Permalänk
Medlem

#swedengate, era upplevelser

Som trådentiteln lyder så verkar Sverige ha blivit uppmärksammat internationellt för våra matvanor: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/swedengate-darfor-pratar-h...

Blev lite intresserad av hur folk har upplevt det här själva under sin uppväxt

Själv tillexempel så hände aldrig något liknande när man var över hos polare som liten. Nästan alltid fick man frågan om man ville ha mat, och då tackade man antingen ja, eller nä för att det fanns mat där hemma.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Morsan brukade alltid laga mat till alla som var i huset, spelade ingen roll om de ville ha eller inte de skulle äta enligt henne.
Men när jag var hos kompisar så var det väl lite 50/50, om jag var hos en kompis på granngården och det tar min 3 minuter att gå hem, varför ska de laga mat åt mig när jag har mat hemma?
Var jag 30minuter bort med cyckel/bil/buss ja då fick man oftast mat

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Som jag minns det så var det ofta att jag drog hem för att käka och sedan sammanstrålade man eventuellt utomhus efteråt. Det hände väl att man krubbade hos polarna någon gång (och vice versa). Dock *inget* minne av att någon blivit "undanskuffad" medan kompisar käkade.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

Ja har hänt både hos kompisar och det har hänt kompisar hos mig. Född på 80 talet.

Inget jag någonsin har ägnat en tanke åt innan det här.

Mina ungars kompisar får alltid mat hos oss nu.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Båda, ibland åt man hos kompisen om dom åt och ibland inte. Skulle säga att det nog var mer vanligt att äta än inte.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Min morsa kan typ inte laga mat. Så i mitt fall var de nog jag som sa nej för att skona kompisarna... Och eftersom de aldrig fick mat hos mig så vet jag att någon familj tyckte det var orättvist så då fick jag ingen mat hos dem heller.

Andra familjer bjöd alltid på mat. Frågade flera gånger även om man tackade nej eller tvekade.

Men tror det är fett överdrivet. Jag menar vissa familjer planerar kanske middagen och då kanske de inte räknar med att de ska vara mat till en till eller i många fall flera till om man är ett helt gäng. Aldrig tänkt på detta i hela mitt liv.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Beroende på vart jag bodde, när jag bodde typ ute på vischan där det fanns 5 hus mitt i skogen då var det mat för alla som var där när det var matdags, men när man bodde i mer bebodda områden då var det "swedengate" som gällde

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Det är en påverkningskampanj från ryssarna. Stäng tråden i min mening, ge det inte mer uppmärksamhet än det behövs.

https://www.alandstidningen.ax/opinion/ledare/bered-er-pa-pav...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Hade aldrig hört talas om fenomenet före Reddit-tråden förra året. Vägrar tro på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Ja har hänt både hos kompisar och det har hänt kompisar hos mig. Född på 80 talet.

Inget jag någonsin har ägnat en tanke åt innan det här.

+1 Samma för mig, född på 70-talet. Är säkert en generationsfråga, ingen tyckte det var konstigt i området jag växte upp.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Det är en påverkningskampanj från ryssarna. Stäng tråden i min mening, ge det inte mer uppmärksamhet än det behövs.

https://www.alandstidningen.ax/opinion/ledare/bered-er-pa-pav...

Hörde det också. Dock kanske det i sig inte gör ämnet ointressant att diskutera om det inte är så att ryssarnas påverkanskampanj pågått sen man själv var barn för...många år sedan Man kan väl jämföra med sånt vi importerat från amerikanska påverkanskampanjer, BLM, #metoo osv. så fenomenet som sådant är väl inte nytt och kanske heller inte enbart så ryskt som man kan vilja tro.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Blandat här. Har lämnats på rum och har fått frågan om att käka. Vetefan hur fördelningen mellan dessa tillfällen såg ut i slutändan. Men i och med att jag är kräsen med mat sa jag i 90 procent av fallen att jag skulle äta hemma med familjen när matfrågan togs upp.

Det är väl en konstig kulturgrej vi har här i Sverige, men kan ju inte precis säga att jag lidit avsevärt mycket. Kändes ju som att man i alla fall alltid tog en macka efter skolan, vilket gjorde att man inte svalt ihjäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Hade aldrig hört talas om fenomenet före Reddit-tråden förra året. Vägrar tro på det.

Jag har ingen bild om hur det ser ut idag i frekvens, men fenomenet som sådant är absolut verkligt. Om det sedan beror på allmän ogästvänlighet och snålhet, som tydligen antyds, är en helt annan fråga.

Permalänk
Medlem

Tycker det här är så fånigt.
När jag var liten bodde mina kamrater och jag på bara några hundra meter ifrån varandra, så det var alltid nära hem. Vi åt för det mesta mellan halv fem och fem, så när klockan var halv fem gick jag helt sonika hem för att äta. Mina kompisar gjorde samma fast vid deras middagstid. Var det så att de åt vid en helt annan tid än vad min familj gjorde satt jag på hans rum och bläddrade i nån serietidning eller spelade nått spel.

Jag tror att anledningen för oss var att mina föräldrar tyckte att det var trevligt att hela familjen åt tillsammans, och jag tror mina kompisars familjer tänkte samma.

Född på början av nittiotalet, i en ganska liten ort i norra sverige.

Permalänk
Medlem

Svammel
Likt flugor runt skit gillar folk på sociala medier gå samman och tycka saker.
Klubben för inbördes beundran

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jodå, oftast när man var hos kompisar fick man vänta/spela TV-spel men hemma bjöds det på mat till alla. Född -90. Som 10-åring har man inte mandat att "läxa upp" sina föräldrar att det är kotym att bjuda på mat, så inget "fel" på kompisarna. Kändes alltid lite lustigt att kompisen försvann en kort stund, men kompisen har inte gjort något fel dock.

Permalänk
Medlem

Helt jävla galet vilken effekt några trollkonton på internet kan få. Flera konton som spridit det här är direkt länkade till att bara posta annan propaganda.

https://old.reddit.com/r/SubredditDrama/comments/v1ongx/how_r...

Född 90tal, nej blev nästan aldrig erbjuden mat. Är glad för det, fan jobbigt att äta med annan familj och tänk om deras mat inte är god?

Vi hade 100-1000m hem, alla åt middag typ samma tid ändå, många visste inte ens hur många barn som fanns i huset så hur fan ska man laga mat till alla? Vem har ens matbord med typ 10 platser eller 20-30 platser? Ja det fanns mycket barn i området jag växte upp.

Hemmafruar var inte en sak så föräldrar kom ju hem kring 16-18 och lagade då den planerade maten, att mitt i allt upptäcka fem extra ungar i vardagsrummet och laga mat för att de ska slippa lägga 2-5min på att gå hem låter galet imo. Sen kanske alla försvann medans man lagade för att deras tid att äta var kommen (Eller samtal på telefon osv, jag hade då mobiltelefon 1996).

Jag förstår om vi pratar planerade tillfällen där alla föräldrar är inblandade och vet att barnet ska vara där länge att det hade varit sjukt om barnet inte fick mat.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Huh, trodde det var normalt. Tyckte det bara var skönt att bli lämnad i fred en stund och så fick man spela för sig själv utan att behöva turas om, och så kunde man ju tjuvlyssna vad de snackade om.
Och det var ju inte direkt att man tvingades svälta, utan man blev ju alltid erbjuden. Jag ville bara inte ha.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

+1 Samma för mig, född på 70-talet. Är säkert en generationsfråga, ingen tyckte det var konstigt i området jag växte upp.

Uppväxt på 00-talet, hände flera gånger. Troligen för alla kompisar bodde på samma gata och att gå hem till sig tog seriöst några minuter. Antar att folk äter middag vid olika tider också. Inte ovanligt nu i vuxenålder att man äter alltifrån direkt efter jobbet eller direkt innan man går och lägger sig.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Det är en påverkningskampanj från ryssarna. Stäng tråden i min mening, ge det inte mer uppmärksamhet än det behövs.

https://www.alandstidningen.ax/opinion/ledare/bered-er-pa-pav...

Skrivet av improwise:

Hörde det också. Dock kanske det i sig inte gör ämnet ointressant att diskutera om det inte är så att ryssarnas påverkanskampanj pågått sen man själv var barn för...många år sedan Man kan väl jämföra med sånt vi importerat från amerikanska påverkanskampanjer, BLM, #metoo osv. så fenomenet som sådant är väl inte nytt och kanske heller inte enbart så ryskt som man kan vilja tro.

Skrivet av BergEr:

Helt jävla galet vilken effekt några trollkonton på internet kan få. Flera konton som spridit det här är direkt länkade till att bara posta annan propaganda.

https://old.reddit.com/r/SubredditDrama/comments/v1ongx/how_r...

Född 90tal, nej blev nästan aldrig erbjuden mat. Är glad för det, fan jobbigt att äta med annan familj och tänk om deras mat inte är god?

Vi hade 100-1000m hem, alla åt middag typ samma tid ändå, många visste inte ens hur många barn som fanns i huset så hur fan ska man laga mat till alla? Vem har ens matbord med typ 10 platser eller 20-30 platser? Ja det fanns mycket barn i området jag växte upp.

Hemmafruar var inte en sak så föräldrar kom ju hem kring 16-18 och lagade då den planerade maten, att mitt i allt upptäcka fem extra ungar i vardagsrummet och laga mat för att de ska slippa lägga 2-5min på att gå hem låter galet imo. Sen kanske alla försvann medans man lagade för att deras tid att äta var kommen (Eller samtal på telefon osv, jag hade då mobiltelefon 1996).

Jag förstår om vi pratar planerade tillfällen där alla föräldrar är inblandade och vet att barnet ska vara där länge att det hade varit sjukt om barnet inte fick mat.

Fullt möjligt att det är lite antisverigepropaganda, men finner ämnet fortfarande rätt intressant då jag själv under min uppväxt inte upplevt något liknande. Noterade dock på ett par andra ställen att det verkar vara rätt vanligt, så ville höra lite om folks upplevelser kring det hela

Ser inte ner på folk som inte bjuder andras barn på mat, när jag växte upp så åkte man runt lite till vännerna efter skolan utan någon större planering, så är ju inte en självklarhet att de hade förberett mat för flera.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Jodå, hade minst två kompisars föräldrar som inte bjöd på mat, syskonen hade också ett par var som inte gjorde det. "Roliga" med de barnen var att de alltid åt som som de aldrig sett mat förut när de var hemma hos oss, här var det aldrig något tal om att polarna inte fick äta.

Det kändes lite märkligt när man var där och var skithungrig och fick sitta på deras rum medans de åt -- i vissa fall smugglade polaren in mackor åt en för att man höll på att hungra ihjäl annars. Helt vrickat.

Här får således alla barn mat numera, oavsett vad. Vill fan inte utsätta andra barn för samma förnedrande skit som man själv fick utstå.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Nästa

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem

Det här är nånting jag helt glömt bort fram tills idag, men nu när jag blev påmind o tänker efter lite så har det nog skett ja, men oftast så skulle jag väl ändå hem vid middagstid så det var väl inga större problem. Dessutom var jag så jävla kräsen som kid så var mycket safeare att skippa kompisarnas konstiga mat.

Permalänk
Hedersmedlem

När det var matdags så var det dags att gå hem om inget var uppgjort innan.

Var det uppgjort sen tidigare så var det självklart att det fanns mat till alla, oftast i överflöd. Var sällan några diskussioner om att det skulle bjudas igen eller att det blev orättvist.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
DingDongerMcDongface

Hade man bestämt i förväg att man skulle "leka" upplever jag att det per automatik innebar en överenskommelse om middag. För lite mer spontana saker var det lite olika, bodde man på samma gata var det rätt självklart att man gick hem och åt alternativt fick frågan på plats. Alternativt att det helt enkelt var en lagom bryttid för att knalla hem eller bli upphämtad Beroende på hur gammal man var och när man åt middag var det ju rätt naturligt att det efter middagen var tid för läxor, nedvarvning och sängdags typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Jodå, hade minst två kompisars föräldrar som inte bjöd på mat, syskonen hade också ett par var som inte gjorde det. "Roliga" med de barnen var att de alltid åt som som de aldrig sett mat förut när de var hemma hos oss, här var det aldrig något tal om att polarna inte fick äta.

Det kändes lite märkligt när man var där och var skithungrig och fick sitta på deras rum medans de åt -- i vissa fall smugglade polaren in mackor åt en för att man höll på att hungra ihjäl annars. Helt vrickat.

Här får således alla barn mat numera, oavsett vad. Vill fan inte utsätta andra barn för samma förnedrande skit som man själv fick utstå.

Gick du inte hem och åt när dom åt?

Permalänk
Medlem

Det har hänt, men 9 gånger av 10 så hade man antagligen redan käkat hemma eller så drog man hem får att också käka. Det var väldigt sällan man umgicks med en kompis efter skolan som inte bodde ganska nära en själv.

Permalänk

Aldrig upplevt att jag inte fick mat på besök hos polare. Men det beror nog på var i landet man uppväxt och hur många polare man har.

Jag uppvuxen på landet. I början fick föräldrarna ta bilen och köra mig någonstans. Jag var där hela dagen och fick såklart mat. Det är en stor skillnad på detta än att ha kamrater som bor i samma stad och ungdomar är hemma hos varandra kortvariga stunder.
Jag har svårt att se hur det skiljer sig så mycket i världen.

Att det har blåst upp tror jag att det främst beror på att curling-generationen är extra stor i sverige och det minsta problem upplever de som ett stort problem. Jag betvivlar på att så många barn som besökte kamrater kanske en mil bort och var där hela dagen inte alls fick någon mat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ken:

Gick du inte hem och åt när dom åt?

I övre Norrland går man inte bara hem fram och tillbaka så lätt.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Förekom när jag var liten (född 80-tal), vilket alltid rimmade illa med den uppfostran i etikettregler som jag fick. Det är bara bara god etikett att gäster som är där över middagstid blir inbjudna att äta, sedan kan de såklart tacka nej men man skall i var fall bli erbjuden.

Att ha en gäst kvar i hemmet som inte blivit inbjuden att äta hade varit otänkbart hemma hos oss, oavsett om vi barn trillade in med två kompisar vid halv 6 eller inte. I de fall som mina föräldrar hade planerat att hämta pizza eller annan hämtmat så köptes det självklart åt vännerna också ifall de var där när det var dags för middag.