Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

K-mag kommer in och visar kvalité. Varit snabbare än Schu, som var snabbare än Masepin.
Albon kommer in och visar kvalité.
Hulk kommer in någon dag innan och sår Stroll spektakulärt.

Slutsats? Oavsett hur rik pappa är kan inte alla pengar i världen göra dig till en naturlig raceförare.

Låt Junior Schumi evolvera. Han gjorde ett misstag under Q2 vilket gjorde att han föll ur sin sista runda. Jag vill då tro på den pojken och jag tror Kevin Magnussen kommer bli ett ypperligt benchmark för honom att följa.

Att Junior nått F1 trots traumat och den historia farsgubben stått för. Jao, han stora förväntningar på sig. Vilket han tycks tackla undan riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Låt Junior Schumi evolvera. Han gjorde ett misstag under Q2 vilket gjorde att han föll ur sin sista runda. Jag vill då tro på den pojken och jag tror Kevin Magnussen kommer bli ett ypperligt benchmark för honom att följa.

Att Junior nått F1 trots traumat och den historia farsgubben stått för. Jao, han stora förväntningar på sig. Vilket han tycks tackla undan riktigt bra.

Jo, jag har inget emot Schumi Jr. Poängen var att K-Mag var snabbare än honom och därmed mycket snabbare än ryssen.

Schumi Jr. har sett bra ut hittills. Inte så att K-Mag har kommit in och sopat banan med honom. Som sagt, det var ju ett misstag i Q2 som gjorde att han hamnade så långt bakom.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Edit: som ett finger i näsan hoppas jag att Bottas håller George bakom sig.

Hade varit grymt kul! Hoppas på Bottas!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jenson Button är ju en av de stora själv så det är ju ingen skam ha problem med mr smooth

Nä, verkligen ingen skam där. Knappen var en mycket habil pilot.

Skrivet av martinot:

Håller med på bägge punkter. Även Rosberg, trots fiendeskap, håller Hamilton som en av de absolut främsta genom tiderna.

Jo, hjulen är verkligen asfula. Stör mig enormt på de! 😡

Tidigare hjul såg mycket snyggare ut och mer proportionerliga ut för öppna tävlings/banbilar.

Vad var det som hände mellan Rosberg och Hamilton egentligen? De började ju som vänner och sen blev det rätt tråkig stämning mellan dem. Var det bara att de var konkurrenter inom samma stall?

Jag vill ogärna se Hamilton som en av de stora, men ja... 7 mästerskap ändå. Skomakaren hade ju också sina utmaningar innan han kom till Ferrari och lyckades bygga upp ett extremt bra team runt sig.

Annars är det ju egentligen jäkligt svårt att bedöma förarnas talang. Bilen, teamet, motståndarna, tur... allt sånt spelar ju in på hur väl man lyckas. Sen tycker jag det även finns aspekter utöver hur snabb någon är som också säger en del om deras talang som förare.

Rob Wilson har exempelvis coachat väldigt många F1 förare, och det är på den nivån att de kontaktar honom och han kan skriva en summa på en blank check. De är snabbare än honom men det han kan lära ut är värt hur mycket som helst.

Så funkar det inom alla sporter. Du har stjärnorna som är unga, hungriga och talangfulla. Bakom dem hittar du riktiga ninja-gurus som kanske aldrig ens har presterat på stjärnornas nivå.

Det är en rätt intressant aspekt, tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

K-mag kommer in och visar kvalité. Varit snabbare än Schu, som var snabbare än Masepin.
Albon kommer in och visar kvalité.
Hulk kommer in någon dag innan och sår Stroll spektakulärt.

Slutsats? Oavsett hur rik pappa är kan inte alla pengar i världen göra dig till en naturlig raceförare.

Helt riktigt. Skönt att de värsta pay-drivers tvålas till!

Har alltid tycket att Hulken är lite undervärderad. Har alltid var lite av fan av honom, och riktigt kul att se han tillbaka i F1-race imorgon.

Ser fram emot det!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Menar du Button som exempel på att Hamilton skulle vara en medioker förare? Han har ju i så fall kallat Hamilton för "one of the greats". Annars tror jag för all del Russell kan bli en tuff stallkamrat, fast man ska inte glömma att Bottas knappast är en duvunge.

Var skrev jag att Hamilton är en medioker förare? Jag menar att han hade problem med dynamiken i teamet när han hade Button som stallkamrat. HAM är en naturligt snabbare förare än Button men definitivt inte en smartare. Och om jag minns rätt så tog Button mer poäng än HAM under deras 3 säsonger tillsammans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamleStoffe:

Var skrev jag att Hamilton är en medioker förare? Jag menar att han hade problem med dynamiken i teamet när han hade Button som stallkamrat. HAM är en naturligt snabbare förare än Button men definitivt inte en smartare. Och om jag minns rätt så tog Button mer poäng än HAM under deras 3 säsonger tillsammans.

Det skrev du inte. Min fråga var inte retorisk utan jag undrade om du tog Knappen som exempel för att emotsäga mitt tidigare inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

https://f1tv.formula1.com/ - kostade tidigare ~89 EURO för svensken, för ett helår.

Vad spelar tidigare pris för roll? Kostar uppenbarligen mer än så nu.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Vad spelar tidigare pris för roll? Kostar uppenbarligen mer än så nu.

€109 är normalpriset, vilket är fortsatt rätt fantastiskt grymt bra för vad man får för ett helt års access, och jämfört med vad det kostar hos traditionella TV-tjänster som ViaPlay mflr. Så jag kan verkligen rekommendera det oavsett.

Hade du dock kommit till tråden för en vecka sedan så hade du kunnat signa upp med 20% rabatt (det kanske var det priset som postaren du citerade avsåg, gissar jag, och det gällde faktiskt för inte så många dagar sedan).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

https://f1tv.formula1.com/ - kostade tidigare ~89 EURO för svensken, för ett helår.

Fick bli ett viasat abonnemang för445kr/mån då jag inte ville missa kvalet.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Fick bli ett viasat abonnemang för445kr/mån då jag inte ville missa kvalet.

Alla träningar och alla kval ingår med F1 TV Pro (så att du inte missförstår något).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Fick bli ett viasat abonnemang för445kr/mån då jag inte ville missa kvalet.

F1TV Pro finns också för en månadspeng. €13-14.

Vet inte vad årspriset är på tjänsten nu. Om det höjts till 109 Euro igen eller inte. Aja, prova en månad nån gång o/ Rekommenderas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

F1TV Pro finns också för en månadspeng. €13-14.

Vet inte vad årspriset är på tjänsten nu. Om det höjts till 109 Euro igen eller inte. Aja, prova en månad nån gång o/ Rekommenderas.

För de som är osäkra, och vill se hur tjänsten fungerar innan de bestämmer sig, så är det ett tips att det finns en sjudagars gratis trial:

https://www.formula1.com/en/subscribe-to-f1-tv.html#en-SE

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Fast blir ju inte bättre med RBR heller. RBR och MB är ju de som tillsammans dominerat F1-eran senaste 12-13 åren nu på rad. Dags för en ny era nu (precis som du säger själv)!

Hoppas att Ferrari kan tvåla till RBR (även om jag inte riktigt vågar tro på det, än)!

https://az2.hatstoremedia.com/hatstore/images/image-scuderia-ferrari-2020-02-25-090653536/555/555/0/ferrari.png

Fast det blir inte bättre. Tänk på schumis dominans

Det är väl HAAS man får hoppas på som nytt stall som ska göra racen tråkiga och förutsägbara

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Fast det blir inte bättre. Tänk på schumis dominans

Jo, men de var då det. Visst var det också lika enformigt som med RBR och MB det senaste decenniet. Tröttnade på F1 ett tag när Ferrari och MS var de enda som vann.

Det var väldigt länge sedan team som Ferrari, McL och Williams dominerade.

De senaste 12 åren har det däremot sett ut så här:

2010 Tyskland Sebastian Vettel 23 Österrike Red Bull
2011 Tyskland Sebastian Vettel 24 Österrike Red Bull
2012 Tyskland Sebastian Vettel 25 Österrike Red Bull
2013 Tyskland Sebastian Vettel 26 Österrike Red Bull
2014 Storbritannien Lewis Hamilton 29 Tyskland Mercedes
2015 Storbritannien Lewis Hamilton 30 Tyskland Mercedes
2016 Tyskland Nico Rosberg 31 Tyskland Mercedes
2017 Storbritannien Lewis Hamilton 32 Tyskland Mercedes
2018 Storbritannien Lewis Hamilton 33 Tyskland Mercedes
2019 Storbritannien Lewis Hamilton 34 Tyskland Mercedes
2020 Storbritannien Lewis Hamilton 35 Tyskland Mercedes
2021 Nederländerna Max Verstappen 24 Österrike Red Bull

Är det ändå inte enormt enformigt tycker du att det bara är dessa två team som vunnit mellan 2010-2021?

Så jag hoppas på att Red Bull verkligen inte är så starka som de ser ut idag. Vore enormt trist om Red Bull eller Mercedes vann i år igen...

Hoppas verkligen på att ett annat team (dvs ett som inte vunnit de senaste tolv åren) tar hem segern i år!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Oavsett så är det kul att det har ändrat sig litet i startfältet så att vi får andra märken och förare som kan slåss om poängen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

€109 är normalpriset, vilket är fortsatt rätt fantastiskt grymt bra för vad man får för ett helt års access, och jämfört med vad det kostar hos traditionella TV-tjänster som ViaPlay mflr. Så jag kan verkligen rekommendera det oavsett.

Hade du dock kommit till tråden för en vecka sedan så hade du kunnat signa upp med 20% rabatt (det kanske var det priset som postaren du citerade avsåg, gissar jag, och det gällde faktiskt för inte så många dagar sedan).

Jo, jag förstod mycket väl att det har gått att få till ett lägre pris. Men eftersom det inte är aktuellt för tillfället så förstår jag inte varför det är värt att nämna nu?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jo, jag förstod mycket väl att det har gått att få till ett lägre pris. Men eftersom det inte är aktuellt för tillfället så förstår jag inte varför det är värt att nämna nu?

Ahh. OK. Då är jag med, och det har du helt rätt i.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ahh. OK. Då är jag med, och det har du helt rätt i.

Om det finns någon rabattkod eller nåt att använda nu så är det varmt välkommet såklart! Annars är nog 109€ inte så farligt ändå, som du säger.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, men de var då det. Visst var det också lika enformigt som med RBR och MB det senaste decenniet. Tröttnade på F1 ett tag när Ferrari och MS var de enda som vann.

Det var väldigt länge sedan team som Ferrari, McL och Williams dominerade.

De senaste 12 åren har det däremot sett ut så här:

2010 Tyskland Sebastian Vettel 23 Österrike Red Bull
2011 Tyskland Sebastian Vettel 24 Österrike Red Bull
2012 Tyskland Sebastian Vettel 25 Österrike Red Bull
2013 Tyskland Sebastian Vettel 26 Österrike Red Bull
2014 Storbritannien Lewis Hamilton 29 Tyskland Mercedes
2015 Storbritannien Lewis Hamilton 30 Tyskland Mercedes
2016 Tyskland Nico Rosberg 31 Tyskland Mercedes
2017 Storbritannien Lewis Hamilton 32 Tyskland Mercedes
2018 Storbritannien Lewis Hamilton 33 Tyskland Mercedes
2019 Storbritannien Lewis Hamilton 34 Tyskland Mercedes
2020 Storbritannien Lewis Hamilton 35 Tyskland Mercedes
2021 Nederländerna Max Verstappen 24 Österrike Red Bull

Är det ändå inte enormt enformigt tycker du att det bara är dessa två team som vunnit mellan 2010-2021?

Så jag hoppas på att Red Bull verkligen inte är så starka som de ser ut idag. Vore enormt trist om Red Bull eller Mercedes vann i år igen...

Hoppas verkligen på att ett annat team (dvs ett som inte vunnit de senaste tolv åren) tar hem segern i år!

Brawn (Mercedes) vann 2009 också så du kan addera det året också om vi pratar om de 2 konstruktörerna.

