Permalänk
Permalänk
Medlem

"However, side-effects include vomiting and diarrhoea"
Inte undra på att man går ner i vikt

Skämt å sido, kan säkert vara bra för dom som är grovt överviktiga och inte lyckas gå ner. Säkrare och billigare än magsäcksoperation skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Vill också igen poängtera att den enda bra träningen för viktnedgång är den du orkar hålla igång regelbundet. Om du ägnar dig åt träning som gör dig extra trött eller hungrig under en längre period efteråt så är det nästan bättre att avstå om du enbart försöker gå ner i vikt. Träningspass om 30-60 minuter förbränner försumbara mängder energi jämfört med om du blir stillasittande eller äter extra mycket nästkommande dag. Träning är bra för massa andra saker och hjälper definitivt till med viktnedgång om du kan göra den utan "kostnad". Men lägg inte ansträngningen högre än precis så mycket du orkar utan att kompensera om målet är att gå ner i vikt.

Långa promenader eller cykelturer är t.ex. mycket bättre vanor än 15 minuter på löpbandet om det är något du har tid och lust med. Det skapar en aktiv livsstil och bidrar till vanemönster som motverkar stillasittande, vilket är mycket bättre för en lyckad viktnedgång än komprimerade ansträngningar.

@s3ns3n som fick igång den här diskussionen springer alltså 15km om dagen. Han borde kunna äta nästan hur mycket han vill utan att gå upp i vikt.

Minst 4000kcal om dagen. Förmodligen mer.

Permalänk
Medlem

Detta känns som en tråd jag borde hänga i, men inte tagit det seriöst på flera år...

Permalänk
Medlem

Jag hade en "peak" i höstas på strax över 80kg. Det där med covid... Hade ändå ganska bra koll på det innan covid. Helt ok kost och regelbundet på gymmet. Försvann under covid.

Tog tag i det igen, skapligt iaf, när jag slog i peaken. Nere på 67kg, cirka. Det är ju inget jättedropp men jag är ungefär där jag vill vara.

Tränar inte särskilt mycket. Ute och går, cyklar en hel del (både för transport och för motion/nöje) och simmat en del (från och till, vid tid).

Jag tror att viktnedgång (och att hålla vikt) handlar till 80%+ om kost och resten om att hålla sig aktiv.

Min syn på det hela är att jag sköter min vikt med kosten och min hälsa med motionen. Försöker få mycket "vardagsmotion".

Med kosten så har jag nog mest ett par riktlinjer, som jag försöker följa. Betoning på försöker. Just nu försöker jag inte gå ner så mycket, så jag håller inte på det så hårt.

* Ät bara mat som du äter för näringens skull. Tänker inte så mycket på portionsstorlekar men försöker i största mån begränsa "tomma kalorier" så som kakor, socker-läsk, godis, snacks osv. Att aldrig ha sånt hemma i skåpen hjälper mycket...
* Ät så mycket "riktig mat" som möjligt. Hela riktiga råvaror, dvs undvika halvfabrikat och liknande när det går.
* Undviker alla former av animalier (det hjälper för viktnedgången med men gör det av flera anledningar)

Jag har en "strulig mage" (IBS). För mig har "nutritionally complete foods" så som Huel hjälpt mycket. Både med magen/IBS och med viktnedgången. Det är inte kalorisnålt men det uppfyller 1an (och 2an till viss del, beroende på hur man ser det) i min lista väldigt väl. Det är allt man behöver, och inget man inte behöver. Det är det absolut bästa för min mage med. Den får precis allt den behöver och är superstabil på Huel. Jag vet att magen gillar allt i den. Kör både pulver, bars och deras "hot and savoury" (varm mat). Det varierar hur mycket jag använder det men snittar väl på ett par ggr i veckan.

Det var mina få cent, om det nu ger någon nåt.

Permalänk

Hej på er alla!

Jag behöver lite få inspiration av er som kämpa att gå ner vikt. Jag ska berätta lite om mig själv

Jag heter Dennis och ska bli snart 34 år gammal. Jag bor i Örebro och är döv. Tidigare var jag idrottsman. Jag körde ishockey, innebandy, futsal, fotboll och crossfit (Crossfit började jag för 6 år sen).. Jag pajas min knä under skol-sm i Lund år 2004, efter händelse hade jag väldigt svårt att komma igång. Men efter halv år är jag mig själv så jag kör på vidare med olika sport. Men min pappa dog år 2005 då rasade hela min världen ner. Jag var inte mig själv och jag valde fel väg i gymnasiet i Örebro. Jag festade mkt, käka snabbmat och sluta helt med idrott. I 15 år var jag övervikt.. Jag se på min spegeln.. vad helvete se jag ut. 1 och halv år sen kontaktade jag en PT som är min farbror som är typ 3 år yngre än mig haha (ja min farfar gifte om sig med andra yngre tjej) så halv farbror Han erbjuda mig halv pris för 10 veckor, Jag vägde då 135 kg, gick ner till 120kg på 10 veckor. Men efter det så ha jag inget alls motiverad för att jag åt samma mat i 10 veckor, Potatis med kyckling och sallad.

Nu idag väger jag ungefär 127kg. Jag tränar typ 4-6 ggr per veckan men samma skit. Inget händer det. Ibland får jag lust att lägga av att gå ner vikt. Så undra jag hur gör ni det? Medlem Well0be aftonbladet eller vad det heter. Viktväktaren? Eller gjorde ni by pass? Jag ha faktiskt fundera på göra by pass men ha hört mkt negativt om det. Ge mig några tips..

OBS jag älskar choklad, kan inte alls sluta äta dem.. Ja jag vet att jag borde sluta med det om jag vill gå ner. Dela er med mig gärna. Ha det fin kväll

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Medlem

Med risk för att slå in öppna dörrar handlar viktnedgång om att få i sig mindre energi än mat än man gör av med. Det är lättare sagt än gjort. Jag har själv provat att gå ned i vikt och det händer naturligtvis någonting med vikten bara man börjar. Det som är svårt är det långsiktiga, att fortsätta gå ned i vikt och att hålla vikten.
Är det då lätt att gå ned i vikt om man gillar god mat, äter mycket och inte tränar? Nej, säger jag. Det är inte lätt.
Mina tips för att gå ned i vikt är ganska enkla:
1. Ät frukost, lunch och middag. Se till att det är mindre potatis, ris, pasta, såser...och mer av fisk, vitt kött och grönt. Ta inte om, utan nöj dig med en tallrik.
2. Ät mellis, kan vara frukt.
3. Drick vatten. Ta bort alkohol, läsk, energidryck, isthé mm.
4. Sluta med godis, chips, nötter, bullar...ja allt som är skräpenergi. Kan man inte sluta så se till att inte äta det varje dag, och inte så stora portioner.
5. Träna lite lagom. Pulshöjade saker är bra. Gör det regelbundet. Är man kraftigt överviktig kan man kanske inte träna utan ska satsa på att äta mindre och bättre, så tar man träningen senare.
6. Sov bra. Bra sömn ger energi för att orka med vardagen, inkl. att tänka på detta med viktnedgången.
7. Ta hjälp av någon som kan stötta dig. Kan vara en kompis, en PT eller en förälder.

Jag har haft problem med hjärtat under förra året, så jag har haft fokus på det. Nu tar jag inte mediciner längre och har slutat helt med alkohol, läsk och godis. Jag äter chips och nätter, och tar fikabröd.
Nu när jag mår bra ska jag satsa på att gå ned några kilo. Jag börjar idag, och har vägt mig. Nu är det fokus på att äta bättre, och till varje måltid ha rejält med grönsaker. Det spelar ingen roll vilka grönsaker jag tar, då det kommer att variera. Resten på tallriken blir det gamla vanliga, men det blir ju mindre av det, då det inte får plats på tallriken pga grönsakerna.
På måndag den 20 juni räknar jag med att vågen visar samma eller lite mindre, och på sikt ska det gå åt rätt håll, dvs visa mindre från vecka till vecka.
Mitt mål är att ha gått ned ett antal kilo till september. Jag vill komma ned till "normalvikt" enligt BMI-tabellen. Nu har jag "övervikt" på gränsen till "fetma".

Har man svårt att komma igång är det alltid bäst att be om hjälp.

Permalänk
Medlem

Allt handlar om att göra av med mer än det du stoppar i dig. HUR du gör det är upp till dig. Jag själv kör med äta-engång-per-dag tekniken. på 5 månader har jag gått ned ca 11 kilo nu vilket är rätt bra tycker jag.

Ett annat bra tips är att ha delmål. många sätter ett väldigt brant mål alldeles för nära i tiden. tex om ett halvår ska jag ha gått ned 30 kg vilket är väldigt svårt. bättre är då att ha ett huvudmål och sedan ha små mål som är lättare att pricka in så kan justera huvudmålet utefter hur de små målen faller ut.

En annan sak många missar är att dom ger upp eller börjar fuska vilket sedan faller dåligt ut. mycket man går ned i början är vätska, speciellt om man äter mindre och eller nyttigare PGA sälta. Denna vikt går snabbt att bli av med men sedan kommer man till förbränningen av enbart fett och det går sakta och det är här många ger upp. fastnade själv här ett tag efter jag rasat ca 7 kg men jag gav inte upp och efter ett par veckor så märkte jag att jag faktiskt gick ned men lite saktare.

Vägde 99 kg och väger idag ca 88 kg. Målet är 75 kg med delmål 85 och 80 kg. En gång i tiden var jag väldigt vältränad och då vägde jag ca 83 kg men otränad vägde jag ca 75 kg så jag ska försöka träna odentligt sedan efter 75 kg så på ett sätt är 75 kg också ett delmål.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dansken88:

Hej på er alla!

Jag behöver lite få inspiration av er som kämpa att gå ner vikt. Jag ska berätta lite om mig själv

Jag heter Dennis och ska bli snart 34 år gammal. Jag bor i Örebro och är döv. Tidigare var jag idrottsman. Jag körde ishockey, innebandy, futsal, fotboll och crossfit (Crossfit började jag för 6 år sen).. Jag pajas min knä under skol-sm i Lund år 2004, efter händelse hade jag väldigt svårt att komma igång. Men efter halv år är jag mig själv så jag kör på vidare med olika sport. Men min pappa dog år 2005 då rasade hela min världen ner. Jag var inte mig själv och jag valde fel väg i gymnasiet i Örebro. Jag festade mkt, käka snabbmat och sluta helt med idrott. I 15 år var jag övervikt.. Jag se på min spegeln.. vad helvete se jag ut. 1 och halv år sen kontaktade jag en PT som är min farbror som är typ 3 år yngre än mig haha (ja min farfar gifte om sig med andra yngre tjej) så halv farbror Han erbjuda mig halv pris för 10 veckor, Jag vägde då 135 kg, gick ner till 120kg på 10 veckor. Men efter det så ha jag inget alls motiverad för att jag åt samma mat i 10 veckor, Potatis med kyckling och sallad.

Nu idag väger jag ungefär 127kg. Jag tränar typ 4-6 ggr per veckan men samma skit. Inget händer det. Ibland får jag lust att lägga av att gå ner vikt. Så undra jag hur gör ni det? Medlem Well0be aftonbladet eller vad det heter. Viktväktaren? Eller gjorde ni by pass? Jag ha faktiskt fundera på göra by pass men ha hört mkt negativt om det. Ge mig några tips..

OBS jag älskar choklad, kan inte alls sluta äta dem.. Ja jag vet att jag borde sluta med det om jag vill gå ner. Dela er med mig gärna. Ha det fin kväll

Jag är nybörjare själv men efter vad jag har läst mig till så skulle jag säga att du äter mer än vad du tränar/förbränner tyvärr.

Jag har kört lifesum appen för att räkna kalorier i 11 veckor nu och jag har gått ned 10kg (102-92), dock har jag då ätit mindre än vad appen sagt till mig att göra. Förra veckan var dock +-0 på vågen vilket gjorde lite ont, det har varit mycket kalas nu och en tårtbit här och där satt tydligen sina spår även om jag försökte ta väldigt lite.

Choklad som du säger är det väldigt mycket kalorier i och man får äta väldigt lite utav det.

Prova lifesum tycker jag, det är gratis om man inte vill ha massa funktioner som enligt mig är helt onödigt, man fyller i sin vikt osv och sedan får man kcal att förhålla sig efter, är man bara ärlig och fyller i allt man stoppar i sig så ser man vad man gör för fel! Man kan scanna streckkoder / söka efter produkterna i appen så det är väldigt smidigt!

Men bäst av allt är att kalorierna står ju på förpackningen på det man äter (iofs per 100g oftast, men man kan ju väga!), man slipper alltså göra om det till points osv som andra appar har.

Lycka till!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har alltid jojobantat och haft problem med vikten under vissa perioder. Delvis för att jag gillar mat för mycket men aldrig orkat träna på en viss nivå i längden. Men nu har jag håller mig i bra form de senaste åren mår mycket mycket bättre. Både fysiskt och psykiskt.

Mina tips är att hitta en livsstil som passar just DIG, vikt handlar inte om att svälta sig 24/7 eller våga vägra godis. Utan det handlar om balans. Jag har hittat en kost och träningsschema som passar min vardag utmärkt, jag äter godis på helgerna men i mindre mängder. Att gå ner 20KG för att sen gå över till normal kost blir nästintill alltid problematiskt då man ökar intaget för snabbt och för mycket kalorier och går tillbaka till ruta 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dansken88:

Hej på er alla!

Jag behöver lite få inspiration av er som kämpa att gå ner vikt. Jag ska berätta lite om mig själv

Jag heter Dennis och ska bli snart 34 år gammal. Jag bor i Örebro och är döv. Tidigare var jag idrottsman. Jag körde ishockey, innebandy, futsal, fotboll och crossfit (Crossfit började jag för 6 år sen).. Jag pajas min knä under skol-sm i Lund år 2004, efter händelse hade jag väldigt svårt att komma igång. Men efter halv år är jag mig själv så jag kör på vidare med olika sport. Men min pappa dog år 2005 då rasade hela min världen ner. Jag var inte mig själv och jag valde fel väg i gymnasiet i Örebro. Jag festade mkt, käka snabbmat och sluta helt med idrott. I 15 år var jag övervikt.. Jag se på min spegeln.. vad helvete se jag ut. 1 och halv år sen kontaktade jag en PT som är min farbror som är typ 3 år yngre än mig haha (ja min farfar gifte om sig med andra yngre tjej) så halv farbror Han erbjuda mig halv pris för 10 veckor, Jag vägde då 135 kg, gick ner till 120kg på 10 veckor. Men efter det så ha jag inget alls motiverad för att jag åt samma mat i 10 veckor, Potatis med kyckling och sallad.

Nu idag väger jag ungefär 127kg. Jag tränar typ 4-6 ggr per veckan men samma skit. Inget händer det. Ibland får jag lust att lägga av att gå ner vikt. Så undra jag hur gör ni det? Medlem Well0be aftonbladet eller vad det heter. Viktväktaren? Eller gjorde ni by pass? Jag ha faktiskt fundera på göra by pass men ha hört mkt negativt om det. Ge mig några tips..

OBS jag älskar choklad, kan inte alls sluta äta dem.. Ja jag vet att jag borde sluta med det om jag vill gå ner. Dela er med mig gärna. Ha det fin kväll

Jag är definitivt ingen läkare, så ta allt jag säger med en stor nypa salt.

Om jag varit i din situation hade jag förmodligen försökt följa följande lista av "regler".

