Plötsligt satt bakom privat IPv4... (Bahnhof)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det finns inget intresse att veta vad saker har för ip-adresser heller som slutanvändare

Jo, om man skall ansluta till en polare eller något som är för anål för att fixa en domän Krångligt att läsa upp eller memorera en ipv6 address.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Bahnhof höjer priset för att att de kan verkar det som.

Fick även ett brev av häromdagen att jag snällt måste köpa deras router för 1095:- om jag vill behålla min IP-telefon. Det blir nog bara att avsluta den tjänsten.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Bytte till Bahnhof för 1 månad sedan, då jag alltid hört bra om dom samt att de hade ett bättre pris än det jag hade innan.

Men nu börjar jag redan ångra det. Nu ska de öka månadskostnaden med 30kr + ta ut en kostnad för publik IP (ej fast) på 50kr. Hade tidigare publik IP gratis hos min gamla leverantör. Sjukt lång väntetid till kundsupporten. Ringde och ville prata om alla dessa ändringar till kundsupporten i tron om att de kanske slopar avgiften. Icke. Sjukt otrevlig snubbe den gången.

Blir att byta igen..

Permalänk
Medlem

Som fler påtalat är info bristfällig (eller svår att hitta för mig).

Tog det säkra före det osäkra och beställde publik IP, konstnad?

Jag har följande tjänst:
Bahnhof Villafiber, 10/10 Gbit/s

Svar: Publik IP ingår i min tjänst.

Svar från Bahnhof
Permalänk
Medlem

Idag var det min tur, alla mina tjänster på servern slutade fungera. Insåg att jag hamnat bakom CG-NAT.

En lite "rolig" sak jag märkte: jag betalde mer för mitt bredband än vad det stod på sidan,
ringde dom, och dom fixade priset. Sen efter en vecka eller så fick jag mail om att dom måste höja priset, nu när jag var in på sidan var det sänkt igen.

Jag gillar bahnhof, men nu börjar det blir löjligt.
Hittade inte ens någonstans på deras support-sida där man kunde förklara sitt problem, inte heller säger dom att supporten är stängd förrän man knappat sig igenom hela grejen och skrivit in personnummer mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guvvan:

Idag var det min tur, alla mina tjänster på servern slutade fungera. Insåg att jag hamnat bakom CG-NAT.

En lite "rolig" sak jag märkte: jag betalde mer för mitt bredband än vad det stod på sidan,
ringde dom, och dom fixade priset. Sen efter en vecka eller så fick jag mail om att dom måste höja priset, nu när jag var in på sidan var det sänkt igen.

Jag gillar bahnhof, men nu börjar det blir löjligt.
Hittade inte ens någonstans på deras support-sida där man kunde förklara sitt problem, inte heller säger dom att supporten är stängd förrän man knappat sig igenom hela grejen och skrivit in personnummer mm.

Jag åkte också på det nu i veckan.
Så kom hem från jobbet idag och såg att jag låg bakom CGNAT och ringde deras kundtjänst och dom sa att dom inte hade något alls med det att göra utan att det berodde på att hela Fibra (stadsnätet i Västerås) hade gått över till CGNAT och det var pga det.

Jag måste hitta någon vän som kör med fibra och inte Bahnhof och se om dom också ligger bakom CGNAT och även höra med Fibra.. sitter deras kundtjänst och ljuger kommer jag byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Jag åkte också på det nu i veckan.
Så kom hem från jobbet idag och såg att jag låg bakom CGNAT och ringde deras kundtjänst och dom sa att dom inte hade något alls med det att göra utan att det berodde på att hela Fibra (stadsnätet i Västerås) hade gått över till CGNAT och det var pga det.

Jag måste hitta någon vän som kör med fibra och inte Bahnhof och se om dom också ligger bakom CGNAT och även höra med Fibra.. sitter deras kundtjänst och ljuger kommer jag byta.

Jag kör Fibra & Bahnhof.

"Hej guvvan,
vi har nu ändrat så att du kommer att få en publik IP-adress tilldelad.

Nu i samband med ändringen så kommer du få ett avbrott på din uppkoppling som varar ungefär 20 minuter. Du kan behöva göra en omstart om din utrustning för att det ska komma igång igen. När det här är klart så kommer du få en publik IP-adress tilldelad som du kan nå utifrån.

Jag har även ändrat priset till det aktuella som står på hemsidan.

Ring oss på 010-510 00 00 eller chatta med oss på bahnhof.se/minasidor om du har några frågor.

Ha en bra dag!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av guvvan:

Jag kör Fibra & Bahnhof.

"Hej guvvan,
vi har nu ändrat så att du kommer att få en publik IP-adress tilldelad.

Nu i samband med ändringen så kommer du få ett avbrott på din uppkoppling som varar ungefär 20 minuter. Du kan behöva göra en omstart om din utrustning för att det ska komma igång igen. När det här är klart så kommer du få en publik IP-adress tilldelad som du kan nå utifrån.

Jag har även ändrat priset till det aktuella som står på hemsidan.

Ring oss på 010-510 00 00 eller chatta med oss på bahnhof.se/minasidor om du har några frågor.

Ha en bra dag!"

Det där mailet fick du från Bahnhof antar jag och dom kommer att ta 50kr per månad för den publika-adressen?
Enligt deras kundtjänst som jag snackade med så berodde detta på Fibra helt och hållet och inget med Bahnhof att göra... Och även om jag bytte leverantör så skulle jag komma bakom CG-NAT.
Dock så pratade jag med Fibra förut i ett annat ärende och då sa dom att dom har inget alls med ip-nummer att göra det är helt upp till den leverantören man väljer.

Säger nu Fibra att dom inte gjort något ska jag ta och byta till något annat.

En annan underlig sak som jag såg nu.
Går jag in på Fibra och kollar vad 250/100 kostar så är det 309kr/månad men jag sitter och betalar 349kr/månad till Bahnhof...
Var det samma som du hade problem med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Det där mailet fick du från Bahnhof antar jag och dom kommer att ta 50kr per månad för den publika-adressen?
Enligt deras kundtjänst som jag snackade med så berodde detta på Fibra helt och hållet och inget med Bahnhof att göra... Och även om jag bytte leverantör så skulle jag komma bakom CG-NAT.
Dock så pratade jag med Fibra förut i ett annat ärende och då sa dom att dom har inget alls med ip-nummer att göra det är helt upp till den leverantören man väljer.

Säger nu Fibra att dom inte gjort något ska jag ta och byta till något annat.

En annan underlig sak som jag såg nu.
Går jag in på Fibra och kollar vad 250/100 kostar så är det 309kr/månad men jag sitter och betalar 349kr/månad till Bahnhof...
Var det samma som du hade problem med?

Yes, dom tar 50kr/månaden, och var samma med priset fast jag kör 250/250.
Jag hade publik IP-adress igår när jag kom hem från jobbet, så nog är det Bahnhof och inte Fibra som styr över det.

Vad jag vet så är det alltid ISP som har hand om ip-adresserna, dom köper väl in stora block av ip-addresser och delar ut, varför skulle Fibra vilja lägga dyra ut pengar på det? Dom står ju "bara" för utrustning och underhåll/drift av den.

Testa ring till Bahnhof igen, eller byt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guvvan:

Yes, dom tar 50kr/månaden, och var samma med priset fast jag kör 250/250.
Jag hade publik IP-adress igår när jag kom hem från jobbet, så nog är det Bahnhof och inte Fibra som styr över det.

Vad jag vet så är det alltid ISP som har hand om ip-adresserna, dom köper väl in stora block av ip-addresser och delar ut, varför skulle Fibra vilja lägga dyra ut pengar på det? Dom står ju "bara" för utrustning och underhåll/drift av den.

Testa ring till Bahnhof igen, eller byt.

Ja exakt det är ju operatören inte leverantören som sköter sina egna ip.

Jag mailar med Fibra nu och även med Quicknet.. dom kör samma priser som Bahnhof "skall" göra utan sin smyghöjning och erbjuder tydligen 3st publika-ip om man vill ha det enligt deras hemsida.
Så ska kolla med dom och få det konfirmerat innan jag ringer tillbaka till Bahnhof.

Update.
Nu fick jag svar av Fibra och det var som jag trodde att skithögen satt och ljög igår på supporten.

Tack för att du kontaktar oss.

Gällande ändringen av CGNAT tjänsten så är det något som vi endast har gjort med Bahnhofs tjänster, denna ändring har gjorts på begäran av Bahnhof. Det är inget som Fibra har ändrat i sitt nät. Vi har nu 2 internetleverantörer i Fibras nät som har valt att migrera över dom publika ip adresserna till icke publika ip adresser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guvvan:

Jag kör Fibra & Bahnhof.

"Hej guvvan,
vi har nu ändrat så att du kommer att få en publik IP-adress tilldelad.

Nu i samband med ändringen så kommer du få ett avbrott på din uppkoppling som varar ungefär 20 minuter. Du kan behöva göra en omstart om din utrustning för att det ska komma igång igen. När det här är klart så kommer du få en publik IP-adress tilldelad som du kan nå utifrån.

Jag har även ändrat priset till det aktuella som står på hemsidan.

Ring oss på 010-510 00 00 eller chatta med oss på bahnhof.se/minasidor om du har några frågor.

Ha en bra dag!"

Samma här, ringde dem i tisdags efter att mina servrar plötsligt försvunnit från internet. De sa att det var något de själva hållit på att rulla ut, och så gav de mig publik ip utan att nämna någon prishöjning. Får se på fakturan sen.

Permalänk
Medlem

Då har även jag blivit satt bakom denna Beelzebubs avkomma känt som CGNAT. Kundtjänst svarade att det varit så här sen 2021 och att det kostar 50kr/mån att få publik ip. Ändringen har skett betydligt senare så redan där lögnade han. Betalar dessutom 30kr mer i fast månadskostnad mot priset som står i fiberportalen. Aldrig att jag bara sådär betalar 80kr mer i månaden. Hotade med uppsägning och väntar svar om de vill gå mig till mötes.

Bredband2 meddelar att man får publik ip utan extra kostnad. De defaultar till CGNAT men så fort uppkopplingen är aktiverad kan man kontakta kundtjänst och begära publik ip. Se och lär, Bahnhof!

Visa signatur

"Vi har vattenklosetten här som ju nu för tiden är en given del i det svenska folkhemmet. Förr så gjorde man det utomhus men nu i dessa dagar med våra verandor och campingbord så vill vi gärna äta ute och bajsa inne." - Bertil Svensson

Permalänk
Medlem

Fick CGNAT utan förvarning efter ett underhållsarbete i stadsnätet.
Bahnhof menade på att det var aviserat, jag har dock inte sett något.
Så jag sa att det fick dem fixa kostnadsfritt, vilket de faktiskt gjorde.
Får se hur länge innan de hittar en väg runt.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av logoz:

Då har även jag blivit satt bakom denna Beelzebubs avkomma känt som CGNAT. Kundtjänst svarade att det varit så här sen 2021 och att det kostar 50kr/mån att få publik ip. Ändringen har skett betydligt senare så redan där lögnade han. Betalar dessutom 30kr mer i fast månadskostnad mot priset som står i fiberportalen. Aldrig att jag bara sådär betalar 80kr mer i månaden. Hotade med uppsägning och väntar svar om de vill gå mig till mötes.

https://i.imgur.com/kmIN20y.png

Bredband2 meddelar att man får publik ip utan extra kostnad. De defaultar till CGNAT men så fort uppkopplingen är aktiverad kan man kontakta kundtjänst och begära publik ip. Se och lär, Bahnhof!
________________________
"Vi har vattenklosetten här som ju nu för tiden är en given del i det svenska folkhemmet. Förr så gjorde man det utomhus men nu i dessa dagar med våra verandor och campingbord så vill vi gärna äta ute och bajsa inne." - Bertil Svensson

Jag bytte till Bredband2 efter att Bahnhof gjort liknande mot mig. Skulle få högre månadskostnad + 50kr för publik IP. Sparade närmare 200kr/mån genom att byta. Bahnhofs kundtjänst är under all kritik, svinlånga köer och lotto i hur bra supporten är när man väl kommer fram. Bredband2 når man betydligt snabbare.

Något sämre peering hos BB2 dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Fick CGNAT utan förvarning efter ett underhållsarbete i stadsnätet.
Bahnhof menade på att det var aviserat, jag har dock inte sett något.
Så jag sa att det fick dem fixa kostnadsfritt, vilket de faktiskt gjorde.
Får se hur länge innan de hittar en väg runt.

Byter nog till Ownit eller Obenetwork i höst då Telia tar över som KO i Hässleholm.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Byter nog till Ownit eller Obenetwork i höst då Telia tar över som KO i Hässleholm.

Ja, vi får hoppas att det blir bättre rent generellt, ViaEuropa verkar inte vara direkt intresserade av att drifta nätet.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Säga vad man vill om Telia, men deras tjänst är sjukt stabil OCH man får publikt ip utan en massa strul. Till och med 2 publika ip-adresser. Skulle aldrig byta till Bahnhof när dom håller på som dom gör.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Säga vad man vill om Telia, men deras tjänst är sjukt stabil OCH man får publikt ip utan en massa strul. Till och med 2 publika ip-adresser. Skulle aldrig byta till Bahnhof när dom håller på som dom gör.

Hade Telia FiberLAN(typ det "bästa du kunde ha"?) i Göteborg för massa år sedan. Stabilt var det men märkliga hastighetsproblem som dom inte kunde lösa efter flera års felanmälande.

Flyttade till en bostad där jag har Bahnhof 500/500 via stadsnät, billigare och fungerar klockrent...

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Säga vad man vill om Telia, men deras tjänst är sjukt stabil OCH man får publikt ip utan en massa strul. Till och med 2 publika ip-adresser. Skulle aldrig byta till Bahnhof när dom håller på som dom gör.

vår Brf har gruppavtal med Telia, vi har för tillfället 500/500 + deras ip tv paket lagom, får 2 st publika ipadresser (ip v4) för 99 kr/månad, funkar ruskigt bra hos os !

Permalänk
Medlem
Skrivet av It-nisse:

vår Brf har gruppavtal med Telia, vi har för tillfället 500/500 + deras ip tv paket lagom, får 2 st publika ipadresser (ip v4) för 99 kr/månad, funkar ruskigt bra hos os !

Inte illa! Brukar gå bra att förhandla hos Telia. Betalar själv 299:- för 500/500 i månaden, men jag har inget gruppavtal utan bor i villa. Tror inte jag kan förhandla till mig 99:-/månad tyvärr Men tycker 299:- är helt ok med.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Mitt intryck av Bahnhof är att det är bra när det fungerar, och är åt helvete vid minsta problem.

Permalänk
Skrivet av matte56:

https://dhcp.bahnhof.se/

Där ska du kunna aktivera det.

Testade just den länken och valde publikt IP. Jag startade om nätverksinterfacet på routern efter 10 minuter och fick en publik IP.
Håller tummarna för att inte abbonemangspriset går upp..

Visa signatur

- thomasa88

Permalänk
Medlem
Skrivet av It-nisse:

vår Brf har gruppavtal med Telia, vi har för tillfället 500/500 + deras ip tv paket lagom, får 2 st publika ipadresser (ip v4) för 99 kr/månad, funkar ruskigt bra hos os !

Det var ett ruskigt bra pris hos Telia. Hatten av!

Permalänk
Medlem

Jag sitter också som kund bakom CGNAT hos Bahnhof. Betalade för några månader med publikt IPv4, men kom efter mekande fram till att jag kunde runda behovet av det med wireguard-trixande. Tyckte deras kundtjänst var snabb och bra. Jag kommer aldrig fullt ut lita på en ISP, men bland dem som finns tycker jag ändå att Bahnhof har mer cred än konkurrensen när det gäller att sälja ut sina kunder, och det kan få mig att acceptera något högre priser.

Permalänk
Medlem

kan CGNAT vara orsaken till varför jag inte kommer åt min Plex server utifrån? försökt med portforward samt upnp som fungerat bra tidigare men nu går det ej...är enda lösningen för just Plex att ringa o be om publik IPv4 adress?

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

kan CGNAT vara orsaken till varför jag inte kommer åt min Plex server utifrån? försökt med portforward samt upnp som fungerat bra tidigare men nu går det ej...är enda lösningen för just Plex att ringa o be om publik IPv4 adress?

Ja det kan vara en orsak, men lättast är ju att kolla upp om du har CGNAT.
Besök en websida som visar din ip och jämför den med wan ip i din router, är dom samma så har du inte CGNAT men är dom olika så har du.
https://www.minip.nu/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ja det kan vara en orsak, men lättast är ju att kolla upp om du har CGNAT.
Besök en websida som visar din ip och jämför den med wan ip i din router, är dom samma så har du inte CGNAT men är dom olika så har du.
https://www.minip.nu/

hmm, IP börjar på 176 och WAN IP på 100...ska ringa imorn o be om publik adress, är nyinflyttad men bostaden har 1000/1000 via gruppavtal men de har kört det i ett par år så hoppas man kan slippa extra avgiften...

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

hmm, IP börjar på 176 och WAN IP på 100...ska ringa imorn o be om publik adress, är nyinflyttad men bostaden har 1000/1000 via gruppavtal men de har kört det i ett par år så hoppas man kan slippa extra avgiften...

Annars kan du även beställa här --> https://bahnhof.se/privat/kundservice/bestall-publik-ip/

Permalänk
Medlem

Lämnade info till Bahnhof i veckan att jag säger upp mitt bredbandsavtal hos dem.

Visade sig i efterhand att trots jag blivit lovad och fått det dubbelkonfirmerat av supporten tidigare så blev min engångsavgift på 49 Kr för publik IPv4 en återkommande avgift varje månad. Retroaktivt tog dom bort det dom olovligt tagit betalt för, men med att ha magen till att vilja ha 49 Kr för en IP adress samtidigt som man höjer och höjer priserna... Nej, nog är nog.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

ringde Bahnhof och förklarade problemet, dom skulle fixa det, nämnde inget om att betala osv, vet ej om det beror på att jag sitter på gruppavtal via bostaden, men förhoppningsvis ingen extra kostnad.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C