Permalänk

Högskoleingenjör eller YH?

Hej, ny här men verkar vara ett kunnigt forum tillskillnad från flaschback. Jag är en 30-årig man som pluggade diverse utbildningar på universitet tidigare, leg ssk och naturgeograf. Har läst en grundkurs i programmering och tänker mig att det hade varit ett ok arbete med hög efterfrågan osv. Frågan är då som rubriken lyder högskoleingenjör eller YH? Har läst igenom tidigare trådar och lite diverse på flashback och min samlade bild verkar var att universitet är bättre, men också längre. Några som har input på de olika valen? Har sökt in till båda men är väldigt osäker. Det är ju lockande att läsa kortare men läst många dåliga omdömen om YH och ser mig själv som hyfsat ok på tex matte och universitetsstudier i allmänhet. Får man jobb som programmerare efter en Högskoleingenjörsutbildning?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av sköterska:

Hej, ny här men verkar vara ett kunnigt forum tillskillnad från flaschback. Jag är en 30-årig man som pluggade diverse utbildningar på universitet tidigare, leg ssk och naturgeograf. Har läst en grundkurs i programmering och tänker mig att det hade varit ett ok arbete med hög efterfrågan osv. Frågan är då som rubriken lyder högskoleingenjör eller YH? Har läst igenom tidigare trådar och lite diverse på flashback och min samlade bild verkar var att universitet är bättre, men också längre. Några som har input på de olika valen? Har sökt in till båda men är väldigt osäker. Det är ju lockande att läsa kortare men läst många dåliga omdömen om YH och ser mig själv som hyfsat ok på tex matte och universitetsstudier i allmänhet. Får man jobb som programmerare efter en Högskoleingenjörsutbildning?

YH om du vill lär dig smalt och och komma ut fort, få jobb etc.
Högskoleingenjör om du vill ha bredare matematisk grund att stå på.

YH är även många gånger ett år kortare vilket kan vara schysst om man bränt en del av CSN redan.
Vissa bolag kräver ingenjörsutbildning eller tom Masters-/Civilingenjörsutbildning men generellt så har du samma ställning på arbetsmarknaden efter ett par med erfarenhet. Löneutvecklingen brukar vara brantare med ingenjörsstämpeln men det kan variera kraftigt mellan olika områden.

Just programmering är ju superhett så om du bara vill komma igång och börja jobba med programmering så är YH att föredra. Ingenjörsutbildningarna är grundligare och bredare oftast där problemlösning är mer fokus och "programmering lär du dig allt efter som".

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

hmm, tack för svaret! Det verkar alltså som om jag helt enkelt får väga för och nackdelar, är mest livrädd för att kasta bort ett antal år på tex YH som sedan visar sig vara ett sämre val, vissa dissar ju YH otroligt och tycker att det är helt värdelöst osv...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sköterska:

hmm, tack för svaret! Det verkar alltså som om jag helt enkelt får väga för och nackdelar, är mest livrädd för att kasta bort ett antal år på tex YH som sedan visar sig vara ett sämre val, vissa dissar ju YH otroligt och tycker att det är helt värdelöst osv...

Vissa dissar det eftersom det är skillnad mellan YH och YH. YH-utbildningars kvalité kan variera rätt stort från kommun till kommun. Det bästa är kanske att höra sig för bland folk som gått en, på den ort du tänkt söka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sköterska:

hmm, tack för svaret! Det verkar alltså som om jag helt enkelt får väga för och nackdelar, är mest livrädd för att kasta bort ett antal år på tex YH som sedan visar sig vara ett sämre val, vissa dissar ju YH otroligt och tycker att det är helt värdelöst osv...

Frågan är om de som tycker det är värdelöst är som gått utbildningen eller de med andra utbildningar typ civil.?

Permalänk
Medlem

Pluggade själv till ingenjör i 2 år på YH när jag var 29. Men jag hade bakgrund inom VVS och pluggade till VVS-ingenjör så jag hade ju redan min bana framåt klart för mig så att "plugga brett" var inte så mycket värt för mig personligen. Jag fick flera jobberbjudande redan innan jag var färdig och jobbmöjligheterna sedan dess har bara blivit bättre. Jag kommer nog aldrig ha svårt att hitta jobb numera :).

Men om du vet vilken inriktning du vill ha så är väl YH inget dåligt alternativ men om du är lite osäker så är väl högskoleingenjör bättre.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Jag har läst YH två år men inte inom samma område (Har läst inom kemisk industri). Fick jobb ett år in i en utbildning som var två år. Har jobbat fyra år nu och har cirka 50 000 i månaden (skiftgående).

Jag tyckte inte den utbildningen jag läste höll jättehög kvalitet men nu med lite erfarenhet så kan jag söka otroligt mycket olika tjänster på marknaden.

