Permalänk
Medlem

Portarna stänger sig!?

Har problem med uppkopplingen...

Kör Xpress ADSL och av någon anledning så har portarna stängt sig (verkar det som). Från början verkade det funka bra, men nu går det inte att skicka/ta emot filer på något annat vis än genom webben. Dvs det går inte att ta emot/skicka filer med ICQ, DC, WinMX eller nått annat progg, vilket funkade förut. Spelar ingen roll vilken typ av filer eller så. Går att ta ner från nätet på t.ex Download.com å liknande...

Har varit i kontakt med Xpress å dom har inga spärrar i sitt nät. Har kollat igenom alla inställningar som går, men verkar inte vara någora spärrar som har slagits på av mig...

Körde nyss portscannern som finns på "Shields Up", och den säger att enbart port 23 är öppen, om det nu kan ha något med saken å göra.

Det konstiga är ju att det funkade perfekt förut, och att det verkar som om den "stänger" sig mer och mer... Först slutade DC och WinMX att funka, sen slutade även ICQ att tillåta att skicka filer....

Vad kan vara fel, nån som har nån ide???

Permalänk

Vad kör du för OS?
Du kanske har XPs brandvägg inkopplad?

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "

Permalänk
Medlem

WinXP Pro Swe

Nej, har letat å försökt se, och det verkar som om ingen brandvägg är installerad, eller aktiverad. Vet iofs inte var man skall kolla efter den, men har kollat egenskaperna för anslutning fär det finns en ruta man kan kryssa för om man vill aktivera XP´s brandvägg...å den var INTE aktiverad.

Hittade ett förlsag om att köra DC i "passive Mode", vilket gjorde att DC nu funkar. Dock funkar fortfarande varken WinMX eller ICQ Lite.

Permalänk

Då är det inte XPs brandvägg aktiverad.
Du kan inte ha något program eller liknande som blockar?
Eller router?

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Portarna stänger sig!?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beware
Körde nyss portscannern som finns på "Shields Up", och den säger att enbart port 23 är öppen, om det nu kan ha något med saken å göra.

Port 23 är Telnet, du har möjligtvis inte blivit hackad?

Kolla om du har några konstig processer eller anslutningar igång ex. en telnet-server.