Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Vi låter denna tråd leva vidare

Ska borra för att gänga M4 och ser att 3,3 mm borr inte är det lättaste att få tag i. Vågar man använda 3,2 eller 3,5? 3,2 riskerar väl att knäcka gängtappen medans 3,5 gör att bulten inte går att skruva så hårt utan att skada gängan?

Jag hittade en butik direkt nu när jag kollade så inte svårt alls att få tag i.

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk

beror lite på vilket material också som du ska gänga i.

är det ett relativt mjukt material t.ex. alu eller akrylplast så brukar de nästan va en fördel att dra i gängtappen i ett lite för litet hål då generellt den där extra tiondelen lätt äts ur medans man borrar så det blir marginellt överdimension ändå.

i stål kan det va lite jobbigare lätt att dra av tappen om hålet är för litet.

ska du borra och gänga något relativt mjukt material så kör på 3.2mm ska va nära nog för rock n roll.

och 3.5mm är alderless för stort gängtappen kommer knappt göra några gängor alls i materialet typ bara rispa lite på ytan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erickey:

Jag hittade en butik direkt nu när jag kollade så inte svårt alls att få tag i.

Jo, jag vill dock att det ska vara fysisk butik så det jag får det så snart som möjligt. Såg dock att Beijer har 3,3. Får vänta till tisdag när de öppnar.

Skrivet av Rouge of Darkness:

beror lite på vilket material också som du ska gänga i.

är det ett relativt mjukt material t.ex. alu eller akrylplast så brukar de nästan va en fördel att dra i gängtappen i ett lite för litet hål då generellt den där extra tiondelen lätt äts ur medans man borrar så det blir marginellt överdimension ändå.

i stål kan det va lite jobbigare lätt att dra av tappen om hålet är för litet.

ska du borra och gänga något relativt mjukt material så kör på 3.2mm ska va nära nog för rock n roll.

och 3.5mm är alderless för stort gängtappen kommer knappt göra några gängor alls i materialet typ bara rispa lite på ytan.

Det är stål. Tack för svar!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Vi låter denna tråd leva vidare

Ska borra för att gänga M4 och ser att 3,3 mm borr inte är det lättaste att få tag i. Vågar man använda 3,2 eller 3,5? 3,2 riskerar väl att knäcka gängtappen medans 3,5 gör att bulten inte går att skruva så hårt utan att skada gängan?

3,2 mm, smörj ordentligt, gänga försiktigt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

beror lite på vilket material också som du ska gänga i.

är det ett relativt mjukt material t.ex. alu eller akrylplast så brukar de nästan va en fördel att dra i gängtappen i ett lite för litet hål då generellt den där extra tiondelen lätt äts ur medans man borrar så det blir marginellt överdimension ändå.

i stål kan det va lite jobbigare lätt att dra av tappen om hålet är för litet.

ska du borra och gänga något relativt mjukt material så kör på 3.2mm ska va nära nog för rock n roll.

och 3.5mm är alderless för stort gängtappen kommer knappt göra några gängor alls i materialet typ bara rispa lite på ytan.

Åja, i stål går det bra att borra med 3.5 mm för M4, om man inte nödvändigtvis måste maximera förbandets hållfasthet, och inte jazzar runt för mycket med borret så hålet blir större. Ska man t ex bara skruva fast ett moderkort, eller en sidoplåt, lär det fungera

Att försöka gänga upp ett 3mm-hål i något grövre än tunnplåt är att be om avbrutna gängtappar för nybörjaren, särskilt så om man inte har någon förtapp att börja med.

----

Angående tidigare diskussion om eventuellt behov av gängtabeller och verkstadshandböcker, finns ett par enkla tumregler för borrdiameter annars:

Bäst är att subtrahera stigningen från nominell diameter, dvs i fallet M4x0.7 som var aktuellt här, 4 - 0,7 = 3.3 mm.

Har man inte koll på stigningen, men åtminstone vet att det är en grovgänga, kan man köra på 85% av nominell diameter, skulle ge 0.85 * 4 = 3.4 mm i detta fall.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

It is good to resurrect a thread once in a while to tap the expertise of your fellows. Tossing a die in matters such as these can bring your project to an unfortunate end.