Permalänk

Haha, ni gör det inte lättare precis, nu verkar YH vara bättre... Jag har sökt till java-utvecklare på IT-högskolan i Göteborg samt högskoleingenjör i datateknik på Chalmers. Tänkte att någon här inne kanske gått något av det och kan rekomendera

Permalänk
Avstängd

Jag pluggade systemvetenskap men jag jobbar med en del ingenjörer, och eftersom jag är förtroendevald i facket har jag lite koll på löner och så. På mitt jobb är det en ganska markant skillnad i lön mellan de som gått YH och de som gått på universitetet, även efter typ fem år på samma jobb kan det skilja 5-10K i månaden. Sen jämnar det sakta ut sig förstås, (lång) erfarenhet är mer värt än utbildning, men det tar ju tid. YH är ju mer inriktade på jobb liksom, utbildningarna har nära kontakt med arbetsgivare och det är mycket praktik och inte sällan leder det till ett jobb på praktikplatsen. Universitetet är mer inriktat på teori förstås, och man är inte lika snabbt produktiv direkt därifrån jämfört med YH, men på något längre sikt har man ju mer kunskaper också, bättre helhetsförståelse för vad man pysslar med och så, vilket kan leda till andra möjligheter på sikt. Efter några år som programmerare kanske man vill röra sig mot systemarkitekt, produktägare, någon business-roll eller liknande och då verkar man ha en hyfsat stor fördel av att ha gått en mer omfattande och grundlig utbildning. Å andra sidan kan man ju köra på som programmerare/utvecklare och ändå ta sig långt när det gäller lön och så, kanske genom att bli egenkonsult exempelvis. Av mina kollegor så är nog de som kör eget mest nöjda av alla.

Permalänk
Medlem

Om du känner att du kommer klara av en högskoleingenjörsutbildning så ska du självklart ta det istället för en YH. Det är på en helt annan nivå.

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Skrivet av BlommaNN:

Om du känner att du kommer klara av en högskoleingenjörsutbildning så ska du självklart ta det istället för en YH. Det är på en helt annan nivå.

Ja det är jag övertygade om att jag kommer att klara, men, har 1 års CSN kvar så det kommer att bli lite fattigt. Dock är jag ju sjuksköterska så möjligtvis att jag kan jobba lite då och då om jag har disciplin på pluggandet. Är ändå 30 år så universitetslivet med fester osv kan jag skippa. Men vad har du för erfarenhet av att universitetet är på en högre nivå än YH? När det kommer till kritan pluggar man på YH massa programmering direkt medans Chalmers har kurser som "Att tänka som en ingenjör" och annat flum + massa matte som iofs kan vara rätt intressant men som många ingenjörer säger att de aldrig använder.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jag pluggade systemvetenskap men jag jobbar med en del ingenjörer, och eftersom jag är förtroendevald i facket har jag lite koll på löner och så. På mitt jobb är det en ganska markant skillnad i lön mellan de som gått YH och de som gått på universitetet, även efter typ fem år på samma jobb kan det skilja 5-10K i månaden. Sen jämnar det sakta ut sig förstås, (lång) erfarenhet är mer värt än utbildning, men det tar ju tid. YH är ju mer inriktade på jobb liksom, utbildningarna har nära kontakt med arbetsgivare och det är mycket praktik och inte sällan leder det till ett jobb på praktikplatsen. Universitetet är mer inriktat på teori förstås, och man är inte lika snabbt produktiv direkt därifrån jämfört med YH, men på något längre sikt har man ju mer kunskaper också, bättre helhetsförståelse för vad man pysslar med och så, vilket kan leda till andra möjligheter på sikt. Efter några år som programmerare kanske man vill röra sig mot systemarkitekt, produktägare, någon business-roll eller liknande och då verkar man ha en hyfsat stor fördel av att ha gått en mer omfattande och grundlig utbildning. Å andra sidan kan man ju köra på som programmerare/utvecklare och ändå ta sig långt när det gäller lön och så, kanske genom att bli egenkonsult exempelvis. Av mina kollegor så är nog de som kör eget mest nöjda av alla.

Har ej nämnt det men har även sökt till systemvetarlinjen på GU. Dock verkar system handla mycket om företagande och ekonomi och sådant kan jag inte säga att jag är speciellt intresserad av. Möjligtvis kan jag dock tillgodogöra mig en hel termin där då jag har läst 6 år redan på universitet, i så att säga valbara kurser.

Permalänk
Skrivet av Wiinis:

Frågan är om de som tycker det är värdelöst är som gått utbildningen eller de med andra utbildningar typ civil.?

