Permalänk
Medlem

Tips på De-caf kaffe?

Hej!

Jo jag vet att det är en konstig fråga, men jag skulle behöva dra ner på koffein intaget och det är lättare sagt när man jobbat hemma ett tag nu och är van att att ta tre halvpannor per dag.
Så för att dra ner på koffein intaget tänkte jag varva lite de-caf kaffe brygg kaffe.

Har ni något tips på något som smakar bra? Gärna hela bönor.

Mvh
Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersL:

Hej!

Jo jag vet att det är en konstig fråga, men jag skulle behöva dra ner på koffein intaget och det är lättare sagt när man jobbat hemma ett tag nu och är van att att ta tre halvpannor per dag.
Så för att dra ner på koffein intaget tänkte jag varva lite de-caf kaffe brygg kaffe.

Har ni något tips på något som smakar bra? Gärna hela bönor.

Mvh
Anders

Kafferosteriet Koppar har koffeinfria bönor. Nu var det förvisso ett tag sen jag testade just dessa men vill minnas att de var helt okej.

https://kafferosterietkoppar.se/kop/kaffebonor/koppars-koffeinfria-ekologiska-kaffebonor/

Permalänk
Medlem

Tror inte det finns nått decaf som smakar bra!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Brukar ju bli en bismak av de ämnen man använder för att minska koffeinmängden, men kan man leva med den finns det säkert något som passar

Permalänk
Medlem

Vore ju faktiskt intressant om det fanns, jag dricker alldeles för mycket kaffe och är dessutom ganska känslig mot koffein (bra kombo!). Kan t ex inte dricka kaffe mer eller mindre efter 14 på vardagar om jag vill ha en chans på att somna sen på kvällen. Älskar kaffe dock, så om det fanns något substitut som inte smakade peck hade det varit av intresse.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Kör Zoega Skånerost (koffeinfri) hemma, smakar förvånansvärt bra för att vara färdigmalet koffeinfritt kaffe.
https://www.zoegas.se/produkter/skanerost-koffeinfri-decaf

På jobbet kör jag ICA's koffeinfria snabbkaffe. Måttligt upphetsande, men det är bättre än te.
https://handla.ica.se/handla/produkt/snabbkaffe-koffeinfritt-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elof94:

Kafferosteriet Koppar har koffeinfria bönor. Nu var det förvisso ett tag sen jag testade just dessa men vill minnas att de var helt okej.

https://kafferosterietkoppar.se/kop/kaffebonor/koppars-koffeinfria-ekologiska-kaffebonor/

Jag kör dessa och älskar dem, så värda att testa är de helt klart.

De är någorlunda milda i smaken så vill man ha mörkrostat är de kanske inte det man letar.

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

Rekommenderar också Zoegas koffeinfria skånerost. Bästa jag hittat än så länge.

Visa signatur

| Ryzen 7 3700X | Radeon RX 6800 |

Permalänk
Medlem

Gevalias koffeinfria ska vara helt okej.

https://www.gevalia.se/vart-kaffe/mellanrost/koffeinfri-mella...

Jag dricker inte kaffe själv men det brukar vara ganska uppskattat i min umgängeskrets bland kaffedrickare som inte vill dricka koffein för sent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Tror inte det finns nått decaf som smakar bra!

Klart det finns, bara du som inte testat tillräckligt.

Till TS (och Datanisse om det överhuvudtaget finns ett genuint intresse för att dricka koffeinfritt hos dig)

https://nybryggt.nu/news/vilket-ar-det-basta-koffeinfria-kaff...

Finns några bra alternativ där tycker jag - några av dem har vi på restaurangen jag är chef för allt eftersom koffeinfritt börjar bli mer populärt.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Jag har testat endel koffeinfria kaffebönor (dock mest till espresso). Precis som till espresso så smakar 90% av koffeinfria brygga kaffet kemiskt.
Finns undantag dock. Johan & Nyström har ett Colombia decaf är ett sådant. Detta kaffe smakar faktiskt bra och tycker det är absolut värt att testa.

Skulle man annars ha vägarna förbi London så har Monmouth coffee ha de bästa decaf bönorna jag testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dust79:

Jag har testat endel koffeinfria kaffebönor (dock mest till espresso). Precis som till espresso så smakar 90% av koffeinfria brygga kaffet kemiskt.
Finns undantag dock. Johan & Nyström har ett Colombia decaf är ett sådant. Detta kaffe smakar faktiskt bra och tycker det är absolut värt att testa.

Skulle man annars ha vägarna förbi London så har Monmouth coffee ha de bästa decaf bönorna jag testat.

+1 för Johan & Nyström Colombia decaf, om du vill beställa i Sverige. Se helst till att det inte är rostat mer än en månad sedan (gäller allt kaffe). Dricker inte kaffe själv, men min fru är kaffenörd. Om du råkar vara i Aten, så finns det för övrigt en kaffeaffär i Schengen-terminalen på flygplatsen, de har riktigt bra decaf.

Permalänk
Medlem

Finns ju tepåsar också

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Har inte provat själv, men Sova Räv av Kafferäven Per Nordby verkar vara bra har jag hört på diverse kaffeforum

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

Har inte testat själva men har hört gått ifrån många angående ''Sova Räv'' och ''Sleepy Gringo''

Permalänk
Medlem

Jag hade en period där jag testade alla decaf jag kunde hitta, och min favorit än så länge är helt klart Gringo Nordic's Sleepy Gringo. Den är dock mer åt ljusrost-hållet än mörkrost. Vill man ha mörkare rost så rekommenderar jag kafferosteriet Koppar som nämnts ovan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elof94:

Kafferosteriet Koppar har koffeinfria bönor. Nu var det förvisso ett tag sen jag testade just dessa men vill minnas att de var helt okej.

https://kafferosterietkoppar.se/kop/kaffebonor/koppars-koffeinfria-ekologiska-kaffebonor/

Jag har provat koffeinfritt från Gringo Nordic och från Kafferosteriet Koppar. Den senare smakar bättre men båda är OK.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Gevalias koffeinfria ska vara helt okej.

https://www.gevalia.se/vart-kaffe/mellanrost/koffeinfri-mella...

Jag dricker inte kaffe själv men det brukar vara ganska uppskattat i min umgängeskrets bland kaffedrickare som inte vill dricka koffein för sent.

Guäck, Gevalias kaffe (även med koffein) kan ju vara bland det mest vidriga kaffe som gjorts. De lever nog fortfarande kvar på sina reklamfilmer från 90-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Brukar ju bli en bismak av de ämnen man använder för att minska koffeinmängden, men kan man leva med den finns det säkert något som passar

Man kan ta bort koffeinet på flera sätt, du tänker nog på det sämsta och billigaste sättet med kemikalier - blä! Det som länkades bara några inlägg ovanför dig från koppar använder koldioxid och lämnar inga bismaker t.ex.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Guäck, Gevalias kaffe (även med koffein) kan ju vara bland det mest vidriga kaffe som gjorts.

Efter att ha rest runt en del i världen så upplever jag att det finns gott om kaffe som mina smaklökar uppfattar som beydligt värre än Gevalia.

Permalänk
Medlem

De som J&N har i sortimentet är nog de jag skulle ge mig på först.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Pennybridge roasters Brasilien decaf är riktigt nice

Permalänk
Musikälskare

Hmm man kanske skulle prova det, jag började köra te istället för kaffe för ett tag sen och magen mår väldigt mycket bättre

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersL:

Hej!

Jo jag vet att det är en konstig fråga, men jag skulle behöva dra ner på koffein intaget och det är lättare sagt när man jobbat hemma ett tag nu och är van att att ta tre halvpannor per dag.
Så för att dra ner på koffein intaget tänkte jag varva lite de-caf kaffe brygg kaffe.

Har ni något tips på något som smakar bra? Gärna hela bönor.

Mvh
Anders

Försök att hitta ett alternativ till kaffe i första hand, det är en dålig vana att dricka så mycket kaffe och när du hamnar i situationer där det bara finns vanligt kaffe kommer du belasta din kropp/hjärta i onödan.

Everything is good in moderation...

Permalänk
Medlem

Jag kan också rekommendera sleepy gringo. Som andra nämnt är modern decaf ofta framställt med CO2 eller vatten-extraktion. Min sambo som gillar mer 'klassisk' mörkrost gillar Big lake Coffe (Östersund): https://biglakecoffee.se/products/brazil-caffeine-free

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Efter att ha rest runt en del i världen så upplever jag att det finns gott om kaffe som mina smaklökar uppfattar som beydligt värre än Gevalia.

Ja nu jämför jag givetvis först å främst med vad som finns i Sverige. Kaffe dricker jag normalt sett inte utomlands förutom möjligen i Vietnam där kaffet kan ha varit bland de godaste jag druckit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Efter att ha rest runt en del i världen så upplever jag att det finns gott om kaffe som mina smaklökar uppfattar som beydligt värre än Gevalia.

Yes . Av alla 45+ länder jag har varit i har inget haft bättre kaffe än det helt vanliga bryggkaffe vi har här. Vi har verkligen otroligt bra kaffe. Även de "sämsta" sorterna. Just kaffe är alltid en intressant sak utomlands, hur olika länder dricker sitt kaffe. Vietnam ligger i topp över märkligt kaffedrickande.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

hmm, decaf verkar onödigt..

Borde inte problemet försvinna om du ser till att ha en konstant koffein nivå och bara vänja kroppen. typ ta en kaffe precis innan sängen, och sen en mitt i natten. och sen för en boost en dubbel på morgonen, sen jämt tempo 24/7

reducerar man det kan man ju bara dricka på morgonen och göra en ritual av det och dricka vatten (hemska tanke) resten av dagen..

eller är decaf den godaste koffeinfria drycken som finns?
och kommer inte kroppen lista ut lurendrejeriet om det är koffein den vill ha?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Har slutat med koffein som slentriandrog, använder det när jag behöver det istället, nåja skall inte raljera om alla fördelar ett koffeinfritt liv har gett mig.

Läs på om adenosin

Kör lite olika:
Gevalias Koffeinfria brygg
Clipper Teas snabbkaffe - https://www.clipper-teas.com/our-drinks/fairtrade-coffee/

Finns på diverse eko-butiker på nätet, köp den lilla burken och pröva innan du köper hinken
Dessa funkar bra, har inte hittat något bra espressokaffe som är koffeinfritt, men jag dricker inte heller espresso, cappucino eller latte.

Ingen undrar heller när de serveras koffeinfritt när de kommer över på fika, så det är väl som vanligt kaffe, har slutat påpeka att det är koffeinfritt de får serverat.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Man kan ta bort koffeinet på flera sätt, du tänker nog på det sämsta och billigaste sättet med kemikalier - blä! Det som länkades bara några inlägg ovanför dig från koppar använder koldioxid och lämnar inga bismaker t.ex.

Vatten är också en kemikalie, faktiskt ett av de starkaste lösningsmedel vi har men jag förstår vad du menar. Bra att det finns bättre metoder