Bärbar dator inför ingenjörs studier

Permalänk
Medlem

Bärbar dator inför ingenjörs studier

Hej,

Jag ska till hösta börja studera på KTH och har därför börjat kolla på bärbara datorer för detta.
Har fastnat för dell xps15 och xps17 då dessa verkar ha allt. Men det jag funderar är hur många uttag som behövs då dessa endast har 2st USB-C uttag.

Mina frågor till någon med lite bättre koll än jag själv är därför:

Hur många uttag behövs? Klara man sig på USB-C eller Behövs USB-A uttag också?
Någon med erfarenhet av ingenjörs studier som kan rekommendera en bra/den bästa bärbara datorn? (Max 35000)

Permalänk
Medlem

Om du bara har usb c kan du behöva en usb A dongel.
Vet inte exakt hur kths utbildning ser ut men jag behövde Linux vid 3 kurser och där märkte man visas datorer var mer krångliga att få saker att fungera på. Xps och ThinkPads var de två bästa på den fronten.
Själv i ThinkPad land, tål inte dell bios och andra småsaker.
Prestanda är inte ett problem moderna datorer, i segmentets cpuer är bra nog kraftfulla och du bör kunna hitta vad du söker under 15k garanterat.
Titta inte heller på de större 17 tummarna, lite för bökiga.
Jag tycker 14 tum är idealt men tror inte dell har något där...men xps 13 var omåttligt populär hos andra när jag pluggade

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Om du bara har usb c kan du behöva en usb A dongel.
Vet inte exakt hur kths utbildning ser ut men jag behövde Linux vid 3 kurser och där märkte man visas datorer var mer krångliga att få saker att fungera på. Xps och ThinkPads var de två bästa på den fronten.
Själv i ThinkPad land, tål inte dell bios och andra småsaker.
Prestanda är inte ett problem moderna datorer, i segmentets cpuer är bra nog kraftfulla och du bör kunna hitta vad du söker under 15k garanterat.
Titta inte heller på de större 17 tummarna, lite för bökiga.
Jag tycker 14 tum är idealt men tror inte dell har något där...men xps 13 var omåttligt populär hos andra när jag pluggade

Vet inte varför men efter att ha gjort lite research har jag helt enkelt fastnat för XPS serien och har även börjat kolla på XPS 15 som ett alternativ. I en önskevärld hade jag velat ha någon macbook men tål inte apple,. Känns som att XPS serien ligger i samma klass utan att vara apple. Har du annars något förslag på thinkpad?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Doda:

Vet inte varför men efter att ha gjort lite research har jag helt enkelt fastnat för XPS serien och har även börjat kolla på XPS 15 som ett alternativ. I en önskevärld hade jag velat ha någon macbook men tål inte apple,. Känns som att XPS serien ligger i samma klass utan att vara apple. Har du annars något förslag på thinkpad?

XPS-serien är riktigt bra (den ihop med Microsoft surface mina egna Windows-laptop favoriter). Skulle det bli aktuellt med att köra Linux fungerar även det fint då Dell har officiellt stöd för Ubuntu LTS på sina XPS.

Men skulle inte säga att XPS (eller Surface för den delen) är i samma klass som Apple. För samma pengar får bättre batteritid, slipper fläktljud och man får en snabbare CPU om man går på Apple. MBA är faktiskt riktigt prisvärd givet dess specifikation, det verkar också vara en populär dator på KTH (dottern går där och MBA samt 13" MBP är den enskilt vanligaste bärbara i hennes årskurs). Går också riktigt bra att köra Linux-program m.h.a. Docker desktop (går även att hacka kernel-prylar via QEMU).

Men är Apple inte ett alternativ så kör på XPS. Har rätt liten egen erfarenhet av Thinkpad, men av kollegor som kör dessa hör jag bara gott. Så det är också ett "säkert" val.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Köp laptopen vid back to school rea!! Då får du också fler val då några (bla, thinkpad) släpper nytt nu i maj/juni. Själv har jag kört med min gamla hp probook 430 med en i3 6100U i sig. Slött men duger. Men ska nog byta nu i sommar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

XPS-serien är riktigt bra (den ihop med Microsoft surface mina egna Windows-laptop favoriter). Skulle det bli aktuellt med att köra Linux fungerar även det fint då Dell har officiellt stöd för Ubuntu LTS på sina XPS.