Ja det är frågan, tyvärr finns det inte mycket info ute om typ YH mer än att många tycker att det håller en låg nivå och deras egna reklam vilket menar att det är kanon. Kan väl säga att även jag fått lite skumma vibbar av IT-högskolan med deras antagningsprov som inte alls var som de påstod och att det verkar vara lite ostrukturerat på något sätt.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Vissa dissar det eftersom det är skillnad mellan YH och YH. YH-utbildningars kvalité kan variera rätt stort från kommun till kommun. Det bästa är kanske att höra sig för bland folk som gått en, på den ort du tänkt söka.

Är IT-högskolan i Göteborg/Mölndal. Svårt att hitta någon direkt balanserad information om det. Känns som att tex Chalmers ändå kommer med någon sorts kvalitetsstämpel men jag kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sköterska:

Ja det är frågan, tyvärr finns det inte mycket info ute om typ YH mer än att många tycker att det håller en låg nivå och deras egna reklam vilket menar att det är kanon. Kan väl säga att även jag fått lite skumma vibbar av IT-högskolan med deras antagningsprov som inte alls var som de påstod och att det verkar vara lite ostrukturerat på något sätt.

Min fru gick på Nackademin inom Krav och jag fick uppfattningen att hon och hennes klasskamrater var nöjda. Tror alla fick jobb, men det var säkert fem år sedan nu.
Det jag gillar med YH är att det är väldigt konkret och med avslutande praktik så du får testa på att jobba inom området vilket gör dig lite mer självgående när du väl är klar och ska söka. Bästa fall får du fortsätta där du hade praktik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sköterska:

Ja det är jag övertygade om att jag kommer att klara, men, har 1 års CSN kvar så det kommer att bli lite fattigt. Dock är jag ju sjuksköterska så möjligtvis att jag kan jobba lite då och då om jag har disciplin på pluggandet. Är ändå 30 år så universitetslivet med fester osv kan jag skippa. Men vad har du för erfarenhet av att universitetet är på en högre nivå än YH? När det kommer till kritan pluggar man på YH massa programmering direkt medans Chalmers har kurser som "Att tänka som en ingenjör" och annat flum + massa matte som iofs kan vara rätt intressant men som många ingenjörer säger att de aldrig använder.

Jag är själv Högskoleingenjör - Datateknik från Linköpings universitet. Med ca 7 års yrkeserfarenhet. Och om man generaliserar så är det väldigt stor skillnad på ingenjörerna och de få med yh - utbildning som man kommer i kontakt med, dels både kompetensmässigt och jobb möjligheter. Tycker verkligen att en högskoleingenjörsutbildning(från ett bra universitet) är kanon, då man får väldigt bra grunder men sedan inte allt för lång och en väldigt bra karriär!

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sköterska:

Har ej nämnt det men har även sökt till systemvetarlinjen på GU. Dock verkar system handla mycket om företagande och ekonomi och sådant kan jag inte säga att jag är speciellt intresserad av. Möjligtvis kan jag dock tillgodogöra mig en hel termin där då jag har läst 6 år redan på universitet, i så att säga valbara kurser.

Tja, beskrivningen av utbildningen är något flummig, vilket även utbildningen är visserligen. Men det handlar inte så mycket om ekonomi, men inte så mycket om programmering heller utan mer hur man får utvecklingsprojekt att fungera och lyckas. Vi läste mycket om exempelvis projektstyrning, system-arkitektur, kravställning, modellering och liknande men också interaktionsdesign, databasutveckling och andra mer tekniska bitar och dessutom diverse modeller för hur man utvecklar saker effektivt med "vattenfall", agila metoder som Scrum och XP och så och för och nackdelar med de olika metodikerna. På ett högre plan handlade det mycket om att förstå behovet eller problemområdet och komma fram till en pragmatisk lösning baserad på IT-system utan att göra de onödigt komplexa och så. Vilket innefattar exempelvis intervjuer med användare, olika sätt att bygga och utvärdera prototyper och så.

Personligen körde jag parallellt några programmeringskurser, sommarkurser och kvällskurser, och jag tog ofta bitarna i projektarbetena (vilket det är många) som handlade om design och utveckling snarare än projektstyrningen för det tycker inte jag är särskilt intressant.

Permalänk
Medlem

Lönemässigt kommer du bli ”straffad” 😉 om du väjer en YH utbildning. Gör du samma jobb som en med högskoleutbildning så kommer du generellt sätt alltid ligga lägre i lön. För många arbetsgivare ska den högre utbildningen vara värd något, sen spelar det ingen roll om du är lika bra eller bättre.

Permalänk

Det kan också varier beroende på vilken sort programmering det handlar om. Tex programmera integrerade kretsar så bör man även ha en del elektronikkunskaper.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line