Teknikrelaterade idiomatiska uttryck som föråldrats

Permalänk
Medlem

En gång när jag var hos skolsyster på 2000 talet så sade hon: jaha du har en sådan "biltelefon".

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

När jag var yngre tyckte jag det var lite roligt när någon sa färg-tv. Som att man skulle behöva klargöra att man inte pratar om en svartvit TV. Nu är det väl platt TV och HD TV som börjar kännas ålderdomligt för gamla tjock tv finns ju knappt längre utanför några retroentusasiters kretsar.

TV i sig blir väl också alltmer irrelevant som begrepp när folk i allt större utsträckning bara vill ha en stor skärm (som visar bild från lokal signalkälla).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Apropå gaspedal... varför inte bara fartpedal som neutralt ord?

Varför inte gå steget längre och helt enkelt avskaffa ordet? Vi skall ju ha självkörande bilar i framtiden, troligtvis utan någon sorts pedal.

Permalänk

Att få 'frispel'. Var kommer det ifrån?

Permalänk
Medlem

Envetet kvarlevande uttryck härstammande från obsoleta tekniker.
"Googla" - Integritetskränkande skräptjänst som är lika hett 2022 som att Altavista efter något.
"Köra" till en plats. - Godmorgon! 2010-talet ringde. Autonoma fordon kanske?
"Ringa" - Telefonfunktionen används väl endast som nödkanal samt av bedragare numer?
"Se på TV" - En "televisions-apparat" nuförtiden agerar väl oftast endast sekundärskärm för gamepad-spel, serier och filmer.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Ja, det har man ju. Kanske skulle man säga accelerationspedal istället?
Bara en tanke, som jag inte hoppas blir allmänt spridd. Gaspedal är lättare att säga.

Sen så blir ju problemet att både bromsen och gaspedalen är accelerationspedaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Apropå gaspedal... varför inte bara fartpedal som neutralt ord?

Man justerar även farten med bromspedalen

Permalänk
Medlem

Tuff-tuff tåg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

"Medurs" och "moturs" - analoga klockor finns visserligen fortfarande, men känns som om de är på väg ut.

Som klockuppskattare hoppas jag verkligen detta inte stämmer och Statista.com verkar hålla med - enligt dem väntas armbandsursmarknaden omsätta över 73 miljarder USD i år varav 76% är utanför "lyx-segmentet", dvs många vanliga dödliga köper majoriteten av de klockor som säljs.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kanske inte helt rumsren, men
"Att böja sig ner efter tvålen"

Nu för tiden är det väl flytande tvål som gäller...

Permalänk
Medlem

Kasta pengar i sjön?
Kör så det ryker lär väl försvinna kanske, börja kännas utdaterad likaså lägg på ett kol…
Man jagar väl sällan någon med blåslampa nuförtiden?

Jag kanske är ute och cyklar nu men försöker ta ut svängarna lite ;P

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Att få 'frispel'. Var kommer det ifrån?

Jag vill minnas att det var något man kunde få med flipperspel.

Vill minnas att "tilta" också kommer därifrån (man knuffade till spelet med avsikt att ändra kulans bana, om man gjorde det för hårt låste sig spelet och man förlorade kulan)

Permalänk
Medlem

Vi får inte glömma begreppen "mapp" och "fil", som tidigare refererade till fysiska mappar med dokument i. "Mapp" kan man ju fortfarande säga om en fysisk pärm för att förvara papper i, men "fil" verkar inte användas i den ursprungliga bemärkelsen så ofta längre.

Skrivet av Massy:

Och varför heter det SSD-disk. Men den har ju ingen disk utan bara massor med digitala vippor.

Jag tror det egentligen är tänkt att det ska stå för Solid State Drive (snarare än Disk). Men det blir lite fel ändå, för "drive" syftar väl på drivverket som ska driva mediet, oavsett om det är en "tape drive", "disk drive" eller "floppy drive". Men något sådant finns ju inte heller i en SSD, eftersom det inte finns något att driva. Medan "Hard Disk Drive" har en logik i att det både behövs en disk och ett drivverk (till skillnad från CD:n som bara är en Disk).

Gillar för övrigt "vippor" i sammanhanget

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Skrivet av dagas:

När jag var yngre tyckte jag det var lite roligt när någon sa färg-tv. Som att man skulle behöva klargöra att man inte pratar om en svartvit TV. Nu är det väl platt TV och HD TV som börjar kännas ålderdomligt för gamla tjock tv finns ju knappt längre utanför några retroentusasiters kretsar.

Och ändå står det fortfarande Color TV på många LCD tv typ "Widescreen LCD Colour TV", har blivit lite mindre av det de senaste åren med QLED, OLED och diverse smarttv, men förekommer förhållandevis ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Ja och rent tekniskt så trycker vi på diskettknappen för att spara saker till vår 20 Gbit/s SSD också... Ordet gaspedal lär hänga med. Och varför heter det SSD-disk. Men den har ju ingen disk utan bara massor med digitala vippor.

