Cerakey erbjuder tangentbordsknappar i keramik

Permalänk
Melding Plague

Cerakey erbjuder tangentbordsknappar i keramik

Företaget Cerakey gör tangentbordsknappar i keramik för användare som vill ha en gedigen knappupplevelse, samtidigt som de inte vill knappa på RGB-potentialen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Coolt! Om än lite dyrt, men det är inte rimlig kritik för en så ny produkt. Det jag verkligen skulle vilja se mer av är tangentbord med dvorak layout!

Permalänk
Medlem

Vet inte varför, men första tanken var "Som att knappa på en toalettstol"...

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Musikälskare

Redigt fränt imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Coolt! Om än lite dyrt, men det är inte rimlig kritik för en så ny produkt. Det jag verkligen skulle vilja se mer av är tangentbord med dvorak layout!

Det är ju bara att flytta på dina tangenter och välja en dvorak-layout i ditt operativsystem. Det tar 5-10 minuter.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Inaktiv

[insert ”butwhy.gif” here]

De får gärna göra i trä. Inte glas dock om CS-dampen blossar upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Det är ju bara att flytta på dina tangenter och välja en dvorak-layout i ditt operativsystem. Det tar 5-10 minuter.

Det blir lite svårt att göra på laptops tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Det blir lite svårt att göra på laptops tyvärr

Fast det känns väl som ett rimligt antagande att personer som är så pass hardcore att de kör dvorak även kör med touchtyping och aldrig kollar på tangentbordet?
Jag tror inte jag hade märkt om någon hade bytt mina keycaps (det kanske de har? ).

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Alltså jag var väldigt skeptisk, men samtidigt tror jag att jag skulle digga den "svala" känslan av porslin?

Permalänk
Medlem

Intressant
Något jag irriterat mig på är hur plasttangenter har en tendens att börja wobbla med tiden. Speciellt de lite bredare tangenterna, då man inte alltid trycker i mitten på dem. Jag spelar mycket flipper, så mina ctrl och shift tangenter tar mycket stryk, och när dom blir wobbliga så har dom en tendens att fastna på vägen ner, så timingen blir lite fel. Så jag kan tänka mig att prova dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Intressant
Något jag irriterat mig på är hur plasttangenter har en tendens att börja wobbla med tiden. Speciellt de lite bredare tangenterna, då man inte alltid trycker i mitten på dem. Jag spelar mycket flipper, så mina ctrl och shift tangenter tar mycket stryk, och när dom blir wobbliga så har dom en tendens att fastna på vägen ner, så timingen blir lite fel. Så jag kan tänka mig att prova dessa.

Menar du att du har böjt dina plasttangenter eller är det fjädringen under tangent som börjar bete sig annorlunda?
För nya keramiska tangenter kommer inte hjälp mot de senare, snarar kommer dess snabba på det eftersom de väger mer.

Permalänk
Medlem

kan man rengöra dem med WC-anka?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

[insert ”butwhy.gif” here]

De får gärna göra i trä. Inte glas dock om CS-dampen blossar upp

Okey

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Det är ju bara att flytta på dina tangenter och välja en dvorak-layout i ditt operativsystem. Det tar 5-10 minuter.

Blir lite fel med profilerna.

Edit: kanske missat att de kört samma profil på alla rows på dessa

Permalänk
Medlem

Ingen ISO layout än vad jag såg på fb

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Coolt! Om än lite dyrt, men det är inte rimlig kritik för en så ny produkt. Det jag verkligen skulle vilja se mer av är tangentbord med dvorak layout!

Skrivet av seraj5:

Det blir lite svårt att göra på laptops tyvärr

Wingdings Tuxedo

Går det att få Wingdings så går det troligtvis att få dvorak också (eller istället).

Permalänk
Medlem

Högre vikt medför långsammare retur med samma tryckmotstånd, eller?
(newton är alltid närvarande, tyvärr)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Högre vikt medför långsammare retur med samma tryckmotstånd, eller?
(newton är alltid närvarande, tyvärr)

Jag såg nån som testade en för produktions-version av dessa, space-tangenten verkade ha det svårt att fjädra tillbaka över huvud taget just pga sin vikt

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av willienelpson:

Blir lite fel med profilerna.
https://i.redd.it/kblm0oy3vms41.jpg
Edit: kanske missat att de kört samma profil på alla rows på dessa

Tänkte inte på det, jag har aldrig haft ett tangentbord med olika profiler på bokstavstangenterna.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

[insert ”butwhy.gif” here]

De får gärna göra i trä. Inte glas dock om CS-dampen blossar upp

Porslin är inte glas dock...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av GizmoTheGreen:

Ingen ISO layout än vad jag såg på fb

Försökte leta efter en iso-layout, men det kanske kommer efter denna braksuccé på kickstarter.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Högre vikt medför långsammare retur med samma tryckmotstånd, eller?
(newton är alltid närvarande, tyvärr)

Newtons tredje säger att varje kraft har en motkraft, det är denna motkraft vi känner som ''tryckmotstånd". Då den kraften vi behöver lägga på tangenten minskar när tangenten är tyngre, så får vi också en proportionerligt lägre motkraft tillbaka på fingrarna, dvs tryckmotståndet.
Lägg ett litet men tungt objekt på någon av dina knappar och tryck sedan, så märker du att den erforderliga kraften för att trycka ned tangenten har minskat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Jag såg nån som testade en för produktions-version av dessa, space-tangenten verkade ha det svårt att fjädra tillbaka över huvud taget just pga sin vikt

Jag antar att de inte testade på ett tangentbord som har hårdare brytare på mellanslags-tangenten då, vilket är vad Cherry faktiskt rekommenderar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Försökte leta efter en iso-layout, men det kanske kommer efter denna braksuccé på kickstarter.

man kan ju hoppas?
brukar oftast vara så med keycaps vill man ha ISO får man söka sig till internationella märken, andra bryr sig bara om ANSI. kommer inte ihåg vilken med det var nån annan keycap som också kickstartades och efter ett par år var ISO fortfarande i "kommer senare" stadie... så...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

man kan ju hoppas?
brukar oftast vara så med keycaps vill man ha ISO får man söka sig till internationella märken, andra bryr sig bara om ANSI. kommer inte ihåg vilken med det var nån annan keycap som också kickstartades och efter ett par år var ISO fortfarande i "kommer senare" stadie... så...

Tycker jag relativt ofta ser "Nor"-kit som val på customcaps.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xfade:

Porslin är inte glas dock...

Jag kunde varit tydligare men menade inte att tangentbordet i artikeln var gjord av glas utan det var förslag på vad de borde och inte borde göra

Permalänk
Skrivet av GizmoTheGreen:

man kan ju hoppas?
brukar oftast vara så med keycaps vill man ha ISO får man söka sig till internationella märken, andra bryr sig bara om ANSI. kommer inte ihåg vilken med det var nån annan keycap som också kickstartades och efter ett par år var ISO fortfarande i "kommer senare" stadie... så...

Med ANSI har man ju ett bredare utbud, framför allt på KS. Efter ett halvår med ANSI föredrar jag faktiskt numera det, det går att ändra på muskelminnet 😄

Permalänk
Medlem

Kickstarters som överskrider sitt mål stort går ofta åt helvete eftersom det är otroligt svårt att skala upp tillverkning om det inte är redan är planerat. Jag håller mig borta från denna.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stardeluxe:

Med ANSI har man ju ett bredare utbud, framför allt på KS. Efter ett halvår med ANSI föredrar jag faktiskt numera det, det går att ändra på muskelminnet 😄

Jag föredrar min höga enter även estetiskt... har haft nån billig deltaco med typ ANSI och det blev bara skit lmao
så ja, smaksak... och gillar man nu ANSI finns det ju skitmassa cap kit med snygga prints på alixpress osv

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Vore kul att testa, men de PBT doubleshots jag redan har duger gott.

Skrivet av DGS:

Newtons tredje säger att varje kraft har en motkraft, det är denna motkraft vi känner som ''tryckmotstånd". Då den kraften vi behöver lägga på tangenten minskar när tangenten är tyngre, så får vi också en proportionerligt lägre motkraft tillbaka på fingrarna, dvs tryckmotståndet.
Lägg ett litet men tungt objekt på någon av dina knappar och tryck sedan, så märker du att den erforderliga kraften för att trycka ned tangenten har minskat.

Frågan gällde inte nedtrycket, utan returen.

Returen kan bli ett problem om man har brytare med väldigt fesiga fjädrar, vilket jag har - Gazzew Bobagum 52g (bottom-out), som i praktiken är märkbart svagare än fjädrarna i exempelvis Cherry MX Red. Jag tippar på att den väldigt tunga keramiska mellanslagstangenten inte skulle komma upp särskilt bra utan assistans i mitt fall. Men ja, man kan ju köra med kraftigare fjäder i just den switchen.

Visa signatur

5950X, 3090