Apple M1 Ultra utpresterar inte Nvidia Geforce RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Räkna på mellan 60 - 75 000 kronor beroende på konfiguration. Det är närmare vad en Mac med M1 Ultra kommer kosta väl i svensk handel. Det är inte en dator menad för hemmabruk på det viset

The Verge har fått lagt lovarna på en enhet och där står priserna i dollar också.
https://www.theverge.com/22981815/apple-mac-studio-m1-ultra-m...
″Apple sent us basically the most powerful Mac Studio money can buy, with the 20-core M1 Ultra, a 64-core GPU, and 128GB of unified memory. If you want to buy this, it'll cost $6,199. (You can push that price up to $7,999 by adding up to 8TB of internal storage, but it doesn't get any more powerful than this.)″

Då tror jag att det blir en https://www.komplett.se/product/1200837/dator-surfplatta/dato...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Hmm fastän Ultra:n skulle ha slått 3090 så kommer ju 4000 serien ut snart

"Snart"

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5950X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | 32gb Corsair Dominator 3600mhz CL16 | Samsung 980 Pro x2 | Corsair AX1600i | Corsair H150i Elite Capellix LCD | Corsair iCUE 5000d RGB

Permalänk
Medlem

VILKEN ÖVERRASKNING

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Egentligen mer jämförbar med 3080ti för laptops i energi men slår den så ändå imponerande även om Apple precis som de andra väljer det scenariot som är bäst för dem.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Jag är väl inte helt chockad om man säger så. Låter det för bra för att vara sant så är det ju ofta det också.

Däremot så visar det på att Apple är på väg någonstans intressant med sina chipp. Nvidia och AMD bör nog vara vakna här.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Apple silicon även om den inte är bäst på allt har ju rört till det ordentligt på x86-sidan.

Det är mycket imponerade av Apple att på första generationen kunna sätta dit x86. Hur lång tid tog det för AMD 10-15 år? Okej Apple har ju varit inne på mobilsidan.

Men att hålla på med tester och kurvor som visar 3x hastighet osv och sen är det ett specifikt fall är ju bättre att skriva ärligt och helllre ta till lite i underkant.

Sen ska tilläggas att apples design är bättre än allt asus, gigabyte, msi, fratal design osv så länge man inte gillar blinkade led från wish.

Permalänk
Medlem

Tycker det här var riktigt imponerande i M1 Ultrans favör. Jag tycker det är synd att enbart Apple gör energieffektiva kretsar och hoppas AMD/Nvidia/Intel blir tvingade att gå åt det här hållet. Men det kommer ju knappast hända

Permalänk
Medlem

Nu kanske man ska vara lite källkritisk åt båda håll. Vad är det man har mätt egentligen och hur har man gjort det?

"Nyheten" ligger på Hacker News också, och i den följande kommentarstråden så kan man läsa bland annat att testerna verkar ha gjorts under Rosetta 2. Vilket då innebär att koden som exekverats på M1 Ultra är x86. Om det stämmer så är det som att jämföra äpplen med päron.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dimman:

Nu kanske man ska lära sig att vara lite källkritisk åt båda håll. Vad är det man har mätt egentligen och hur har man gjort det?

"Nyheten" ligger på Hacker News också, och i den följande kommentarstråden så kan man läsa bland annat att testerna verkar ha gjorts under Rosetta 2. Vilket då innebär att koden som exekverats på M1 Ultra är x86. Om det stämmer så är det som att jämföra äpplen med päron.

Ja, det slog mig också när jag läste. Men det går ju inte att göra ett helt jämförbart test över x86/ARM heller. Man behöver i så fall jämföra en specifik uppgift. I det här testet har man fokuserat på spel, och det finns inte många spel som är konstruerade och kompilerade för M1. Spel är väl heller inte vad dessa är tänkta att användas för. Till det är de för dyra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ja, det slog mig också när jag läste. Men det går ju inte att göra ett helt jämförbart test över x86/ARM heller. Man behöver i så fall jämföra en specifik uppgift. I det här testet har man fokuserat på spel, och det finns inte många spel som är konstruerade och kompilerade för M1. Spel är väl heller inte vad dessa är tänkta att användas för. Till det är de för dyra.