Men skulle inte säga att XPS (eller Surface för den delen) är i samma klass som Apple. För samma pengar får bättre batteritid, slipper fläktljud och man får en snabbare CPU om man går på Apple. MBA är faktiskt riktigt prisvärd givet dess specifikation, det verkar också vara en populär dator på KTH (dottern går där och MBA samt 13" MBP är den enskilt vanligaste bärbara i hennes årskurs). Går också riktigt bra att köra Linux-program m.h.a. Docker desktop (går även att hacka kernel-prylar via QEMU).

Men är Apple inte ett alternativ så kör på XPS. Har rätt liten egen erfarenhet av Thinkpad, men av kollegor som kör dessa hör jag bara gott. Så det är också ett "säkert" val.

Det är ju nästa frågetecknet fläktljud, batteritid mm. Där är ju apple överlägsna, någon med erfarenhet kring xps-seriens batteritid och fläktljud? Ogillar Apples OS och att jag inte förstår mig på deras specs gör att jag undviker dom.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Doda:

Det är ju nästa frågetecknet fläktljud, batteritid mm. Där är ju apple överlägsna, någon med erfarenhet kring xps-seriens batteritid och fläktljud? Ogillar Apples OS och att jag inte förstår mig på deras specs gör att jag undviker dom.

Positiva med XPS (och även Surface) att de är i stort sätt tysta vid låg last, men de senaste generationerna låter en del under last!

Tydligen ska årets XPS få en omdesignad kyllösning.

"Dell said that the XPS 13 Plus now offers larger fans that provide up to 55% better airflow without increased noise, but this claim will have to be put to the test in our review."

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Positiva med XPS (och även Surface) att de är i stort sätt tysta vid låg last, men de senaste generationerna låter en del under last!

Tydligen ska årets XPS få en omdesignad kyllösning.

"Dell said that the XPS 13 Plus now offers larger fans that provide up to 55% better airflow without increased noise, but this claim will have to be put to the test in our review."

Sitter just nu och väger mellan MacBook Pro 14" och dell xps15, batteriet och fläktljud är väll det som kommer bli avgörande.

Fan att apple ska göra så bra grejer...

Permalänk
Medlem

Hade valt Macbook Pro utan tvekan med tanke på hur otroligt bra deras egna processor är i just bärbart format. Använder på jobbet nu mer och den tuggar på utan en suck, batteritiden är helt grym och jag har aldrig ens hört fläkten?

Permalänk

Börja spara pengar och spana in datorer. Sedan börjar du programmet utan dator och ser vad de andra har för dator är mitt råd.
Argument men då har jag ingen laptop i början, har vad jag vet hittills inte varit ett så stort problem på ingenjörsprogrammen.

När det gäller Apple så är det enda negativa jag kan säga om man vill ha en 13" är om man ska köra Windowsapplikationer, där jag undrar hur bra det fungerar virtuellt m1an? Såklart man kan fjärrstyra en dator hemifrån och lösa problemet så..
*edit*
Utbudet av programvaror för att programmera mikrodatorer, PLC, OP, paneler, SCADA, MES you name it är som natt och dag mellan windows och alla os. Därav kan behovet uppstå. Förenklat gör ofta tillverkare en version som suger, men den går att använda. De borde lägga ner mer tid på den officiella versionen men icke. Alternativa operativsystem än windows, blir då 0h nerlagt på att utveckla för.

Jag kan ej tala för alla ingenjörsprogram vem som har bäst elektronikprogram etc. Men egentligen kvittar det vilken som är bäst, man klarar ofta studierna bäst om man väljer samma program som ens skola har valt.
Det är därför jag rekommenderar att vänta och se. Fråga elever i årskurs högre vad de anser etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Börja spara pengar och spana in datorer. Sedan börjar du programmet utan dator och ser vad de andra har för dator är mitt råd.
Argument men då har jag ingen laptop i början, har vad jag vet hittills inte varit ett så stort problem på ingenjörsprogrammen.