  • Periodisk fasta (intermittent fasting). Sök lite på youtube och kolla upp vad det är. Det handlar om att man periodiskt fastar, dvs under vissa tider på dygnet undviker att äta. Ett vanligt upplägg är 16:8, dvs att man fastar under 16 timmar och äter under 8. Ett exempel kan vara att man äter mellan 12:00 och 20:00. Dvs ingen mat innan 12 och ingen mat efter 20! Det finns en massa forskning och rön kring fördelarna med det där, som att cellerna går in i något "reparationsläge" och så vidare. Har inte superkoll på det. Jag brukar göra det för att jag helt enkelt gillar det. Jag känner mig "skarpare", mår bra av det, och så är det ett bra sätt att kontrollera hur mycket kalorier man får i sig. Sök upp lite information om det. Det är en ganska enkel "regel" som kan få ganska stor effekt och bör vara enkel att efterfölja. Bra för att undvika de där extra tomma kalorierna som gärna slinker in på kvällen med. Och glöm inte att dricka vatten om du fastar (och när du inte fastar, för den delen). Man måste inte gå all in på periodisk fasta, man kan göra det varje dag i veckan, några dagar i veckan eller bara en, om man så önskar.

  • Försök att äta så mycket "riktig mat" som möjligt. Dvs rena råvaror, tillagat själv från grunden osv. Målet är att du ska ha med dig så lite saker som möjligt från butiken som har en lång innehållslista. Paprika har ingen innehållslista, det har inte äpplen eller potatis heller. Det går inte att undvika innehållslistor helt (och det behöver man inte heller) men försök hålla nere dem så mycket som möjligt. Ett konkret exempel är jordnötssmör. Det finns de som är 99.9% jordnötter och lite halvsalt. Sen finns det de som innehåller jordnötter, socker, palmolja, några E-ämnen osv. Välj helst den med kortast innehållslistan.

  • Försöka så mycket du kan att undvika tomma kalorier. Med tomma kalorier menar jag sånt som du inte äter för näringens skull. Socker, socker-läsk, kakor, bullar, glass, chips, etc. Det kommer lite utav sig själv av föregående punkt dock.

Det är tre relativt enkla "regler" som jag tycker är en bra start och som inte är så avancerade att följa. Förhoppningsvis kan de medföra att man ligger på ett kaloriunderskott, att man småäter mindre och att man äter mindre "skräp" om man följer dem. Med ovanstående så tycker jag att man inte behöver ge sig in i att hålla på att räkna kalorier.

En liten bonus:

Jag tror (och har läst det någonstans...) att viktnedgång handlar till 80%+ om kost och de andra 20% om motion. Missförstå mig inte, motion är fantastiskt, av många många olika anledningar. Men, för viktnedgång tycker jag att man bör fokusera på kosten. Motion bör man fokusera på för sin hälsa och sitt fysiska (och psykiska) välmående. Minst lika viktigt, men av andra anledningar. Om man fortsätter äta skräp kommer det inte hjälpa att man spenderar 2-3 timmar på löpbandet i veckan, är min poäng.

Permalänk
Skrivet av Nasso:

Jag är definitivt ingen läkare, så ta allt jag säger med en stor nypa salt.

Om jag varit i din situation hade jag förmodligen försökt följa följande lista av "regler".

  • Periodisk fasta (intermittent fasting). Sök lite på youtube och kolla upp vad det är. Det handlar om att man periodiskt fastar, dvs under vissa tider på dygnet undviker att äta. Ett vanligt upplägg är 16:8, dvs att man fastar under 16 timmar och äter under 8. Ett exempel kan vara att man äter mellan 12:00 och 20:00. Dvs ingen mat innan 12 och ingen mat efter 20! Det finns en massa forskning och rön kring fördelarna med det där, som att cellerna går in i något "reparationsläge" och så vidare. Har inte superkoll på det. Jag brukar göra det för att jag helt enkelt gillar det. Jag känner mig "skarpare", mår bra av det, och så är det ett bra sätt att kontrollera hur mycket kalorier man får i sig. Sök upp lite information om det. Det är en ganska enkel "regel" som kan få ganska stor effekt och bör vara enkel att efterfölja. Bra för att undvika de där extra tomma kalorierna som gärna slinker in på kvällen med. Och glöm inte att dricka vatten om du fastar (och när du inte fastar, för den delen). Man måste inte gå all in på periodisk fasta, man kan göra det varje dag i veckan, några dagar i veckan eller bara en, om man så önskar.

  • Försök att äta så mycket "riktig mat" som möjligt. Dvs rena råvaror, tillagat själv från grunden osv. Målet är att du ska ha med dig så lite saker som möjligt från butiken som har en lång innehållslista. Paprika har ingen innehållslista, det har inte äpplen eller potatis heller. Det går inte att undvika innehållslistor helt (och det behöver man inte heller) men försök hålla nere dem så mycket som möjligt. Ett konkret exempel är jordnötssmör. Det finns de som är 99.9% jordnötter och lite halvsalt. Sen finns det de som innehåller jordnötter, socker, palmolja, några E-ämnen osv. Välj helst den med kortast innehållslistan.

  • Försöka så mycket du kan att undvika tomma kalorier. Med tomma kalorier menar jag sånt som du inte äter för näringens skull. Socker, socker-läsk, kakor, bullar, glass, chips, etc. Det kommer lite utav sig själv av föregående punkt dock.

Det är tre relativt enkla "regler" som jag tycker är en bra start och som inte är så avancerade att följa. Förhoppningsvis kan de medföra att man ligger på ett kaloriunderskott, att man småäter mindre och att man äter mindre "skräp" om man följer dem. Med ovanstående så tycker jag att man inte behöver ge sig in i att hålla på att räkna kalorier.

En liten bonus:

Jag tror (och har läst det någonstans...) att viktnedgång handlar till 80%+ om kost och de andra 20% om motion. Missförstå mig inte, motion är fantastiskt, av många många olika anledningar. Men, för viktnedgång tycker jag att man bör fokusera på kosten. Motion bör man fokusera på för sin hälsa och sitt fysiska (och psykiska) välmående. Minst lika viktigt, men av andra anledningar. Om man fortsätter äta skräp kommer det inte hjälpa att man spenderar 2-3 timmar på löpbandet i veckan, är min poäng.

Stort tack att du ta din skriva ner åt mig. <3

Jag ha faktiskt fundera på Periodisk fasta. Jag får nog testa det under sommar på min semester. Du ha kört det ser jag Hur gör du då? Vad åt du? Gick du ner massor vikt? Jag är lite nyfiken på vad du hade innan och efter. Återigen tack för din tid. Jag ska givetvis kolla upp

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Skrivet av CusmaR:

Jag är nybörjare själv men efter vad jag har läst mig till så skulle jag säga att du äter mer än vad du tränar/förbränner tyvärr.

Jag har kört lifesum appen för att räkna kalorier i 11 veckor nu och jag har gått ned 10kg (102-92), dock har jag då ätit mindre än vad appen sagt till mig att göra. Förra veckan var dock +-0 på vågen vilket gjorde lite ont, det har varit mycket kalas nu och en tårtbit här och där satt tydligen sina spår även om jag försökte ta väldigt lite.

Choklad som du säger är det väldigt mycket kalorier i och man får äta väldigt lite utav det.

Prova lifesum tycker jag, det är gratis om man inte vill ha massa funktioner som enligt mig är helt onödigt, man fyller i sin vikt osv och sedan får man kcal att förhålla sig efter, är man bara ärlig och fyller i allt man stoppar i sig så ser man vad man gör för fel! Man kan scanna streckkoder / söka efter produkterna i appen så det är väldigt smidigt!

Men bäst av allt är att kalorierna står ju på förpackningen på det man äter (iofs per 100g oftast, men man kan ju väga!), man slipper alltså göra om det till points osv som andra appar har.

Lycka till!

Ska kolla upp med Lifesum Tack för tips!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chobi:

Sökte runt lite och det verkar bara finnas massa trådar om att gå upp i vikt, så jag tänkte helt enkelt att varför inte göra en tråd där folk som strävar efter att gå ner i vikt kan diskutera sina olika metoder.

Jag har alltid varit tjock, och har således haft dåligt självförtroende över det, men sen jag flyttade hemifrån ökade min vikt ganska lavinartat och till slut var jag tvungen att ta tag i mitt liv. Jag kände att jag behövde börja gå ner i vikt i september då vågen visade 116, dvs ett BMI på 33 för en person som jag på 186cm.

Sagt och gjort så började jag dra ner på kalorierna ganska rejält(!), ett dagsintag på ca 1300kcal. Jag anmälde mig dessutom till kickboxning och gav mig ut och sprang 2-3km i en takt som en som promenerar kan gå ikapp.

Allt eftersom så ökade jag på längden och farten på löpningen, till den jag är idag, där jag springer 1 mil på 50-55min, detta tre dagar i veckan.

Jag har dock slutat räkna kalorier, men äter inte mer än vad jag gjorde när jag började.

Resultatet? Idag ligger jag på 86kg, dvs en viktnedgång på 30kg på drygt 6 månader. Dock har jag känt att viktnedgången har avtagit avsevärt och har väl bara tappat 4-5kg sen nyår, vilket känns lite lite.

Hade tänkt skippa kickboxningen framöver då jag tycker den är på allt för obekväma tidpunkter. Och i så fall kanske börja på gymmet som ligger ett stenkast från min lägenhet.

Jag känner mig dock mycket piggare och blir inte helt slut av att gå i trappor som innan. Och jag har precis börjat införskaffa en ny klädkollektion, nu med medium istället för XL.

Tyvärr har ju detta bedfört att jag har en hel del hud som hänger på magen och lår, och jag ser således ganska mycket tjockare ut än vad jag känner mig för tillfället. Dessutom så har ju mina år av dålig behandling mot min kropp medfört att jag har bristningar på magen, vilket jag hoppas kommer gå bort, och att huden snart drar ihop sig.

Men håller fortfarande ett mål om att väga 80kg till juni/juli då badbyxorna åker på. Och om magen fortfarande ser ut som en hudpåse till hösten/vintern blir det förmodligen en bukplastik för att avlägsna överbliven hud.

Så efter min historia so har jag lite funderingar om min kost.

För att få ut mer av min träning, och därav en viktminskning, bör jag gå till en dietist för att lägga om min kost än en gång? Mitt gym erbjuder kostrådgivning, samt en kroppssammansättningskoll för drygt 500kr. Jag hade helst velat göra en kalipermätning, men detta fungerar ju inte direkt på folk som inte är rejält mycket smalare.

Och med detta, finns det någon annan som håller på att försöka gå ner i vikt? Hur har ni valt att gå till väga för att lyckas (misslyckats)? Känner ni er glada efter eran viktminskning? Eller kanske ni har funderat över att börja träna för att förlora de där extra kilorna?

Låt fantasin flöda!

MvH
Chobi

Hur är det nu med dina bristningar på magen och hängande hud? Har du kommit på någon lösning, hur är du idag? Riktigt grym story!

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
AKA AudioBamse

Enligt egen erfarenhet så är viktnedgång inget svårt alls om du är överviktig, men det är vanligt att folk gör det till raketforskning i onödan anser jag.

Ät dig inte proppmätt. Ät dig lagom mätt
Ät långsamt så du hinner känna mättnadskänsla, man ska lämna matbordet med känslan att du hade kunnat äta mer, dvs du är "lagom mätt". Från egen erfarenhet så har jag märkt att om jag går runt och är "proppmätt" ofta så går jag sakta upp i vikt. Om jag däremot ofta känner att jag hade kunnat äta mer så går jag sakna ner i vikt.

Bry dig inte om kalorier, ät sunt och naturligt
Om du i kombination med att äta dig lagom mätt också äter icke-processad vanlig mat utan tillsatt skit (som socker) så räcker det, behöver inte räkna kalorier som har blivit populärt idag. Laga gärna maten själv med naturliga råvaror.

En annan anledning till att kalorier inte är så bra att räkna på är att det finns olika sortes kaloirier. Som exempel, om du äter chips varje dag motsvarande 1000 kalorier eller naturliga nötter varje dag också motsvarande 1000 kalorier, så kan jag lova att chipsen ändå kommer ha en större negativ påverkan på din vikt än vad nötterna har.

Rör på dig måttligt, sitt inte still hela dagarna
Man behöver inte hårdträna, räcker med att röra på sig dagligen (städa, gå promenader, vad som helst).

Du kan äta vad som helst, men inte alltid.
Självklart kan man äta processad mat / vitt raffinerat socker / annat skit! Men gör det bara ibland, t.ex. på helgerna. Kroppen ska må bra i själen också, så man ska unna sig ibland.

Enligt mig (och egen erfarenhet) räcker detta, man behöver inte krångla till det, lev bara naturligt och lagom.
Självklart gör alla som dem vill och kanske trivs bättre med andra metoder, detta är som sagt bara enligt mig.

Permalänk
Medlem

Alla fungerar ju olika, men jag har kört igång med keto och börjat en resa mot normal vikt. Behöver tappa 50 kilo eller så.

Det fantastiska (för mig) är att hungern inte finns, eller inte lika intensivt i alla fall. Jag är inne på min 16e dag och har långt att gå, men för första gången på länge så känns det här väldigt rätt. Mår bra, mycket energi och kan äta mig mätt utan att egentligen behöva räkna på massa kalorier (Men jag gör't endå! Så roligt tycker jag.)

Idag insåg jag att jag bara fått i mig 800 kcal och hade 30 minuter kvar på mitt ätfönster (Äter bara mellan 12.00 till 20.00) så jag slängde i mig några bitar prästost som nödåtgärd! Jag ser även till att få i mig tillräckligt med salt, mineraler och vitaminer.

Min extremt professionella matblogg, snälla gör inte narr av mig för att jag tycker det är roligt att hålla lite koll!!
https://i.imgur.com/0RKRT2l.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dansken88:

Stort tack att du ta din skriva ner åt mig. <3

Jag ha faktiskt fundera på Periodisk fasta. Jag får nog testa det under sommar på min semester. Du ha kört det ser jag Hur gör du då? Vad åt du? Gick du ner massor vikt? Jag är lite nyfiken på vad du hade innan och efter. Återigen tack för din tid. Jag ska givetvis kolla upp

Jag har inte gått ner massor av vikt. I höstas/vintras vägde jag strax över 80kg och hade en fettprocent på ca 24%. Nu väger jag runt 67kg med en fettprocent på runt 15%. Jag försöker väl inte direkt gå ner i vikt just nu men hade gärna fått ner fettprocenten lite till och ersatt lite fett med muskler...

Jag har kört periodisk fasta rätt oregelbundet. Ibland flera dagar i rad, ibland lite uppehåll. Jag har i princip bara skippat frukosten, ätit en bra lunch vid typ 12-13-tiden, en bra måltid på kvällen, vid 18-19 tiden och försökt undvika att äta annat under dagen. Jag skulle inte vilja säga att jag direkt ändrat hur jag ätit under det perioder jag kört periodisk fasta. Jag äter bara växtbaserad mat, men det är av andra anledningar som är "off topic" i denna tråden. Jag tror dock att det är bra att försöka äta lite mer växtbaserad mat om man vill gå ner i vikt. Växtbaserat (grönsaker, gryner, baljväxter, etc etc) tror jag generellt är lite mer näringstätt och kalorisnålt men det är en grov generalisering. Grönkål, broccoli, kikärtor och quinoa tror jag är näringsrikt och kalorisnålt jämfört med bacon och ost, tex. Pommes, chips, singoalla och delicotobollar är dock också växtbaserade men bör kanske inte vara grundpelarna i en bra kost.

Jag använder dock Huel ibland. Inte lika mycket nuförtiden men rätt mycket förr. Det är en "näringsmässigt komplett måltidsersättare". Finns som shakes, bars och som "frystorkad mat" som man tillsätter kokande vatten till.

Det är dock inget bantningspreparat. Syftet med det är att man ska kunna ersätta mat med det. Det innehåller 100% av alla kalorier, vitaminer, fibrer, protein, kolhydraten etc etc som man behöver.

Jag har använt det som ett enkelt, billigt och smidigt sätt att ersätta enstaka måltider. Om jag inte orkar ställa sig och laga mat en dag så kör jag en Huel istället. Jag gör oftare storkok nuförtiden och sparar matlådor, så det har ersatt mitt huel användande i rätt stor utsträckning. Jag använder det fortfarande rätt ofta som lunch på jobbet dock.

Det är ju inget direkt verktyg för viktminskning... Men... om man använder det för att ersätta "skräp" så är det ju ett verktyg för att veta att man får i sig det man behöver och precis hur många kalorier man får i sig. Om man till exempel är en säljare som kör mycket bil och en huel ersätter en måltid som hade bestått av två korv med bröd, en chokladboll och ett paket singoalla....så kan man ju argumentera för att huel är ett verktyg för viktminskning, haha.

Jag har även rätt känslig mage (jag har IBS) och min mage älskar huel så jag använder det rätt ofta om jag är i en period av svajjig mage eller som lite "förberedelse" om jag tex ska iväg på en resa eller konferens för om jag ersatt några måltider med det några dagar innan vet jag att min mage kommer att vara i en "perfect state".

Jag tror det är viktigt att få rutiner som man kan hålla, långsiktigt. För en TL;DR av vad jag gör:

* Periodisk fasta då och då, för att det gör det enklare att minska kalorier, minska småätande och för att jag gillar det och mår bra av det.
* Försöker äta så mycket "riktig mat" som möjligt och undvika grejer med långa listor av ingredienser. Att försöka äta lite mer växtbaserat med mycket grönsaker etc, tror jag inte skadar.
* Försöker att undvika tomma kalorier och "bara" äta mat som jag äter för dess närings skull. Skippa kakor, glass, sockerläsk osv.
* Stöttar med Huel, för att det passar mig bra och för att på ett enkelt sätt undvika "dålig mat".

Permalänk
Medlem

Nåt kilo ned kanske, eller bara vätskebrist...får se nästa vecka. Skönt att inte dricka bira...saknar inte kalorierna och inte smaken heller. Har jag bestämt mig så har jag... Vad blir det nu? Sjätte, sjunde veckan utan alkohol kanske?

Permalänk
Medlem

Jodå...det går nog åt rätt håll. 90 pannor enligt vågen. Idag börjar jag seriöst med det här med att gå ned i vikt. Jag kommer till exempel att äta på en mindre tallrik där halva tallriken alltid ska vara fylld med grönsaker. Resten på tallriken får vara typ annat.

Jag vet att jag kan, av den enkla anledningen att jag bestämt mig, och att jag har gjort det förut.

Kämpa på där ute! Ni kan också

Permalänk
Medlem

Tjohej...

Kvällens middag. Halva den lilla tallriken var full med grönsaker, och resten var kyckling, rotfrukter och lite ostsås.
Nu blir det små tallrikar framöver och halva med grönsaker...varje gång jag äter middag. Lunchen blir nog rester, eller något enkelt. Idag var det ett ägg och keso.

Permalänk
Medlem

Smarry

Dagens middag. Veggie burger spenat&ost och resten grönsaker.
Får bli någon frukt till efterrätt också.
Som sagt så ska fläsket bort. Då blir tallrikarna små.

Permalänk
Inaktiv

Bra jobbat @totteman det ser ju smarrigt ut! Jag försöker också få bort några extrakilon men har varit alldeles för slapp med intaget så det har inte hänt så mycket hittills men nu blir det mer sallad och röra på mig mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Bra jobbat @totteman det ser ju smarrigt ut! Jag försöker också få bort några extrakilon men har varit alldeles för slapp med intaget så det har inte hänt så mycket hittills men nu blir det mer sallad och röra på mig mer.

Det behöver ske en sak om någonting ska hända:
Man behöver bestämma sig.

Det är inte samma sak som att säga till sig själv att man ska gå ned i vikt, och att man börjar imorgon eller på måndag.

Det som avgjorde, för mig i alla fall, var att jag hade fått nog. Jag tittade mig i spegeln och såg att det var dags att göra någonting.

Så, jag har bestämt mig.

Nu till midsommar blir det sill och potatis, men ingen alkohol, läsk, godis, nötter, chips mm.

Glass tar jag. En bulle till fikat tar jag. Men inte mycket mer.

Jag önskar er en glad midsommar.

Kan nämna att min morgonvikt idag inte ens var 89 kg, så jag har gått ned i vikt den senaste veckan. Även om en del av vikten är att vätskedepåerna inte är påfyllda så går det åt rätt håll.

På måndag får jag se vad vågen säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totteman:

Kan nämna att min morgonvikt idag inte ens var 89 kg, så jag har gått ned i vikt den senaste veckan. Även om en del av vikten är att vätskedepåerna inte är påfyllda så går det åt rätt håll.

På måndag får jag se vad vågen säger.

Jag kan rekommendera en "smartvåg" om man är lite inköpssugen. Annars kan man fixa ett google spreadsheet där man skriver in sin vikt och datum och grafar det.

Min vikt kan svajja rätt rejält från dag till dag. Jag kan lätt gå upp ett kilo från en dag till en annan och sen gå ner det igen de två kommande dagarna. Det som är viktigt är ju en sjunkande trend (om man försöker gå ner i vilkt). Dagsformen och de exakta grammen beror mycket på vätskebalans, tarminnehåll etc. Kan kännas lite tufft att ställa sig på vågen och se +1kg när man kämpar med nedgång.

Att försöka väga vid enligt en regelbunden metod (tex direkt på morgonen, efter toalettbesök) och att hålla koll på det över tid tycker jag har hjälp att "hålla peppen uppe".

*host* Och sen är det ju kul med prylar, statistik och grafer också. *host*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

*host* Och sen är det ju kul med prylar, statistik och grafer också. *host*

Hade en tidigare chef som sa "what gets measured gets done", det är en gammal klyscha men nog ligger det sanning i det.
Har också en smartvåg.

Stolt över mig själv idag, äntligen tagit i tag i mina corona-kilon och är nu 4v in -5kg. Kör VV, tror det är samma grej där att faktiskt skriva upp vad man äter gör att man tänker efter innan man äter det där onödiga. Nu ska jag bara försöka hålla igen lite midsommar också, blir en liten svacka förstås, men på't igen på lördag!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Jag kan rekommendera en "smartvåg" om man är lite inköpssugen. Annars kan man fixa ett google spreadsheet där man skriver in sin vikt och datum och grafar det.

Min vikt kan svajja rätt rejält från dag till dag. Jag kan lätt gå upp ett kilo från en dag till en annan och sen gå ner det igen de två kommande dagarna. Det som är viktigt är ju en sjunkande trend (om man försöker gå ner i vilkt). Dagsformen och de exakta grammen beror mycket på vätskebalans, tarminnehåll etc. Kan kännas lite tufft att ställa sig på vågen och se +1kg när man kämpar med nedgång.

Att försöka väga vid enligt en regelbunden metod (tex direkt på morgonen, efter toalettbesök) och att hålla koll på det över tid tycker jag har hjälp att "hålla peppen uppe".

*host* Och sen är det ju kul med prylar, statistik och grafer också. *host*

Jag väger och grafar... Kul att ha lite koll på hur snabbt det går, och om man behöver justera någonting.

Permalänk
Avstängd

Efter 12 nätter på sjukhus, så lär jag ha gått upp några gram, får se imorgon när jag tänkte väga mig och se "skadan" (på vikten).

Permalänk
Medlem

Alla gör som dom vill. Men så mycket överdrivna tips här.
Väldigt få klarar att hålla en super strikt DIET livet ut. De som gör de, ok coolt.

Men för de flesta dödliga så blir det bara jojo bantning.
Så fort det handlar om total uteslutning blir det ett enormt ha-begär, och de flesta kan inte trycka undan detta för evigt.

Släng bort ordet diet, bantning och sådant skit.
Ät vad du vill, så länge du håller dig till rimlig kaloribehov för dig beroende på vad din energiförbrukning är och om du vill gå ner hur mycket underskott du behöver etc. Det är enda som behövs för att gå ner i vikt, ingen uteslutning, inget krav på massa träning hit och dit, och ingen hysteri med ät detta, ät detta, drick detta etc.

Och sen förstår jag inte folk som ska tvunget väga sig konstant, liknar mer OCD än något annat.
Ta ett måttband och mät dig typ 2 gånger i månaden istället.

Man blir mest mörkrädd när man läser tråden här.

Med det sagt så igen får ju alla göra som dom vill, detta är bara mina åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Alla gör som dom vill. Men så mycket överdrivna tips här.
Väldigt få klarar att hålla en super strikt DIET livet ut. De som gör de, ok coolt.

Men för de flesta dödliga så blir det bara jojo bantning.
Så fort det handlar om total uteslutning blir det ett enormt ha-begär, och de flesta kan inte trycka undan detta för evigt.

Släng bort ordet diet, bantning och sådant skit.
Ät vad du vill, så länge du håller dig till rimlig kaloribehov för dig beroende på vad din energiförbrukning är och om du vill gå ner hur mycket underskott du behöver etc. Det är enda som behövs för att gå ner i vikt, ingen uteslutning, inget krav på massa träning hit och dit, och ingen hysteri med ät detta, ät detta, drick detta etc.

Och sen förstår jag inte folk som ska tvunget väga sig konstant, liknar mer OCD än något annat.
Ta ett måttband och mät dig typ 2 gånger i månaden istället.

Man blir mest mörkrädd när man läser tråden här.

Med det sagt så igen får ju alla göra som dom vill, detta är bara mina åsikter.

I teorin har du rätt men viss mat kommer mätta mycket bättre kalori för kalori än annan mat.

Äter man 200 gram godis får man i sig ca 800 kalorier men jag tror få känner sig mätta på det. Äter man lite kött och kanske några ägg och grönsaker som innehåller 800 kalorier lär majoriteten få en väldigt bra mättnadskänsla.

Träning är väldigt bra av många anledningar men har endast en liten effekt på just vikten så där håller jag med dig.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Jag har haft lite ångest över min vikt. Över min figur. Är inte tjock, lite kraftig. Men har senaste månaderna hamnat i ett läge där jag knappt äter. Ser på kroppen att jag rasat fort i vikt, men är rädd att mitt mindset har fuckats upp. Börjat tänka i huvudet varje gång jag äter om antalet kalorier osv.

Blir knappt hungrig & om jag äter så blir jag mätt direkt.

Det började med att jag drog ner på maten, men har väll eskalerat succesivt.

Jag är inte underviktig. Ligger precis på normalviktig just nu enligt bmi(översta gränsen, 178 cm), men vänder jag inte detta blir jag nog rätt snabbt en pinne.

Hjärnan är fan sjuk, eller jag.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070