Ny säkerhetsfunktion till Windows 11 kräver ominstallation

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av UndaC:

Mjukvara som gör något annat än vad den påstår sig göra behöver ju absolut inte vara relaterat till att utnyttja buggar i operativsystemet dock

Men fungerar operativsystemet så ska det inte kunna hända nått farligt av det och i dag är det ju ofta win som gör saker det inte borde så frågan är om win kommer flagga sig självt som spyware.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

baserat på den otroligt knapphändiga informationen skulle jag säga att detta är inget man behöver tänka på så mycket just nu. Hur det här kommer hanteras i defender-delen som konsumenter får kan man ju bara spekulera i, men gissningsvis kommer det vara väldigt begränsade ingrepp. Hurvida det kommer gälla appar eller applikationer framgår inte ens.

Skrivet av Wizbro:

Ja, det jag saknade i min Windows-upplevelse var att skicka in data om alla program jag kör till Microsoft.

Fast, det har windows och andra gjort i flera år. För att hålla ett virusskydd uppdaterat behöver man data.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av issue:

hoppas tvärtom, att power users får köra opt out.. tror att fler "power users" vet hur man gör en opt out än vanliga användare vet hur man gör opt in.

Med tanke på att SweClockers är fullt av självutnämna experter som fortfarande sitter kvar på windows 7 så hoppas jag som du att det är opt out. Många duktiga idioter ute i det vilda.

Man är inte power user för att man kan ladda ner ett script som tar bort "telemetri"

Permalänk
Medlem

Men tror ni inte de vill att man installerar om för att AIn behöver vara med från början? Inte minst eftersom skyddet ska finnas där innan virus redan fått fotfäste i systemet?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Är inte det ungefär som att säga att det enda säkerhetsbältet gör i din bil är att göra det jobbigare att sätta sig i bilen?

Nej, det är som att säga att billarmet går igång och låser dörrarna när du försöker släppa in din kompis som du vill ska åka med. Sen måste du öppna någon omständig meny inne i bilen och lägga in din kompis profil innan denne får komma in och följa med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Nej, det är som att säga att billarmet går igång och låser dörrarna när du försöker släppa in din kompis som du vill ska åka med. Sen måste du öppna någon omständig meny inne i bilen och lägga in din kompis profil innan denne får komma in och följa med.

nej nej.. se det mer som att om du har bjudit in din kompis att sätta sig i din bil, men din kompis har i sin tur en kompis i ryggsäcken som du inte vet om, det är då du måste in i en omständig meny för att bekräfta att "du vet vad du gör".

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

De flesta power users vill inte ha det här. Det är en nedlåsning av operativsystemet som begränsar vad du kan använda din dator till. Får väl hoppas att det alltid kommer vara opt-in, men jag skulle inte bli förvånad om det blev påtvingat längre fram.

Med den här funktionen finns det risk att MS godtyckligt kan bestämma vilka applikationer som är ok att köra på deras operativsystem.

De flesta som tror sig vara power users är negativa. Vi andra läser informationen och ser att Microsoft skärper säkerheten ordentligt:
https://www.microsoft.com/security/blog/2022/04/05/new-securi...

Nej, risken som finns är att det blir en del "false positives" som du måste godkänna manuellt. Ifall man är det minsta säkerhetsmedveten borde det vara lätt att leva med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klogger:

Ungefär som att bältet hindrar dig från att köra vissa vägar som är olycksbenägna.

Nej, mer: "Den här vägen ser ut att leda till ett stup där bältet inte hjälper, vill du ändå ta den?"

Skrivet av SweDragon:

Nej, det är som att säga att billarmet går igång och låser dörrarna när du försöker släppa in din kompis som du vill ska åka med. Sen måste du öppna någon omständig meny inne i bilen och lägga in din kompis profil innan denne får komma in och följa med.

Mer som att en liftare med psykopatblick som luktar blod och sprängmedel inte släpps in per default utan du måste säga att du vill ta med den trots risken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Mer som att en liftare med psykopatblick som luktar blod och sprängmedel inte släpps in per default utan du måste säga att du vill ta med den trots risken.

Typ så: "Hej, liftaren du försökte plocka upp gav stark seriemördarvarning. Dörrarna till bilen har därför blivit låsta. Vill du köra vidare eller låsa upp dörrarna?"

Sweclockers: "Käften, du är inte min jävla mamma, Microsoft! Jag plockar upp vilka liftare jag vill och ska inte behöva låsa upp bildörrarna för det!"

Permalänk
Medlem

För mig lutar det fortfarande mer åt linux än win11 när 10 når EOL

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Är så oerhört nöjd och glad över att jag inte har bytt från Windows 10 ännu Kommer sannolikt köra det till EOL om jag inte måste byta innan av något praktiskt skäl.

Jag tror att Windows 11 kommer bli en flopp precis som Windows 8, där Windows 10 är som Windows 7 och Windows 12 kommer bli det nya Windows 10.

Microsoft gör bort sig, girigheten går före förnuftet.

Vad hände med att sätta användaren först och bara göra ett stabilt, icke integritetskränkande, snabbt OS?

Mvh

Windows 11 är exakt som hur Windows 8 var. Helt korkat gränssnitt.

Permalänk

Microsoft missbrukar detta redan. Svårt att både ladda ner och installera (virusfria) bittorrentclienter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Är inte det ungefär som att säga att det enda säkerhetsbältet gör i din bil är att göra det jobbigare att sätta sig i bilen?

Jag skulle väl snarare säga att den enda säkerhetsfunktionen som finns i min bil är att den pallnitar så fort den ser bromslampor.
Dvs, totalt livsfarlig 99,9% av tiden och orsakar olyckor varje gång jag kör bilen, förutom den enstaka gången när den faktiskt förhindrar en krasch.

Vanligt internetvett kan ersätta 99% av alla antivirusskydd, för att då inte gå in på brandvägg osv för privatpersoner.

Edit*
För att inte tala om att detta antagligen, om man tittar på hur Microsoft jobbat tidigare, kommer bli en funktion som du "får gratis" och inte kan stänga av, utan som alltid ligger där och tuggar resurser och skickar lämpliga filer för dissektion och katalogisering.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperSverker:

Jag skulle väl snarare säga att den enda säkerhetsfunktionen som finns i min bil är att den pallnitar så fort den ser bromslampor.
Dvs, totalt livsfarlig 99,9% av tiden och orsakar olyckor varje gång jag kör bilen, förutom den enstaka gången när den faktiskt förhindrar en krasch.

Vanligt internetvett kan ersätta 99% av alla antivirusskydd, för att då inte gå in på brandvägg osv för privatpersoner.

Nej, det är inte 2001 längre, vett ersätter inte skydd.

Skrivet av SuperSverker:

Edit*
För att inte tala om att detta antagligen, om man tittar på hur Microsoft jobbat tidigare, kommer bli en funktion som du "får gratis" och inte kan stänga av, utan som alltid ligger där och tuggar resurser och skickar lämpliga filer för dissektion och katalogisering.

MS är de som är minst benägna att göra sådana saker av de kommersiella OS-leverantörerna. Apple har redan gjort det med både MacOS och IOS, Google gör sånt med Android och ChromeOS. Detta är också en funktion främst riktad mot företag, för att ge administratörer bättre och fler verktyg för att hindra de användare de har hand om att fatta idiotiska beslut, så chansen att det skulle tvingas in utan möjlighet att kringgå bedömer jag som väldigt osannolik. Samtidigt har ju MS gjort idiotiska saker tidigare förstås, så omöjligt är det ju inte. Men hittills har det alltid gått att avaktivera eller kringgå alla säkerhetsfunktioner som MS har, hur osäkert det än gör systemet.

Permalänk
Medlem

Nu hoppas jag Windows 11 förespråkarna blir tysta! Så mycket problem med Windows 11 buggar, dåliga gränssnittsval, prestanda på AMD system, ännu mer telemetri och allt möjligt och nu detta.

