Permalänk
Medlem

Ljud + granne = problem

Hej Alla

Som det står i rubriken, har en granne som stör sig på min bas. Han upplever att det kommer för mycket.
Jag stängde av mina två baslådor, men ljudet (basen) kommer fortfarande från mina golv högtalare.

Min fråga är, finns det nåt som jag kan göra något åt?

Så ser ut:

https://imgur.com/aBnFjkJ

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Vad har du under högtalarna och subwoofer? De här gjorde underverk för mig: https://www.hifikit.se/tillverkare/sonic-design.html

Det hörs såklart fortfarande men minskar stomljud avsevärt.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av olafett:

Vad har du under högtalarna och subwoofer? De här gjorde underverk för mig: https://www.hifikit.se/tillverkare/sonic-design.html

Det hörs såklart fortfarande men minskar stomljud avsevärt.

Exakt det där fick en polare till mig med golvhögtalare också sätta under sina golvhögtalare för att bli väck basklagomål från grannarna.

Så jag håller med om att de där kan göra underverk för TS.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Skaffa hörlurar. Fritt fram att lyssna på musik och spela sena kvällar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Skaffa hörlurar. Fritt fram att lyssna på musik och spela sena kvällar

Inte samma sak

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Inte samma sak

Nej, men när man bor i flerbostadshus får man leva med att man får göra vissa kompromisser i hur man bygger sitt ljud. Jag älskar ljud och hade gärna haft maffiga högtalare med en fet sub, men eftersom jag bor i lägenhet inser jag att det inte kommer fungera. Har själv haft grannar som skitit i att det bor människor runtom, det är sjukt respektlöst.

Edit: Menar inte att OP faller in under den sista meningen, det var bara ett exempel från mina upplevelser. Lycka till OP ^^

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem

Hej Alla

under högtalare jag har ingeting, bara rent parket. Granne som bor under och över mig hör ingenting.
det är bara en ny granne som flyttade för en månad sedan. Kan köpa dämpkuddar och testa dom.

När det gäller hörlurar, passar inte riktigt till mig.

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar "Hörlurar".

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

När det gäller ljud som fortplantar sig i ett hus oavsett om det är trä/betong/lättbetong/etc så kan det mycket väl vara att en/flera av dom närmsta grannar inte har det värst.
Dvs ljudet kan fortplanta sig rätt långt och på vad som tycks helt ologiska sätt!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag kör sällan mina Dali Rubicon 8 på hög volym, vill man lira högt så är det hörlurar som gäller tyvärr.
Vill du ha mer känsla så kanske koppla in shakers i soffan till hörlurarna

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Medlem

Dämpkuddar är bra!
Dämpkuddar (möbeltassar kan funka..) under en marksten + dämpkuddar under högtalare är ännu bättre!

Akustikplattor bakom högtalarna kan i vissa fall hjälpa.
Ett till lager gips på väggarna är inte fel.

Men i fel bostad så kan det ha väldigt liten betydelse..

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Basen kan dra genom golvet ett helt våningsplan och vidare i väggarna och orsaka att typ, fönster skallrar, med "fel" förutsättningar kan det bli skit tokigt.

Börja att prova med silikonkuddar eller vad det nu är under högtalarna, knacka sen på hos grannen och be att få provlyssna, det kommer vara väldigt uppskattat att märka att du bryr dig och har lite medkänsla, sen kan du ju lyssna av.

Förberedd dig på att kanske dina högtalare måste gå i pension, eller få sig en hård maxgräns på 10% volym, precis som alla mina gjorde för 25 år sen när jag flyttade från hus till lägenhet. Var bara för mig att inse fakta; att ljudsystem och flerfamiljshus helt enkelt inte går att utnyttja tillfredställande. Även om man bara spelar under dagtid och annat, så stör ju det också rejält, speciellt idag när fler kan/vill jobba hemifrån.

Om inte det funkar eller är accepterbart måste du ju flytta, kanske till bottenvåning eller hus så är det lättare att dundra på.

Permalänk
Medlem

Låga frekvenser som bas kan som sagt fortplanta sig väldigt långt och skapa väldigt jobbigt ljud beroende på många aspekter. Material, storlek på rum, position...

Nu har jag inte dämpfötter till någon baslåda eller högtalare. Borde skaffa till baslådan, men spelar extremt sällan.
Men för att ge en liten extra aspekt på hur bra dämpfötter fungerar så kan jag säga att jag använder det till min NAS som står ca en armlängds avstånd från mig på en byrå.
Från att låta som ett tröskvärk då alla vibrationer fortplantade sig ner i byrån så låter det nu i stort sett ingenting. Det enda som hörs är det ljud som kommer direkt från NASen.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Mina högtalare blev rätt vingliga av att stå på SD kuddarna, så jag har skruvat fast en markplatta under som fot/fundament det ökade vikten på högtalaren med 15 kg och sen satt SD kuddar mellan plattan och golvet.
Borde minska vibrationer ytterligare lite men framförallt minska tipprisken av högtalarna.

Gjorde enorm skillnad när jag hade högtalarna på skrivbordet, även vid låg volym gick det att känna vibrationerna innan jag satte in dämpning under. Nu har jag dämpkuddar på alla högtalare.

Permalänk
Medlem

Tja.
Bor i en lägenhet själv, på högsta våningen. Har två subwoofers, en R-112SW fram och en R-12SW bak.
Spelar musik och film så det dundrar och jag känner bassen. Dock har jag spelat och gått ut i korridoren och kännt på alla väggar så det inte skakar. Håller en ljudnivå på mellan 30-40% om det säger något.

Sätt på ett stycke musik och gå ut ur lägenheten och gå ner och upp.

Permalänk
Medlem

Bara för att det inte fortplantar sig till vägg/golv/tak i korridoren betyder inte mycket.
Då det mycket väl kan fortplanta sig BETYDLIGT mer nån annanstans och det behöver inte handla om en lgh direkt under heller bredvid dig.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!