Permalänk

Ny dator ca 30k inkl skärm

Hej, tänkte bygga mig en dator och behöver lite tips och råd.
Huvudsakligen kommer datorn vara för spel och tanken är 1440p

Jag har även en fråga angående grafikkortet, är det värt att köpa ett 3080 idag eller ska man gå för typ ett 3060/liknande för att klara sig och sedan uppgradera till 4000 serien? Problemet är att jag inte har en fungerande dator idag som jag kan ta grafikkort ifrån så länge så därför måste jag köpa ett hur som helst.

Jag är medveten om att ddr5 inte är jättevärt i dagsläget men det lutar nog åt det hållet ändå.

Så nedan har ni min planering för bygget så säg gärna vad ni tycker

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Ser väl finfint ut.
Personligen skulle jag nog slängt på 1000 kr till för en 980 PRO SSD när man ändå lägger så mycket.
Vet inte om det kommer bli någon superstor märkbar skillnad men dubbla hastigheten är ju dubbla hastigheten. Men det kan ju faktiskt bli märkbar skillnad nu när spel kommer få RTX IO/DirecStorage, det får vi ju se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aggezagge:

Hej, tänkte bygga mig en dator och behöver lite tips och råd.
Huvudsakligen kommer datorn vara för spel och tanken är 1440p

Jag har även en fråga angående grafikkortet, är det värt att köpa ett 3080 idag eller ska man gå för typ ett 3060/liknande för att klara sig och sedan uppgradera till 4000 serien? Problemet är att jag inte har en fungerande dator idag som jag kan ta grafikkort ifrån så länge så därför måste jag köpa ett hur som helst.

Jag är medveten om att ddr5 inte är jättevärt i dagsläget men det lutar nog åt det hållet ändå.

Så nedan har ni min planering för bygget så säg gärna vad ni tycker

Tack på förhand

https://komponentkoll.se/bild/eJBkl.png

GPU hade jag rekommenderat att du köper begagnat
Många miners och andra som säljer de och inte får de sålda, så du sparar nog några tusenlappar där. Hade då rekommenderat ett 6900 XT som går för runt 10-12k och då har du prestanda i nivå med 3090 istället.

Permalänk
Skrivet av KAN1N:

Ser väl finfint ut.
Personligen skulle jag nog slängt på 1000 kr till för en 980 PRO SSD när man ändå lägger så mycket.
Vet inte om det kommer bli någon superstor märkbar skillnad men dubbla hastigheten är ju dubbla hastigheten. Men det kan ju faktiskt bli märkbar skillnad nu när spel kommer få RTX IO/DirecStorage, det får vi ju se.

Jag kollade på den också för precis som du säger så ändå dubbla hastigheten men någon sa att det inte gör någon skillnad för min typ av användning därför tog jag 970n för den är fortfarande extremt sanbb, men det kan ju självklart vara fel för jag har ingen aning, men framöver kanske program och sånt blir bättre på att använda sig av högre hastigheter?

Permalänk
Skrivet av Donhoz:

GPU hade jag rekommenderat att du köper begagnat
Många miners och andra som säljer de och inte får de sålda, så du sparar nog några tusenlappar där. Hade då rekommenderat ett 6900 XT som går för runt 10-12k och då har du prestanda i nivå med 3090 istället.

Kanske bara jag som har haft dålig koll men vad jag har sett tycker jag det ser ut som att det flesta begagnade korten ligger väldigt lika i pris med sprillans nya så därför mest kollat nya.
Ska definitivt ta en titt där på amd också

Permalänk
Medlem
Skrivet av aggezagge:

Jag kollade på den också för precis som du säger så ändå dubbla hastigheten men någon sa att det inte gör någon skillnad för min typ av användning därför tog jag 970n för den är fortfarande extremt sanbb, men det kan ju självklart vara fel för jag har ingen aning, men framöver kanske program och sånt blir bättre på att använda sig av högre hastigheter?

Det är framförallt för framtiden som jag skrev gällande RTX IO och DirectStorage som kan dra nytta av högre bandbredd. PS5 och nya XBOX använder sig redan av sådan teknik och där har de valt extremt hög hastighet på SSD i klass med 980 PRO. Det är väl inga tester än tror jag som visar på om det kommer vara skillnad på en Gen3 vs Gen4 SSD. PS5 valde Gen4 av en anledning, sen om det letar sig in på PC inom en viss tid får vi ju se. Tanken är ju att GPU ska kunna hämta data direkt från SSD och inte behöva gå genom CPU som det är idag.

Idag kommer du märka nästintill ingen skillnad alls. Om ett år eller två kanske det är stor skillnad, det återstår att se. Kanske är någon mer här på forumet som har bra koll på om det blir stor skillnad eller ej.

Garanterat är dock att PS5 hade valt Gen3 om det varit ett bra nog alternativ eftersom de sparat massa pengar på det.
Sen går ju alltid en SSD att uppgradera och det är säkert ännu snabbare SSD man kan köpa om något år när RTX IO och DirectStorage börjar användas på riktigt, så du kan ju lika gärna köra på 970 och byta sen om det behövs.

Permalänk
Medlem

Hade du handlat i början av Webhallen festival och igår på Inets Sweclockers stream hade du fått detta för: 31360kr

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Medlem
Skrivet av aggezagge:

Kanske bara jag som har haft dålig koll men vad jag har sett tycker jag det ser ut som att det flesta begagnade korten ligger väldigt lika i pris med sprillans nya så därför mest kollat nya.
Ska definitivt ta en titt där på amd också

Kolla Tradera, Blocket osv. så kommer du finna en hel del

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blade@LCD:

http://users.du.se/~bla/Picture1.jpg

Hade du handlat i början av Webhallen festival och igår på Inets Sweclockers stream hade du fått detta för: 31360kr

Varför inte Corsair RM850 för 50kr mer?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aggezagge:

Hej, tänkte bygga mig en dator och behöver lite tips och råd.
Huvudsakligen kommer datorn vara för spel och tanken är 1440p

Jag har även en fråga angående grafikkortet, är det värt att köpa ett 3080 idag eller ska man gå för typ ett 3060/liknande för att klara sig och sedan uppgradera till 4000 serien? Problemet är att jag inte har en fungerande dator idag som jag kan ta grafikkort ifrån så länge så därför måste jag köpa ett hur som helst.

Jag är medveten om att ddr5 inte är jättevärt i dagsläget men det lutar nog åt det hållet ändå.

Så nedan har ni min planering för bygget så säg gärna vad ni tycker

Tack på förhand

https://komponentkoll.se/bild/eJBkl.png

Ska du överklocka CPU eller inte etc.?
Om inte, då hade jag dragit ner på CPU samt MOBO. Spara en slant eller kasta in pengarna till andra komponenter. Det hade räckt med 12600K, även 12400F skulle duga till krig för den GPU du valde (dvs om det är enbart för gaming).
Nätaggregaten är helt ok, men det hade räckt med 850W typ.

Väljer du 3080 kort, varför inte spelar då i 4K? 3080 klarar av 4K spelande samt det är i den segmenten också. Ta en titt på den här 1440p annars den här 4K skärmen, passa på när det är kampanj just nu. Du har annars 3060 TI som ett alternativ till 1440P spelande (dock inte ultra på alla spel), 5-6K är bra pris på dem annars max 7K om det nu är ett pålitligt märke.

SSD ser bra ut, knappt märkbart mellan generationerna. Du hade t o m sparat ännu mer cash om du valde WD Blue 570 etc.

Onödigt att punga ut så mycket cash bara för att du kan det, betyder inte att du ska göra det. Pris för valuta som gäller. Bygg ett system där du kan uppgradera när de nya GPU och CPU på väg in snart, samtidigt som det är prisvärt och uppfyller dina krav här och nu.

Permalänk
Skrivet av Blade@LCD:

http://users.du.se/~bla/Picture1.jpg

Hade du handlat i början av Webhallen festival och igår på Inets Sweclockers stream hade du fått detta för: 31360kr

Haha åh nej det hade jag mått bättre av att inte veta om

Permalänk
Medlem
Skrivet av aggezagge:

Jag kollade på den också för precis som du säger så ändå dubbla hastigheten men någon sa att det inte gör någon skillnad för min typ av användning därför tog jag 970n för den är fortfarande extremt sanbb, men det kan ju självklart vara fel för jag har ingen aning, men framöver kanske program och sånt blir bättre på att använda sig av högre hastigheter?

Jag hade absolut inte skiftat disk, helt oväsentligt i 99% av fallen.
Kör på 970, har en själv och den levererar riktigt bra.

3080 lär du bli nöjd med, kör ett själv och det levererar som förväntat.
Känns som bra val av prylar i övrigt oxå.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av anon341449:

Ska du överklocka CPU eller inte etc.?
Om inte, då hade jag dragit ner på CPU samt MOBO. Spara en slant eller kasta in pengarna till andra komponenter. Det hade räckt med 12600K, även 12400F skulle duga till krig för den GPU du valde (dvs om det är enbart för gaming).
Nätaggregaten är helt ok, men det hade räckt med 850W typ.

Väljer du 3080 kort, varför inte spelar då i 4K? 3080 klarar av 4K spelande samt det är i den segmenten också. Ta en titt på den här 1440p annars den här 4K skärmen, passa på när det är kampanj just nu. Du har annars 3060 TI som ett alternativ till 1440P spelande (dock inte ultra på alla spel), 5-6K är bra pris på dem annars max 7K om det nu är ett pålitligt märke.

SSD ser bra ut, knappt märkbart mellan generationerna. Du hade t o m sparat ännu mer cash om du valde WD Blue 570 etc.

Onödigt att punga ut så mycket cash bara för att du kan det, betyder inte att du ska göra det. Pris för valuta som gäller. Bygg ett system där du kan uppgradera när de nya GPU och CPU på väg in snart, samtidigt som det prisvärt och uppfyller dina krav här och nu.

Jo planen är att överklocka därför det blev just den cpun samt mobon, sen var hag lite kluven till hur många watt jag behövde då tanken är att överklockan, räcker 850w till både överklockad cpu samt gpu?

Varför jag valde just 1440p var för när jag behöver fpsen så vill jag inte dra ner upplösning till lägre än vad skärmen har för vad jag har förstått det som så blir kvalitet sämre om man kör tex 1440p på en 4k skärm jämfört med att spela 1440p på 1440p skärm, sen också en 4k skärm som är bra för gaming är rätt dyr.

Precis som du säger så vill jag ju självklart inte lägga onödiga pengar så är lite inne på att uppgradera gpu när nästa kommer, men då kanske det är mer värt att gå för 4k skärm nu också då nästa gen gpu lär ju klara av det bättre såklart. Men 12th generationen intel är väl ändå värt att lägga pengarna på nu då den är såpass ny?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aggezagge:

Jo planen är att överklocka därför det blev just den cpun samt mobon, sen var hag lite kluven till hur många watt jag behövde då tanken är att överklockan, räcker 850w till både överklockad cpu samt gpu?

Varför jag valde just 1440p var för när jag behöver fpsen så vill jag inte dra ner upplösning till lägre än vad skärmen har för vad jag har förstått det som så blir kvalitet sämre om man kör tex 1440p på en 4k skärm jämfört med att spela 1440p på 1440p skärm, sen också en 4k skärm som är bra för gaming är rätt dyr.

Precis som du säger så vill jag ju självklart inte lägga onödiga pengar så är lite inne på att uppgradera gpu när nästa kommer, men då kanske det är mer värt att gå för 4k skärm nu också då nästa gen gpu lär ju klara av det bättre såklart. Men 12th generationen intel är väl ändå värt att lägga pengarna på nu då den är såpass ny?

OC var en riktig "thing" längesedan, nu är det mer i mindre utsträckning och irrelevant. Jag personligt ser inte att det behövs OC för ditt system, men your money and your choice.

1440p eller 4K, det är bara DU som kan veta. De nya GPUs kommer säkerligen kunna hantera 4K spelande bättre, hur mycket mer är det återstå att se.

12th Gen CPUs är värt att satsa på över AMD just nu om man väljer de lägre segmenten och ny behöver inte alltid vara bra/bäst. Om du kan hålla dig 2-3v så kommer AMD släpper nya CPUs till mer relevanta priser för att konkurrera mot Intel, man kan redan nu se att 12400F ligger på ca 1700 kr när den låg på 2000 för typ en vecka sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Varför inte Corsair RM850 för 50kr mer?

Tog bara upp special deals som fanns under Webhallen Festival och Inets Sweclockers stream igår.
Corsair RM750 750W (2019) kostade 499kr igår mellan 18:21-23:59.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Medlem

Sparade in lite på saker som inte kommer påverka spelprestandan i högre upplösning mycket alls.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Sparade in lite på saker som inte kommer påverka spelprestandan i högre upplösning mycket alls.

https://komponentkoll.se/bild/edFuB.png

Stämmer rätt bra. Så sparar man 10000 kr man kan göra något kul för eller dundra in en RTX 4000 sen när den kommer.
Kör du mycket Chrome, youtube å sånt i bakgrunden skulle jag dock minst köra 12600K för extra cores så det inte påverkar spelandet.

EDIT: Glöm inte dedikerad CPU kylare, Intels är aldrig optimalt.

Permalänk
Medlem

Elgiganten har en prebuild/OEM till hyffsat pris just nu

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/stationar-...

HP OMEN 45
i9 12900K / 32GB RAM / 2TB SSD / RTX 3080 27 990kr

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Scarabeo:

Sparade in lite på saker som inte kommer påverka spelprestandan i högre upplösning mycket alls.

https://komponentkoll.se/bild/edFuB.png

Skrivet av KAN1N:

Stämmer rätt bra. Så sparar man 10000 kr man kan göra något kul för eller dundra in en RTX 4000 sen när den kommer.
Kör du mycket Chrome, youtube å sånt i bakgrunden skulle jag dock minst köra 12600K för extra cores så det inte påverkar spelandet.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/25424?key=e9ecdb6bc700bd96e5c6897273d682f6

EDIT: Glöm inte dedikerad CPU kylare, Intels är aldrig optimalt.

Exakt! Det var också det jag gav inputs på, vi får se om TS tar våra råd..

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Sparade in lite på saker som inte kommer påverka spelprestandan i högre upplösning mycket alls.

https://komponentkoll.se/bild/edFuB.png

Skrivet av KAN1N:

Stämmer rätt bra. Så sparar man 10000 kr man kan göra något kul för eller dundra in en RTX 4000 sen när den kommer.
Kör du mycket Chrome, youtube å sånt i bakgrunden skulle jag dock minst köra 12600K för extra cores så det inte påverkar spelandet.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/25424?key=e9ecdb6bc700bd96e5c6897273d682f6

EDIT: Glöm inte dedikerad CPU kylare, Intels är aldrig optimalt.

Skrivet av anon341449:

Exakt! Det var också det jag gav inputs på, vi får se om TS tar våra råd..

Superbra tips! Blir nog att jag har lite is i magen och väntar på amds release och ser vad som händer med deras prestanda och intels priser. Håller mig kanske lite över en 12400f just som du säger med att kunna köra saker i bakgrunden, vill iaf inte begränsas av att inte kunna göra det.

Samt sparar lite mer pengar på annat (har redan ett chassi som jag faktiskt kan använda) och sedan dundra på en ny GPU när det kommer

Tackar för tipsen 🙏