Val mellan programmeringsutbildningar (2 år, distans)

Permalänk

Val mellan programmeringsutbildningar (2 år, distans)

Jag sitter och tittar på möjligheter att plugga datavetenskap (med tonvikt på programmering) på distans. Detta eftersom jag kommer att kombinera studierna med föräldraledighet/annat. För min del har jag kommit fram till att jag nog vill begränsa utbildningens längd till två år. Dels eftersom jag redan har en akademisk examen från universitet, dels eftersom jag förstått att utbildning i viss mån är sekundärt inom IT-branschen, varför jag tror att det är en bra idé att komma ut i arbetslivet så snabbt som möjligt. Jag vill dock ha en examen av något slag i ryggen. Med tvåårsbegränsningen faller utbildningar såsom högskoleingenjör och kandidat i datavetenskap bort men det verkar inte finnas särskilt många såna, om ens några alls, på distans.

Ett alternativ är yrkeshögskola som det finns en del distansalternativ för. Att komma ut i arbetslivet snabbt tycks vara den största fördelen med YH. Jag tvekar dock inför YH av några skäl. Ett skäl är att jag har förstått att nivån på utbildningen ofta kan vara ganska låg varför man får ligga i mycket själv (vilket jag förvisso gör på min fritid). Jag skulle vidare beskriva mig som teoretiskt lagd i den mening att jag vill ha en bra förståelse för varför man gör på ett visst sätt. På YH tycks man mest fokusera på att lära sig det praktiska. Ett annat skäl är utbildningarnas innehåll oftast är nischade mot exempelvis utveckling inom ett programmeringsspråk eller något annat enskilt tekniskt område. De verkar inte ge någon vidare bredd. Ett ytterligare skäl är att YH-utbildningar inte ger högskolepoäng vilket gör att jag inte skulle kunna fördjupa mig på högskola om jag mot förmodan skulle vilja det senare.

Om man räknar bort YH återstår för mig ett par utbildningar som är tvååriga varav jag fastnat särskilt för två:

  1. Programvaruteknik på Mittuniversitetet och den går att läsa antingen på just två år eller på tre år. Den tvååriga innehåller bland annat kurser i diskret matematik och datastrukturer och algoritmer vilket är kurser jag gärna vill ha med i min utbildning. Övriga kurser tycks lägga tonvikt på att ge en bredd inom programmering men det finns även kurser inom operativsystem, databaser och mjukvarusäkerhet vilket verkar vettigt att ha som grund. Java tycks vara huvudspråket på utbildningen och det är det språk jag använt mest själv hittills. Överlag verkar det vara ett gediget kursutbud utan några direkta "flumkurser" vilket är viktigt när utbildningen bara är på två år. Kursen i vetenskapligt skrivande kan jag troligtvis tillgodoräkna mig mot bakgrund av tidigare studier och då läsa en annan kurs istället. Den huvudsakliga "nackdelen" med programmet är väl att jag inte riktigt vet vilken kvalité utbildningen håller. Mittuniversitetet är ju inte ett av de mest välrenommerade lärosätena. Med det sagt har jag inte heller hittat någon negativ feedback.

  2. Webbprogrammering på Blekinge Tekniska Högskola är det andra alternativet. Det är en utbildning som fokuserar på webbprogrammering. Därmed verkar den inte vara lika bred som MIUN:s utbildning, även om det verkar finnas kurser riktade mot webbprogrammering som ändå har som ambition att ge en lite bredare grund än så (matematisk modellering, algoritmer och datastrukturer, data- och telekommunikation). Egentligen tycker jag väl att MIUN:s kursutbud överlag lockar mer, men jag har fått uppfattningen att BTH är en något mer erkänd skola vad gäller IT-utbildning. Skolans forskning inom IT är tydligen internationellt framgångsrik vilket, även om det inte är en garanti för det, talar för att deras IT-utbildningar håller bra kvalité. Sammantaget är jag dock lite skeptisk till att läsa en utbildning som riktar in sig specifikt på webbprogrammering. Jag har själv inte sysslat så mycket med just programmering för webben hittills och helst skulle jag vilja ha en lite bredare grund att stå på.

Någon som har erfarenhet av utbildningarna eller annan input för att hjälpa med valet? Det skulle uppskattas mycket!

Permalänk

Generellt går allt mer emot webb. Men allt på webben är inte en blogg eller liknande utan kräver lite mer backend.

Något som påverkar är såklart din andra utbildning, ofta är det bra om man kan utveckla inom ett område där denna kunskap inte är "bortkastad". Ta personen som har jobbat som installatör i många år och vill gå vidare, visst kan webbutveckling vara något där den med stor sannolikhet får börja om. (vilket kan vara skönt)
Men om personen istället väljer att utbilda sig till PLC utvecklare, så blir det så att all kunskap den har fortfarande är till nytta men den jobbar med andra saker.

*edit*
Jag själv hade valt programvarutekik på Mittuniversitetet av dessa. Det såg roligare ut.
Men det är svårt att säga detta enbart på titel på kurser utan att veta innehåll. Och som vanligt kan man själv läsa extra.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen som helst koll på kvaliteten på utbildningarna, så jag håller det allmänt: Jag tycker att du för ett väldigt vettigt resonemang om vad du vill ha ut av utbildningarna och varför du vill välja utbildningar med högskolekvalitet snarare än YH. Jag tror att båda utbildningarna kommer ge goda chanser att komma in på arbetsmarknaden (jag är rätt övertygad om att du kommer prestera bra).

Det som jag tycker ger Mittuniversitetet en fördel (på pappret) är dels datastruktur- och algoritmkursen…

Edit: såg nu att båda utbildningarna hade ungefär samma kurs.

….och dels att det verkar vara enkelt att fortsätta med kandidat. Det är alltid bra att ha en plan B medan man söker jobb. Jag har ungefär samma (dimmiga) bild som dig av lärosätena.

Jag tycker inte du ska sätta allt för stort värde på diskmatten. Det är i och för sig möjligt att de har stoppat in boolesk algebra i den kursen och det är väldigt användbart, men över lag är grundmattekurserna på universitetsnivå (analys x2, numme, diskmatte, matstat, linjäralgebra) inte jätteanvändbart för mig som (överutbildad) dussinprogrammerare.

Permalänk

https://awacademy.se/utbildning
Vet dock inte om dessa fortfarande är på distans men kan ju vara intressant, oavsett så anser jag inte att IT-yrket kräver akademisk bakgrund utan snarare kompetenta människor. I mitt team så är det ungefär 20% som faktiskt har högskoleutbildning inom IT området medans resterande är självlärda.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Generellt går allt mer emot webb. Men allt på webben är inte en blogg eller liknande utan kräver lite mer backend.

Något som påverkar är såklart din andra utbildning, ofta är det bra om man kan utveckla inom ett område där denna kunskap inte är "bortkastad". Ta personen som har jobbat som installatör i många år och vill gå vidare, visst kan webbutveckling vara något där den med stor sannolikhet får börja om. (vilket kan vara skönt)
Men om personen istället väljer att utbilda sig till PLC utvecklare, så blir det så att all kunskap den har fortfarande är till nytta men den jobbar med andra saker.

*edit*
Jag själv hade valt programvarutekik på Mittuniversitetet av dessa. Det såg roligare ut.
Men det är svårt att säga detta enbart på titel på kurser utan att veta innehåll. Och som vanligt kan man själv läsa extra.

Min tidigare examen innehåller statsvetenskap/juridik/nationalekonomi och statistik. Jag kan nämna också att jag har arbetat som statlig utredare i x antal år. På det stora hela blir det alltså till att "börja om" genom att påbörja en sån här utbildning.

Skrivet av KAD:

Jag har ingen som helst koll på kvaliteten på utbildningarna, så jag håller det allmänt: Jag tycker att du för ett väldigt vettigt resonemang om vad du vill ha ut av utbildningarna och varför du vill välja utbildningar med högskolekvalitet snarare än YH. Jag tror att båda utbildningarna kommer ge goda chanser att komma in på arbetsmarknaden (jag är rätt övertygad om att du kommer prestera bra).

Det som jag tycker ger Mittuniversitetet en fördel (på pappret) är dels datastruktur- och algoritmkursen…

Edit: såg nu att båda utbildningarna hade ungefär samma kurs.

….och dels att det verkar vara enkelt att fortsätta med kandidat. Det är alltid bra att ha en plan B medan man söker jobb. Jag har ungefär samma (dimmiga) bild som dig av lärosätena.

Jag tycker inte du ska sätta allt för stort värde på diskmatten. Det är i och för sig möjligt att de har stoppat in boolesk algebra i den kursen och det är väldigt användbart, men över lag är grundmattekurserna på universitetsnivå (analys x2, numme, diskmatte, matstat, linjäralgebra) inte jätteanvändbart för mig som (överutbildad) dussinprogrammerare.

Troligtvis kommer den programmering jag vill arbeta med inte kräva särskilt avancerad matte, nej. Med det sagt kan jag tänka mig att matte rent allmänt nog kan vara nyttigt för programmerare som ett sätt att lära sig att lösa problem. Jag har därför gärna med åtminstone lite matte på utbildningen. Diskret matte känns väl som en av de matematiska discipliner som ligger närmast till hands för programmering också. Jag har faktiskt läst en universitetskurs i diskret matte för tio år sen men jag minns inte mycket från den. Jag kan nämna att jag också (för skojs skull) pluggat en del teoretisk filosofi vilket inkluderade en hel del formell logik.

