Permalänk

Vilken SSD till Mac

Hejsan,
Fått tag på en begagnad MacBook Air 2015 Core i5 1.6Ghz, den har 128 GB SSD just nu men skulle vilja ha lite mer utrymme så tänkte jag skulle byta den när jag ändå byter batteriet.

Har kikat på ifixit men dom nämner inte vilken sort jag behöver. Finns det någon som inte är hutlöst dyr? För att klona datorn till nya hårddisken behöver jag en hårddiskchassi right?

Och som jag förstått det går inte ram att uppgradera då det är lödt på? Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpeltoniem:

Har kikat på ifixit men dom nämner inte vilken sort jag behöver.

Från ifixit:

Citat:

This MacBook Air uses a proprietary storage drive connector, and is therefore not compatible with common M.2 drives without the use of an adapter. https://d3nevzfk7ii3be.cloudfront.net/igi/bFrC6XL24AOncJtG.fu...

Med andra ord behöver du en adapter eller specifik hårddiskvagga som passar just den hårddisken för att klona ut sakerna, och du behöver hitta en SSD med den specifika (gamla, appleunika) formfaktorn för att uppgradera.

Du bör kanske satsa på en snabb extern hårddisk istället.

Permalänk
Medlem

Det finns adaptrar som gör det möjligt att använda en NVME-SSD, ett exempel är: https://www.amazon.com/dp/B01CWWAENG
Jag använde just den adaptern när jag hade en MacBook Pro från 2015 utan problem.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Du klonar inte disken. Ta valfri USB-disk som är tom och något större än diskens volym så kan du använda den inbyggda backupen.
Sedan gör du en återställning av din data efter du har uppgraderat med den nya disken i maskinen.

Försök att uppdatera Mac OS innan du tar den sista backupen så att du har samma OS version när du återställer från backupen.

Permalänk
Skrivet av Kamouflage:

Från ifixit:
Med andra ord behöver du en adapter eller specifik hårddiskvagga som passar just den hårddisken för att klona ut sakerna, och du behöver hitta en SSD med den specifika (gamla, appleunika) formfaktorn för att uppgradera.

Du bör kanske satsa på en snabb extern hårddisk istället.

Skrivet av ToJa92:

Det finns adaptrar som gör det möjligt att använda en NVME-SSD, ett exempel är: https://www.amazon.com/dp/B01CWWAENG
Jag använde just den adaptern när jag hade en MacBook Pro från 2015 utan problem.

Skrivet av Robortic:

Du klonar inte disken. Ta valfri USB-disk som är tom och något större än diskens volym så kan du använda den inbyggda backupen.
Sedan gör du en återställning av din data efter du har uppgraderat med den nya disken i maskinen.

Försök att uppdatera Mac OS innan du tar den sista backupen så att du har samma OS version när du återställer från backupen.

Aha! Tack för svaren, då blir det nog att jag kör på en extern hårddisk med filer när det börjar bli fullt låter enklast Hur är det med ram den går inte att uppgradera på air macs? Har inte mycket erfarenhet av Mac datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpeltoniem:

Aha! Tack för svaren, då blir det nog att jag kör på en extern hårddisk med filer när det börjar bli fullt låter enklast Hur är det med ram den går inte att uppgradera på air macs? Har inte mycket erfarenhet av Mac datorer.

Det är LPDDR på den modellen, och LPDDR går inte att uppdatera på några datorer.

Visa signatur

5900X | 6700XT