Är operatören skyldig att stänga av SMS funktionen?

Permalänk

Är operatören skyldig att stänga av SMS funktionen?

Mitt telefonnummer ser ut att ha hamnat i registret hos ett dåligt sällskap. Så jag får nu en massa bluff-SMS. Idag fick jag ett nytt. Igår fick jag ett. För fyra dagar sedan fick jag ett. Innan dess så fick jag ett för drygt fyra månader sedan. Det var då det började tror jag. Innan dess så har jag varit undantagen sånt här trams. Men nu ser det ut att öka, jag får allt oftare dessa bluff-SMS.

1. Är det tekniskt möjligt för operatören att stänga av SMS funktionen på mitt abonnemang?

2. Är operatören skyldig att stänga av det om jag kräver det?

Jag är inte så sugen på att byta mitt telefonnummer eller säga upp abonnemanget bara för att de här banditerna inte har bättre saker för sig. Jag vill bara ha min panikknapp som jag kan trycka på och helt stänga av SMS i nätet för mitt eget abonnemang. Det borde vara upp till var och en om man vill kunna ta emot SMS eller inte tycker jag. Inte minst med tanke på att SMS har blivit den nya kanalen för spam och nätfiske. Det har till och med fått eget begrepp nu: "smishing" (SMS phishing). Det som gör det ännu mer attraktivt för banditerna är att operatörerna officiellt inte får avlyssna samtal och SMS trafik, så de kan inte lära upp en AI att fånga upp dessa SMS innan de hamnar i folks inkorgar. Men de som vill ha SMS på sitt abonnemang borde också få ha det.

Tyvärr används ju SMS också med goda avsikter, och av goda aktörer, där man t.ex. får aviseringar från PostNord. Problemet är att man som abonnent saknar kontroller för att styra upp när och hur SMS ska tas emot. Det är lönlöst att blockera och rapportera avsändarens nummer när de med ett klick kan skapa nya virtuella nummer. Operatörerna kan upplåta vissa nummerserier till tredje part som i sin tur skapar tjänster som banditerna använder sig av, så då är det inte garanterat att de använder operatörernas egna tjänster utan går via dessa ombud. Det finns också saker som SMS+ och annat trams för marknadsförare som helt saknar nummer, och dessa går då inte att blockera alls.

Det finns lite att läsa i ämnet här:
https://www.telia.se/foretag/aktuellt/2021/juni/se-upp-for-bl...

https://www.telia.se/privat/aktuellt/flubot

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Mitt telefonnummer ser ut att ha hamnat i registret hos ett dåligt sällskap. Så jag får nu en massa bluff-SMS. Idag fick jag ett nytt. Igår fick jag ett. För fyra dagar sedan fick jag ett. Innan dess så fick jag ett för drygt fyra månader sedan. Det var då det började tror jag. Innan dess så har jag varit undantagen sånt här trams. Men nu ser det ut att öka, jag får allt oftare dessa bluff-SMS.

1. Är det tekniskt möjligt för operatören att stänga av SMS funktionen på mitt abonnemang?

2. Är operatören skyldig att stänga av det om jag kräver det?

Jag är inte så sugen på att byta mitt telefonnummer eller säga upp abonnemanget bara för att de här banditerna inte har bättre saker för sig. Jag vill bara ha min panikknapp som jag kan trycka på och helt stänga av SMS i nätet för mitt eget abonnemang. Det borde vara upp till var och en om man vill kunna ta emot SMS eller inte tycker jag. Inte minst med tanke på att SMS har blivit den nya kanalen för spam och nätfiske. Det har till och med fått eget begrepp nu: "smishing" (SMS phishing). Det som gör det ännu mer attraktivt för banditerna är att operatörerna officiellt inte får avlyssna samtal och SMS trafik, så de kan inte lära upp en AI att fånga upp dessa SMS innan de hamnar i folks inkorgar.

Ignorera meddelandena och klicka inte på några länkar och svara definitivt inte tillbaka med text så som ”AVREG” eller ”STOP”.

De kommer att försvinna av sig själv då. Detta kallas phishing och kort förklarat så fiskar de efter svar tillbaka. Så du är inte markerad men blir markerad ifall du ger en respons tillbaka att du har ett riktigt nummer och är ”dum” nog att besvara/klicka.

Se bara till att ta bort meddelandet med en gång och blockera om det går.
Mamma hade samma sak och idag så är det borta för henne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Mitt telefonnummer ser ut att ha hamnat i registret hos ett dåligt sällskap. Så jag får nu en massa bluff-SMS. Idag fick jag ett nytt. Igår fick jag ett. För fyra dagar sedan fick jag ett. Innan dess så fick jag ett för drygt fyra månader sedan. Det var då det började tror jag. Innan dess så har jag varit undantagen sånt här trams. Men nu ser det ut att öka, jag får allt oftare dessa bluff-SMS.

1. Är det tekniskt möjligt för operatören att stänga av SMS funktionen på mitt abonnemang?

2. Är operatören skyldig att stänga av det om jag kräver det?

Jag är inte så sugen på att byta mitt telefonnummer eller säga upp abonnemanget bara för att de här banditerna inte har bättre saker för sig. Jag vill bara ha min panikknapp som jag kan trycka på och helt stänga av SMS i nätet för mitt eget abonnemang. Det borde vara upp till var och en om man vill kunna ta emot SMS eller inte tycker jag. Inte minst med tanke på att SMS har blivit den nya kanalen för spam och nätfiske. Det har till och med fått eget begrepp nu: "smishing" (SMS phishing). Det som gör det ännu mer attraktivt för banditerna är att operatörerna officiellt inte får avlyssna samtal och SMS trafik, så de kan inte lära upp en AI att fånga upp dessa SMS innan de hamnar i folks inkorgar. Men de som vill ha SMS på sitt abonnemang borde också få ha det.

Tyvärr används ju SMS också med goda avsikter, och av goda aktörer, där man t.ex. får aviseringar från PostNord. Problemet är att man som abonnent saknar kontroller för att styra upp när och hur SMS ska tas emot. Det är lönlöst att blockera och rapportera avsändarens nummer när de med ett klick kan skapa nya virtuella nummer. Operatörerna kan upplåta vissa nummerserier till tredje part som i sin tur skapar tjänster som banditerna använder sig av, så då är det inte garanterat att de använder operatörernas egna tjänster utan går via dessa ombud. Det finns också saker som SMS+ och annat trams för marknadsförare som helt saknar nummer, och dessa går då inte att blockera alls.

Det finns lite att läsa i ämnet här:
https://www.telia.se/foretag/aktuellt/2021/juni/se-upp-for-bl...

https://www.telia.se/privat/aktuellt/flubot

Bara ignorera SMS:en och tryck på rapportera som spam (om du använder Google Messages appen). Min SMS app har nu på senaste tid klassat SMS:et som spam och lägger SMS:et automatiskt i SPAM delen. Jag kan också aktivera så att telefonen inte ger någon notis eller något för SMS som kommer till SPAM delen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Bara ignorera SMS:en och tryck på rapportera som spam (om du använder Google Messages appen). Min SMS app har nu på senaste tid klassat SMS:et som spam och lägger SMS:et automatiskt i SPAM delen. Jag kan också aktivera så att telefonen inte ger någon notis eller något för SMS som kommer till SPAM delen

Detta verkar som en rimligare lösning än TS ide
Skulle påstå att med den frekvens du får spam sms så har du kommit lindrigt undan. En kollega fick ca 20 spam sms per dag och ca 5 spamdamtal om dagen, han var ledsen.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Hedersmedlem

Min google-teliphon blockar alla spam-sms.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

SMS var inte alls tänkt att användas av publik folk utan var en 'chatt-kanal' mellan tekniker i fält i samband med uppsättning av utrustning och kunna konfigurera upp telefoner fjärrmässigt med olika parametrar.

Tror ingen hade kunnat ana vilken användning det fick när man gjorde SMS-meddelande för publik användning senare då det inte bara var tekniker-montörer för mobilutrustning som behövde skicka korta meddelande...

Så, att stänga av SMS på riktigt så är svaret nej då det är så grundläggande funktion i hela mobiltelesystemet att om den spärrades så slutar förmodligen telefonen att fungera inom ganska kort tid.

De som spammar via SMS har datorer som provar nummer efter nummer rent random eller listblock som man tror finns chans att telefoner finns på dessa och innebär inte att man behöver finnas med på en lista för att råka in i dess 'klor' men om man ger respons en endaste gång så vet man att numret har en aktiv användare och den infon säljs och snart har man många fler som försöker spamma.

Det är inte annorlunda än att ge respons på spam på en email-adress - då vet man att någon finns bakom den, infon säljs och snart är det många spam...

Permalänk
Rekordmedlem

Det brukar väl gå att styra så att man bara tar emot från nummer i telefonboken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om man verkligen inte vill ha några SMS, borde de sluta tas emot om man raderar numret till meddelandecentralen.
Det numret finns troligtvis under inställningar i din meddelande-app.

Eventuellt används bara meddelandecentralen när man skickar, och då fungerar det nog inte.

Permalänk

Jag själv tillhör dem som aldrig har behövt ha funktion för att kunna skicka sms. Men när folk idag förväntar sig att man kan ta emot sms får man problem om man inte tar emot dem. Det kan vara många personer som skickar sms, alltifrån privatpersoner, myndigheter, tandläkare, arbetsgivare, kollegor etc. Och man får problem om man inte får denna information. Dessutom så blir 2 faktor tvåfaktorsautentisering genom sms vanligare och man kommer inte kunna använda alla tjänster

Jag tror att lösningen för TS är att vänta ut. Jag har i omgångar haft problem med dessa klassiska Windowsbedragare men de brukar ge sig efter någon månad. Svar som: But I running Linux, i don' t have a computer etc. Det hjälper inte, vänta ut var svaret.

*edit*
När jag nu kollade i min mailkorg så fick jag se att jag skulle få 5 miljarder i skatteåterbäring, det enda jag behövde göra var att svara med ett mail på min ..... (katt) och det är nu gjort.

Permalänk
Medlem

Man kan "ta bort" SMS-tjänsten men är tveksam till att någon operatör faktiskt skulle göra det. Förmodligen inget dom lär sin support heller (om dom ens får tillgång/verktyg att komma åt tjänsterna på den nivån).

1. Ja
2. Nej

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Om du har iPhone så tror jag du kan enbart ta emot från folk i din kontaktbok.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Inaktiv

som svar på TS fråga, nej operaratören kommer inte att stänga av din sms tjänst, gilla läget, vi får alla spam sms, jag får nog 20 per dag och 10 samtal i veckan, men jag bryr mig inte.

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Om du har iPhone så tror jag du kan enbart ta emot från folk i din kontaktbok.

Och Apple har väl default tvåfaktorsautentisering med sms vid inloggning på deras tjänster? Jag får iallafall många sms för dem när jag loggar in lite här och där.. Men som jag ovan skrev så ställer avsaknad av sms till problem.

En orsak till problemet är att sms är för billigt. Samma gäller email. Det har pratas om en liten kostnad som är försumbar för vanligt folk, men det blir inte försumbar för den som skickar ut miljontals sms/email gång på gång.
Men tills vidare så är det bästa att vänta ut.

Permalänk
Skrivet av Donhoz:

Ignorera meddelandena och klicka inte på några länkar och svara definitivt inte tillbaka med text så som ”AVREG” eller ”STOP”.

De kommer att försvinna av sig själv då. Detta kallas phishing och kort förklarat så fiskar de efter svar tillbaka. Så du är inte markerad men blir markerad ifall du ger en respons tillbaka att du har ett riktigt nummer och är ”dum” nog att besvara/klicka.

Se bara till att ta bort meddelandet med en gång och blockera om det går.
Mamma hade samma sak och idag så är det borta för henne.

Liksom det här med bluff-faktura och faktura, så bör man skilja på bluff-SMS och SMS. De som innehålla instruktion om att skicka ordet "STOP" till ett specifikt nummer brukar vara legitima SMS som man oftast själv har valt att prenumerera på (eller glömt att välja bort) i samband med registrering i olika kundklubbar till exempel.

Jag har några färska exempel på det från Clas Ohlson och Åhléns:
29 mars: Clas kalas: "Äntligen klubbdagar! 20% på nästan allt!" ... "Avreg? SMSa CLAS STOP till 71550"
8 april: Åhléns: "Lagerflytts-rean är igång på ! Upp till 50% på massor av mode, skönhet & heminredning" ... "Avreg? AHLENS STOP till 71550" (De fick nog inte plats med "SMSa" på den raden. Notera också att det är samma nummer man ska skicka nyckelordet till.)

Jag har i alla fall aldrig sett bluff-SMS med den typen av text. Det gör det ännu lättare att identifiera bluff-SMS. Alla vi som får bluff-SMS vet ju hur de ser ut. Problemet är att de är svåra att stoppa. Som lillaankan_i_dammen var inne på så är det så billigt att skicka SMS idag, och som xxargs var inne på så är det nog ingen som har kunnat förutse att SMS skulle användas på det här sättet idag, samt att det är så intrasslat i annat i våra kära system att det kan hända att telefonin helt slutar fungera om man ger sig på att stänga av SMS funktionen.

SMS jag får från Clas Ohlson och Åhléns ser jag inte som spam. Jag vet att jag är medlem i respektive kundklubb, jag har gjort ett aktivt val, och jag kan lika aktivt stoppa dessa utskick om jag vill det. Men riktiga bluff-SMS fungerar inte så. För det första är de oönskade och för det andra så saknas instruktion för hur man stoppar det (vilket man inte ska förvänta sig av riktig spam som skickas av banditer).

Jag instämmer i att det ibland kan vara en bra taktik att bara avvakta. Time can change all conditions. 😌

Jag brukar vara försiktig med var eller till vem jag lämnar ut mitt nummer, men jag är inte helt övertygad om att denna uppsökande verksamhet som pågår just nu sker helt och hållet slumpmässigt. Det var en stor dataläcka förra året där mina uppgifter har förekommit, dock inte mitt telefonnummer. Men om man har mer än en datasamling så kan man koppla ihop det och få en helhetsbild om en individ. Profilering med andra ord.

Skrivet av jnsson:

Bara ignorera SMS:en och tryck på rapportera som spam (om du använder Google Messages appen). Min SMS app har nu på senaste tid klassat SMS:et som spam och lägger SMS:et automatiskt i SPAM delen. Jag kan också aktivera så att telefonen inte ger någon notis eller något för SMS som kommer till SPAM delen

Tack för tipset! Jag använder idag något som heter "Messages" på en Samsung telefon (en lite äldre Galaxy modell). Men det här är nog Samsungs egen app, och den saknar en Spam korg. Det är nog en bra ide att börja bygga appar som behandlar SMS på samma sätt som e-post.

Skrivet av hölmiz:

Detta verkar som en rimligare lösning än TS ide
Skulle påstå att med den frekvens du får spam sms så har du kommit lindrigt undan. En kollega fick ca 20 spam sms per dag och ca 5 spamdamtal om dagen, han var ledsen.

Ja, det kan alltid vara snäppet värre, så även för din kollega. Det här börjar bli ett allt större och utbrett problem, det ser man ju. Det är som när det trillar in en liten sten i skon och man har inget annat val än att härda ut. Det brukar bli så här när en gammal och förlegad teknik börjar gå utför. Jag tycker att operatörerna måste ta ett större ansvar och söka fram systemlösningar för att få bukt på problemet, eller så får de ta den enkla vägen som de gjorde med all webbmail i Sverige; skrotar den.

Att anmäla dessa bluff-SMS hela tiden och för operatörerna att hela tiden uppdatera blockeringslistor kan ha fungerat bra förr, men det fungerar inte lika bra längre. Banditerna har blivit för många och de har för bra verktyg för att operatörerna ska kunna stå pall för trycket för manuell handpåläggning. Det måste automatiseras och det snabbt, eller så får de dra i nödbromsen och avveckla den funktionen.

Även om jag inte svarar på dessa SMS, och inte klickar på länkar, och trots att jag är försiktig med att lämna ut telefonnummer, så får jag ändå allt fler bluff-SMS med varje dag som går.

Skrivet av CCWarlock:

Min google-teliphon blockar alla spam-sms.

Men det är väl för att Google låter sin AI läsa dina SMS som synar bluffen innan den når fram till inkorgen. 😁

Skrivet av xxargs:

SMS var inte alls tänkt att användas av publik folk utan var en 'chatt-kanal' mellan tekniker i fält i samband med uppsättning av utrustning och kunna konfigurera upp telefoner fjärrmässigt med olika parametrar.

Tror ingen hade kunnat ana vilken användning det fick när man gjorde SMS-meddelande för publik användning senare då det inte bara var tekniker-montörer för mobilutrustning som behövde skicka korta meddelande...

Så, att stänga av SMS på riktigt så är svaret nej då det är så grundläggande funktion i hela mobiltelesystemet att om den spärrades så slutar förmodligen telefonen att fungera inom ganska kort tid.

