Permalänk

Blanda glykol?

Hej,
Bilen, gammal Skoda (2002) läcker glykol. Det är röd färg på glykolen, vilket är det enda jag vet. Min fråga är, kan man fylla på med valfri röd glykol tillsvidare?

Permalänk
Skrivet av dvcorleone:

Hej,
Bilen, gammal Skoda (2002) läcker glykol. Det är röd färg på glykolen, vilket är det enda jag vet. Min fråga är, kan man fylla på med valfri röd glykol tillsvidare?

Tyvärr är det fritt fram att använda vilken färg som helst för tillverkarna. Sannolikt går det bra men det är inte värt risken.
Kolla manualen är det tråkiga svaret.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dvcorleone:

Hej,
Bilen, gammal Skoda (2002) läcker glykol. Det är röd färg på glykolen, vilket är det enda jag vet. Min fråga är, kan man fylla på med valfri röd glykol tillsvidare?

Det borde gå bra att blanda glykolmärken men tänk på att du nog bör blanda glykol och vatten innan du häller i det i kylaren så att du har kolla på inblandningsförhållandet av glykol och tänk på att glykolen är giftig och se till att du inte riskerar att barn eller djur får i sig av den eller ev spill. Läcker bilen mycket kan du råka döda barn, hundar och katter om de kan få i sig av läckaget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det borde gå bra att blanda glykolmärken men tänk på att du nog bör blanda glykol och vatten innan du häller i det i kylaren så att du har kolla på inblandningsförhållandet av glykol och tänk på att glykolen är giftig och se till att du inte riskerar att barn eller djur får i sig av den eller ev spill. Läcker bilen mycket kan du råka döda barn, hundar och katter om de kan få i sig av läckaget.

Du ska inte blanda etylenglykol och propylenglykol.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det borde gå bra att blanda glykolmärken men tänk på att du nog bör blanda glykol och vatten innan du häller i det i kylaren så att du har kolla på inblandningsförhållandet av glykol och tänk på att glykolen är giftig och se till att du inte riskerar att barn eller djur får i sig av den eller ev spill. Läcker bilen mycket kan du råka döda barn, hundar och katter om de kan få i sig av läckaget.

Jag har satt en burk under bilen där det läcker som jag sen ska ta till återvinningen. Tänkte fylla på tillfälligt när jag kör till verkstan, men vet inte om jag kan fylla på vilken röd glykol som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Jag har satt en burk under bilen där det läcker som jag sen ska ta till återvinningen. Tänkte fylla på tillfälligt när jag kör till verkstan, men vet inte om jag kan fylla på vilken röd glykol som helst.

På Skoda av din årsmodell ska du ha glykol av modell G12+

Denna till exempel
https://www.mekonomen.se/glykol-longlife-g12-rod-1-l-promeist...

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BengaBang:

Du ska inte blanda etylenglykol och propylenglykol.

Nej men TS skriver blanda röda glykoler och det brukar innebära samma typ men man kan ju alltid byta all vätska så man inte blandar nått utan bara fyller på med samma sort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Flutters:

På Skoda av din årsmodell ska du ha glykol av modell G12+

Denna till exempel
https://www.mekonomen.se/glykol-longlife-g12-rod-1-l-promeist...

Ok, tack.
Lite off-topic, men efter lite Googlande så hittade jag följande produkt:
https://www.biltema.se/bilvard/tillsatsmedel/ovriga-tillsatsm...

Kan det vara värt att försöka med detta för att fixa läckaget?

Permalänk
Medlem

Röd brukar vara för bilar med block och topp i aluminum och blå för gjutjärn. Sedan finns det även gul och andra färger som man bör kolla om det är etylen eller propanol i. Du ska ha röd. Vanligt att felet ligger i att kylaren läcker.

Permalänk
Skrivet av dvcorleone:

Ok, tack.
Lite off-topic, men efter lite Googlande så hittade jag följande produkt:
https://www.biltema.se/bilvard/tillsatsmedel/ovriga-tillsatsm...

Kan det vara värt att försöka med detta för att fixa läckaget?

Jag skulle råda dig till att läsa mitt inlägg högst upp och inte gå på nedanstående ”det borde gå”.

Tyvärr funkar kylarcement bara på mindre sprickor i kylaren. Är du säker på att det är det du har? Köp beggad kylare direkt.

Ska du bara köra kortaste vägen till verkstan så kan du använda vanligt kranvatten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Nej men TS skriver blanda röda glykoler och det brukar innebära samma typ men man kan ju alltid byta all vätska så man inte blandar nått utan bara fyller på med samma sort.

Fel.
Bara för att det är samma färg betyder inte att det är samma glykol.
Lite tråkigt att du kommer med råd som i värsta fall kan leda till en rasad motor. Blandar man etylenglykol och propylenglykol så bildas det en sörja. Motorn går för varmt och rasar till slut.

Permalänk
Medlem

kolla och lär.
Ska du bara till verkstan, skicka i lagom med vatten, byt sedan hela kylsystemets vätska

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Varför chansa, kör på det som tillverkaren rekommenderar.

Ang läcka, satsa på att byta den läckande delen istället för att hälla i chem.

Fel glykol och iblandat ächem ökar bara risken för framtida huvudvärk.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Varför chansa, kör på det som tillverkaren rekommenderar.

Ang läcka, satsa på att byta den läckande delen istället för att hälla i chem.

Fel glykol och iblandat ächem ökar bara risken för framtida huvudvärk.

exakt varför chansa att du eventuellt blandar de olika sorterna glykol? byt allt enligt tillverkares rekommendation

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Hej,
Bilen, gammal Skoda (2002) läcker glykol. Det är röd färg på glykolen, vilket är det enda jag vet. Min fråga är, kan man fylla på med valfri röd glykol tillsvidare?

Om du tittar i bilens instruktionsbok så ska du finna något liknande detta...

Köp sådan glykol som står angiven. Välj färdigblandad så behöver du inte göra mer än fylla på.

Men eftersom du säger att det är röd glykol och det är en Skoda så borde det vara G12 eller G13. Dessa glykoler är röda.

Permalänk
Medlem

Nu på sommaren under en kort tid skulle jag nog bara ersatt med vatten tills vidare om läckaget inte är enormt och det enbart gäller för några dagar. Glykol smörjer även pump och packningar varför man aldrig ska köra längre perioder med enbart vatten i, sen har vi även rost. vart ifrån läcker den?
I manualen bör det stå vilken typ av glykol det är, sen är det bara köpa en färdigblandad för enkelhetens skull. https://www.biltema.se/bilvard/tillsatsmedel/glykol/glykol-un... denna kan tex blandas med andra typer av etyl glykoler.
Såhär såg mina rör ut efter att förra ägaren kört runt med vatten väldigt länge, vattenpumpen hade även gett upp.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Nu på sommaren under en kort tid skulle jag nog bara ersatt med vatten tills vidare om läckaget inte är enormt och det enbart gäller för några dagar. Glykol smörjer även pump och packningar varför man aldrig ska köra längre perioder med enbart vatten i, sen har vi även rost. vart ifrån läcker den?
I manualen bör det stå vilken typ av glykol det är, sen är det bara köpa en färdigblandad för enkelhetens skull. https://www.biltema.se/bilvard/tillsatsmedel/glykol/glykol-un... denna kan tex blandas med andra typer av etyl glykoler.
Såhär såg mina rör ut efter att förra ägaren kört runt med vatten väldigt länge, vattenpumpen hade även gett upp.
<Uppladdad bildlänk>

Gick till verkstan och han konstaterade att den läcker från kylaren (inte någon slang eller dylikt). Därför var hans förslag att byta ut hela skiten. Men jag måste ha bilen nästa vecka till att åka ca. 8 mil t/r. Skulle det funka att bara fylla på med vatten menar du? Eller ska jag undvika bilen helt?

Permalänk
Medlem

Vet du var hålet är? Tänkte om det går att täta med exempelvis Loctites knådmassa. Det finns ju lite olika alternativ på dessa.

Tar bilen väldigt lite glykol så, är de där få milen inget att vara orolig över. Fyller du på med endast vatten nu, så späder du mer eller mindre ut den rådande glykolinblandning. Vilket inte är några problem i och med att det är sommar.

Permalänk
Skrivet av GooGeL:

Vet du var hålet är? Tänkte om det går att täta med exempelvis Loctites knådmassa. Det finns ju lite olika alternativ på dessa.

Tar bilen väldigt lite glykol så, är de där få milen inget att vara orolig över. Fyller du på med endast vatten nu, så späder du mer eller mindre ut den rådande glykolinblandning. Vilket inte är några problem i och med att det är sommar.

Nej, inte exakt. Men nedre hörnet till vänster nånstans. Kanske kan testa ditt förslag med knådmassan. Har dock aldrig gjort nåt sånt tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Gick till verkstan och han konstaterade att den läcker från kylaren (inte någon slang eller dylikt). Därför var hans förslag att byta ut hela skiten. Men jag måste ha bilen nästa vecka till att åka ca. 8 mil t/r. Skulle det funka att bara fylla på med vatten menar du? Eller ska jag undvika bilen helt?

Kruxet är ju var på kylaren läckan sitter. Är det en spricka i plasten kan det snabbt bli förvärrat och du tvingas stanna på vägen för bärgning. Om det är en liten spricka i metallen någonstans vid kylarflänsen så kanske du fixar resan med täta kontroller av kylarnivån och motortemp.

Tillägg.. Det är inte särskilt kul när det sprutar ut kylarvätska över hela motorrummet. Det stinker apa och bränner fast på alla heta delar. Plus miljöaspekten då.

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Gick till verkstan och han konstaterade att den läcker från kylaren (inte någon slang eller dylikt). Därför var hans förslag att byta ut hela skiten. Men jag måste ha bilen nästa vecka till att åka ca. 8 mil t/r. Skulle det funka att bara fylla på med vatten menar du? Eller ska jag undvika bilen helt?

Hur mycket läcker den? sprutar det ut eller håller den vattnet ett par dagar? jag hade en saab som "drack(förbrände)" kylarvatten. ca 1-2 dl i veckan. körde i färdigblandad glykol i den bilen i de 3 år jag hade den.

Fyller du med vatten så försvinner ju inte all glykol om den läcker lite. men läcker den kanske flera liter varje dygn så blir det snabbt bara vatten kvar vilket inte är så bra. Min saab fyllde jag på enbart med vatten på somrarna eftersom den läckte så pass lite att det ofta fanns bra med glykol kvar även om den blev lite utblandad.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Hej,
Bilen, gammal Skoda (2002) läcker glykol. Det är röd färg på glykolen, vilket är det enda jag vet. Min fråga är, kan man fylla på med valfri röd glykol tillsvidare?

Fabriksfyllningen i en sådan är troligen Glysantin G30 (G12+ på VAG-språk), men sedan har VAG-koncernen ändrat lite på detta i efterhand till G40 (G12++), GG40 (G13) och sedermera G65 (G12evo), och jag skulle tro att man idag använder antingen GG40 eller G65 vid byte snarare än G30.

Ska man snart lämna in bilen på verkstad så kan man tillfälligt fylla på med vatten och sedan byta all kylarvätska när de byter kylarn. Kylare tenderar läcka vid tätningen mot plastgavlarna när de blir lite äldre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Gick till verkstan och han konstaterade att den läcker från kylaren (inte någon slang eller dylikt). Därför var hans förslag att byta ut hela skiten. Men jag måste ha bilen nästa vecka till att åka ca. 8 mil t/r. Skulle det funka att bara fylla på med vatten menar du? Eller ska jag undvika bilen helt?

Ja det går att bara fylla på vatten om du ska byta kylaren nästa vecka. När verkstaden byter kylare kommer de ändå att fylla på ny vätska.

Permalänk

Ok, tack för hjälpen alla!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av dvcorleone:

Ok, tack för hjälpen alla!

Iom yttertemperaturen så hade jag inte krånglat utan bara hällt i vanligt vatten i kylaren.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Nej, inte exakt. Men nedre hörnet till vänster nånstans. Kanske kan testa ditt förslag med knådmassan. Har dock aldrig gjort nåt sånt tidigare

Det ska vara destillerat vatten i kylsystem på bilar.. vanligt vatten är inte att rekommendera..

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

https://www.youtube.com/watch?v=HDsh6wXnqeQ

kolla och lär.
Ska du bara till verkstan, skicka i lagom med vatten, byt sedan hela kylsystemets vätska

Inte mycket att lära från den där videon tyvärr.

Alla biltillverkare använder sig av kylarvätskor som är baserade på etylenglykol, men kylarvätskorna har olika additivpaket för att ge huvudsakligen korrosionsskydd. Vissa av dessa additiv ger bättre skydd för vissa metaller än andra, vissa fungerar dåligt ihop med vissa tätningsmaterial, vissa har ett mer snabbverkande skydd, andra har ett skydd som ger mycket längre livslängd, vissa har specifika tillsatser som skyddar motorer som har kavitationsproblem, vissa biltillverkare väljer bort vissa tillsatser av miljö- och/eller hälsoskäl och andra föredrar vissa tillsatser för att de fungerar bättre med hårdare vatten. Kort sagt, så finns det en del olika faktorer att beakta. Olika tillverkare av kylarvätskor väljer sedan att tillsätta färgämnen till sina kylarvätskor helt enligt eget tycke och smak, så tyvärr säger inte färgen mycket om man inte vet tillverkare och hur de färgsätter sina kylarvätskor. Man måste läsa på flaskan vad kylarvätskan klarar för kravspecifikation för att veta vad den är lämplig för.

Skrivet av Ok112:

Det ska vara destillerat vatten i kylsystem på bilar.. vanligt vatten är inte att rekommendera..

Detta beror på vattenkvaliteten. Tillverkaren av kylarvätskan kan vanligtvis tillhandahålla vilka krav vattnet behöver klara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Inte mycket att lära från den där videon tyvärr.

Alla biltillverkare använder sig av kylarvätskor som är baserade på etylenglykol, men kylarvätskorna har olika additivpaket för att ge huvudsakligen korrosionsskydd. Vissa av dessa additiv ger bättre skydd för vissa metaller än andra, vissa fungerar dåligt ihop med vissa tätningsmaterial, vissa har ett mer snabbverkande skydd, andra har ett skydd som ger mycket längre livslängd, vissa har specifika tillsatser som skyddar motorer som har kavitationsproblem, vissa biltillverkare väljer bort vissa tillsatser av miljö- och/eller hälsoskäl och andra föredrar vissa tillsatser för att de fungerar bättre med hårdare vatten. Kort sagt, så finns det en del olika faktorer att beakta. Olika tillverkare av kylarvätskor väljer sedan att tillsätta färgämnen till sina kylarvätskor helt enligt eget tycke och smak, så tyvärr säger inte färgen mycket om man inte vet tillverkare och hur de färgsätter sina kylarvätskor. Man måste läsa på flaskan vad kylarvätskan klarar för kravspecifikation för att veta vad den är lämplig för.

Detta beror på vattenkvaliteten. Tillverkaren av kylarvätskan kan vanligtvis tillhandahålla vilka krav vattnet behöver klara.

Vattenkvaliteten? så man ska testa kranvattnet innan tänker du ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ok112:

Vattenkvaliteten? så man ska testa kranvattnet innan tänker du ?

Har du kommunalt vatten så brukar de kunna tillhandahålla information om detta.

Permalänk

Minns att en kollega från ett föredetta jobb jag hade skulle fylla på glykol i en sån där större åkgräsklippare. (Det var på en golfbana) Hur som helst så lyckades han väl hälla i röd när det skulle vara grön och det slutade med att det bara blev gegga av allt. Han fick ta isär precis allt och spola ur. Så använd rätt vad det nu må vara haha.

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15