När det gäller Apple så är det enda negativa jag kan säga om man vill ha en 13" är om man ska köra Windowsapplikationer, där jag undrar hur bra det fungerar virtuellt m1an? Såklart man kan fjärrstyra en dator hemifrån och lösa problemet så..
*edit*
Utbudet av programvaror för att programmera mikrodatorer, PLC, OP, paneler, SCADA, MES you name it är som natt och dag mellan windows och alla os. Därav kan behovet uppstå. Förenklat gör ofta tillverkare en version som suger, men den går att använda. De borde lägga ner mer tid på den officiella versionen men icke. Alternativa operativsystem än windows, blir då 0h nerlagt på att utveckla för.

Jag kan ej tala för alla ingenjörsprogram vem som har bäst elektronikprogram etc. Men egentligen kvittar det vilken som är bäst, man klarar ofta studierna bäst om man väljer samma program som ens skola har valt.
Det är därför jag rekommenderar att vänta och se. Fråga elever i årskurs högre vad de anser etc.

Mycket bra inputs, tackar för det!

För de programmen jag kommer gå ska inte operativsystem spela roll.
Ogillar som sagt start Apples OS och därför jag mer lutar åt att köpa en laptop med Windows. Det som stör mig är att apple laptops är så jävla bra, men som sagt deras OS....

Då detta fortsatt är relativt långt kvar till så har jag inget behov att införskaffa mig dator nu utan kan vänta. Men som det prylfreak jag är vill jag gärna köpa det bästa

Permalänk
Medlem

Nu blir jag nyfiken, vad är det du inte gillar med Mac OS? Tycker själv det är trevligt nämligen. Kanske bara en vanesak?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Har du kollat på Samsung Galaxy Book Pro? Jag har just beställt en då Mediamarkt har kampanj på dem idag. Jag har inte använt dem själv mer än att provat lite i butiken. Känns väldigt prisvärda men det är förra årets modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Nu blir jag nyfiken, vad är det du inte gillar med Mac OS? Tycker själv det är trevligt nämligen. Kanske bara en vanesak?

Har iphone som jobb telefon då jag ville testa något nytt, kom ganska snabbt fram till att jag ogillar IOS. Inbillar mig att jag kommer tycka samma om Mac OS, känns därför skönare att safea.
Ganska vagt argument men men.

Permalänk
Medlem

Jag kör med en plastig MSI Leopard GP66 (gaming laptop) på YH inriktning Automation/Robotik. I MSIs mjukvara ändrar man profil till "Super Battery" som sänker package power från 200W till 15W och sänker fläktkurvan till nästan ljudlös. Finns även "Silent"-profil med 30W package power och sänkta fläktkurvor.

Hade tidigare en lite äldre XPS15, som var nästan ljudlös även vid load, men den orkade inte riktigt i mjukvarorna (varken processor eller GPU) som vi använder i skolan och arbetslivet, därför blev det ett byte.

Fördelen är att MSI har upplåst BIOS, går att fritt ändra turboboost till max tillåtna Intel spec eller sänka för lägre värmeutveckling. Kan även ändra strömbudget och undervolta. Helt sjuk prestanda eftersom BIOS inte begränsar CPUns strömbudget samt GPUn har 140W. Blir som en stationär dator när fläktarna får snurra.

Nackdelen är att den är plastig, känns dumsnål på pekplatta+högtalare, kort batteritid (1-2 timmar vid låg belastning) och att i prestandaprofilen så kan den vilja varva fläktarna när flera kärnor belastas. Utbudet av portar är begränsat dessutom, så en lämplig USB Dockningsstation kan behövas.

Inte haft ett enda bekymmer varken hemma vid gaming, i klassrum eller ute i arbetslivet än (praktiserar på firma just nu).
Sålde min stationära (10900k+3080) kort efter införskaffandet av laptopen och har inte tittat tillbaks!