De som spammar via SMS har datorer som provar nummer efter nummer rent random eller listblock som man tror finns chans att telefoner finns på dessa och innebär inte att man behöver finnas med på en lista för att råka in i dess 'klor' men om man ger respons en endaste gång så vet man att numret har en aktiv användare och den infon säljs och snart har man många fler som försöker spamma.

Det är inte annorlunda än att ge respons på spam på en email-adress - då vet man att någon finns bakom den, infon säljs och snart är det många spam...

Helt riktigt, ingen har nog kunnat förutse hur SMS skulle användas idag. Men med facit i hand nu så måste man från operatörernas sida börja agera istället för att passivt bara se på och beklaga det inträffade. Under åren har de fått tillstånd från PTS för specialnummer så som den femsiffriga nummerserien (t.ex. 71550) och kommit med uppfinningar så som "SMS+" eller RCS som döljer avsändarens telefonnummer och på så sätt effektivt hindrar mottagaren från att blockera dessa (skydda sig). Allt för att underlätta för företag att "nå ut" (attackera) till sin "målgrupp" (måltaval). Få se de slå ett slag för konsumenterna! Då är de handfallna och använder gamla metoder från förra årtiondet.

Where there is a will, there is a way. 😌

Sedan så tror jag inte att dessa SMS skickas ut helt slumpmässigt. Som jag nämnde innan så sprids det läckt data om oss alla hela tiden, och om man har mer än en datasamling så kan man koppla ihop dessa för att få en helhetsbild om varje individ.

Skrivet av mrqaffe:

Det brukar väl gå att styra så att man bara tar emot från nummer i telefonboken.

Tanken har slagit mig, men jag måste undersöka om det är möjligt med min telefon. Jag har en lite äldre Samsung Galaxy telefon.

Men det är tråkigt att det ska behöva vara en sån omvänd tillit eller vad man ska kalla det för. Man utgår ifrån att inte lite på någon.

Guilty until proven innocent. 😌

Man blockerar allt och alla. Fram till att man har byggt upp en tillit och först då avblockerar genom att lägga till personen/subjektet i telefonboken. Man vitlistar som man säger. Endast de som står på listan kan ringa eller skicka meddelanden, allt annat är blockerat.

Då får man garanterat inte många samtal och meddelanden. Men man kan missa också många möjligheter, t.ex. nya kunder om man är företag, och det är inte praktiskt om man behöver kunna bli uppringd av en arbetsgivare som bytt telefonnummer t.ex. eller om barnets lärare ringer från sin arbetstelefon istället för att gå genom skolans växel.

Men samtidigt så kan jag förstå det om man tar till en så drastisk åtgärd. Hela informationslandskapet blir allt mer infekterad och innästlad, och man blir bombarderad med både det ena och det andra. Det är notifieringar, det är uppdateringar, det är reklam, det är phishing, det är smishing, det är dataläckor, det är... ja, listan kan göras lång. Därför är jag också benägen att trycka på panikknappen och checka ut vad gäller SMS, bara ta bort den funktionen helt och hållet. Jag kan gott klara mig utan den, det är ett bekymmer mindre.

Skrivet av Lilak:

Om man verkligen inte vill ha några SMS, borde de sluta tas emot om man raderar numret till meddelandecentralen.
Det numret finns troligtvis under inställningar i din meddelande-app.

Eventuellt används bara meddelandecentralen när man skickar, och då fungerar det nog inte.

Precis som du säger så finns det ett speciellt nummer till Meddelandecentralen. Jag var inne och kollade på det igår faktiskt på min telefon. Jag har Tele2/Comviq och numret till centralen ser ut att vara +46707990001. Men som du säger så tror jag också att det används bara för att hämta meddelanden. Jag är lite osäker på detta själv nämligen. Det var länge sedan jag behövt knappa in dessa inställningar på mina gamla Nokia telefoner. Men tummen upp för det förslaget!

Men sedan ska man också komma ihåg att SMS är inte renodlad SMS som förr i tiden. Liksom "mobilsamtal" som idag kan gå via Wi-Fi så kan också SMS skickas via andra kanaler och datavägar. Jag har för mig att SMS kan "paketeras" som vanliga datapaket så att de går genom antingen Wi-Fi eller via "surfen" (Internet i telefonen). Så då behövs inte en meddelandecentral för den behöver inte ringa ut för att sätta upp en datalänk när det finns så många andra finare och alltid närvarande anslutningsvägar.

Skrivet av drwlz:

Man kan "ta bort" SMS-tjänsten men är tveksam till att någon operatör faktiskt skulle göra det. Förmodligen inget dom lär sin support heller (om dom ens får tillgång/verktyg att komma åt tjänsterna på den nivån).

1. Ja
2. Nej

Ja, för den servicenivån så måste jag nog uppgradera till ett Tele2 abonnemang. Jag har ett Comviq abonnemang idag.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Ja, för den servicenivån så måste jag nog uppgradera till ett Tele2 abonnemang. Jag har ett Comviq abonnemang idag.

Njae, tror inte det skulle hjälpa. Men att pilla på tjänster på den nivån kanske ligger hos 3rd line support eller liknande. Dom gör sig nog inte besväret för en "vanlig" kund

Kan vara så att det hänger ihop med andra tjänster som skulle sluta fungera till följd av det också.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Skrivet av drwlz:

Njae, tror inte det skulle hjälpa. Men att pilla på tjänster på den nivån kanske ligger hos 3rd line support eller liknande. Dom gör sig nog inte besväret för en "vanlig" kund

Kan vara så att det hänger ihop med andra tjänster som skulle sluta fungera till följd av det också.

Det var ju en stor driftstörning i Tele2/Comviq nätet för bara några dagar sedan (2022-04-06).

https://www.dn.se/ekonomi/driftstorningar-hos-tele2-och-comvi...

Jag blev själv också drabbad av det. Det gick inte att ringa ut, och det gick inte att ta emot samtal. Trots att jag hade minst 3 av 5 prickar i signalstyrka inomhus i en galleria. Den som jag försökte ringa hade också Comviq. Han kunde inte ringa ut heller. Det ringde aldrig i luren när jag försökte ringa honom och han sa att han inte hörde att jag hade ringt när vi träffades senare. Och visst, hans samtalslista visade inte mitt nummer. Det var så vi upptäckte att något inte stod rätt till. Senare kunde vi läsa om driftstörningen.

En lustig grej som jag upptäckte var att jag kunde inte ringa hem där jag har fast telefoni från Bahnhof. Men efter att jag ringde ut från min fasta telefon med Bahnhof till min mobiltelefon med Comviq, så ringde min mobil, och efter det kunde jag ringa tillbaka till min fasta hemtelefon och då ringde den också! Det är precis som att ett inkommande samtal från Bahnhof blåste ut en ärta som fastnat i röret hos Comviq! 😂 Det fungerade mer än en gång! Jag har mer än en telefon med Comviq i hemmet. Så för att bekräfta teorin så gjorde jag likadant med en till telefon med Comviq, och det fungerade precis likadant. Bahnhof fixar biffen! 😉

De glömde väl starta om sin utrustning på Tele2/Comviq! 😅 Eller så har de provat att göra en påtvingad omstart av nätet för att få stopp på SMS spam som cirkulerar just nu.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och Apple har väl default tvåfaktorsautentisering med sms vid inloggning på deras tjänster? Jag får iallafall många sms för dem när jag loggar in lite här och där.. Men som jag ovan skrev så ställer avsaknad av sms till problem.

Detta är en orsak till spammandet vad jag förstår. Alltså att någon som vill komma åt ditt konto gör en massa inloggningsförsök med efterföljande verifikationsmeddelanden som inte går att blocka och till slut blir folk så trötta att de godkänner förfrågan. I mina öron låter det väldigt dumt, men alla fattar väl inte att de kan använda stör-ej-läget på natten antar jag.

https://arstechnica.com/information-technology/2022/03/lapsus...

Citat:

En orsak till problemet är att sms är för billigt. Samma gäller email. Det har pratas om en liten kostnad som är försumbar för vanligt folk, men det blir inte försumbar för den som skickar ut miljontals sms/email gång på gång.
Men tills vidare så är det bästa att vänta ut.

För privatpersoner är det ingen kostnad alls, då sms ingår i alla abonnemang. För andra aktörer så kan man skicka gratis sms också, med vissa begränsningar förstås men de går ju att kringgå speciellt om man inte bryr sig om legalitet och så. När jag jobbade med bland annat massutskick tror jag vi kom ner till typ åtta öre per sms eller liknande, från en seriös svensk aktör då. Bra mycket dyrare än mail förstås men också väldigt mycket mer effektivt.