Patetiskt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Förväntar mig att Microsoft snart kommer att hävda att de inte längre är i en dominerande ställning, mängder väljer idag hellre en telefon eller platta för det som de brukade använda en dator till, och att Microsoft därmed skall få ha rätt att stänga ner systemet och ta ut sina 30%.

Det var väl precis detta Microsoft ville åstadkomma med Windows 10S samt Windows 10X. Tyvärr fick vi istället Windows 11 som inte har någon tydlig inriktning.

En annan utmaning som Micrsoft har är att deras Microsoft Store i sig inte kontrolleras hårt nog. Utvecklare har fått se sina opensource-projekt rebrandas och säljas i butiken där Microsoft vägrar hjälpa till.

Själv använder jag Microsoft Store minimalt och sideloadar hellre de få appar jag behöver.

Permalänk
Hedersmedlem

Förslag på ominstallation inom ett år efter release av w11. Inte helt optimal timing på den 😅.
Aja. Kanske blir bra när det väl kommer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Typ så: "Hej, liftaren du försökte plocka upp gav stark seriemördarvarning. Dörrarna till bilen har därför blivit låsta. Vill du köra vidare eller låsa upp dörrarna?"

Sweclockers: "Käften, du är inte min jävla mamma, Microsoft! Jag plockar upp vilka liftare jag vill och ska inte behöva låsa upp bildörrarna för det!"

Äntligen kom det en liknelse som var lika mängder rolig som den var korrekt 😄

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Typ så: "Hej, liftaren du försökte plocka upp gav stark seriemördarvarning. Dörrarna till bilen har därför blivit låsta. Vill du köra vidare eller låsa upp dörrarna?"

Sweclockers: "Käften, du är inte min jävla mamma, Microsoft! Jag plockar upp vilka liftare jag vill och ska inte behöva låsa upp bildörrarna för det!"

Hur enkelt tror du det kommer att bli i framtiden att välja själv?
Jag bara leker med tanken, som baseras i riktningen Microsoft tagit senaste tiden , där du egentligen inte får något val - Detta skylls såklart på säkerhet och dataintegritet likt Apple, där man begränsar användarens valmöjligheter "for the sake of datainhämtning" och annan svart magi.

Jag skulle mer sannolikt dra liknelsen att en gubbe kommer in i din bil varje dag, rotar igenom och kollar så du inte har något "kontraband", ser han något så tar han det och förhindrar dig att använda det.
Om du mot förmodan skulle protestera så pekar han på licensavtalet att han minsann får plocka vad han vill, för det är ju för din skull han gör det.

Jag ser för och nackdelar, men få saker har gett mig mer huvudvärk än Defender (Både i sin svårighet att inaktivera, till resursanvändning och att den helt sonika tar bort random .msi-filer för den känner för det). Kan detta göra det bättre så schysst, men jag ser även stora röda flaggor i att fler filer kommer att skickas för genomsökning (vilken kontroll får jag som användare), samt, och främst, kommer jag som användare ens kunna ta bort det om jag inte vill ha det utan påverkan på resten av systemet?

Edit*
Apple kanske var en dålig liknelse, men det var det första jag kom på där man begränsar användarens valmöjligheter "på grund av säkerhet"

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men fungerar operativsystemet så ska det inte kunna hända nått farligt av det och i dag är det ju ofta win som gör saker det inte borde så frågan är om win kommer flagga sig självt som spyware.

Vore extremt kul om det kom en sådan bugg att windows självt blir blockerat på användarnas datorer

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vore extremt kul om det kom en sådan bugg att windows självt blir blockerat på användarnas datorer

Det vore ingen bugg i så fall utan att bevis på att funktionen fungerade dom de säger att den ska. det är en bugg eller åtminstone bristfällig funktion om win inte stoppas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det om du läser bloggen och är med i Insider så krävs det en ominstallation AV INSIDER inte i framtiden när funktionen sen är färdig skall det fungera med ON-OFF

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det vore ingen bugg i så fall utan att bevis på att funktionen fungerade dom de säger att den ska. det är en bugg eller åtminstone bristfällig funktion om win inte stoppas.

Dom glömmer helt enkelt att lägga till windows under "undantag"

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Hur enkelt tror du det kommer att bli i framtiden att välja själv?
Jag bara leker med tanken, som baseras i riktningen Microsoft tagit senaste tiden , där du egentligen inte får något val - Detta skylls såklart på säkerhet och dataintegritet likt Apple, där man begränsar användarens valmöjligheter "for the sake of datainhämtning" och annan svart magi.

Jag skulle mer sannolikt dra liknelsen att en gubbe kommer in i din bil varje dag, rotar igenom och kollar så du inte har något "kontraband", ser han något så tar han det och förhindrar dig att använda det.
Om du mot förmodan skulle protestera så pekar han på licensavtalet att han minsann får plocka vad han vill, för det är ju för din skull han gör det.

Jag ser för och nackdelar, men få saker har gett mig mer huvudvärk än Defender (Både i sin svårighet att inaktivera, till resursanvändning och att den helt sonika tar bort random .msi-filer för den känner för det). Kan detta göra det bättre så schysst, men jag ser även stora röda flaggor i att fler filer kommer att skickas för genomsökning (vilken kontroll får jag som användare), samt, och främst, kommer jag som användare ens kunna ta bort det om jag inte vill ha det utan påverkan på resten av systemet?

Edit*
Apple kanske var en dålig liknelse, men det var det första jag kom på där man begränsar användarens valmöjligheter "på grund av säkerhet"

Din kritik baserar sig alltså på ren och långsökt spekulation, utan någon som helst grund?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej, det är inte 2001 längre, vett ersätter inte skydd.

Jag minns inte senaste gången jag fick en popup från Windows Security om infekterade filer?

.

Då finns det två motargument - Antingen så hjälper inte Windows Security alls mot hot, eller så kanske det är så att en väl konfigurerad brandvägg med IDS/IPS är mer än nog?
Sedan så kan min användning av Kasm hjälpa detta, men samtidigt är det en del i argumentet - Varför använda resurskrävande antivirus när du kan öppna allt hotfullt i en container?

Skrivet av snajk:

MS är de som är minst benägna att göra sådana saker av de kommersiella OS-leverantörerna. Apple har redan gjort det med både MacOS och IOS, Google gör sånt med Android och ChromeOS. Detta är också en funktion främst riktad mot företag, för att ge administratörer bättre och fler verktyg för att hindra de användare de har hand om att fatta idiotiska beslut, så chansen att det skulle tvingas in utan möjlighet att kringgå bedömer jag som väldigt osannolik. Samtidigt har ju MS gjort idiotiska saker tidigare förstås, så omöjligt är det ju inte. Men hittills har det alltid gått att avaktivera eller kringgå alla säkerhetsfunktioner som MS har, hur osäkert det än gör systemet.

Ja, det är helt klart superlätt att helt inaktivera Windows Security.
Nu säger jag inte att man ska göra det, men det är mer och mer från detta företag som styrs mer mot Apples sätt att köra - Lås in och begränsa användaren "for the sake of safety and security", där en framtid utan öppna filer på nätet och mjukvara enbart kan hämtas från MS-Store så det kan verifieras och kontrolleras är guld och gröna skogar för MS. Det är dit vi är påväg, och W11 är ett tydligt tecken även om implementeringen var sådär

Skrivet av DasIch:

Din kritik baserar sig alltså på ren och långsökt spekulation, utan någon som helst grund?

Helt rätt, det är långa spekulationer utan någon större vetskap bakom, för jag har ingen aning vad MS har för långsiktigt mål.
men baserat på tidigare erfarenheter kring problem med att byta allt från webbläsare i nya versioner till allt omkring så finns det en riktning som jag ställer mig tveksam till.

Edit*

Jag är fullt medveten om att antagligen samtliga av mina teorier har hål stora som Atlanten i sig, men samtidigt så finns det mycket som pekar på en generell riktning mot att låsa ner större delar av operativsystemet, med motiv som vi egentligen bara kan gissa på.
Någon måste väl agera djävulens advokat

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Det är väl ändå det som de försöker att göra?
Ett säkert OS som klarar av att hantera diverse attacker, virus, trojaner osv.

Tänk om de skulle skita i att ha vissa krav och så upptäcker ett forskarteam att Windows har en massa säkerhetshål och de svarar med att ingen ville ha TPM2.0 så då struntade vi i det. Vi lyssnade på våra kunder och vill att alla ska kunna använda det, oavsett komponenter i datorn. Hur tror du folk skulle reagera då?

TPM 2.0 känns mest som ett försök att få full kontroll över vad användaren installerar.

Sen ogillar jag starkt att det är krav på Windows konto för att använda 11, om jag inte har missuppfattat något?

I windows 10 behöver jag endast ha en lokal användare, inget integritetskränkande konto.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperSverker:

Jag minns inte senaste gången jag fick en popup från Windows Security om infekterade filer?
https://i.imgur.com/yg699aB.png.

Då finns det två motargument - Antingen så hjälper inte Windows Security alls mot hot, eller så kanske det är så att en väl konfigurerad brandvägg med IDS/IPS är mer än nog?
Sedan så kan min användning av Kasm hjälpa detta, men samtidigt är det en del i argumentet - Varför använda resurskrävande antivirus när du kan öppna allt hotfullt i en container?

Även containers (eller deras host) har säkerhetshål, varav en del möjliggör utbrytning från containern. Och det behöver inte handla om en applikation du laddat ner som du själv är osäker på utan det finns ju "drive-by-attacker" och liknande som inte kräver något från användaren mer än att de går in på en osäker sida, eller en säker sida med en osäker komponent. Det är exempelvis inte ovanligt att vanliga och välkända paket får in något skit och de kan finnas på alla möjliga sidor.

Citat:

Ja, det är helt klart superlätt att helt inaktivera Windows Security.
Nu säger jag inte att man ska göra det, men det är mer och mer från detta företag som styrs mer mot Apples sätt att köra - Lås in och begränsa användaren "for the sake of safety and security", där en framtid utan öppna filer på nätet och mjukvara enbart kan hämtas från MS-Store så det kan verifieras och kontrolleras är guld och gröna skogar för MS. Det är dit vi är påväg, och W11 är ett tydligt tecken även om implementeringen var sådär

Det är superlätt att avaktivera Defender, bara att installera ett annat AV-program så avaktiveras det automatiskt (eller så får man en fråga, jag har inte gjort det så jag vet inte).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

TPM 2.0 känns mest som ett försök att få full kontroll över vad användaren installerar.

Sen ogillar jag starkt att det är krav på Windows konto för att använda 11, om jag inte har missuppfattat något?

I windows 10 behöver jag endast ha en lokal användare, inget integritetskränkande konto.

Mvh

Windows 11 Pro kräver (än så länge inget MS konto om man inte installerar dev versionen) inte MS än så länge. Du kan också uppgradera från Windows 10 till Windows 11 och fortsätta använda mitt lokala konto om det är så att du inte vill använda MS konto. Själv använder jag MS konto på alla dator. Då syncas mycket av sakerna mellan enheterna vilket är väldigt trevligt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

TPM 2.0 känns mest som ett försök att få full kontroll över vad användaren installerar.

Sen ogillar jag starkt att det är krav på Windows konto för att använda 11, om jag inte har missuppfattat något?

I windows 10 behöver jag endast ha en lokal användare, inget integritetskränkande konto.

Mvh

Ja, men vem är användaren... Är det du eller någon som försöker utge sig för att vara du.
Nu har jag inte jättebra koll på de olika säkerhetssystemen och vad de gör, men tror inte det handlar om att du inte ska få göra vad du vill med din dator utan att andra otillåtna inte ska få göra vad de vill med din dator.

Det är en balansgång kring säkerhet och frihet och integritet för användaren.

Permalänk
Medlem

Det är mycket hemskheter när det kommer till uppdateringar när det gäller Microsoft.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil