Ingen vettig ersättning för skadad PS5

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Man kan vara först i kö också och ändå stå i kö.

Vi släpper endast upp bokningar på konsolen när vi har bekräftade leveransdatum och antal så finns i princip ingen kö.

/Patrik

Jag antar att det inte finns någon chans att man kan stå i kö och behålla sin defekta konsol i väntan på en ny? 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Förstår ditt tänk men egentligen har du fel. Säljaren har rätt att reparera den,

Sluta dröm och läs konsumentköplagen. Säljaren sitter som sagt inte med någon beslutsrätt. Säljaren får reparera om han kan visa att det innebär en oskäligt kostnad att leverera om samt om det kan ske utan väsentlig olägenhet för köpare och innom rimlig tid.

Istället för att fantisera vore det bättre om du backar upp finna påståenden med citat ur kkl

Permalänk
Medlem

Lösning: Kräng den online. Som sagt, är bristvara. Så sälj den till desperata köpare, så får du nog med pengar att skaffa en ny. Inte perfekt, men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

Sluta dröm och läs konsumentköplagen. Säljaren sitter som sagt inte med någon beslutsrätt. Säljaren får reparera om han kan visa att det innebär en oskäligt kostnad att leverera om samt om det kan ske utan väsentlig olägenhet för köpare och innom rimlig tid.

Istället för att fantisera vore det bättre om du backar upp finna påståenden med citat ur kkl

Det du behöver ta med är att du gör en tolkning av vad lagen säger, det är medvetet lämnat utrymme för att göra olika tolkningar för olika ärenden. Så att tro att du kan uttala dig 100%'igt säkert utifrån att du gör en viss tolkning blir ordentligt missvisande.

Konsumentverket skriver följande om TV/TV-spel/dator t.ex:

Citat:

Även om du föreslår att företaget ska ge dig en ny vara, kan företaget ha rätt att reparera varan. Företaget har nämligen rätt att neka om det blir orimligt dyrt att ge dig en ny vara i förhållande till att reparera varan. Detta gäller oavsett om varan är helt ny eller om du har haft den en tid.

Du kan heller inte kräva att få pengarna tillbaka, det vill säga häva köpet, om företaget vill reparera varan. Hävning ses ofta som en sista utväg och är inget du kan kräva i första hand.

För att företaget ska ha rätt att reparera varan krävs det reparationen kan göras inom rimlig tid och utan kostnad för dig.

Hur lång tid får en reparation ta?
Vad som är rimlig tid för en reparation bedöms från fall till fall, och bestäms bland annat utifrån vilket behov du har av varan. Det är inte ovanligt att du får räkna med någon eller några veckors reparationstid. Dröjer företaget orimligt länge med reparationen kan du ha rätt att kräva en ny vara, dina pengar tillbaka eller att vända dig till ett annat företag för att få varan lagad.

Så många reparationsförsök har företaget på sig
Normalt sett har företaget två försök på sig att åtgärda samma fel. Uppstår samma fel en tredje gång kan du ha rätt att säga nej till fler reparationsförsök och istället kräva att köpet hävs. Att köpet hävs betyder att köpet återgår, det vill säga att du lämnar tillbaka varan och får dina pengar tillbaka.

https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster-process/dato...

Punkt 3.

Så, alla vinner på att vi slutar hävda tvärsäkra bedömningar utifrån egna tyckanden.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ändå är en bra och schyst gest av webhallen att erbjuda en kontroll som goodwill. Jag menar, reporna är ju tyvärr i princip ofrånkomliga på ps5, jag vill minnas den svarta ytan på mitt ps5 inte var perfekt ens när jag packade upp det. Du kan ju gnugga med en polerduk med något milt polermedel om du absolut vill bli av med reporna?

Vad man man annars göra liksom? Jag tror inte dem kan trolla fram ett nytt ps5 till dig och dem har ju erbjudit dig att byta ditt mot ett nytt när dem väl får in fler?

Om reporna är det enda som är problemet så är min rekommendation att glatt acceptera kontrollen och sen spendera din tid på att lira något trevligt ps5 spel istället.

Permalänk
Medlem

Varför köper man en sproilans ny sak när en begagnad ofta funkar lika bra? (när det gäller spelkonsoler etc).

Jo. Man vill ha en sproilans ny. Man vill inte ha en refurbished med repor som står och ilsket stirrar på en från TV-skåpet, för all framtid påminnandes om det dåliga bemötande man fick.

Säljaren har rätt att reparera, men köparen har rätt att returnera, speciellt om det är köpt på distans. Kan man returnera en defekt vara?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Varför köper man en sproilans ny sak när en begagnad ofta funkar lika bra? (när det gäller spelkonsoler etc).

Jo. Man vill ha en sproilans ny. Man vill inte ha en refurbished med repor som står och ilsket stirrar på en från TV-skåpet, för all framtid påminnandes om det dåliga bemötande man fick.

Säljaren har rätt att reparera, men köparen har rätt att returnera, speciellt om det är köpt på distans. Kan man returnera en defekt vara?

Ja, men vad det gäller reparerade produkter så krävs det *oftast* att produkten inte längre är funktionsduglig. Att produkten inte har perfekt finish är något som du förmodligen inte får rätt på i domstol, och det är så långt du behöver dra det i dessa fall. :).

Jag upprepar nog mig själv, men just nu när det inte går att köpa PS5.. känns jäkligt skevt, men jag tror faktiskt det bästa är att sälja på typ ebay. Just nu kan du nog faktiskt få alla dina pengar tillbaka den vägen. Är inte direkt perfekt, trist, men löser sig nog.

Join the darkside, bli en scalper..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Det du behöver ta med är att du gör en tolkning av vad lagen säger, det är medvetet lämnat utrymme för att göra olika tolkningar för olika ärenden. Så att tro att du kan uttala dig 100%'igt säkert utifrån att du gör en viss tolkning blir ordentligt missvisande.

Konsumentverket skriver följande om TV/TV-spel/dator t.ex:

Så, alla vinner på att vi slutar hävda tvärsäkra bedömningar utifrån egna tyckanden.

Nu är det ju inte så att jag gör en tvärsäker bedömning om du läser vad jag skriver och vad konsumentköplagen säger.
(https://www.sweclockers.com/forum/post/19576377 har du min tidigare utförliga kommentar som du sett om du läst hela tråden)

Sjävklart kan det vara så att det innebär en ökad kostnad som kan vara oskälig i förhållande till att laga den samtdigt så att reparationen kan ske innom rimlig tid och utan större olägenhet för köparen. Precis som det är stipulerat i kkl
är det den bedömningen som ska göras. Den ev merkostnaden säljaren har vid en omleverans ska ställas mot olägenheten för köparen. Dvs det är inte alltid något som är glasklart.

Det jag dock säger helt tvärsäkert är att säljaren inte har någon bestämmanderätt över att något alltid ska repareras oavsett som många verkar tro här då man tvärsäkert säger att säljaren har rätt att laga....
SÅ var det förr, och många lever kvar och tror så än i dag. Framförallt verkar många företag tror det med.

Som konsument är man ju halvt hjälplös i dessa fall. Man kan gå till ARN, (som dessutom bara är rådgivande och man kan behöva ta det vidare ändå) och ha en väldigt lång handledningstid. Inte direkt en snabb lösning på problemet i sig.
Så vanligen accepterar de flesta detta i slutändan för att de inte har ngt val, eller för de inte är medvetna om vad lagen säger.

Om det är rätt i de flesta fallen eller ej är en helt annan sak.

Precis som att det är inte mer lagligt att köra för fort bara för att man gör det där det inte finns någon polis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

Nu är det ju inte så att jag gör en tvärsäker bedömning om du läser vad jag skriver och vad konsumentköplagen säger.
(https://www.sweclockers.com/forum/post/19576377 har du min tidigare utförliga kommentar som du sett om du läst hela tråden)

Sjävklart kan det vara så att det innebär en ökad kostnad som kan vara oskälig i förhållande till att laga den samtdigt så att reparationen kan ske innom rimlig tid och utan större olägenhet för köparen. Precis som det är stipulerat i kkl
är det den bedömningen som ska göras. Den ev merkostnaden säljaren har vid en omleverans ska ställas mot olägenheten för köparen. Dvs det är inte alltid något som är glasklart.

Det jag dock säger helt tvärsäkert är att säljaren inte har någon bestämmanderätt över att något alltid ska repareras oavsett som många verkar tro här då man tvärsäkert säger att säljaren har rätt att laga....
SÅ var det förr, och många lever kvar och tror så än i dag. Framförallt verkar många företag tror det med.

Som konsument är man ju halvt hjälplös i dessa fall. Man kan gå till ARN, (som dessutom bara är rådgivande och man kan behöva ta det vidare ändå) och ha en väldigt lång handledningstid. Inte direkt en snabb lösning på problemet i sig.
Så vanligen accepterar de flesta detta i slutändan för att de inte har ngt val, eller för de inte är medvetna om vad lagen säger.

Om det är rätt i de flesta fallen eller ej är en helt annan sak.

Precis som att det är inte mer lagligt att köra för fort bara för att man gör det där det inte finns någon polis.

Jag har läst hela tråden, jag läste framför allt din första post:

Skrivet av pucko:

Nej.

Man som konsument har rätt att kräva omleverans. Då kan inte butiken komma och säga att nä vi ska reparera om de inte kan vis att det skulle innebära en oskälig kostnad för dem att levera en ny produkt. Oskälga kostnaden ska ställas mot olägenheten för kunden.

Oskälig kostnad är lättare att hävda om man har en specialbyggd vara, men en vara som är lagervara, nej.

Som sagt, alla vinner på att vi använder nyanser. Jag tolkade inte in några nyanser i dina "råd".

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Ta kontrollen, sälj konsolen. Köp en ny konsol (inte ifrån webbhallen).
Detta kanske vore ett alternativ? Jag är inte insatt i priserna på marknaden men det kanske går jämnt upp?

Sedan får jag säga att det vart tråkigt för dig, jag förstår att du blir besviken när du köper en ny vara men får tillbaka en begagnad repig konsol och därefter tar kontakt med support som segar istället för att se till att lösa problemet. Tråden hade ju förmodligen inte existerat om Webbhallen varit snabba och löst problemet ifrån början. Så det säger ju något om deras nivå av support iaf i detta ärende.