Rent generellt tror jag att det är så det blir. Många produkter idag heter exempelvis som det första varumärket gjorde. https://sv.wikipedia.org/wiki/Varum%C3%A4rkesord

Ordet gaspedal är synonymt med pedalen i en bil som får den att åka framåt. Att man en gång i tiden hade bensin i den blir irrelevant.

I Polen är det helt katastrof, dammsugare heter bokstavligen ’elektrolux’

Permalänk
Medlem

"max/full patte" har verkligen försvunnit ur överklockningskulturen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

"max/full patte" har verkligen försvunnit ur överklockningskulturen!

...men återkommit starkt i A-traktorkulturen.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

"Medurs" och "moturs" - analoga klockor finns visserligen fortfarande, men känns som om de är på väg ut.

Var några decenier sedan jag hörde med/moturs, alltid kört med medsols och motsols.
När den referensen blir gammal är det kört sen länge

Permalänk
Medlem

"I've got it on tape"

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

"Går som tåget" och "som ett brev på posten" är två uttryck som sj och postnord lyckats ändra innebörden på de senaste åren..

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Att få 'frispel'. Var kommer det ifrån?

Kanske kommer det från arkadhallar, där man om man är duktig får spela gratis en extra gång, ofta knäpper det till rejält i ett flipperspel.

Andra saker som kanske försvinner:
"Like money in the bank" / kassaskåpssäkert
"Surfa på webben"

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Program är väl utdaterat nu. Allt är appar, även på PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Vi får inte glömma begreppen "mapp" och "fil", som tidigare refererade till fysiska mappar med dokument i. "Mapp" kan man ju fortfarande säga om en fysisk pärm för att förvara papper i, men "fil" verkar inte användas i den ursprungliga bemärkelsen så ofta längre.

Jag tror det egentligen är tänkt att det ska stå för Solid State Drive (snarare än Disk). Men det blir lite fel ändå, för "drive" syftar väl på drivverket som ska driva mediet, oavsett om det är en "tape drive", "disk drive" eller "floppy drive". Men något sådant finns ju inte heller i en SSD, eftersom det inte finns något att driva. Medan "Hard Disk Drive" har en logik i att det både behövs en disk och ett drivverk (till skillnad från CD:n som bara är en Disk).

Gillar för övrigt "vippor" i sammanhanget

Är inte övertygad att "fil" öht funnits i den betydelsen. Tror det är ett knasigt översättningslån bara, men som vi utsatts för så länge att vi inte tänker på det.
"Handling", "dokument", "akt", m.m. är väl ord som typ hamnar i närheten av den engelska förlagan, sånt där man lägger i en mapp.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Sen så blir ju problemet att både bromsen och gaspedalen är accelerationspedaler.

Bromsen är ju en retardationspedal.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Bandspaghetti. Det är nog få under 20år (eller t o m 30år) som varit med om det. Det är vad du får när ett kassettband trasslar sig i bandspelaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

"Som ett brev på posten" - förutom räkningar, vem skickar fysiska brev nuförtiden?

"Medurs" och "moturs" - analoga klockor finns visserligen fortfarande, men känns som om de är på väg ut.

"Retur"-tangenten på tangentbord. Hur många idag vet att den benämningen kommer från vagnreturen på gamla skrivmaskiner?

Skulle nog tro att de flesta fortfarande har ett ur med visare även om de styrs/räknas digitalt så det är fortfarande högaktuellt
Skulle också tro att om man skall köpa en klocka idag med lite dignitet(dyr) så är i stort sett alla analoga.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

I många program så är ikonen för att spara något en bild av en diskett. Detta trots att sådana disketter varit obsoleta i ett årtionde eller så.

För att spinna vidare på samma tema så är ju begreppet "floppydisk" väldigt föråldrat. Det kommer från gamla 8"-disketter (och i viss mån 5.25") som verkligen var "floppy". De flesta dator-användare idag har aldrig ens hört talas om 8"-disketter.

Permalänk
Medlem

FTP har helt förändrats sedan jag var tonåring. FTP var helt enkelt en förkortning för File Transfer Protocol. Många hade en egen FTP server med filer och dylikt. Till min stora förvåning för nåt år sedan så såg jag FTP sprejat på husväggarna i en Göteborgsk förort. Fattade ingenting men efter lite googling framgick det att FTP är en förkortning för Fuck The Police.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Fenrisulvfan:

Kanske kommer det från arkadhallar, där man om man är duktig får spela gratis en extra gång, ofta knäpper det till rejält i ett flipperspel.

Andra saker som kanske försvinner:
"Like money in the bank" / kassaskåpssäkert
"Surfa på webben"

Tänker han inte "frispel" som i att bli skogstokig? Förr om åren när vi lirade flipper så sa vi bara knack, typ "Yes, jag fick knack"

Om det har nåt samband vet jag iofs inte, ser själv inte kopplingen

Permalänk
Medlem

Digitalkamera säger vi inte längre precis som vi inte längre säger platt-TV eller FullHD (eller HD Ready). Gemensamt är väl att de passade in under en övergångsperiod vid ett teknikskifte.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO