Permalänk
Medlem

Minnesproblem Auros Elite B550m

Har 2x8gb 3600mhz CL 17 minnen i grabbens dator tillsammans med en ryzen 5 5600

Problemet är att den hittar bara 8gb och minnet står i 2400 mhz, slår jag på xmp eller vad det heter står det 3600 mhz, men i rutan ovanför står det forsatt 2400 mhz, inne i bios alltså. Till saken hör att vi har ett oäkta windows, kan det ha med saken att göra?. Har provat bägge minnena separat och dom funkar bägge två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotten81:

Har 2x8gb 3600mhz CL 17 minnen i grabbens dator tillsammans med en ryzen 5 5600

Problemet är att den hittar bara 8gb och minnet står i 2400 mhz, slår jag på xmp eller vad det heter står det 3600 mhz, men i rutan ovanför står det forsatt 2400 mhz, inne i bios alltså. Till saken hör att vi har ett oäkta windows, kan det ha med saken att göra?. Har provat bägge minnena separat och dom funkar bägge två.

Har du testat med ETT minne och flyttat det mellan minnes slotsen?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Placerat minnena i rätt slots, A2 och B2?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Har du testat med ETT minne och flyttat det mellan minnes slotten?

Jag har testat båda minnena separat och dom sitter i dom slotten som dom borde göra enligt instruktionerna. Slotten närmast CPU är tom, sen ett minne, sen en tom och sen ett minne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Placerat minnena i rätt slots, A2 och B2?

Yes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotten81:

Jag har testat båda minnena separat och dom sitter i dom slotten som dom borde göra enligt instruktionerna. Slotten närmast CPU är tom, sen ett minne, sen en tom och sen ett minne

Och det fungerar i båda slotsen? Då är min första tanke utesluten, den var böjt stift på CPU'n.

Vilken bios ver. har du? Det borde inte påverka identifiering av minnena, men man vet aldrig.
R5 5600 stöds från bios F14: https://www.gigabyte.com/Motherboard/B550M-AORUS-ELITE-rev-1x...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Och det fungerar i båda slotsen? Då är min första tanke utesluten, den var böjt stift på CPU'n.

Vilken bios ver. har du? Det borde inte påverka identifiering av minnena, men man vet aldrig.
R5 5600 stöds från bios F14: https://www.gigabyte.com/Motherboard/B550M-AORUS-ELITE-rev-1x...

Uppdaterade till nya bios, det som hände var att jag fick ingen bild alls, tog jag ur minnet ur b2 fick jag bild. Satte jag minnena i A1 och A2 så får jag 16gb, men det står att dom går i 2400mhz längst uppe även fast jag klickar i xmp. Men det står under under minnena att dom går i 3600mhz i orange text. Men sär uppe där man ser temperaturer osv så står det 2400mhz

Permalänk
Medlem

Sätter jag minnena i A1 och A2 får jag 16gb 3600mhz. Vad blir skillnaden om dom sitter så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotten81:

Sätter jag minnena i A1 och A2 får jag 16gb 3600mhz. Vad blir skillnaden om dom sitter så

Du får bara en kanal då, vilket innebär sämre hastighet. Det blir detsamma som att du bara har en sticka på 16 GB.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotten81:

Sätter jag minnena i A1 och A2 får jag 16gb 3600mhz. Vad blir skillnaden om dom sitter så

Vad blir resultatet om du sätter dom i B1 och B2?

Det blir fortfarande endast en kanal och ca: halva hastigheten, men som felsökning så kan det vara av intresse.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!