Skrivet av sajtantheone:

https://awacademy.se/utbildning
Vet dock inte om dessa fortfarande är på distans men kan ju vara intressant, oavsett så anser jag inte att IT-yrket kräver akademisk bakgrund utan snarare kompetenta människor. I mitt team så är det ungefär 20% som faktiskt har högskoleutbildning inom IT området medans resterande är självlärda.

Det låter intressant, men jag får erkänna att jag är lite skeptisk till vad en sån utbildning faktiskt ger en för kunskapsgrund. Tolv veckor känns inte alls tillräckligt för att lära ut något vettigt. Det är ju tidsmässigt typ ett par, tre universitetskurser på heltid. Att det ger jobb låter ju bra men jag frågar mig vad för typ av jobb man kan göra med en så kort utbildning. Och det känns som arbetsgivaren har för mycket makt över en när det gäller såna "garantijobb", vilket resulterar i dåliga arbetsvillkor.

Permalänk
Skrivet av sajtantheone:

https://awacademy.se/utbildning
Vet dock inte om dessa fortfarande är på distans men kan ju vara intressant, oavsett så anser jag inte att IT-yrket kräver akademisk bakgrund utan snarare kompetenta människor. I mitt team så är det ungefär 20% som faktiskt har högskoleutbildning inom IT området medans resterande är självlärda.

Känner du någon som har gått en sådan kort 12 veckors utbildning inom IT och fått vettigt jobb och behållit det? Det är ofta en väldigt massa saker man ska kunna på sitt arbete. Även om man har gått en kort nischad utbildning så vill man inte sitta där med dumma frågor som vad är subnät etc. Om man däremot går en 2årig så får man mer bredd och man får ett enklare arbetsliv.

Angående självlärd så upplever jag det är extremt få såna idag. Framförallt för att det finns så många bra YH-utbildingar. De som är självlärda har extremt svårt att komma in, men om de bara har något att visa upp.

Skrivet av LeeVanCleef:

Troligtvis kommer den programmering jag vill arbeta med inte kräva särskilt avancerad matte, nej. Med det sagt kan jag tänka mig att matte rent allmänt nog kan vara nyttigt för programmerare som ett sätt att lära sig att lösa problem. Jag har därför gärna med åtminstone lite matte på utbildningen. Diskret matte känns väl som en av de matematiska discipliner som ligger närmast till hands för programmering också. Jag har faktiskt läst en universitetskurs i diskret matte för tio år sen men jag minns inte mycket från den. Jag kan nämna att jag också (för skojs skull) pluggat en del teoretisk filosofi vilket inkluderade en hel del formell logik.

När jag läste datateknik för många år sedan kändes det som mest matematik och liknande allihopa. Frågan är om det är rätt? Men jag har hört att det handlar om att lära sig tänka.
Nå med datateknik så kan man i princip inrikta sig på alla IT-jobb men man får en tuff start. De utbildningar du pratar om så handlar det istället att inrikta sig på mindre jobb men få en bättre start.

Permalänk
Medlem

Överlägset MIUN.
Flyttade till Karlskrona för BTH när jag var ung, tyckte det var dåligt - givetvis var jag ej mogen för det då.
Läste halva poängen på datavetenskap 3 år på MIUN innan jag fick programmeringsjobb, han ej träffa på Java. Fanns inga inspelade föreläsningar då, men det kanske är fixat nu post covid.

Web suger att lära sig - så många teknologier, IDEs, etc och förändras snabbt så det är mycket svårare jämfört med ett vanligt programmeringsspråk som utgår från standard IDE och bibliotek, därmed lätt att hitta hjälp.

Permalänk
Skrivet av Sinery:

Web suger att lära sig - så många teknologier, IDEs, etc och förändras snabbt så det är mycket svårare jämfört med ett vanligt programmeringsspråk som utgår från standard IDE och bibliotek, därmed lätt att hitta hjälp.

Jag tror mycket gräset är grönare på andra sidan. Och det motsatta är att något är skit.
Men webutveckling går skitsnabbt, mitt råd till de som utbildar sig inom detta är att satsa 100%. Det är ingen utbildning man kan gå, göra något annat, sedan komma om 5år och säga jag är en utbildad webbutvecklare för 5 år sedan.

Generellt tänker jag att olika jobb innehåller lite olika saker. Att utbilda sig till webbutvecklare men hata arbeta med gränssnitt, är lite god dag yxskaft till den personen. Medans en ren kodare kan gränssnitt såklart bra att göra bra, men ett bra gränssnitt då ser ofta annorlunda ut. Inte ovanligt är det typ inget interface alls att tala på, svårigheten är att veta den information som ska presenteras. Om man t.ex. utvecklar en kommunikationsdriver eller liknande.
Dessa stora windowsapplikationsutveckling har ju kraftigt förminskas då folk vill ha webblösningar för sådant. (undantag som Office, Photoshop, Autocad etc), good luck, för att jobba där.