Nej precis, det blir/är svårt Det minsta man kan göra i mitt tycke dock är att exekvera native-kod för båda plattformar eller vara väldigt tydlig med att Rosetta2 används. Hur hade resultatet sett ut situationen varit omvänd?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nä, Geekbench Compute och Tomb Raider var nog inte varifrån Apple själva hämtade sina siffror.

Jag skulle tro att Apple har testat saker som Adobes svit, DaVinci, Final Cut m.m. Och då är det även Metal mot OpenCL eller CUDA, så ingen riktig äpplen mot äpplen jämförelse.

För kundernas del lär det vara det här som är det viktigaste, så det vore inte fel att jämföra på det viset. Jag menar, det här är maskiner som riktar sig till seriösa kreatörer som inte är särskilt priskänsliga. Det är inga gaming-maskiner och inget för den som vill tävla i benchmarks. Kreatörerna vill ju främst veta vad som ger snabbast möjliga arbetsflöde med de program de arbetar med.

Nu vet jag förvisso inte säkert att M1 Ultra kommer smiska stjärt i dessa avseenden heller men skulle tro att den mycket väl kan utprestera 3090 där (förutsatt att man mäter mot "rätt" sorts arbetsflöde - vissa saker kommer 3090 vara snabbare på).

Håller med dig. Allt beror på vad som det är för arbetsuppgift datorn ska göra (videoredigering i fallet nedan):

MacBook Pro M1 Max vs Windows Desktop (RTX3090, Ryzen9 5950x) M1Max Outperforms more expensive PC!
https://youtu.be/d1iQC7ZUYYU

Undrar då vad en M1 Ultra fått för resultat – det är M1 Max i videon ovan.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Räkna på mellan 60 - 75 000 kronor beroende på konfiguration. Det är närmare vad en Mac med M1 Ultra kommer kosta väl i svensk handel. Det är inte en dator menad för hemmabruk på det viset

The Verge har fått lagt lovarna på en enhet och där står priserna i dollar också.
https://www.theverge.com/22981815/apple-mac-studio-m1-ultra-m...
″Apple sent us basically the most powerful Mac Studio money can buy, with the 20-core M1 Ultra, a 64-core GPU, and 128GB of unified memory. If you want to buy this, it'll cost $6,199. (You can push that price up to $7,999 by adding up to 8TB of internal storage, but it doesn't get any more powerful than this.)″

Eh, det finns ingen anledning att påstå eller tro någonting. Vem som helst kan gå in på Apples site och konfigurera en Mac Studio som är vettig för dem själva.
De säljs från 25495 och upp. Min kostade bara lite mer, kommer att expandera lagringen utöver den första TB externt via Thunderbolt (och möjligen en 10Gbe NAS, men det skjuter över målet, behöver inte så mycket lagring.)

Permalänk
Medlem

Synd hade hoppats på mer från Apple Studio, någon MacPro känns det inte som även om prollen är helt okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Apple silicon även om den inte är bäst på allt har ju rört till det ordentligt på x86-sidan.

Det är mycket imponerade av Apple att på första generationen kunna sätta dit x86. Hur lång tid tog det för AMD 10-15 år? Okej Apple har ju varit inne på mobilsidan.

Men att hålla på med tester och kurvor som visar 3x hastighet osv och sen är det ett specifikt fall är ju bättre att skriva ärligt och helllre ta till lite i underkant.

Sen ska tilläggas att apples design är bättre än allt asus, gigabyte, msi, fratal design osv så länge man inte gillar blinkade led från wish.

Du jämför äpplen med päron. Amd har ju x86kompabilitet.

Permalänk
Medlem

Självklart var det skitsnack, frågan har hela tiden bara varit hur mycket skitsnack, och eftersom Apple ljuger om prestandan så kan de lika gärna ljuga om effektuttaget också.

Har jag missat något, eller finns det inga verkliga uppmätta siffror på hur mycket M1 Ultra:s gpu faktiskt drog i de där testerna? Det är ju rätt extremt relevant.

Tillägg: en extremt kompetent igpu är för övrigt välkommet, jag skulle gärna slippa dgpu (men inte en chans att jag byter ned mig prestandamässigt så 3090-nivå elller högre måste det vara, i dagsläget).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

VILKEN ÖVERRASKNING

Apple har faktiskt snarare underdrivit än överdrivet prestandan i sina chip på senare år. T ex här:
https://www.anandtech.com/show/13392/the-iphone-xs-xs-max-rev...

Med tanke på hur bra de har varit de senaste åren behöver de inte lova något de inte kan hålla. Så jag är faktiskt lite förvånad över att de skjuter sig själva i foten.

Permalänk
Medlem

Denna artikel är lite felaktig i att man antar att apple har sagt att de utpresterar rtx3090 vid fullt ös. Vilket är inget apple ens har sagt eller visat. Utan det handlar om att deras M1 utpresterar rtx3090 i effektivitet.

Så blir lite fel när man läser artikeln, låter som att underlaget är missförstått och blivit som misinformation som nu går ut till alla här som sedan lär ta det precis som det står i artikeln istället för vad det egentligen handlar om.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Bara jag som förväntade mig sämre spel prestanda och blev imponerad av ovan? Rtx 3090 drar 350-450w och är skapad av ett företag vars R&D endast är grafikkort samt programvara till grafikkort.

Det är väl inte riktigt sant!?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skillz:

Denna artikel är lite felaktig i att man antar att apple har sagt att de utpresterar rtx3090 vid fullt ös. Vilket är inget apple ens har sagt eller visat. Utan det handlar om att deras M1 utpresterar rtx3090 i effektivitet.

Så blir lite fel när man läser artikeln, låter som att underlaget är missförstått och blivit som misinformation som nu går ut till alla här som sedan lär ta det precis som det står i artikeln istället för vad det egentligen handlar om.

Det bilden (i artikeln) visar är ju faktiskt att M1 Ultra vid har relativ prestanda på c:a 175 på skalan vid 100 W, medan 3090 har c:a 160 på skalan vid 320 W.

Rätt tydligt att de menar att den utpresterar 3090 vid 320 W, och eftersom 3090 har TBP på c:a 350 W så är det extremt nära "fullt ös" för 3090; skillnaden i prestanda mellan 320 W och 350 W lär vara mindre än ledningen de påstår att M1 Ultra har.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Denna artikel är lite felaktig i att man antar att apple har sagt att de utpresterar rtx3090 vid fullt ös. Vilket är inget apple ens har sagt eller visat. Utan det handlar om att deras M1 utpresterar rtx3090 i effektivitet.

Så blir lite fel när man läser artikeln, låter som att underlaget är missförstått och blivit som misinformation som nu går ut till alla här som sedan lär ta det precis som det står i artikeln istället för vad det egentligen handlar om.

Ja, det är en graf som avser att påvisa hur bra effektiviteten är, MEN det denna artikel handlar om är väl just att Apple på samma gång strategiskt skapat denna graf så att M1 Ultra når ett högre resultat sett även till absolut prestanda.

Är grafen kapad? Kanske, vem vet. Finns ingen indikation från Apples sida att så är fallet.
Är det en fullständig graf för en strategiskt vald last som ger ett fint resultat? Kanske, vem vet.

Är det trixande med resultaten för att vilseleda? Det känns ju så sett till oberoende tester, därav artikelns relevans.

Skrivet av Thomas:

Det bilden (i artikeln) visar är ju faktiskt att M1 Ultra vid har relativ prestanda på c:a 175 på skalan vid 100 W, medan 3090 har c:a 160 på skalan vid 320 W.

Rätt tydligt att de menar att den utpresterar 3090 vid 320 W, och eftersom 3090 har TBP på c:a 350 W så är det extremt nära "fullt ös" för 3090; skillnaden i prestanda mellan 320 W och 350 W lär vara mindre än ledningen de påstår att M1 Ultra har.