Skulle vilja påstå att alla senare modeller med bra CPU/GPU klarar av allt. Frågan är bara vad man vill betala för. Över 15-20k får man inte så mycket mer extra om det inte verkligen är något speciellt som krävs eller som tilltalar ens egna preferenser

Visa signatur

[Stationär] i7 13700K, RTX3080Ti
[Laptop] i7 11800H Liquid metal, RTX3070 Liquid metal
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro, Audeze Maxwell

Permalänk
Medlem

Jag ser många som verkar tro att de behöver en stark dator för universitetsstudier. Så länge man inte håller på med grafik borde batteritid och vikt vara mer relevant.

Sitter själv med en äldre XPS 13 och den fungerar utmärkt. Ofta var kursmaterialet utformat för många år sedan, så det brukar absolut inte krävas den bästa hårdvaran. Den datorn kan köra även de mer tidskrävande matlab-programmen vi får inom rimlig tid. Att den är 2-3 kg lättare än någon typiskt speldator som många verkar köpa är också rätt så bekvämt när man ska släpa runt dem tillsammans med böcker och annat under en hel dag.

Notera att det kan vara fördelaktigt att installera WSL eller köra dual boot Linux (alternativt Linux på ett USB-minne). Ofta är det upp till dig själv att lösa eventuellt problem du stöter på om du inte kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Jag ser många som verkar tro att de behöver en stark dator för universitetsstudier. Så länge man inte håller på med grafik borde batteritid och vikt vara mer relevant.

Sitter själv med en äldre XPS 13 och den fungerar utmärkt. Ofta var kursmaterialet utformat för många år sedan, så det brukar absolut inte krävas den bästa hårdvaran. Den datorn kan köra även de mer tidskrävande matlab-programmen vi får inom rimlig tid. Att den är 2-3 kg lättare än någon typiskt speldator som många verkar köpa är också rätt så bekvämt när man ska släpa runt dem tillsammans med böcker och annat under en hel dag.

Notera att det kan vara fördelaktigt att installera WSL eller köra dual boot Linux (alternativt Linux på ett USB-minne). Ofta är det upp till dig själv att lösa eventuellt problem du stöter på om du inte kör Linux.

Därför jag undrar, vill ha en dator som klarar studier bra och lätt att ha och göra med (Vill inte ha en gaming laptop). Apple är ju svårslagna i den kategorin och det är därför jag vill försäka hitta en dator som prestera lika bra som apple fast med Windows. Typ XPS serien där jag fastnat för xps 15.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doda:

Hur många uttag behövs? Klara man sig på USB-C eller Behövs USB-A uttag också?

Bara du som kan svara på det

Men överlag, vill du ha många uttag blir det en klumpig laptop, bättre att ha en liten usb-hub om man vet med sig att man behöver koppla in mycket saker.
Har en Dell workstation laptop på jobbet och inte ens den har mer än 2xUSB-A och 2xUSB-C och hade inte velat släpa runt den hela dagarna.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Datavetare
Skrivet av TMG:

Helt sant, det går att klara sig med en relativt enkel dator. KTH brukar vara kapabla att tillhandahålla de flesta program man behöver till MacOS, Windows och i många fall även Linux.

Köpte instegsmodellen av M1 MBA till dottern, den fungerar hur bra som helst prestandamässigt och 8 GB RAM är inte alls ett problem. Då man får 3 st M1 MBA för den konfiguration av 14" MBP jag har på jobbet, bör man som student fundera vilka krav man har.

Den som måste svida för Intel är hur extremt långt efter de är Apple för tillfället. MBA (en ultratunn fläktlös dator) är billigare och snabbare än den 12500H som sitter i 15" XPS (ytterst få saker man kommer göra i skolan kommer använda mer än 1-2 kärnor, instegsmodellen av M1 har ju 4+4 kärnor). 14/16" MBP är relativt dyra, men MBA är den klart billigaste bärbara man kan köpa idag som har i närheten samma specifikation.

Så man bör ha en anledning att välja något annat, att gillar man inte MacOS är en sådan för det är i nuläget inte vettigast att köra något att på M1-serien.

Om man vill ha en Mac bör man vänta in studetleg, Apple har studentrabatt på Mac-serien.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doda:

Därför jag undrar, vill ha en dator som klarar studier bra och lätt att ha och göra med (Vill inte ha en gaming laptop). Apple är ju svårslagna i den kategorin och det är därför jag vill försäka hitta en dator som prestera lika bra som apple fast med Windows. Typ XPS serien där jag fastnat för xps 15.

