Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Har läst det andra han skrivit om den och det är ju inte upphetsande precis...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Har ingen egen info men läste på ett VW forum nyligen där en som beställt en GTX i oktober fått besked att bilen nu är färdigbyggd, samtidigt fanns där andra med samma beställningsmånad som inte hört något alls.
Mer tagit från den tråden är besked om förseningar och en leveranstid på runt 12 månader för beställningar gjorda sista kvartalet 2021.

Mao verkar det vara lite lotteri där en del får sina bilar på runt 6 månader medans andra får vänta betydligt längre.

Beställt 3st ID4 GTX i September 2021, skulle fått leverans Januari 2022, blev uppskjutet till vecka 12 2022, nu uppskjutet till vecka 40 2022.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

Hur är andrahandvärdet på elbilar (inte Tesla) efter 3 år när vagnskadan löpt ut ?
Håller de 60% eller ligger de t o m högre ? Tänker på elbilar som funnits på marknaden så länge nu.
Är det någon som kollar lite djupare på detta ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daniel75:

Hur är andrahandvärdet på elbilar (inte Tesla) efter 3 år när vagnskadan löpt ut ?
Håller de 60% eller ligger de t o m högre ? Tänker på elbilar som funnits på marknaden så länge nu.
Är det någon som kollar lite djupare på detta ?

De är dyra, eller håller värdet bra kanske man ska säga.

Model 3 har inte hållit det riktigt lika bra som Model S men det handlar väl om att det börjar komma lite konkurrens. Ett potentiellt problem är att många finansieringslösningar bygger på detta, så man kan köpa en Model 3 för typ 450K på avbetalning för knappt 4000 i månaden, med kontantinsats på 20% och restvärde på 65%. Alltså betalar man totalt av 15% under avtalstiden och man räknar med att bilen kommer att ha låg värdeminskning, har den inte det så kan det bli en rätt jobbig överraskning när lånet löper ut.

Andrahandsvärden är ju alltid osäkra, den senaste tiden har de varit sjukt höga av flera anledningar, men det lär inte hålla i sig i åratal liksom.

Permalänk
Medlem

Åkte en längre resa med Taxi Stockholm och hade en lång diskussion med taxichaffören som även jobbade för åkeriet som tillhandahåller bilarna om bränslepriser och övergången till elbilar. Tydligen har åkerierna anslutna till Taxi Stockholm utvärderat Tesla under en längre period nu och de var ganska missnöjda. Mycket småfel som handtag, dörrar etc och större fel som länkarmar, fjädring och sånt vilket gjorde de löpande kostnaderna höga (servicen är ganska dyr). De skulle börja utvärdera Mercedes EQE istället nu till sommaren som de trodde mer på. Väldigt intressant att höra från någon som kör väldigt mycket och har mycket data från åkerierna.

En annan intressant punkt var att taxibolagen verkar gå över till el nu, alldeles för dyrt med bensin/diesel. De har långa avtal med kommuner och landsting för färdtjänst som numera är olönssamma pga priserna på drivmedel (riktigt dåligt avtal när man inte tar höjd för det kan jag tycka dock).

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

De är dyra, eller håller värdet bra kanske man ska säga.

Model 3 har inte hållit det riktigt lika bra som Model S men det handlar väl om att det börjar komma lite konkurrens. Ett potentiellt problem är att många finansieringslösningar bygger på detta, så man kan köpa en Model 3 för typ 450K på avbetalning för knappt 4000 i månaden, med kontantinsats på 20% och restvärde på 65%. Alltså betalar man totalt av 15% under avtalstiden och man räknar med att bilen kommer att ha låg värdeminskning, har den inte det så kan det bli en rätt jobbig överraskning när lånet löper ut.

Andrahandsvärden är ju alltid osäkra, den senaste tiden har de varit sjukt höga av flera anledningar, men det lär inte hålla i sig i åratal liksom.

"andrahandvärdet på elbilar (inte Tesla)" var ju frågan. 🙂

Permalänk
Avstängd
Skrivet av motvikt:

Åkte en längre resa med Taxi Stockholm och hade en lång diskussion med taxichaffören (som även jobbade för åkeriet som tillhandahåller bilarna) om bränslepriser, övergången till elbilar etc. Tydligen har åkerierna anslutna till Taxi Stockholm utvärderat Tesla under en längre period nu och de var ganska missnöjda. Mycket småfel (handtag, dörrar etc) och större fel som länkarmar, fjädring och sånt vilket gjorde de löpande kostnaderna höga (servicen är ganska dyr). De skulle börja utvärdera Mercedes EQE istället nu till sommaren som de trodde mer på. Väldigt intressant att höra från någon som kör väldigt mycket och har mycket data från åkerierna.

