Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

Everything Everywhere All at Once (2022)

En av de större besvikelserna på senare år. Min upplevelse var att filmen var otroligt hypad och efter Swiss Army Man var mina förväntningar väldigt höga.

Istället föll den pladask. Kliché efter kliché i kombination med en plot som är lika genomtänkt som en teckning av en fyra-åring, ja - det säger sig självt.

5/10 - det fanns en del skämt och element i filmen som gick hem, men där tog det positiva slut. Fullkomligt obegripligt hur folk prisar denna till skyarna, men jag är i tydlig minoritet.

Permalänk
Medlem

Overboard (2018)
5.5/10

Remake på filmen från 80-talet och rätt... menlös sådan. "Romantisk Komedi" som sprungits ifrån med tiden.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Iron monkey - Kung-fu film från 90-talet. Massa flygande och snabba kungfu fajter och folk som säger vilken move de använder hela tiden. Med Donnie yen. Helt ok. 7/10

Jean de florette - Fransk drama om två bönder som försöker lura av en man och hans familj deras ärvda gård i Frankrike under början av 1900 talet. Finns en del 2 med tydligen som man nog måste se för att få hela storyn för denna slutade ju lite olyckligt. Med Gerard Depardieu. Välgjord och så. 6/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Top Gunn Maverick
4/5
Bra bild, ljud och faktiskt bra skådespelare, även Tom Cruise är ovanligt bra. Skall man se filmen hemma så bör man ha bra högtalare. Filmscenerna där de bränner av till exempel jet motorn är maffigt. Alla andra flygscener är bra gjort. Mix utav gammalt med nytt.

Permalänk
Medlem

Top Gun:Maverick

8/10

Inte bara nostalgi i detta betyg, tyckte filmen höll en bra klass även om storyn är ganska förutsägbar. Alla flygscener är grymma och äkta även om Cruise inte drar 10g på riktigt men det är hur som helst inte CGI

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

The Outfit (2022)
7/10
Hade inga större förväntningar när jag började titta på filmen, men den växte hela tiden. Riktigt bra skådespelarinsatser. Hela filmen utspelar sig hos en skräddare och det fungerar mycket bra - konstigt nog.

Visa signatur

Hail Kings. The new Kings. Stronger than all.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Top Gun:Maverick

8/10

Inte bara nostalgi i detta betyg, tyckte filmen höll en bra klass även om storyn är ganska förutsägbar. Alla flygscener är grymma och äkta även om Cruise inte drar 10g på riktigt men det är hur som helst inte CGI

Tro mig långt ifrån alla scener är inte äkta. Det där är bara pr. Det är fortfarande Hollywood och actionscener som knappt är tillåtna eller ens möjliga. Grym rulle dock även om det känns onödigt hur slaviskt de följer mallen. Speciellt connellys karaktär är bara för för att fylla i mallen. Top Gun kadetterna en del känns bara som tomma karikatyrer också men det mesta är ju för att ge tid åt brutal snygg action så det är ju bra prioriterat känns som en klassisk action rulle från eran då Hollywood kunde detta.

Bästa remake i modern tid är fortfarande baywatch dock.
Lite enklare förvisso då förlagan är mycket sämre och enklare driva med

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag såg Ad Astra (2019) till sist.
Helt OK sci-fi film i det stora hela men blev ändå liiite besviken i slutändan.
Rätt snygg film med några mäktiga scener, och en ganska old-school verklighetsgrundad look till sci-fi delarna som passade filmen rätt bra!
Problemet för mig är nog att den har en väldigt seriös/pretentiös ton som hintar att det ska finnas en massa under ytan i både scope och känslor, men som aldrigt riktigt blir något - så jag upplevde den lite antiklimaktisk på något vis.
Manus kändes dessutom ibland lite väl krystat i några scener med vad karaktären klarade av att genomföra i rätt omöjliga situationer, även om han nu utmålas som en nära övermänniska.
Brad Pitt gör en helt OK roll som utåt den perfekta astronauten men som inåt har självtvivel och ånger osv som alla andra.
Men Tommy Lee Jones känns lite bortkastad och får inte mycket att jobba med.

Överlag är nog IMDB betyget på 6.5 hyfsat rättvisande. Skulle max ge den en svag sjua och det är nog för högt egentligen.
Men sevärd om man är svältfödd på scifi

Skrivet av oqvist:

Tro mig långt ifrån alla scener är inte äkta.

Dubbel negation där, men förstår vad du menar (har inte sett den än men tror absolut du har rätt i din slutsats där!)

Skrivet av oqvist:

Bästa remake i modern tid är fortfarande baywatch dock.

For real?? Filmen som har 5.5 i IMDB betyg och som alla jag hört säga nånting om den har sågat den?
Jag har inte sett den så har väl ingen åsikt egentligen. Den kan ju vara bättre än TV-serien, men det säger ju inte mycket
För övrigt måste jag erkänna jag har sjukt svårt för Zac Efron: han är alldeles för mycket en 2020 version av en mycket plastig Ken (Barbie) docka IMHO.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Tro mig långt ifrån alla scener är inte äkta. Det där är bara pr. Det är fortfarande Hollywood och actionscener som knappt är tillåtna eller ens möjliga. Grym rulle dock även om det känns onödigt hur slaviskt de följer mallen. Speciellt connellys karaktär är bara för för att fylla i mallen. Top Gun kadetterna en del känns bara som tomma karikatyrer också men det mesta är ju för att ge tid åt brutal snygg action så det är ju bra prioriterat känns som en klassisk action rulle från eran då Hollywood kunde detta.

Bästa remake i modern tid är fortfarande baywatch dock.
Lite enklare förvisso då förlagan är mycket sämre och enklare driva med

Nu är väl Top Gun: Maverick inte en remake utan en direkt efterföljare

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Nu är väl Top Gun: Maverick inte en remake utan en direkt efterföljare

Beror på hur man ser det. Följer samma upplägg

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av Necrophor:

Nu är väl Top Gun: Maverick inte en remake utan en direkt efterföljare

Lite både och för vissa bitar i filmen refererar till den gamla.
Sjukt bra flygscener och ljudet var maffigt.

Permalänk
Medlem

Fantastic Beasts: The Secrets Of Dumbledore
6.5/10

Är inte något större fan av Harry Potter eller världen i övrigt, för mig kändes denna lång (väldigt lååååång) och flertalet gånger kom jag på mig att sträcka mig efter mobiltelefonen. Den är snyggt gjord med bra effekter som man kommit att förvänta sig, men av någon anledning påminde "stilen" om The King's Man, fast med "magi". Personligen tycker jag det är den svagaste delen i Fantastic Beasts där den första hade något extra. Lite för förutsägbar utan något som verkligen sticker ut, förvånar eller håller spänningen vid liv.

Är man ett fan av denna "värld" tror jag säkert man gillar den och ger den ett högre betyg, skulle ha dragit av 0.5-1 poäng om det inte vore för att effekterna faktiskt var visuellt snygga. Om det verkligen kommer en 4:a och 5:a återstår att se då den tydligen har presterat undermåligt hos "the box office".

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

An någon anledning så kollade jag på "Metal Lords".
Helt OK faktiskt.
Lite tonårsdrama tyvärr, men varvat med bra musik.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Necrophor:

Fantastic Beasts: The Secrets Of Dumbledore
6.5/10

Är inte något större fan av Harry Potter eller världen i övrigt, för mig kändes denna lång (väldigt lååååång) och flertalet gånger kom jag på mig att sträcka mig efter mobiltelefonen. Den är snyggt gjord med bra effekter som man kommit att förvänta sig, men av någon anledning påminde "stilen" om The King's Man, fast med "magi". Personligen tycker jag det är den svagaste delen i Fantastic Beasts där den första hade något extra. Lite för förutsägbar utan något som verkligen sticker ut, förvånar eller håller spänningen vid liv.

Är man ett fan av denna "värld" tror jag säkert man gillar den och ger den ett högre betyg, skulle ha dragit av 0.5-1 poäng om det inte vore för att effekterna faktiskt var visuellt snygga. Om det verkligen kommer en 4:a och 5:a återstår att se då den tydligen har presterat undermåligt hos "the box office".

Jättesnyggt filmat, massa flashiga effekter... jag stängde av efter 15 minuter: inte ens värt min sofftid!

Permalänk
Medlem

Kung Pow: Enter the Fist via Disney+ (IMDB: https://www.imdb.com/title/tt0240468/)
Ett nostalgiverk. När huvudet är flatlined så är det här en alldeles lagom film. Men vad hände med tvåan?