Om du inte kört Apple tidigare känns det dumt att börja med det nu, har ett flertal kompisar som köpte MBA / MBP inför "skolstarten" och har svurit varje gång det är krav på program i Windows-miljö, då dem helt enkelt inte har koll på viritualisering / Bootcamp eller vad det heter. För att inte tala om att det inte ens funkar på M1-baserade macs?(????)

Personligen hade jag gått på en Thinkpad / XPS, med fördelarna att båda är "verifierade" att fungera direkt med Linux (Främst Ubuntu, mer behöver man inte), men även att det går att köra viritualisering utan krångel som det kan (?) vara med M1-baserade macs.

Touchscreen är jävligt skönt när man ska läsa PDFer. Dongel är ett måste idag (Saitek gör bra grejer, Andersson har några som funkar också).

Edit*
Personligen hade jag kört på Thinkpad med motivering att portar är en lyx få förunnat nu för tiden, och att det helt enkelt finns en anledning till varför den serien fortfarande lever och frodas idag. +1 på vårtmusen också. 2in1 är förbannat skönt det också, oavsett om man vill se på föreläsningar i sängen eller kludda med touchskärmen under föreläsningar (Matte i Windows är rätt smidigt), touch är skönt när man scrollar PDF-er också.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jag körde en macbook air på mina civilingenjörsstudier på KTH. Fungerade alldeles utmärkt. Absolut att CAD kunde vara lite långsamt på den, och GIS kunde ta några extra sekunder när man jobbade med det. MEN den större tiden jobbade man ändå på KTHs datorer med såna saker.

Det är MYCKET viktigare att ha en dator som är smdig ta med, så att man får plats på föreläsningarna med datorn och batteriet håller en dag.

Detta är min högst personliga åsikt

Permalänk
Medlem

Jag vill gå lite mot alla andra svaren här inne och säga att du inte alls behöver lägga så mycket pengar på varken XPS eller Apple-produkter.

Körde själv på en lite äldre Lenovo och hade många som körde budget-ASUS och det fungerade utmärkt. Så länge man inte satt med CAD-program så fanns det inget behov alls av starka maskiner.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Okej får omformulera mig då detta har blvit en tråd om man ska ha apple eller inte.

Apple är överlägsna när det kommer till laptops det är jag väll medveten om, mitt problemr fortsatt att jag ej vill äga en macbook då jag är bekväm med windows.

Så frågan är fortfarande, vilken dator på den svenska marknaden kan jämföras med apple och vilken dator är den som är bäst?

Krav:
Lågt ljud från fläktar
15tum skärm?
Bra batteritid
Ok utbud av uttag
Portabel och inte för tung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jag vill gå lite mot alla andra svaren här inne och säga att du inte alls behöver lägga så mycket pengar på varken XPS eller Apple-produkter.

Körde själv på en lite äldre Lenovo och hade många som körde budget-ASUS och det fungerade utmärkt. Så länge man inte satt med CAD-program så fanns det inget behov alls av starka maskiner.

Jag läser en cad kurs på masternivå, caddar på en Ryzen 2200u. Tror datorn kostade 4kkr för typ 3 år sedan eller så. Sen beror det ju kanske på vad man gör i cad. Men i skolan är det nog oftast inte allt för krävande cad filer/projekt. Dock caddar man nog helst på en stationär ändå så man får större och fler skärmar.

Jag har dock bara kört Creo. Så kanske är andra cad program mer krävande eller om man vill rendera.

Ska dock säga att för det mesta under min utbildning så var det främst word som kördes på den bärbara. Alla kurser som krävde dator så körde vi de i en datorsal. Och även om jag hade min laptop med mig så körde vi hellre i datorsal för då kunde vi köra dubbla stora skärmar samt snabbare datorer. Så för mig var det en liten bärbar som var billig som gällde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag läser en cad kurs på masternivå, caddar på en Ryzen 2200u. Tror datorn kostade 4kkr för typ 3 år sedan eller så. Sen beror det ju kanske på vad man gör i cad. Men i skolan är det nog oftast inte allt för krävande cad filer/projekt. Dock caddar man nog helst på en stationär ändå så man får större och fler skärmar.

