Permalänk
Medlem

Ny Ryzen 5900X - slumpmässiga omstarter

Update: Gigabyte hade tydligen släppt ännu en ny BIOS, F63A. Den jag hade tidigare, F61C finns inte ens längre på hemsidan. Jag har flashat till F63A och har spelat glatt en timme nu, vilket är längre än jag lyckats tidigare. Så jag gissar att den nya BIOS versionen löst mitt problem. Tack för svar Aeig <3

Lämnar kvar orginalposten nedan ifall det hjälper någon:

Hallå.

Jag uppgraderade nyligen min CPU från en Ryzen 2700 till en Ryzen 5900X.
Nu har jag problem med slumpmässiga omstarter när jag spelar. Kommer ibland efter 5 minuter i spel, ibland efter 45.
Datorn går fint i prime95 och furmark.
Före uppgraderingen var systemet stabilt, har aldrig haft problem med instabilitet tidigare.
Alla temperaturer är relativt låga, runt 65 på CPU när den krashar.

Systemet:
* Gigabyte B450 Aorus Pro
* Ryzen 5900X
* 128GB Corsain minne (CMK64GX4M2E3200C16). 4 stickor a 32GB.
* Corsair RM750X
* GTX 1080
* Noctua NH D-15 på cpun.

Det här är min andra 5900X, den första jag fick från inet uppvisade samma problem.
Den skickade jag tillbaka, inet testade den utan problem ett par dagar men jag fick ändå en ny (inet är förjävla bra <3).
Den nya ersättnings-CPUn har samma problem som den tidigare.
Så jag börjar misstänka att det kanske är mitt moderkort som spökar?

I Event Viewer kan jag läsa följande från WHEA logger:

```
A fatal hardware error has occurred.

Reported by component: Processor Core
Error Source: Machine Check Exception
Error Type: Bus/Interconnect Error
Processor APIC ID: 8

The details view of this entry contains further information.
```

Jag har senaste BIOSen F61c.
Har installerat senaste chipset drivisarna från AMD.
På den förra CPUn spenderade jag ett par dagar med att försöka tweaka i BIOS. Provade mecka med:
* PBO
* Cool and quiet
* RAM hastighet
Utan framgång.

Att det är just i spel den krashar hajjar jag inte riktigt. Jag har testat olika kombinationer av antal kärnor och test i prime95 och med och utan furmark på samtidigt, men jag lyckas inte provocera fram en krash. Kanske har spel något speciellt mönster av CPU-belastning? Det händer ju rätt mycket med spänning och frekvens per kärna under spel som kanske är svårt att fånga med ett mer statiskt test om prime95?

Vad kan jag göra? Borde jag köpa ett nytt moderkort? Börjar bli ofantligt less på det här

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

Hallå.

Jag uppgraderade nyligen min CPU från en Ryzen 2700 till en Ryzen 5900X.
Nu har jag problem med slumpmässiga omstarter när jag spelar. Kommer ibland efter 5 minuter i spel, ibland efter 45.
Datorn går fint i prime95 och furmark.
Före uppgraderingen var systemet stabilt, har aldrig haft problem med instabilitet tidigare.
Alla temperaturer är relativt låga, runt 65 på CPU när den krashar.

Systemet:
* Gigabyte B450 Aorus Pro
* Ryzen 5900X
* 128GB Corsain minne (CMK64GX4M2E3200C16). 4 stickor a 32GB.
* Corsair RM750X
* GTX 1080
* Noctua NH D-15 på cpun.

Det här är min andra 5900X, den första jag fick från inet uppvisade samma problem.
Den skickade jag tillbaka, inet testade den utan problem ett par dagar men jag fick ändå en ny (inet är förjävla bra <3).
Den nya ersättnings-CPUn har samma problem som den tidigare.
Så jag börjar misstänka att det kanske är mitt moderkort som spökar?

I Event Viewer kan jag läsa följande från WHEA logger:

```
A fatal hardware error has occurred.

Reported by component: Processor Core
Error Source: Machine Check Exception
Error Type: Bus/Interconnect Error
Processor APIC ID: 8

The details view of this entry contains further information.
```

Jag har senaste BIOSen F61c.
Har installerat senaste chipset drivisarna från AMD.
På den förra CPUn spenderade jag ett par dagar med att försöka tweaka i BIOS. Provade mecka med:
* PBO
* Cool and quiet
* RAM hastighet
Utan framgång.

Att det är just i spel den krashar hajjar jag inte riktigt. Jag har testat olika kombinationer av antal kärnor och test i prime95 och med och utan furmark på samtidigt, men jag lyckas inte provocera fram en krash. Kanske har spel något speciellt mönster av CPU-belastning? Det händer ju rätt mycket med spänning och frekvens per kärna under spel som kanske är svårt att fånga med ett mer statiskt test om prime95?

Vad kan jag göra? Borde jag köpa ett nytt moderkort? Börjar bli ofantligt less på det här

Stäng av följande i BIOS:
AMD Cool n Quiet.
C-states, alltså "Disabled" på detta på alla ställen i BIOS.
"Enabled" på "Precision boost", kolla så alla olika submenyer osv också har det "Enabled".
Välj energischema Hög Prestanda i Windows.

Har du även prövat att sätta en statisk vcore med extreme på LLC och en fast frekvens på alla kärnor?
Ex. 41 i multipel med 1,250v och extreme LLC.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Update: Gigabyte hade tydligen släppt ännu en ny BIOS, F63A. Den jag hade tidigare, F61C finns inte ens längre på hemsidan. Jag har flashat till F63A och har spelat glatt en timme nu, vilket är längre än jag lyckats tidigare. Så jag gissar att den nya BIOS versionen löst mitt problem. Tack för svar Aeig <3

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

Update: Gigabyte hade tydligen släppt ännu en ny BIOS, F63A. Den jag hade tidigare, F61C finns inte ens längre på hemsidan. Jag har flashat till F63A och har spelat glatt en timme nu, vilket är längre än jag lyckats tidigare. Så jag gissar att den nya BIOS versionen löst mitt problem. Tack för svar Aeig <3

I ett försök att minska förvirringen något så är versionerna med bokstav på slutet beta-versioner.
De brukar tas bort när den slutgiltiga versionen släppts, dvs t.ex. F61A, F61B, F61C kan förväntas försvinna när F61 släppts på riktigt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Håller med ovan talare, stäng av Global C-States

// Lazze