Klicka för mer information
Visa mer
Permalänk
Medlem

Manon de sources - Uppföljaren till Jean de florette. En ung tjej får sin hämnd på de som orsakade hennes fars död. Ok men inte lika bra som den första. Lite naket drar upp betyget 1 pinne. 5/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Kung Pow: Enter the Fist via Disney+ (IMDB: https://www.imdb.com/title/tt0240468/)
Ett nostalgiverk. När huvudet är flatlined så är det här en alldeles lagom film. Men vad hände med tvåan?

Klicka för mer information
Visa mer

HAHA ja o en polare brukade alltid dra igång denna när vi hade varit ute o festat o va helt skeva.

"THAT'S ALOT OF NUTS"

"FROM NOW ON YOU MAY ALL REFER TO ME AS... BETTY"

10/10 alla borde se den.

Var det ens meningen att det skulle bli en tvåa? Risk för att den blir katastrof så hoppas dom avslutade på rätt ställe

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Fantastic Beasts: The Secrets Of Dumbledore
6.5/10

Är inte något större fan av Harry Potter eller världen i övrigt, för mig kändes denna lång (väldigt lååååång) och flertalet gånger kom jag på mig att sträcka mig efter mobiltelefonen. Den är snyggt gjord med bra effekter som man kommit att förvänta sig, men av någon anledning påminde "stilen" om The King's Man, fast med "magi". Personligen tycker jag det är den svagaste delen i Fantastic Beasts där den första hade något extra. Lite för förutsägbar utan något som verkligen sticker ut, förvånar eller håller spänningen vid liv.

Är man ett fan av denna "värld" tror jag säkert man gillar den och ger den ett högre betyg, skulle ha dragit av 0.5-1 poäng om det inte vore för att effekterna faktiskt var visuellt snygga. Om det verkligen kommer en 4:a och 5:a återstår att se då den tydligen har presterat undermåligt hos "the box office".

Skrivet av anon257891:

Jättesnyggt filmat, massa flashiga effekter... jag stängde av efter 15 minuter: inte ens värt min sofftid!

Det låtar som samma intryck jag fick redan av den första filmen i serien.
Att det man lagt energin på var specialeffekterna och att det skulle se snyggt ut,
sen fick resten bli som blir. Det var inte så noga.

Som ett spel som ser snyggt och bra ut på ytan, men som sen visar som sakna
nått egentligt innehåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

The Lost City (2022)
6.5/10

Får + enbart för att en djungelfilm/äventyr inte har The Rock
En film som fokuserar mer på det "komiska" än "larger than life" action-scener vilket faktiskt kändes ganska trevligt. Fungerar definitivt som kvällsunderhållning med en valfritt tilltugg. Gedigna skådespelarinsatser där Daniel Radcliffe fortsätter klättra på stegen över skådisar jag verkligen gillar. Dock ingen film man kommer att se igen, men vill man ha en äventyrsfilm utan en massa överdrivna action-scener är denna ett bra alternativ.

Inte så säker på att det skulle ha blivit sämre med The Rock.
The Lost City är den jag placerar i botten av alla djungel/äventyrs-filmer jag sett på senare år.

Vi har i alla fall samma åsikt angående att Daniel Radcliffe var bäste skådis.
Han var den som höll filmen ovanför ytan. I övrigt var det skrala instanser.

Möjligen med undantag av Brad Pitt, men han har bara några få scener.

Dold text
Skrivet av Necrophor:

Morbius 2022
7.5/10

Väldigt överraskad och på ett positivt sätt!

Ja, den var klart bättre än väntat, så gillar man den här typen av filmer så
behöver man inte låta betygen avskräcka och hålla sig borta.

Permalänk
Medlem

Morbius - Umm nä. Här fanns inget intressant. Först och främst är det ju en väl använd story som gjordes betydligt bättre i "The girl from nowhere" av Justin Cronin men bortsett från det så är ju handlingen rätt tunn och spretig och varken huvudpersonen eller antagonisten gör något vidare intryck. Effekterna är även dom lite sisådär då man envisas med den där dimman eller eftersläpningen hela tiden. Vill man bara ha nån dum action så finns det ju andra mycket bättre alternativ. 5/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

You are not my mother

njae, skulle nog sett nåt annat... inte mycket som hände i den...