Jag har dock bara kört Creo. Så kanske är andra cad program mer krävande eller om man vill rendera.

Ska dock säga att för det mesta under min utbildning så var det främst word som kördes på den bärbara. Alla kurser som krävde dator så körde vi de i en datorsal. Och även om jag hade min laptop med mig så körde vi hellre i datorsal för då kunde vi köra dubbla stora skärmar samt snabbare datorer. Så för mig var det en liten bärbar som var billig som gällde.

Precis, jag tror att detta gäller nästan alla som går KTH. Alla de som köper en laptop för mer än 10k verkar ändå sluta upp med att inte behöva den.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doda:

Okej får omformulera mig då detta har blvit en tråd om man ska ha apple eller inte.

Apple är överlägsna när det kommer till laptops det är jag väll medveten om, mitt problemr fortsatt att jag ej vill äga en macbook då jag är bekväm med windows.

Så frågan är fortfarande, vilken dator på den svenska marknaden kan jämföras med apple och vilken dator är den som är bäst?

Krav:
Lågt ljud från fläktar
15tum skärm?
Bra batteritid
Ok utbud av uttag

Jag använder en XPS just nu själv på jobbet och man får med en dongel för fler kopplingar. Datorn har bara två USB-C men dongeln har 3 st. USB-A, en HDMI och en DP. Gissningsvis kommer det vara fallet för alla datorer du köper som bara har en eller två USB-C.

Om du nu verkligen vill bränna 30 lax på en laptop så går det bra med vilken XPS som helst där komponenterna passar dig (t.ex. mycket minne, eller hög VRAM för visuella CAD-program etc).

Men som jag redan nämnt, de absolut flesta som går på KTH använder laptopen mest för word-filer, småprogrammering och notarietagningar, eftersom man använder de stationära för allt annat som kräver muskler.

Det innebär att du utan tvekan kan köpa dig en dator för 15k och den kommer klara sig hur bra som helst och spara 15k till något annat roligt (t.ex. all rolig kurslitteratur man måste köpa)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jag använder en XPS just nu själv på jobbet och man får med en dongel för fler kopplingar. Datorn har bara två USB-C men dongeln har 3 st. USB-A, en HDMI och en DP. Gissningsvis kommer det vara fallet för alla datorer du köper som bara har en eller två USB-C.

Om du nu verkligen vill bränna 30 lax på en laptop så går det bra med vilken XPS som helst där komponenterna passar dig (t.ex. mycket minne, eller hög VRAM för visuella CAD-program etc).

Men som jag redan nämnt, de absolut flesta som går på KTH använder laptopen mest för word-filer, småprogrammering och notarietagningar, eftersom man använder de stationära för allt annat som kräver muskler.

Det innebär att du utan tvekan kan köpa dig en dator för 15k och den kommer klara sig hur bra som helst och spara 15k till något annat roligt (t.ex. all rolig kurslitteratur man måste köpa)

Detr när det kommer till portar som Lenovo kommer in i bilden. Någon som har koll på när Lenovo släpper nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doda:

Detr när det kommer till portar som Lenovo kommer in i bilden. Någon som har koll på när Lenovo släpper nytt?

T14s G3 och E14 G4 har börjar säljas i USA nu så kommer väl till sverige i Juni-Juli. Dustin och Komplett som återförsäljer det mesta i sverige. Du kan ta en kik på föregående generationen hos dem om du undrar över pris för de sätts inte ner i pris hos dem så ofta.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doda:

Krav:
Lågt ljud från fläktar
15tum skärm?
Bra batteritid
Ok utbud av uttag

Har du varit i en föreläsningssal? Att sitta med en 15" är inte speciellt nice alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Har du varit i en föreläsningssal? Att sitta med en 15" är inte speciellt nice alls.

Tror du 14" är bättre? Ganska liten skillnad?
Om ja, har du något förslag på 14" laptop som är passande?