Playstation 5 får stöd för VRR i veckan

Permalänk
Melding Plague

Playstation 5 får stöd för VRR i veckan

Efter att vid lanseringen ha saknat stöd för variabel uppdateringsfrekvens meddelar nu Sony att tekniken sjösätts på företagets spelkonsol Playstation 5 senare i veckan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Nu jävlar har man anledning att boota upp Godfall igen!

Permalänk
Medlem

Riktigt bra nyhet, nu när man har en TV som stöder tekniken också.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Värt att nämna också är att, iaf vissa, spel-uppdateringar tar bort begränsningen på 30fps/60fps med VRR och låter bilduppdateringen härja fritt. Insomniac pratade om 50% högre bilduppdatering i sina spel.

All of our PS5 titles support VRR as of today, with the latest game and system updates. Because our titles are already built to have very stable frame rates, the main effect of the VRR system setting will be to slightly increase dynamic image resolution targets. However, if your TV also supports 120 Hz high frame rate input and the 120 Hz Display Mode option is active along with VRR, you will get a variable, uncapped frame rate that can exceed your chosen Graphics Mode’s 30 or 60 fps target by 50% or more (depending on gameplay).
https://support.insomniac.games/hc/en-us/articles/55449586185...-

Permalänk
Medlem

Tvinga systemet att köra VRR på spel som inte patchas. Kan dessa prata på ett vettigt sätt?

Permalänk
Medlem

Då väntar vi bara på VRROOM

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Tvinga systemet att köra VRR på spel som inte patchas. Kan dessa prata på ett vettigt sätt?

Man tycker det, har inte hört om några problem med Xbox Series X och har inte heller några problem med G-sync compatible i valfritt spel på PC.

Detta uttalade från Insomniac var intressant:

Citat:

If your TV also supports 120Hz high framerate input and the 120Hz Display Mode option is active along with VRR, you will get a variable, uncapped framerate that can exceed your chosen Graphics Mode’s 30fps or 60fps target by 50 per cent or more (depending on gameplay).

Menar de alltså att de kommer ta bort 60/30-fps capen i sina spel om man aktiverar VRR (post patch)? I Ratchen and Clank är det väl 40 FPS i Fidelity-läget, utan några som helst drops, så det vore intressant att se vad maskinen egentligen är kapabel till.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Hmm trodde vrr var system level. Varför krävs det att spelen patchas för att det ska fungera? Så fungerar det väl inte på pc och xbox?

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det skulle dröja så länge, chippet i sig från AMD lär ju ha stöd... trodde detta skulle vara en lanseringsfunktion, inte nästan två år senare

Permalänk
Medlem

Hur är det med 1440p?

Permalänk
Medlem

Goda nyheter, VRR är välkommet
Sen är det lite typiskt Sony att inte ge Ps5 stöd förrän de (troligen) lanserar samma funktion till sina TV, men sånt är livet.

Permalänk
Medlem

Så fort jag läser om konsoler och sådant här så förbannar jag att 3D aldrig blev stort i hemmen.
Tänk så fint det hade varit idag om det satsats ordentligt på den tekniken.
Konsoler är perfekta för det. Ett system att optimera det för. Inte alla som för pc då få är lika i hård och mjukvara.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Sony skriver att det krävs en TV eller skärm med HDMI 2.1. Hoppas det är felskrivet för alla som sitter med tv och skärmar med 2.0.

VRR är ju inte unikt för 2.1 så jag ser ingen anledning att ha det som krav.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av Michael1:

Hmm trodde vrr var system level. Varför krävs det att spelen patchas för att det ska fungera? Så fungerar det väl inte på pc och xbox?

Man kan tvinga alla spela att använda VRR i inställningarna, men risken är att vissa spel inte fungerar optimalt. Gissar att patcharna är till för att köra VRR utan att behöva tvinga det i settings + upplåst framerate och liknande för optimal prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Sony skriver att det krävs en TV eller skärm med HDMI 2.1. Hoppas det är felskrivet för alla som sitter med tv och skärmar med 2.0.

VRR är ju inte unikt för 2.1 så jag ser ingen anledning att ha det som krav.

Skummade igenom standarden och får överallt upp uppgifterna enligt följande?

HDMI 2.0 - Added HDR
HDMI 2.1 - Added VRR

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Skummade igenom standarden och får överallt upp uppgifterna enligt följande?

HDMI 2.0 - Added HDR
HDMI 2.1 - Added VRR

Det är en del av HDMI 2.1-specifikationen, men det betyder inte heller att en TV nödvändigtvis stödjer VRR; även om den har stöd för andra 2.1-funktioner. Samma sak gäller bakåt, om en TV endast stödjer HDMI 2.0 kan den ändå ha stöd för VRR.

Vad nu Sony menade med att explicit skriva "HDMI 2.1" och "VRR" vet jag inte, misstänker att det handlar om dåligt valda ord och att det visst ska gå bra med HDMI 2.0 förutsatt att TV:n stödjer VRR.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Sony skriver att det krävs en TV eller skärm med HDMI 2.1. Hoppas det är felskrivet för alla som sitter med tv och skärmar med 2.0.

VRR är ju inte unikt för 2.1 så jag ser ingen anledning att ha det som krav.

Skrivet av Joppis:

Skummade igenom standarden och får överallt upp uppgifterna enligt följande?

HDMI 2.0 - Added HDR
HDMI 2.1 - Added VRR

Skrivet av Karate Taco:

Det är en del av HDMI 2.1-specifikationen, men det betyder inte heller att en TV nödvändigtvis stödjer VRR; även om den har en 2.1-port. Samma sak gäller bakåt, om en TV endast stödjer HDMI 2.0 kan den ändå ha stöd för VRR.

Vad nu Sony menade med att explicit skriva "HDMI 2.1" och "VRR" vet jag inte, misstänker att det handlar om dåligt valda ord och att det visst ska gå bra med HDMI 2.0 förutsatt att TV:n stödjer VRR.

Ja, sett till HDMI-standarden så är det i 2.1(a) som VRR introducerades.

"One of the highlights from the HDMI 2.1a specification’s multiple gaming and media features is Variable Refresh Rate. "
https://www.hdmi.org/spec21sub/variablerefreshrate

Men en del enheter som såldes med "HDMI 2.0" har fått VRR aktiverat, så de har väl ur ett mer formellt standardiseringsperspektiv lite av en frankenHDMI-version.

Om Sony bryr sig om något annat än om VRR stöds eller inte blir väl frågan.
Svårt att förutspå om deras hänvisning till 2.1(a) bara handlar om att det är där som det officiellt existerar VRR i HDMI, eller om de bryr sig om versionen i praktiken.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Det är en del av HDMI 2.1-specifikationen, men det betyder inte heller att en TV nödvändigtvis stödjer VRR; även om den har en 2.1-port. Samma sak gäller bakåt, om en TV endast stödjer HDMI 2.0 kan den ändå ha stöd för VRR.

Vad nu Sony menade med att explicit skriva "HDMI 2.1" och "VRR" vet jag inte, misstänker att det handlar om dåligt valda ord och att det visst ska gå bra med HDMI 2.0 förutsatt att TV:n stödjer VRR.

Skrivet av evil penguin:

Ja, sett till HDMI-standarden så är det i 2.1(a) som VRR introducerades.

"One of the highlights from the HDMI 2.1a specification’s multiple gaming and media features is Variable Refresh Rate. "
https://www.hdmi.org/spec21sub/variablerefreshrate

Men en del enheter som såldes med "HDMI 2.0" har fått VRR aktiverat, så de har väl ur ett mer formellt standardiseringsperspektiv lite av en frankenHDMI-version.

Om Sony bryr sig om något annat än om VRR stöds eller inte blir väl frågan.
Svårt att förutspå om deras hänvisning till 2.1(a) bara handlar om att det är där som det officiellt existerar VRR i HDMI, eller om de bryr sig om versionen i praktiken.

Tack för info!

Hittade denna sammanställning (källa: https://www.comparesweden.se/vrr/ )

Citat:

LG: s OLED: er har varit HDMI 2.1-certifierade i ett par år nu, så ägare av 2019: s B9, C9, E9 och W9, liksom företagets premium LCD-apparater som SM9800, kan alla använda VRR upp till 60Hz. Årets GX, CX och BX uppåt genom att stödja VRR i 4K på upp till 120Hz. Vilket gör dem utmärkta placerade för nästa generations konsoler. G-Sync och HDMI VRR stöds ur lådan, men officiellt FreeSync-stöd lovas också för 2020-modeller via en kommande programuppdatering.

Samsungs bästa TV-apparater är i allmänhet inte officiellt HDMI 2.1-certifierade men har haft stöd ett tag nu. Alla företagets QLEDs från 2018, från flaggskeppet Q9FN ända till Q6FN, stöder det upp till 60Hz via FreeSync och HDMI VRR-format. Detsamma gäller för QLED för 2019 från Q60R och uppåt, liksom för den utmärkta RU8000 LCD-modellen.

När det gäller 2020 Samsung-modeller måste du köpa minst Q70T för att få Variable Refresh Rate stöd. Q60T och TU8000 stöder det ganska nedslående. De 4K-modeller som stöder VRR (Q70T, Q80T, Q90T och Q95T) verkar också maximera vid 60Hz. Vilket inte är ett problem nu men kan bli en om du uppgraderar till Xbox Series X eller PS5. Vi har bett Samsung att kommentera och kommer att rapportera tillbaka.

Hos andra tillverkare är stödet i bästa fall ojämnt. Sonys enda TV som stöder Variable Refresh Rate är den nya XH90 (även tillgänglig som XH92 hos vissa återförsäljare). Panasonic och Philips producerar för närvarande inga TV-apparater med tekniken ombord.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Skummade igenom standarden och får överallt upp uppgifterna enligt följande?

HDMI 2.0 - Added HDR
HDMI 2.1 - Added VRR

Det är ju ett jättebra exempel på varför man inte ska skriva HDMI-versioner utan, precis som @Laxpudding brukar säga, så ska man prata funktioner istället.

VRR är bara en av många funktioner som tillverkare kan välja att implementera på sina produkter. Sony har HDMI 2.1 på sina nya TV-modeller, men har inte haft stöd för VRR förrän väldigt nyligen. Ett aktivt val att inte implementera funktionen.

Som någon skrev så har vissa modeller från Samsung haft stöd för VRR sedan 2018 och LG något liknande, trots avsaknaden av HDMI 2.1. Likaså har många datorskärmar stöd för det.

Microsoft har haft stöd för VRR sedan Xbox One X, dvs. slutet på 2017.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Tror inte min 55" Philips The One stödjer det tyvärr. Men gött för alla er som har! Nästa TV lär bli en med 120Hz och VRR, men kommer nog dröja ett tag tills dess

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det är ju ett jättebra exempel på varför man inte ska skriva HDMI-versioner utan, precis som @Laxpudding brukar säga, så ska man prata funktioner istället.

VRR är bara en av många funktioner som tillverkare kan välja att implementera på sina produkter. Sony har HDMI 2.1 på sina nya TV-modeller, men har inte haft stöd för VRR förrän väldigt nyligen. Ett aktivt val att inte implementera funktionen.

Som någon skrev så har vissa modeller från Samsung haft stöd för VRR sedan 2018 och LG något liknande, trots avsaknaden av HDMI 2.1. Likaså har många datorskärmar stöd för det.

Microsoft har haft stöd för VRR sedan Xbox One X, dvs. slutet på 2017.

Jag kan bekräfta att min TV rapporterar att VRR och HDR är aktivt när jag tvingade VRR för alla spel. Death Stranding som jag testade med har inget "officiellt" stöd för VRR och därför fick man kryssa i rutan för att aktivera VRR för alla spel.

Jag har en Samsung Q95T (2020 års modell) och Playstation 5 är ansluten till HDMI 2-ingången som råkar vara en HDMI 2.0-port.

Det blir förstås en begränsning till 60Hz så man drar ju inte nytta av t.ex. ökad fps över 60 i spel som har upplåst frame rate, men att få VRR i spel som t.ex. Elden Ring är ju superbra! Eller grafiklägen som tidigare har varit låsta till 30fps kanske kan låsas upp osv.

TLDR; Sony skrev fel och HDMI 2.1 är inget krav för VRR!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

TLDR; Sony skrev fel och HDMI 2.1 är inget krav för VRR!

Nej de har inte skrivit fel. Ska man marknadsföra VRR enl Hdmiorg så ska det skrivas "HDMI VRR" eller alt. "HDMI V2.1 VRR". Dvs funktionen har sitt ursprung i v2.1 av Hdmi-specen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Nej de har inte skrivit fel. Ska man marknadsföra VRR enl Hdmiorg så ska det skrivas "HDMI VRR" eller alt. "HDMI V2.1 VRR". Dvs funktionen har sitt ursprung i v2.1 av Hdmi-specen.

Menar du att Sony är tvungna att skriva att det krävs HDMI 2.1, trots att det räcker med 2.0 om TVn har stöd för det?

VRR med Playstation 5 fungerar jättebra i mina 2.0-portar på min Samsung Q95T så uppenbarligen krävs inte HDMI 2.1.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det är ju ett jättebra exempel på varför man inte ska skriva HDMI-versioner utan, precis som @Laxpudding brukar säga, så ska man prata funktioner istället.

VRR är bara en av många funktioner som tillverkare kan välja att implementera på sina produkter. Sony har HDMI 2.1 på sina nya TV-modeller, men har inte haft stöd för VRR förrän väldigt nyligen. Ett aktivt val att inte implementera funktionen.

Som någon skrev så har vissa modeller från Samsung haft stöd för VRR sedan 2018 och LG något liknande, trots avsaknaden av HDMI 2.1. Likaså har många datorskärmar stöd för det.

Microsoft har haft stöd för VRR sedan Xbox One X, dvs. slutet på 2017.

Du är medveten om att du går precis tvärtemot Laxpudding här?

Dvs en hdmi-ingång "är" inte en viss version; på det viset som du skriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Menar du att Sony är tvungna att skriva att det krävs HDMI 2.1, trots att det räcker med 2.0 om TVn har stöd för det?

VRR med Playstation 5 fungerar jättebra i mina 2.0-portar på min Samsung Q95T så uppenbarligen krävs inte HDMI 2.1.

Hdmi VRR är specificerat i v2.1 av hdmi-specen så om ingången på din tv stödjer det så kan du likväl säga att den ingången "är" v2.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Du är medveten om att du går precis tvärtemot Laxpudding här?

Dvs en hdmi-ingång "är" inte en viss version; på det viset som du skriver.

Hehe, ja, jag är väl kanske lite dålig på att uttrycka mig. Min poäng är ju den att funktionen VRR inte är beroende av någon HDMI-version och därför fungerar den även i portar som marknadsförs som 2.0 - förutsatt att funktionen stöds av TVn.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

’Versionen’ på en hdmi-port kan ändras när man uppdaterar firmware, alltså nya funktioner från nyare versioner av HDMI kan läggas till efterhand

Med det sagt så har inte portar några versioner utan en lång lista med funktioner som inte har någon tydlig gruppering alls

Permalänk
Medlem

Säkert trevligt med stöd för VRR men samtidigt ganska meningslöst då man fortfarande inte kan köpa PS5:an i sin lokala butiken till ett rimligt pris. Snälla Sony, lägg krutet på att få ut fler enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Hehe, ja, jag är väl kanske lite dålig på att uttrycka mig. Min poäng är ju den att funktionen VRR inte är beroende av någon HDMI-version och därför fungerar den även i portar som marknadsförs som 2.0 - förutsatt att funktionen stöds av TVn.

Förstår vad du menar förstås men felet ligger alltså i så fall i hur dessa tvs marknadsförs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Förstår vad du menar förstås men felet ligger alltså i så fall i hur dessa tvs marknadsförs.

Det är nog snarare så att man kan lägga till funktioner från nyare versioner av en specifikation över tid, en port har en samling funktioner som kan ändras över tid, det är inte skrivet i sten. Specifikationer kan ändras