En annan intressant punkt var att taxibolagen verkar gå över till el nu, alldeles för dyrt med bensin/diesel. De har långa avtal med kommuner och landsting för färdtjänst som numera är olönssamma pga priserna på drivmedel (riktigt dåligt avtal när man inte tar höjd för det kan jag tycka dock).

Jo det är ju en självklarhet för dem med tanke på distanserna de kör, och förstås väntetiden som ingår i jobbet.

Jag har åkt i en del el-Ioniq, inte 5 alltså, som Uber i andra länder men det har ju gått trögare här, några Tesla-taxi ser man ju men inte så mycket annat. Men nu blir det allt vanligare, jag har sett både Ioniq 5 och rätt många Id4 som taxi, och färdtjänsten här har börjat köra Id4 i ganska stor utsträckning. Tidigare har ju trenden för taxi gått mot allt mer billigare bilar, när jag var yngre var det ju typ alltid MB E-klass eller så, men på senare år har de ju allt mer gått över till mindre och billigare som Golf kombi eller till och med C-HR. Men med elbilarna verkar de kunna gå upp i klass lite igen, vilket ju är trevligt för chaufförerna i alla fall. Personligen åker jag väldigt sällan taxi.

Skrivet av Fetskaft:

"andrahandvärdet på elbilar (inte Tesla)" var ju frågan. 🙂

Ah, läste lite fel där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

"andrahandvärdet på elbilar (inte Tesla)" var ju frågan. 🙂

Precis min fråga. Vi har ju en del elbilar som funnits i 3 år eller längre utöver Tesla så jag bara undrade om någon kikat även på dessa och funnit samma höga andrahandsvärden eller om det skiljer något där ? Finns det en "apple effekt" kring Tesla eller är alla elbilar helt enkelt värda mer i andra hand och vi ser en ny värdeminskningskurva mot ICE där det nästan alltid var 50% på 3 år t ex.

Jag är medveten om att miljösubventionen påverkar andrahandsvärdet mot listpris.

Skälet att jag frågar är att det för många antingen är att man köper en ny bil och man betalar högre värdeminskning med halvrisk i försäkring och låg service mot att köpa en begagnad med helförsäkring som är dyrare och lägre inköpspris men med mer service kopplat till detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ares93:

Det finns inget att åtgärda. Att konvertera tillbaka den till blybatterier är inte aktuellt, både för att det inte finns reservdelar och för att jag inte tänker göra det. Det går inte heller att dölja att det sitter moderna litiumjon celler i den, då det finns en uppenbar visuell skillnad mellan nissan leaf celler och vanliga blybatterier som satt i den original.

Antingen blir den godkänd eller så körs den obesiktad. Finns liksom ingen situation där en renovering för 50+ k kommer lämnas oanvänd.

Hör det inte till självbevarelsedriften att man kollar upp vad som gäller innan man slänger ut gammalt och i med nytt? Det beslutet kan man man ju bara skylla på sig själv, inte bilprovningen.

Har svårt att tro att någon byter ICE-drivlina innan man vet att bilprovningen godkänner det?

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Precis min fråga. Vi har ju en del elbilar som funnits i 3 år eller längre utöver Tesla så jag bara undrade om någon kikat även på dessa och funnit samma höga andrahandsvärden eller om det skiljer något där ? Finns det en "apple effekt" kring Tesla eller är alla elbilar helt enkelt värda mer i andra hand och vi ser en ny värdeminskningskurva mot ICE där det nästan alltid var 50% på 3 år t ex.

Jag är medveten om att miljösubventionen påverkar andrahandsvärdet mot listpris.

Skälet att jag frågar är att det för många antingen är att man köper en ny bil och man betalar högre värdeminskning med halvrisk i försäkring och låg service mot att köpa en begagnad med helförsäkring som är dyrare och lägre inköpspris men med mer service kopplat till detta.

Billigaste Kia e-Niro jag hittade är en 2019 Advanced som gått 3500 mil, kostat 364 900kr. En ny kostar 487 900kr. Skillnad på 123K, med bonus inräknad så är det 53 000kr på 3 år. Det skulle jag säga är rätt bra

Sen vet man ju inte vad slutpriset blir och vad bilfirman gav för den (om det var inbyte) men jag skulle nog säga att dom flesta elbilar verkar ligga bra till just nu, bra för säljaren alltså..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

I fredags 1 april var det sol o fint väder! Då hämtade jag ut min nya Hyundai Ioniq 5 och rullade glatt hem i vårvädret. Det har dock inte blivit mycket körande ännu pga snön som plötsligt föll ner och orkar inte byta till vinterdäck för en vecka. Men på lördag hoppas jag på torra vägar!

Men vilken härlig bil!! Ioniq 5 Advanced AWD (305 hp) och dragkrok, all utrustning man kan tänka sig och helt sjukt vilken kraft jämfört med min äldre VW Golf sportscombi med 110hp. Provkörde, testade och såg Youtube-recensioner på ca 10 olika elbilar och denna tycker jag var bäst på de allra flesta punkterna. Grymt nöjd, och snygg är den - lika mycket invändigt som utvändigt!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

I fredags 1 april var det sol o fint väder! Då hämtade jag ut min nya Hyundai Ioniq 5 och rullade glatt hem i vårvädret. Det har dock inte blivit mycket körande ännu pga snön som plötsligt föll ner och orkar inte byta till vinterdäck för en vecka. Men på lördag hoppas jag på torra vägar!

Men vilken härlig bil!! Ioniq 5 Advanced AWD (305 hp) och dragkrok, all utrustning man kan tänka sig och helt sjukt vilken kraft jämfört med min äldre VW Golf sportscombi med 110hp. Provkörde, testade och såg Youtube-recensioner på ca 10 olika elbilar och denna tycker jag var bäst på de allra flesta punkterna. Grymt nöjd, och snygg är den - lika mycket invändigt som utvändigt!

https://imgur.com/JyCfOfd.jpg

Tycker den är en av de snyggaste elbilarna på marknaden. Tycker den andas lite kantigt 80-tal, I like

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av motvikt:

Åkte en längre resa med Taxi Stockholm och hade en lång diskussion med taxichaffören som även jobbade för åkeriet som tillhandahåller bilarna om bränslepriser och övergången till elbilar. Tydligen har åkerierna anslutna till Taxi Stockholm utvärderat Tesla under en längre period nu och de var ganska missnöjda. Mycket småfel som handtag, dörrar etc och större fel som länkarmar, fjädring och sånt vilket gjorde de löpande kostnaderna höga (servicen är ganska dyr). De skulle börja utvärdera Mercedes EQE istället nu till sommaren som de trodde mer på. Väldigt intressant att höra från någon som kör väldigt mycket och har mycket data från åkerierna.

En annan intressant punkt var att taxibolagen verkar gå över till el nu, alldeles för dyrt med bensin/diesel. De har långa avtal med kommuner och landsting för färdtjänst som numera är olönssamma pga priserna på drivmedel (riktigt dåligt avtal när man inte tar höjd för det kan jag tycka dock).

Tycker man läst ganska mycket om teslas ganska dåliga byggkvalitet. Dom var ju ganska ensamma på marknaden ett tag så inte så konstigt dom kunnat gå vidare trots problemen. Men nu när konkurrensen ökar så lär dom behöva ta tag i problemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Tycker den är en av de snyggaste elbilarna på marknaden. Tycker den andas lite kantigt 80-tal, I like

Hyundai Pony:
https://www.hyundai.com/worldwide/en/brand/heritage-series-po...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Nä, just det här har jag inte sett någon annan ha, så det är nog inget ”vanligt” problem, då finns det annat man kan nämna om man vill prata XC40 Recharge 😂 Maximal otur bara…

Alltid trist när man drabbas själv! Har gick det förresten? Fick du tid för att undersöka/byta laddarna på verkstad?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Tycker man läst ganska mycket om teslas ganska dåliga byggkvalitet. Dom var ju ganska ensamma på marknaden ett tag så inte så konstigt dom kunnat gå vidare trots problemen. Men nu när konkurrensen ökar så lär dom behöva ta tag i problemen.

Jo, Tesla har helt klart ridit på en våg. Sen har det åtminstone varit lite "hippt" att köra/äga en tesla. Nu är elbilarna en sorts normalitet, hemtjänsten kör elbil, kommunala fastighetsbolaget väljer elbilar osv osv, så nu är det inte så hippt längre om man säger så. Självklart ökar deras krav nu när vågen börjar rida ut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tycker den är bra mycket snyggare än den nyare Iq5 (som jag inte är helt förtjust i, ser lite för mycket "trasformer"/leksak ut för min smak). Pony påminner en hel dom DMC-12, vilket är en bil som jag också tycker är riktigt vacker. Mycket snygga rena snygga linjer, och inte "överkomplicerad" design som många nya bilar lider och tyngs ner av IMO.

Gillar!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

I fredags 1 april var det sol o fint väder! Då hämtade jag ut min nya Hyundai Ioniq 5 och rullade glatt hem i vårvädret. Det har dock inte blivit mycket körande ännu pga snön som plötsligt föll ner och orkar inte byta till vinterdäck för en vecka. Men på lördag hoppas jag på torra vägar!

Men vilken härlig bil!! Ioniq 5 Advanced AWD (305 hp) och dragkrok, all utrustning man kan tänka sig och helt sjukt vilken kraft jämfört med min äldre VW Golf sportscombi med 110hp. Provkörde, testade och såg Youtube-recensioner på ca 10 olika elbilar och denna tycker jag var bäst på de allra flesta punkterna. Grymt nöjd, och snygg är den - lika mycket invändigt som utvändigt!

https://imgur.com/JyCfOfd.jpg

Håller med att den är nog bland de snyggaste bilarna idag!

Apropå taxibilar så såg jag en Mercedes EQS framför mig idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Jo, Tesla har helt klart ridit på en våg. Sen har det åtminstone varit lite "hippt" att köra/äga en tesla. Nu är elbilarna en sorts normalitet, hemtjänsten kör elbil, kommunala fastighetsbolaget väljer elbilar osv osv, så nu är det inte så hippt längre om man säger så. Självklart ökar deras krav nu när vågen börjar rida ut.

Visst skulle Tesla må bra av att höja sin kvalitet/QA-process. En resa som de redan idag gör allt bättre, även om de har en bit kvar på den.

Vill inte starta ett "tesla-krig" här, men skulle säga att Tesla rent objektivt faktiskt är tvärt om är ett av de starkaste bilmärkena på marknaden, trots den allt mer ökande konkurrensen från tex. Tyskarna, Koreanerna, Volvo/PS och Ford.

Går inte att jämföra med hemtjänstens hemska Zoe liksom.

Tesla populärast i Norge – kör om Volkswagen
https://www.vibilagare.se/nyheter/tesla-popularast-i-norge-ko...

https://www.di.se/bil/tesla-dominerar-elbilsmarknaden-i-mars/

Citat:

Elbilstoppen mars 2022

1. Tesla Model Y, 1 363
2. Tesla Model 3, 990
3. Volkswagen ID.4, 906
4. Kia Niro EV, 773
5. Volvo XC40, 596
6. Polestar 2, 505
7. Nissan Leaf, 402
8. BMW I3, 373
9. Audi Q4 e-tron, 328
10. Kia EV6, 282

Däremot så är ett bevis på att konkurrensen för Tesla ökar, att "svenska" Polestar 2 är i topplistan av bilar som vi svenskar drömmer om att äga, som slår både Tesla M3 och Porsche 911:

https://www.sportbilen.se/2022/01/04/bilarna-vi-vill-aga-inna...

När det gäller Tesla som varumärke så fortsätter de att klättra på listorna. De är lite olika på olika listor, men generellt så är Toyota fortsatt det mest värdefulla varumärket bland biltillverkare, och Mercedes-Benz nummer två. Men Tesla närmar sig och har under 2021 tills nu stigit i varumärkesvärde för att inta tredjeplatsen på många listor.

Citat:

The latest ranking of automotive brand values shows Toyota still out in front, with a value of $63.4bn. That’s 8.1% more than last year’s $59.5bn. It extended its lead slightly over second-placed Mercedes-Benz, which grew 4% to $60.7bn.

Then there’s a big drop down to Tesla in third place, on $46bn. But that’s only part of the story. The value of the electric car company has grown by 44% from last year’s $32bn. Since 2020, its brand value has leapt a phenomenal 221%.

https://www.businesslive.co.za/fm/opinion/2022-03-11-david-fu...

Generellt så tror jag att varumärken som är starkt positionerade för framtiden med elbilar, som tex. Tesla, VAG, Huyndai/Kia, Ford, Polestar/Volvo, mflr. kommer att stärka sina varumärken, medans bolag som varit långsamma att satsa på elbilar, som typiskt många japaner med speciellt Toyota i spetsen (som är fortsatt tunga i fossilbilar) kommer att minska i varumärkesvärde .

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

I fredags 1 april var det sol o fint väder! Då hämtade jag ut min nya Hyundai Ioniq 5 och rullade glatt hem i vårvädret.

Härligt! Blir gött avundsjuk nu. Väntat 8 månader nu på min och har fortfarande inte fått något leveransdatum...

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Hör det inte till självbevarelsedriften att man kollar upp vad som gäller innan man slänger ut gammalt och i med nytt? Det beslutet kan man man ju bara skylla på sig själv, inte bilprovningen.

Har svårt att tro att någon byter ICE-drivlina innan man vet att bilprovningen godkänner det?

För det första så finns inget i lagen som förbjuder det. Motorn är inte heller bytt, vilket är det enda i drivlinan det finns data om hos transportstyrelsen (dåvarande Vägverket).

För det andra så bryr mig inte om att den inte är godkänd. Det hade bara varit trevligt att ha bilen besiktad, därav frågan.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Kanske bara intressant för oss Tesla-nördar, men tycker det ändå är relevant och on-topic för elbilstråden (ni som inte gillar Tesla kan skippa att se på den).

Invigningsfest av nya Teslafabriken i Texas som blir den någonsin största fabriken i USA, och den absolut största elbilsfabriken i världen.

Vill man hoppa direkt till Elons scenframträdande och invigningstal så startar det här; https://youtu.be/fiwUE_2JhvY?t=2189

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av motvikt:

Åkte en längre resa med Taxi Stockholm och hade en lång diskussion med taxichaffören som även jobbade för åkeriet som tillhandahåller bilarna om bränslepriser och övergången till elbilar. Tydligen har åkerierna anslutna till Taxi Stockholm utvärderat Tesla under en längre period nu och de var ganska missnöjda. Mycket småfel som handtag, dörrar etc och större fel som länkarmar, fjädring och sånt vilket gjorde de löpande kostnaderna höga (servicen är ganska dyr). De skulle börja utvärdera Mercedes EQE istället nu till sommaren som de trodde mer på. Väldigt intressant att höra från någon som kör väldigt mycket och har mycket data från åkerierna.

En annan intressant punkt var att taxibolagen verkar gå över till el nu, alldeles för dyrt med bensin/diesel. De har långa avtal med kommuner och landsting för färdtjänst som numera är olönssamma pga priserna på drivmedel (riktigt dåligt avtal när man inte tar höjd för det kan jag tycka dock).

Jag växlade några ord med en taxichafför vid en Tesla Supercharger för drygt ett år sedan. Överlag var han nöjd och påtalade vilka besparingar det var att köra elbil - men påpekade också att hans Model S hade fått dörrhantagen utbytta omkring 5 - 6 ggr. Jag hade inte sådana problem på min dåvarande Model S men jag kan antar att kombinationen av dörrhantagets konstruktion på Model S och hur många som på fyllan står och rycker i dem inte är blev en bra kombination.

Dessutom kan jag tycka att Model S är lite aningen dyr bil att köra omkring som Taxi. Model Y borde vara mer prisvärd och hålla bättre - både för att den är mindre komplex men också för att kvalitén har gått upp med åren.

Det är i vilket fall utmärkt att trenden går mot fler elbilar oavsett vilket märke det är på bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ares93:

För det första så finns inget i lagen som förbjuder det. Motorn är inte heller bytt, vilket är det enda i drivlinan det finns data om hos transportstyrelsen (dåvarande Vägverket).

För det andra så bryr mig inte om att den inte är godkänd. Det hade bara varit trevligt att ha bilen besiktad, därav frågan.

Blir det inte körförbud om du inte får det godkänt?
Kan väl även bli tråkigt om du krockar med någon?

Permalänk
Avstängd

En del intressanta nyheter på G. Senaste AutoCar hade exempelvis en provkörning av RR Spectre, som är en el coupé i en högre klass som släpps nästa år. De provkörde också en prototyp av BMW i7 som förstås är elversionen av 7-serien, bygger dock på samma plattform som fossilbilen, men kan ju funka för en så stor sedan. Lotus har både en SUV på G, på samma plattform som kommande XC90 sannolikt då de har samma ägare och så, och en "fyrdörras coupé" typ Taycan. Kanske något Volvo kommer att använda också? En el Nissan Micra med lite retrostyling ser rätt nice ut. Alfa kommer att släppa nya bilar med eldrift, i alla klasser de finns i idag. Etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Alltid trist när man drabbas själv! Har gick det förresten? Fick du tid för att undersöka/byta laddarna på verkstad?

Efter att inte fått något svar igår åkte jag till Bilia idag. "Vi kommer inte kunna titta på den förren på tisdag". Hepp... Aja, jag får en hyrbil så länge.

Och här har Volvo en hel del förbättringar att göra. Care by Volvo ska vara ett enkelt bilägande, så pass enkelt att man skickar med året runt-däck på sina bilar så man ska slippa byta. Men hyrbilar var inte enkelt.

Pratar med Bilia som inte vet hur det fungerar när man har CbV. Ringer CbV för att fråga hur det går till, hyrbil ingår i försäkringen. Berättar läget och får till svar att vad hon vet så ska Bilia veta hur det går till. Blir sen vidarekopplad till Volvo kundtjännst (extremt ospecifikt) som säger att att det där är Volvo Assistans avdelning och jag blir kopplad dit. Där får jag hjälp med en hyrbil för dom första 3 dagarna. Så på måndag måste jag tillbaka till Bilia och "förlänga" hyrbilstiden. Om det är CbV försäkringen eller garantin som kliver in då, det måste jag försöka ringa runt och få reda på under dagen idag så jag vet vad som gäller på måndag.

Summa summarum: Jag rekommenderar inte Care by Volvo och jag är extremt nöjd över att min nya bil inte är en Volvo. Fy fan...

Hyrbilen är en XC40 hybrid för den som är intresserad...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Håller med att den är nog bland de snyggaste bilarna idag!

Apropå taxibilar så såg jag en Mercedes EQS framför mig idag.

Ioniq 5 bland de snyggaste bilarna idag??? tycker den påminner om en stor rakapparat eller något sådant.

Tyckte dock också den såg lovande ut på bilder tills jag såg den i verkligheten, konstigt för det brukar vara tvärtom

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Ioniq 5 bland de snyggaste bilarna idag??? tycker den påminner om en stor rakapparat eller något sådant.

Tyckte dock också den såg lovande ut på bilder tills jag såg den i verkligheten, konstigt för det brukar vara tvärtom

Kan väl tillägga- bland vanliga elbilar

Har bara sett den två gånger i verkligheten och kan hålla med om att den ser bättre ut på bild, men den är fortfarande snygg. Framförallt lite annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Efter att inte fått något svar igår åkte jag till Bilia idag. "Vi kommer inte kunna titta på den förren på tisdag". Hepp... Aja, jag får en hyrbil så länge.

Och här har Volvo en hel del förbättringar att göra. Care by Volvo ska vara ett enkelt bilägande, så pass enkelt att man skickar med året runt-däck på sina bilar så man ska slippa byta. Men hyrbilar var inte enkelt.

Pratar med Bilia som inte vet hur det fungerar när man har CbV. Ringer CbV för att fråga hur det går till, hyrbil ingår i försäkringen. Berättar läget och får till svar att vad hon vet så ska Bilia veta hur det går till. Blir sen vidarekopplad till Volvo kundtjännst (extremt ospecifikt) som säger att att det där är Volvo Assistans avdelning och jag blir kopplad dit. Där får jag hjälp med en hyrbil för dom första 3 dagarna. Så på måndag måste jag tillbaka till Bilia och "förlänga" hyrbilstiden. Om det är CbV försäkringen eller garantin som kliver in då, det måste jag försöka ringa runt och få reda på under dagen idag så jag vet vad som gäller på måndag.

Summa summarum: Jag rekommenderar inte Care by Volvo och jag är extremt nöjd över att min nya bil inte är en Volvo. Fy fan...

Hyrbilen är en XC40 hybrid för den som är intresserad...

Skrev om min erfarenhet av Care by Volvo för ett par veckor sedan i tråden. Jag delar din uppfattning, det är sjukt dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ok, men det gäller inte alla Teslor, utan bara MS/MX.

Ja Martin, precis som jag skrev så är det en Model S som jag försäkrar. Vad Model 3 kostar att försäkra har jag således ingen aning om.