Permalänk
Medlem

Undrar hur många förares ryggrader som kommer pulvriseras den här säsongen, helvete vad obekvämt det ser ut Har verkligen svårt för de nya bilarna. Vill också ha bättre racing och jag förstår syftet med större fokus på ground effects, men att se bilarna studsa och glida runt på underredet är ingen vacker syn.

Teamen kommer väl säkerligen reda ut en del av det under säsongens gång, men ändå. Det kommer ju krävas stenhårda bilar som ligger på asfalten mer eller mindre.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Undrar hur många förares ryggrader som kommer pulvriseras den här säsongen, helvete vad obekvämt det ser ut Har verkligen svårt för de nya bilarna. Vill också ha bättre racing och jag förstår syftet med större fokus på ground effects, men att se bilarna studsa och glida runt på underredet är ingen vacker syn.

Teamen kommer väl säkerligen reda ut en del av det under säsongens gång, men ändå. Det kommer ju krävas stenhårda bilar som ligger på asfalten mer eller mindre.

Välkommen till F1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzyman:

Välkommen till F1

Ja jo, men det finns ju gradskillnader. När större andel av downforce:n flyttas till ground effects så ställer det ju högre krav på optimalt avstånd till asfalten. Det var väl 1980 som Williams testade med helt stum fjädring och kom fram till att det var snabbare med det årets bil, men också att föraren höll på att duka under

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Brawn (Mercedes) vann 2009 också så du kan addera det året också om vi pratar om de 2 konstruktörerna.

Riktigt!

Då har dessa två team totalt dominerat F1 i 13 år, från 2009 och fram tills nu. Rätt sjukt egentligen!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Riktigt!

Då har dessa två team totalt dominerat F1 i 13 år, från 2009 och fram tills nu. Rätt sjukt egentligen!

Inte särskilt faktiskt. Det har varit så F1 har funkat historiskt. Williams dominerade, sen McLaren, sen Ferrari osv osv.
Tar du de senaste 13 åren och delar dominansen mellan Red Bull och Mercedes så är det typ lika länge som tidigare stall dominerat, med en svag favör i Mercedes riktning.

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

https://streamable.com/4szgm9 - Bahrain 2022 vs 2021 vs 2020 Pole Lap Comparison (källa reddit)

Det skiljer nu lite över 3sek ned till Hams 2020 tid, 1.5sek till Verstappens 2021 tid för P1. I jämförelse med två så förfinade bilar, så är väl 1:30.558 rätt okej ändå.

Den stora skillnaden nu mot dåtiden, är att förr stod man praktiskt taget på gaspedalen även i kurvorna. Leclercs maskin hörs ju allra mest här i klippet och praktiskt taget så rullar han ju igenom de flesta kurvorna. Aja, dagen är ung.

Edit: Pirelli tycks sia att racet blir en 2 stoppare. Det vore skojs. Fasen, det är är nära race nu o/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

För de som är osäkra, och vill se hur tjänsten fungerar innan de bestämmer sig, så är det ett tips att det finns en sjudagars gratis trial:

https://www.formula1.com/en/subscribe-to-f1-tv.html#en-SE

Bra tips, bra pris! Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Ja jo, men det finns ju gradskillnader. När större andel av downforce:n flyttas till ground effects så ställer det ju högre krav på optimalt avstånd till asfalten. Det var väl 1980 som Williams testade med helt stum fjädring och kom fram till att det var snabbare med det årets bil, men också att föraren höll på att duka under

Sant, downforcen i år är förmodligen tightare än tidigare år. Det är väl evolutionen av farten, ju mer den ökar så måste downforce följa med, men till vilket pris som du säger

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

För de som är osäkra, och vill se hur tjänsten fungerar innan de bestämmer sig, så är det ett tips att det finns en sjudagars gratis trial:

https://www.formula1.com/en/subscribe-to-f1-tv.html#en-SE

Kan man se någonstans vilken kvalité streamen har?

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Formel 2 är helt magiskt att se på. Förarna är helt vilda. Massa konstiga fel i depå bland personal med riggar som flyger åt helvete då pistolerna sitter kvar i däcket på bilen som kör iväg. Racingkomedi. Grejer man saknar i Formel 1. Han från Israel är helt galen. Någon kommer slå han i ansiktet om han fortsätter sådär.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz