma gäller centerhögtalaren. Den kan simuleras om man saknar den. Nu tycker jag att en centerhögtalare är en av de viktigaste högtalarna i ett hembiosystem då ljudpanoreringar osv samt riktigt bra, rätt placerat, dialogljud är väldigt viktigt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av Mediabrus:

I och med att du ska ha vinylsvarven och fågelholkarna finns ju inte längre möjligheten att köra exempelvis enbart trådlösa, aktiva lådor. Så göra det en del i dag gör, ett visuellt minimalistiskt system blir svårt med det valet. Det finns ju skäl till att soundbar och små aktiva högtalare säljer. Enkelheten, slippa det ser 70 -80 tal ut med stora lådor och staplar med enheter.

Många som köper vinyl i dag laddar ner de digitala filer som man oftast får när man köper ny vinyl.
Brukar följ med en länk till filer i olika format. Så man har sin vinyl, som man kan se på och lyssna på men spelar de digital filerna för att slippa "slita! på vinylen (och slippa knaster mm). Man får ju lite både och på det sättet lyssningen, skivan, men inte den fysiska vinylsvarven.

Men åter till dina frågor.
En väg är ju då att gå på enbart två kanaler till att börja med och då kanske.
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/advance-acoustic-a10-cla...

Sedan med två kanaler på plats bygger du vidare med fler kanaler (högtalare) om du har det behovet.
Egentligen är det två lådor till du "behöver" för film ljud (två bak kanaler) och det går med en del TV kombinera ett två kanals system som ovan med två trådlösa bakanaler och vips så har du "allt".

Visst är det ju så att många går vägen för enkelheten. Men vet inte varför vi diskuterar vad andra person gör. Uppenbarligen är det ju inte vad jag är efter i detta fall. Men gällande det så är "visuellt minimalistiskt" och "soundbar och små aktiva högtalare" inte riktigt min grej. Jag gillar det somliga i vanliga fall kanske vill slippa. Ganska pampigt och häftigt med tex pelarhögtalare, och enheter. Annars hade jag ju som sagt inte gjort detta inlägg om köp av en stor förstärkare som tar plats. Menar inte att låta som att jag har attityd, bara lite off-topic känner jag
Tacksam för all input i övrigt oavsett

Permalänk
Rekordmedlem

Det är klart att man ska ha ett snygga högtalare som syns (och hifisystem i övrigt) det är ju som att köpa skulpturer, brukskonst när det är som bäst så våga vägra små dåliga ljudsystem de är inte bara små utan de saknar för det mesta fysikaliska förutsättningar att kunna utföra sin primära uppgifter, återge ljud på ett bra sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe Ja vad ska man säga. Du träffa helt rätt. Kollade in skumkanterna och det var ju katastrof. Undrar hur länge farsan har kört med dom spruckna xD
Ena högtalaren är bara lite lätt sprucken, med den andra är det ju i stort sätt hål rakt igenom på. Så det sög ju lite. Även om det är otroligt gamla burkar utan något speciellt värde.
https://i.imgur.com/LAvKaJ2.jpg
https://i.imgur.com/ZmhZWfc.jpg

Jag har som tur ett par pelar/golvhögtalare som min bonusfar har haft. Bara stått och samla damm i många år, så fick ta dom haha.
Tyvärr så är nog dessa mycket sämre än Jamo burkarna. Är bara en tweeter och en liten woofer på hela den stora pelaren. Inte lika gamla, men antagligen i mycket billigare klass. Från runt 2006 skulle jag tro.
Audio Pro, image 50.
https://i.imgur.com/GwbVffB.jpg

Så det är min update på läget haha. Tänkte bara uppdatera dig och säga tack för varningen om kanterna!
Min plan är väl densamma, fast nu med dessa image 50 pelarna till det blir något annat mer rejält
Tack igen och ha det gött.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FinePlayer:

@mrqaffe Ja vad ska man säga. Du träffa helt rätt. Kollade in skumkanterna och det var ju katastrof. Undrar hur länge farsan har kört med dom spruckna xD
Ena högtalaren är bara lite lätt sprucken, med den andra är det ju i stort sätt hål rakt igenom på. Så det sög ju lite. Även om det är otroligt gamla burkar utan något speciellt värde.
https://i.imgur.com/LAvKaJ2.jpg
https://i.imgur.com/ZmhZWfc.jpg

Jag har som tur ett par pelar/golvhögtalare som min bonusfar har haft. Bara stått och samla damm i många år, så fick ta dom haha.
Tyvärr så är nog dessa mycket sämre än Jamo burkarna. Är bara en tweeter och en liten woofer på hela den stora pelaren. Inte lika gamla, men antagligen i mycket billigare klass. Från runt 2006 skulle jag tro.
Audio Pro, image 50.
https://i.imgur.com/GwbVffB.jpg

Så det är min update på läget haha. Tänkte bara uppdatera dig och säga tack för varningen om kanterna!
Min plan är väl densamma, fast nu med dessa image 50 pelarna till det blir något annat mer rejält
Tack igen och ha det gött.

Du kan ju lämna in dem på omkantning eller försöka själv. Så här kan det gå till.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av FinePlayer:

Halloj!

Har nu två, vad jag tror är ganska skapliga högtalare som jag fått av far min. Men saknar något slag av förstärkare. Jag är ganska kass på ljudteknikens värld, men jag har alltid velat investera lite i bättre ljud.

Så nu är min tanke att jag vill införskaffa en AV receiver för att både kunna hantera mina nuvarande behov, samt kunna (till måttlig del) säkerställa mig inför eventuella framtida köp för att utöka hemmabiokännslan.

För närvarande behöver jag att det såklart klarar av mina två högtalare (info om dom i bild nedan) och phono ingång för min skivspelare. Det är egentligen det hela just nu.
Angående min skivspelare. Är det dugligt att använda sig av inbyggda phono pre-amps i receivers eller är bör man investera i separat sådan? I så fall går det ju eventuellt att spara pengar där med.

För framtida behov vet jag inte riktigt hur man ska tänka. Tillägg av högtalare lär ju vara det främsta att vänt sig, antagligen i form av 5.1 system, vilket typ alla receivers har vad jag kan se. Men det ska ju kunna leverera tillräckligt med effekt också.
Sen vet jag inte hur man ska tänka angående Dolby Atmos och DTS:X. Vet ju att det är en ganska go upplevelse att få utnyttja. Men osäker på hur pass hur detta går till praktiskt sett. Behöver man ett visst antal högtalare för att ens kunna utnyttja detta eller hur funkar det? Kort sagt; är det värt att ha med i sitt köp eller är det onödiga pengar?

Specs på högtalarna: (Referens bild: https://i.imgur.com/qzzl3Xj.jpg)
Sinus effect: 180w
Music effect: 260w
Sensitivity: 2,2w/96 dB/1m
Impedance: 8 ohm

Aldrig sett "Sinus effect" och "Music effect" som begrepp för watt effekt på högtalare. Brukar man väl skriva i peak och RMS? Bara en sido-tanke haha

Kollat lite på dessa:
DENON AVC-S660H
DENON AVR-X1700H
DENON AVR-X2700H

Är ju otroligt hur snabbt dessa går upp i pris. Vet inte vad som är rimligt, men undviker ju helst att spendera över 9k som den sista kostar där haha. Ni får självfallet gärna komma med andra förslag. Tack i förhand för eventuella kommentarer! <3

Har du köpt någon receiver ännu?

Permalänk
Skrivet av shenzhendev:

Har du köpt någon receiver ännu?

Sent svar av mig haha
Inte ännu beställt. Men har mer eller mindre bestämt mig för att köra med AVR-X2700H receivern från Denon när jag väl gör köpet.
Ingen super panik för mig med tanke på omkantningen jag kanske måste försöka mig på, angående högtalarna som skulle användas heh.. Dom håller sig säkert uppe nog för att klara sig en stunt men såklart långt ifrån optimalt. Kan tydligen även skada förstärkaren i längden enligt en kommentar. Men ja, så der läget ut