Permalänk
Medlem

Datorn fryser vid enbart ”ny” start?

Hej,

Min dator har börjat frysa fast vid ”MSI bilden” alltså innan windows startar upp ( se bild ). Stänger jag av datorn via power knappen och sedan startar, då funkar det utmärkt. Vad kan felet vara? Detta uppstår enbart när jag stänger av datorn, vid omstart osv är det inga problem.

Permalänk
Medlem

Knepigt. Blinkar Caps Locks, Num Lock och Scroll Lock till på tangentbordet vid den första uppstarten?

För rent krasst så låter det som att en pryl inte initierar sig korrekt vid kallstart men har sedan inte problem vid en varmstart. Spontant så kan prylar hänga sig när dom får elektrisk energi där energin är för lite, för mycket eller smutsig. Eller så kan en komponent lägga av vilket kräver att den "värms upp" ett kort ögonblick och därefter kommer igång vid en varmstart.

Möjlighet att prova med en annan nätdel?

Prova att nollställa BIOS till fabriksinställningar(skriv först ner dagens inställningar om dom är förändrade) och sedan prova på nytt?

Kasst CR2032 batteri?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Knepigt. Blinkar Caps Locks, Num Lock och Scroll Lock till på tangentbordet vid den första uppstarten?

För rent krasst så låter det som att en pryl inte initierar sig korrekt vid kallstart men har sedan inte problem vid en varmstart. Spontant så kan prylar hänga sig när dom får elektrisk energi där energin är för lite, för mycket eller smutsig. Eller så kan en komponent lägga av vilket kräver att den "värms upp" ett kort ögonblick och därefter kommer igång vid en varmstart.

Möjlighet att prova med en annan nätdel?

Prova att nollställa BIOS till fabriksinställningar(skriv först ner dagens inställningar om dom är förändrade) och sedan prova på nytt?

Kasst CR2032 batteri?

Tangenbortdet lyser vid start sen dör den också efter 2sek. Saken är att jag kan köra i flera timmar, att den blir varm sedan stänger av datorn och sätter på igen, då blir det samma sak så tror inte det har något med uppvärmning att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4ndas:

Tangenbortdet lyser vid start sen dör den också efter 2sek. Saken är att jag kan köra i flera timmar, att den blir varm sedan stänger av datorn och sätter på igen, då blir det samma sak så tror inte det har något med uppvärmning att göra.

Man kan även se "värms upp" som att komponenten initierar sig bättre när den startas om via en varmstart.

Tänk inte på kallstart/varmstart/"värmas upp" som direkt relaterat till temperatur. Det är mer ett talesätt .

Kallstart == Helt avstängd, sedan start.
Varmstart == omstart utan att bryta strömmen.
"Värmas upp" == Komponenten kommer igång men måste först stabiliseras innan den kan ingå i en "produktionsgrupp". Vissa komponenter kan vara kinka om strömmen inte korrekt och ren vid start, oftast då vid en kallstart, eftersom allt strömmen rusar som mest vid kallstart.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.