Det är väl inte tydligt alls att det är vad de menar sett till att grafen skulle vara kapad vid 320W?
Det är tydligt att huvudsyftet är att jämföra effektiviteten, det är *inte* tydligt varför M1 Ultra når ett högre absolut resultat.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Det är väl inte tydligt alls att det är vad de menar sett till att grafen skulle vara kapad vid 320W?
Det är tydligt att huvudsyftet är att jämföra effektiviteten, det är *inte* tydligt varför M1 Ultra når ett högre absolut resultat.

Hm, jag hänger inte med här, om du inte menar att de rent av förfalskat kurvan för 3090. På vilken ledd skulle man kunna utöka grafen och potentiellt få högre prestanda från 3090? Grafen slutar ju vid 320 W, och eftersom perf/W minskar och minskar ju högre effekten blir, så skulle den ju inte öka nämnvärt (inte mer än säg 25%) på Y-axeln även om den drog vidare ända till 500 W. Men då är vi ju inne på överklockning som är rätt irrelevant för en sån här jämförelse.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Mer tester av M1 Ultra:
https://www.youtube.com/watch?v=sJ2x2JVCh1Q&t=268s
H264 med Premiere Pro imponerar....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hm, jag hänger inte med här, om du inte menar att de rent av förfalskat kurvan för 3090. På vilken ledd skulle man kunna utöka grafen och potentiellt få högre prestanda från 3090? Grafen slutar ju vid 320 W, och eftersom perf/W minskar och minskar ju högre effekten blir, så skulle den ju inte öka nämnvärt (inte mer än säg 25%) på Y-axeln även om den drog vidare ända till 500 W. Men då är vi ju inne på överklockning som är rätt irrelevant för en sån här jämförelse.

Jag lade fram två möjliga tolkningar till hur grafen uppstått:

1. En del i tråden menar att kurvan "självklart" är kapad (och i så fall skulle jag precis som du är inne på ifrågasätta hur mycket den planat ut och om detta isf är rent fejk) eftersom den slutar redan vid 320W (istället för 350W).
Detta är det resonemang jag syftar på i det avseendet, jag tror minst på det alternativet själv.

2. Alternativet är väl då att de har en väl vald last där 3090 inte drar mer än 320W och att M1 Ultra faktiskt presterar bättre även sett till absolut prestanda.
I detta fall kan det väl ifrågasättas hur representativt resultatet är. Jämfört oberoende tester så verkar det tveksamt hur det ligger till på den punkten, men eftersom de inte specat vad de testat så är det väl svårt att säga att det är direkt fel.

Jag tror alltså mer på 2 egentligen, men om det andra säger om att 1 skulle vara fallet så är det ännu mer värt att kritisera.

Oavsett vilket känns det som en mer eller mindre vilseledande representation av prestandan.

Om du har ytterligare förslag angående vad det kan handla om så är jag även intresserad av detta.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Testpilot
Skrivet av EntropyQ3:

Eh, det finns ingen anledning att påstå eller tro någonting. Vem som helst kan gå in på Apples site och konfigurera en Mac Studio som är vettig för dem själva.
De säljs från 25495 och upp. Min kostade bara lite mer, kommer att expandera lagringen utöver den första TB externt via Thunderbolt (och möjligen en 10Gbe NAS, men det skjuter över målet, behöver inte så mycket lagring.)

Fast ska man ha med M1 Ultra börjar datorn på 50 495,00 kr, därmed fortfarande över dubbla vad kommentaren jag svarade på hade hoppats betala. Ska man desstuom köpa Ultra-chippet med 64-grafikprocessor är det 62 995,00 kr i grundutförande.

Så jag håller med, det är inget hopp och tro här, utan det är vad datorn kommer kosta, så förstår inte riktigt poängen med din kommentar i slutändan — Diskussionsämnet var gällande M1 Ultra (primärt 64 GPU-version), och inte någon lägre variant.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hm, jag hänger inte med här, om du inte menar att de rent av förfalskat kurvan för 3090. På vilken ledd skulle man kunna utöka grafen och potentiellt få högre prestanda från 3090? Grafen slutar ju vid 320 W, och eftersom perf/W minskar och minskar ju högre effekten blir, så skulle den ju inte öka nämnvärt (inte mer än säg 25%) på Y-axeln även om den drog vidare ända till 500 W. Men då är vi ju inne på överklockning som är rätt irrelevant för en sån här jämförelse.

För tydlighets skull, artikeln har en sån här bild:

Jag antar att de som pratar om att kurvan är kapad vid 320W (och att detta då förklarar disprepansen) menar något sådant.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det bilden (i artikeln) visar är ju faktiskt att M1 Ultra vid har relativ prestanda på c:a 175 på skalan vid 100 W, medan 3090 har c:a 160 på skalan vid 320 W.

Rätt tydligt att de menar att den utpresterar 3090 vid 320 W, och eftersom 3090 har TBP på c:a 350 W så är det extremt nära "fullt ös" för 3090; skillnaden i prestanda mellan 320 W och 350 W lär vara mindre än ledningen de påstår att M1 Ultra har.

En bild säger mer än tusen ord säger dom. Men i detta fallet måste man även läsa vad som sagts för att förstå vad grafen visar. I detta fallet blir allt missvisande, precis som ditt svar. Har inget med vad som pratats om från apple i detta fall eller artikeln.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

För tydlighets skull, artikeln har en sån här bild:
https://cdn.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/23323776/Image_from_iOS.png

Jag antar att de som pratar om att kurvan är kapad vid 320W menar något sådant.

Detta är korrekt!
Denna bild skulle det vara för att vara på rätt linje.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, det är en graf som avser att påvisa hur bra effektiviteten är, MEN det denna artikel handlar om är väl just att Apple på samma gång strategiskt skapat denna graf så att M1 Ultra når ett högre resultat sett även till absolut prestanda.

Är grafen kapad? Kanske, vem vet. Finns ingen indikation från Apples sida att så är fallet.
Är det en fullständig graf för en strategiskt vald last som ger ett fint resultat? Kanske, vem vet.

Är det trixande med resultaten för att vilseleda? Det känns ju så sett till oberoende tester, därav artikelns relevans.

Det är väl inte tydligt alls att det är vad de menar sett till att grafen skulle vara kapad vid 320W?
Det är tydligt att huvudsyftet är att jämföra effektiviteten, det är *inte* tydligt varför M1 Ultra når ett högre absolut resultat.

Självklart är grafen kapad. rtx 3090 utpresterar M1, inget snack om saken. Men det är en helt annan sak än vad som skrivts i nyheten, då apple aldrig påstått sig utprestera den i rå prestanda när det nyttjas fullt ut.

Så ja, dom har grafen, som är korrekt och såklart ser extra bra ut för apple, vilket skapar fel intryck, marknadsföring alltså. Men också som skapar feltolkande av nyheter som detta.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Självklart är grafen kapad. rtx 3090 utpresterar M1, inget snack om saken. Men det är en helt annan sak än vad som skrivts i nyheten, då apple aldrig påstått sig utprestera den i rå prestanda när det nyttjas fullt ut.

Så ja, dom har grafen, som är korrekt och såklart ser extra bra ut för apple, vilket skapar fel intryck, marknadsföring alltså. Men också som skapar feltolkande av nyheter som detta.

Jag skulle säga att nyheten avhandlar den helt avsedda sekundära tolkningen av grafen.

(Primära är: wow, så energieffektivt)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

För tydlighets skull, artikeln har en sån här bild:
https://cdn.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/23323776/Image_from_iOS.png

Jag antar att de som pratar om att kurvan är kapad vid 320W (och att detta då förklarar disprepansen) menar något sådant.

Om sanningen vore ungefär sådär så skulle jag dock i princip räkna Apples bild som förfalskad, eftersom originalbilden visar att den planar ut strax innan den slutar, och en riktig perf/W-kurva inte först kommer plana ut och sedan öka nämnvärt igen efter det.

En uppmätt perf/W-kurva för Ampere kan se ut såhär. Runt 295 W är prestandan 95% av max, trots att effekten bara är 84% av max.
Och om man extrapolerar till högre effekter än 350 W, som kurvan går, så är det ju ganska tydligt att prestandan inte skiljer något nämnvärt.
Även tydligt att 320 W i princip ger samma prestanda som 350 W, precis som i SweCs (och mina) undervoltnings-tester.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200