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem

Baby Driver - fräscht, annorlunda o ett sanslöst bra soundtrack! Gillades skarpt!
7,5/10 burnouter

Permalänk
Medlem

Big Trouble in Little China (1986) @ Disney+ (IMDB: https://www.imdb.com/title/tt0090728/)
En gammal klassiker som är så mycket B-film som det kan bli. Ibland pudlar handlingens röda tråd bort sig, men det är ändå underhållande att se Kurt Russell spela en självglorifierande lastbilsåkare, som tar sig an ett äventyr i mysteriets Chinatown.

Det är en film som kan ses då Independence Day (1996) och Armageddon (1998) är "too 'murican", och Soldier (1998) är för likstelt. Troligen är Big Trouble in Little China en sån där film som du kan lämna igång åt kompisen utan att du känner att något missas, under de 20-30min det tar att äta middag tillsammans med familjen.

Permalänk
Medlem

Hit the road (org: Jaddeh Khaki) (2021).

https://www.imdb.com/title/tt14812782/

Road movie om en familj påväg att lämna ett äldre barn, med ett yngre barn som är fullständigt tokigt och spelas av en helt otrolig barnskådis. En komedi med det typiska iranska mörkret. Jag är helt såld på iransk ny film sedan några år. Panah Panahi som har gjort den här filmen är en av få som är verksamma i landet (än så länge) och är son till en av irans största nya vågen-regissörer.

En nia av tio. Ej tio för att man blir ju tokig av att inte få veta allt!

Permalänk
Medlem

Morbius.
Riktigt dålig, vet inte vad jag förväntade mig. Somnade.

Reminiscence
Segdragen, fipplade mest med mobilen.

Dumbledore hemligheter.
Kändes som den var gjord för sjuåringar, helt klart svagaste i trion.

Permalänk
Medlem

Dead Heat (1988)
https://www.imdb.com/title/tt0094961/
En b-film från slutet av 80-talet. Handlar om två snutar som stöter på rånare som är odöda och undersöker fallet. Inte en speciellt bra film, men helt ok och underhållande. Härliga skjutscener där de står och pepprar zombies med uzi och andra vapen. Storyn är inte helt originell, men den går en ovanlig väg mot slutet som är överraskande. Regissören gjorde året efter The Punisher med Dolph, men har mestadels jobbat som editor på ett antal kända filmer, som Terminator, T2, Predator 2, Starship Troopers etc.

6/10

Den bästa scenen (obs spoiler)
https://www.youtube.com/watch?v=6lANTWY4iaE

Permalänk
Medlem

Night Breed (1986)
https://www.imdb.com/title/tt0100260/
Clive Barker regisserade filmen som baserades på boken Cabal han skrivit. Filmen hade produktionsproblem och filmbolaget lade sig i en massa och klippte ner filmen. Det släpptes senare en directors cut som är bättre. Det finns även ännu längre versioner med mer material, men jag såg directors cut.

Handlar om en person som har mentala problem, och besöker en psykatriker. Han tror att han mördat folk och beger sig till Midian, en plats som ryktas ta emot udda personer som honom.

En rätt så annorlunda film, det fungerar inte ibland men jag tycker filmen är helt ok. Mark Goldblatt som regisserade Dead Heat jag nämnde ovan är editor för denna film. En av rollerna spelas av David Cronenberg, regissör som gjort många filmer jag gillar.

7/10.

Permalänk

Fantastiska vidunder: Dumbledores hemligheter Finns på HBO

Jag gillade de innan men jag begriper inte vad jag ogillar med denna, jag fick se den i delar. Filmen innehöll intressanta delar. Men det blev för rörigt.

Permalänk
Medlem

Fantastiska vidunder: Dumbledores hemligheter

Gillade den helt klart, men magin känns inte lika... magisk(?) som i HP-filmerna. Mer fokus på coola effekter. Tveksamt om den får en uppföljare?

Permalänk
Medlem

Jackass 4-ever.
https://www.imdb.com/title/tt11466222/?ref_=nv_sr_srsg_1

Tyckte de tidigare var rätt roliga, men det är inget nytt i denna, samma stunts och penisskämt.

1,5/5

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"