Någon/några med erfarenhet av Zitius?

Permalänk

Någon/några med erfarenhet av Zitius?

Vad är era erfarenheter av Zitius?

Mitt fiber ska migreras från Telia till Zitius och dem stängde av det förra veckan och jag hade inte fått information om när processen skulle börja. En dag så stängdes nätet av och jag ringde då supporten för att höra när det skulle komma igång igen och dem sa då att dagen efter skulle det fungera som vanligt men en vecka senare och det har inte kommit igång än och inga vettiga svar har jag fått

Är det någon som varit med om migrering med dem?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HeroesHymn:

Vad är era erfarenheter av Zitius?

Mitt fiber ska migreras från Telia till Zitius och dem stängde av det förra veckan och jag hade inte fått information om när processen skulle börja. En dag så stängdes nätet av och jag ringde då supporten för att höra när det skulle komma igång igen och dem sa då att dagen efter skulle det fungera som vanligt men en vecka senare och det har inte kommit igång än och inga vettiga svar har jag fått

Är det någon som varit med om migrering med dem?

Borde i vart fall inte ta en vecka om det planeras bra utan då har nått gått fel så kontakta dem och felanmäl

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Borde i vart fall inte ta en vecka om det planeras bra utan då har nått gått fel så kontakta dem och felanmäl

Eller hur, jag har kontaktat dem flera gånger om det men dem kan inte svara på något och inte heller hänvisa till någon som kan det

Permalänk
Vila i frid

Har du kontaktat din bredbandsleveratör, Telia eller annan du valt? Zitius är ingen du skall kontakta via telefon eller epost.

Den enda kontakt du skall ha med Zitius är via deras portal som du ska komma åt trots icke-startat abb.
https://zmarket.se/privat/bredband

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Har du kontaktat din bredbandsleveratör, Telia eller annan du valt? Zitius är ingen du skall kontakta.

Det är Telia jag har som leverantör men dem skickar mig vidare till Zitius för att Telia supporten inte har en aning om statusen för migrationen

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HeroesHymn:

Eller hur, jag har kontaktat dem flera gånger om det men dem kan inte svara på något och inte heller hänvisa till någon som kan det

Kräv att de inte tar betalt pga att de inte levererar nått.
Det låter ju som att skiftet skulle skett 1 april om det gått bra men att inkopplingen inte skett pga dålig planering från Zitius sida och då bör de som minst låta bli att ta betalt för tiden de inte kan leverera, ev kan det ju ha kopplats fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kräv att de inte tar betalt pga att de inte levererar nått.
Det låter ju som att skiftet skulle skett 1 april om det gått bra men att inkopplingen inte skett pga dålig planering från Zitius sida och då bör de som minst låta bli att ta betalt för tiden de inte kan leverera, ev kan det ju ha kopplats fel.

Sist jag pratade med dem så slipper jag betala. Fick ut mobilt bredband av Telia genom garantin dem har fast det är begränsad data och med barn som alltid vill streama så räcker det inte långt.

Att dem har kopplat fel är inte en omöjlighet men det skulle dem ju kunna kommunicera tycker jag

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HeroesHymn:

Sist jag pratade med dem så slipper jag betala. Fick ut mobilt bredband av Telia genom garantin dem har fast det är begränsad data och med barn som alltid vill streama så räcker det inte långt.

Att dem har kopplat fel är inte en omöjlighet men det skulle dem ju kunna kommunicera tycker jag

Men det förutsätter i så fall att de vet att de kopplat fel, det kan krävas att en tekniker felsöker fysiskt för att hitta sånt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men det förutsätter i så fall att de vet att de kopplat fel, det kan krävas att en tekniker felsöker fysiskt för att hitta sånt.

Precis, borde inte dem kunna se på sin sida att eventuellt andra lägenheter i samma hus har aktiv uppkoppling?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HeroesHymn:

Precis, borde inte dem kunna se på sin sida att eventuellt andra lägenheter i samma hus har aktiv uppkoppling?

Jo aktiva uppkopplingar borde man kunna se men om det är fysiskt felkopplat kanske din anslutning går till nån som inte beställt internet och du fått en avstängd anslutning kopplad till dig, sånt har hänt förr och den typen av fel upptäcker man inte så lätt när man felsöker på distans.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Telia supporten kan garanterat ta sig in på Zitius portal och kika hur pass det är migrerat eller inte.
Zitius ingår i Felia koncernen.
Dags att sägga upp och greja en bra ISP

Permalänk
Skrivet av SirKiller:

Telia supporten kan garanterat ta sig in på Zitius portal och kika hur pass det är migrerat eller inte.
Zitius ingår i Felia koncernen.
Dags att sägga upp och greja en bra ISP

Exakt, jag kan bara tänka mig att det är för mycket jobb för supporten

Så fort det är igång och jag kan byta så kommer jag göra det

Permalänk
Medlem

Jag ringde och hetsade alla inklusive zitus tills dom fixade.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Nu har vi emigrerat från zitius som leverantör till kollektiv fiber men vid flytt till bahnhof så kopplade de fel på 22 av 72 anslutningar i stats nätets telestationen. Tur nog felsökte bahnhof så det ordnades inom 48h.

När jag själv flyttade in så fungerade inte fiber, efter 5 felanmälningar så skickade de ut support, converter hade gått sönder. Var utan internet i 2 månader

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag ringde och hetsade alla inklusive zitus tills dom fixade.

Jag ska ringa dem imorgon igen och sätta lite mer press, det är samtidigt lite underhållande att alla på supporten har olika informationer

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Nu har vi emigrerat från zitius som leverantör till kollektiv fiber men vid flytt till bahnhof så kopplade de fel på 22 av 72 anslutningar i stats nätets telestationen. Tur nog felsökte bahnhof så det ordnades inom 48h.

När jag själv flyttade in så fungerade inte fiber, efter 5 felanmälningar så skickade de ut support, converter hade gått sönder. Var utan internet i 2 månader

Herregud det var inte några fel kopplingar, jag vet sedan tidigare att utrustningen här är ganska vek. Var en tekniker som berättade det för mig efter några felsökningar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SirKiller:

Telia supporten kan garanterat ta sig in på Zitius portal och kika hur pass det är migrerat eller inte.
Zitius ingår i Felia koncernen.
Dags att sägga upp och greja en bra ISP

Högst tveksamt att Telia-supporten skulle ha tillgång och behörigheter till Zitius portaler faktiskt. Bara för att det är samma koncern betyder inte det att man har behörighet...

Permalänk
Avstängd

Zkitius har inte den blekaste susning om hur man driftar större nät.
Jag skulle bara rekommendera dem till någon man hatar väldigt mycket.

Obefintlig support. Obefintlig kunskap om nätverk. Behandlar företag som privatpersoner och skäms inte alls när en företagslina ligger nere vecka efter vecka.

Behandlar företagslinor som privatlinor och deras första åtgärd vid fel är att "nolla" hela nätet och behandla alla kopplingar som om de vore till privatpersoner vilket får företags fasta ip att sluta fungera.

Undvik i det längsta. Det är lättare att flytta till ny bostad än att få hjälp av detta företag.

Permalänk
Skrivet av BMac:

Zkitius har inte den blekaste susning om hur man driftar större nät.
Jag skulle bara rekommendera dem till någon man hatar väldigt mycket.

Obefintlig support. Obefintlig kunskap om nätverk. Behandlar företag som privatpersoner och skäms inte alls när en företagslina ligger nere vecka efter vecka.

Behandlar företagslinor som privatlinor och deras första åtgärd vid fel är att "nolla" hela nätet och behandla alla kopplingar som om de vore till privatpersoner vilket får företags fasta ip att sluta fungera.

Undvik i det längsta. Det är lättare att flytta till ny bostad än att få hjälp av detta företag.

Dem verkar inte vara helt med i matchen känns det som. Det var hyresvärden som bestämde att migrera alla till dem från något som funkade hur bra som helst 98% av tiden