Monitorstativ/monitorarm, allmänt viktiga egenskaper?

Permalänk

Monitorstativ/monitorarm, allmänt viktiga egenskaper?

Jag har använt stationär dator i hela mitt liv utan att använda externt skärmstativ/monitorarm till skärmen. Jag behöver nu rensa upp på skrivbordet av utrymmesskäl.

Då jag är helt grön på stativ undrar jag om det finns egenskaper hos skärmstativ som är allmänt viktiga/fördelaktiga? Eller handlar i princip allting om personliga preferenser? Jag tänker på typ av tillhörande monitorarm, längd på armen, funktioner i armen, kabelhantering i/på stativet och liknande frågor.

Det enda jag vet är att jag nog vill att stativet ska gå att montera på bordskanten för att minimera utrymmet det behöver. Det ska också klara en 27" skärm som väger 4,2 kg.

Permalänk
Avstängd

Jag tror du har sammanfattat det ganska bra. Typ av fot/fästning och att den klarar vikten är ju det viktiga. Och "klara av vikten" innefattar ju att klara av den bra inte precis på gränsen, du vill att skärmen är lätt att ändra läge på men att den sen stannar där och inte börjar slacka med tiden eller för att du knappar hårt på tangentbordet eller något. Någon form av kabelhantering är förstås bra också, speciellt om tanken är att få skrivbordet lite mer cleant, men det har ju de absolut flesta.

Sen handlar det om preferenser, hur lång behöver armen vara för att du ska kunna ha den i de positioner du vill, behöver du plats för många och/eller feta kablar, vill du kunna tilta skärmen, ha den i "porträtt" och så vidare?

Permalänk

Min åsikt är att gasfjäderarm är ett måste när det kommer till sådant här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Min åsikt är att gasfjäderarm är ett måste när det kommer till sådant här.

Och här kommer svaret på en av TS frågor!
Min åsikt är den totalt omvända ett stadigt rör med en stadig arm som inte ens KAN höjas sänkas utan verktyg är enligt mig det enda man bör titta på.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!