Permalänk
Avstängd
Skrivet av EE19Brev:

Ja men typ att de filmar, men då hade de ju lika gärna kunnat stanna direkt. Eller kameror, men de finns väl inte i Sverige och man ser väl kamera övervakning rätt tydligt eller ser om det skulle blinka till?

Lär dig chilla

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Lär dig chilla

Om man gör sig omaket att registrera sig på ett forum och startar denna tråden så är det kanske inte så lätt att slappna av

Permalänk
Medlem

Don't feed the troll

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Om man gör sig omaket att registrera sig på ett forum och startar denna tråden så är det kanske inte så lätt att slappna av

Visst. Men har man fått samma svar 5 gånger redan och fortsätter fråga så är man väl endast ett troll.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Hur många gånger ska du fråga? Typ alla som har svarat har sagt samma sak: blev du inte stoppad när det skedde lär du inte höra något mer om det. Men, även om du skulle det är det inget som någon här kan göra något åt, det är för dig att ta då.

Jag är ingen troll, råkade bara förvirra mig själv lite och glömde bort exakt vad det var jag fråga och ställde därför samma fråga igen.

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

Är det fler än mig som tycker att det blivit mycket vanligare med rödljuskörning?
För 10-15 år sen var det ytterst ovanligt att jag såg folk köra mot rött, men numera sker det dagligen.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

Grejen är den att man får så blandade svar, vissa säger att det är lugnt vissa säger att de kan filma och skicka böter på posten. Så jag vet ej riktigt vad som stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EE19Brev:

Grejen är den att man får så blandade svar, vissa säger att det är lugnt vissa säger att de kan filma och skicka böter på posten. Så jag vet ej riktigt vad som stämmer.

Du får nog läsa igenom tråden igen. Jag tycker att svaren är rätt så entydiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Du får nog läsa igenom tråden igen. Jag tycker att svaren är rätt så entydiga.

Ja det hade du rätt i, jag har läst runt lite dock och det är inte speciellt entydigt. Många säger att polisen kan plocka i efterhand om de har filmat det från sina bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Är det fler än mig som tycker att det blivit mycket vanligare med rödljuskörning?
För 10-15 år sen var det ytterst ovanligt att jag såg folk köra mot rött, men numera sker det dagligen.

Rödljus ersätts ju i hög grad med rondeller så rödljuskörningarna har minskat kraftigt här i stan iaf

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av EE19Brev:

Ja det hade du rätt i, jag har läst runt lite dock och det är inte speciellt entydigt. Många säger att polisen kan plocka i efterhand om de har filmat det från sina bilar.

Kan kan man säkert, med man får tänka på att det ska finnas en väldigt stark anledning till att sitta och kolla genom materialet.
Det finns säkert scenarion där det gjorts men jag tvivlar starkt på att ditt skulle vara ett sådant scenario.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av EE19Brev:

Ja det hade du rätt i, jag har läst runt lite dock och det är inte speciellt entydigt. Många säger att polisen kan plocka i efterhand om de har filmat det från sina bilar.

Det är väl klart att de kan, om polisen skulle ha videobevisning på att du kör mot rött och det på videon tydligt skulle framgå att det är du som kör, så finns det inget som hindrar en åklagare från att dra det vidare. Men med absolut största sannolikhet så hade de ju stoppat dig på plats, inte låtit dig åka för att sedan gå igenom eventuell videomaterialet och försöka hitta dig i efterhand. Det låter oerhört osannolikt och ineffektivt.

Men eftersom du inte har givit något sammanhang till det inträffade så är det ju också svårt att ge någon gissning kring om det kan bli något efterspel. Om du exempelvis såg en polisbil i samband med att du stannade 20 cm förbi den utsuddade stopplinjen, och polisbilen fortsatte sin resa precis som vanligt, så kan man nästan garantera att inget kommer att ske, ingen kommer ens att gå igenom sådant videomaterial för att på slump råka se någon begå ett brott.

Om det däremot var en polisbil som ville stoppa några bilar, som alla då valde att dra iväg mot rött ljus (och du var en av dem), men polisen endast kunde stoppa en av bilarna, så kan de ju givetvis försöka hitta de andra genom att i efterhand gå igenom sitt bildmaterial. De kan ju exempelvis alltid hämta in ägaren av bilen till förhör, men de behöver som sagt då även kunna bevisa vem som körde om de vill lagföra någon.

Så det är klart att sammanhanget spelar roll för hur troligt det är att det blir något efterspel. Men med absolut största sannolikhet så kan du öppna en festis och lugna ned dig några hekton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Är det fler än mig som tycker att det blivit mycket vanligare med rödljuskörning?
För 10-15 år sen var det ytterst ovanligt att jag såg folk köra mot rött, men numera sker det dagligen.

I Partille där jag bor, har rödljuskörningar och "rondellchansingar" ökat rejält senaste åren i min mening.

Jag kör mycket mer försiktigt nu, speciellt vid 2 rödljus, och i flera mindre rondeller. Vet inte hur ofta jag fått stanna mitt i en rondell för att en annan trafikant chansat på att hinna före mig, speciellt i morgontrafiken.

Känns som om rödljus och spärrlinjer numer är rekommendationer istället för förbud.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bebben:

I Partille där jag bor, har rödljuskörningar och "rondellchansingar" ökat rejält senaste åren i min mening.

Jag kör mycket mer försiktigt nu, speciellt vid 2 rödljus, och i flera mindre rondeller. Vet inte hur ofta jag fått stanna mitt i en rondell för att en annan trafikant chansat på att hinna före mig, speciellt i morgontrafiken.

Känns som om rödljus och spärrlinjer numer är rekommendationer istället för förbud.

Man ska kanske börja montera in fordonsfällor i korsningarna och kör nån mot rött så hissar man dem, de är så snabba att de bör hinna åka upp innan bilen passerat om de är på andra sidan korsningen och det lär ju bli ganska otrevligt att försöka passera så fort de har hunnit upp mer än en dm och effekten är det inget fel på om man försöker köra genom dem, de verkar tåliga så de lär också hålla när en personbil kör in i dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det är väl klart att de kan, om polisen skulle ha videobevisning på att du kör mot rött och det på videon tydligt skulle framgå att det är du som kör, så finns det inget som hindrar en åklagare från att dra det vidare. Men med absolut största sannolikhet så hade de ju stoppat dig på plats, inte låtit dig åka för att sedan gå igenom eventuell videomaterialet och försöka hitta dig i efterhand. Det låter oerhört osannolikt och ineffektivt.

Men eftersom du inte har givit något sammanhang till det inträffade så är det ju också svårt att ge någon gissning kring om det kan bli något efterspel. Om du exempelvis såg en polisbil i samband med att du stannade 20 cm förbi den utsuddade stopplinjen, och polisbilen fortsatte sin resa precis som vanligt, så kan man nästan garantera att inget kommer att ske, ingen kommer ens att gå igenom sådant videomaterial för att på slump råka se någon begå ett brott.

Om det däremot var en polisbil som ville stoppa några bilar, som alla då valde att dra iväg mot rött ljus (och du var en av dem), men polisen endast kunde stoppa en av bilarna, så kan de ju givetvis försöka hitta de andra genom att i efterhand gå igenom sitt bildmaterial. De kan ju exempelvis alltid hämta in ägaren av bilen till förhör, men de behöver som sagt då även kunna bevisa vem som körde om de vill lagföra någon.

Så det är klart att sammanhanget spelar roll för hur troligt det är att det blir något efterspel. Men med absolut största sannolikhet så kan du öppna en festis och lugna ned dig några hekton.

Om man gör något allvarligt nog att de kolla igenom, när kan man förvänta sig en bot på posten? Jag är lite nyfiken för jag har inte läst om någon som blir tagen i efterhand när man snackar rödljuskörning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EE19Brev:

Om man gör något allvarligt nog att de kolla igenom, när kan man förvänta sig en bot på posten? Jag är lite nyfiken för jag har inte läst om någon som blir tagen i efterhand när man snackar rödljuskörning.

Hur nojig är du egentligen?

Gör du något "allvarligt" så hade dom nog inte ignorerat dig från första början (på platsen). Om dom ignorerade det så var det förmodligen ingen som såg, eller så sket dom i det.

Andas och lev livet som vanligt

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EE19Brev:

Om man gör något allvarligt nog att de kolla igenom, när kan man förvänta sig en bot på posten? Jag är lite nyfiken för jag har inte läst om någon som blir tagen i efterhand när man snackar rödljuskörning.

Rånade du en bank innan du åkte mot rött eller?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Det här börjar bli löjligt och jag misstänker att TS kanske behöver uppsöka hjälp så att din lokala habilitering kan hjälp dig hantera din oro/paranoia/ångest. Allas svar borde ha hjälpt en person som inte lider av något av dessa, eller annat som t.ex. odiagnostiserad OCD.
Var själv i kontakt med psykolog som tonåring, mina föräldrar trodde jag var deprimerad eller något då jag inte gick till skolan som jag borde, men det visade sig vara bl.a. ADD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EE19Brev:

Om man gör något allvarligt nog att de kolla igenom, när kan man förvänta sig en bot på posten? Jag är lite nyfiken för jag har inte läst om någon som blir tagen i efterhand när man snackar rödljuskörning.

21 dagar, 16 timmar, 31 minuter och 15 sekunder på pricken, det är nämligen en naturlag och fullkomligt omöjligt att det tar varken längre eller kortare tid........

Nä, nu får du skärpa till dig. Om du har gjort något så pass allvarligt så att du oroar dig för att de ska kolla igenom bildmaterialet i efterhand så har du inte endast råkat stanna några centimeter efter stopp-linjen, utan då låter det snarare som mitt andra exempel och du dragit mot rött och polisen mer eller mindre åkt efter men inte hittat/lyckats stoppa dig.

Anledningen till att du inte läst om detta är för att polisen inte sätter sig varje arbetspass och går igenom allt eventuellt bildmaterial de samlat in under ett pass. För det är helt orimligt. Däremot så går polisen igenom bildmaterial efter exempelvis kravaller och demonstrationer, och försöker identifiera och lagföra människor i efterhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steinmarkh:

Termer och uttryck blandas ihop en del i svaren ovan, även om mycket av det som skrivits i praktiken är rätt.

Erkänner man inte, om man inte tycker att man gjort något fel/förnekar brott, eller helt enkelt önskar en domstolsprövning som alla har rätt att göra, så godtar man inte ordningsföreläggande/skriver inte under. Polisen skriver då en sedvanlig polisanmälan och ärendet skickas till åklagare när ärendet är klart. Åklagaren kan skicka ut ett strafföreläggande där man igen får möjligheten att godta böter om man erkänner och skriver under, gör man inte det kommer åtal att väckas och man får argumentera för sin sak i domstol. Polisen/poliserna kommer kallas som vittnen och du får försvara dig med dina argument. Om man döms kommer straffet vara att betala de 3000 kronorna som bötesbeloppet var. Om man döms kan transportstyrelsen återkalla körkortet.

För att bli rapporterad för brott krävs såklart att man blir ertappad och identifierad.

För mig blev det inte så. Körkortet togs på plats och jag fick tillbaka det i tid till att kunna köra till rättegången (som alltså inträffade ett par månader senare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag tror du kan hitta mycket information här: https://lagen.nu/avg/jk/1050-04-40

Jag hade inte koll på lagen, men finns det ingen linje så ställer jag mig i alla fall så jag enkelt kan se trafikljuset utan att behöva huka mig fram o glo.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av EE19Brev:

Om man gör något allvarligt nog att de kolla igenom, när kan man förvänta sig en bot på posten? Jag är lite nyfiken för jag har inte läst om någon som blir tagen i efterhand när man snackar rödljuskörning.

Försök att inte lägga någon energi på det, tills du verkligen fått en bot.
Det är bara kostsamt att oroa sig i onödan.

Men om du tycker det är jobbigt och faktiskt måste veta, är det väl bara att ringa till polisen själv och fråga?
För icke akuta ärenden 114 14.

-Hej, jag råkade köra mot rött, kan jag förvänta mig en bot i efterhand om jag inte blev stoppad?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Försök att inte lägga någon energi på det, tills du verkligen fått en bot.
Det är bara kostsamt att oroa sig i onödan.

Men om du tycker det är jobbigt och faktiskt måste veta, är det väl bara att ringa till polisen själv och fråga?
För icke akuta ärenden 114 14.

-Hej, jag råkade köra mot rött, kan jag förvänta mig en bot i efterhand om jag inte blev stoppad?

*Slår 114 14*
*Rington*
-Polisen, kan jag hjälpa till med något?
-Hej, mitt namn är xxxx xxxxxx, jag undrar om ni har några lediga häktesplatser ikväll? Jag skulle vilja boka en i väntan på rättegång för min rödljuskörning.

Tror detta skulle kunna bli ett toppenavsnitt av Seinfeld, synd att det är 25 år för sent 😁

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

21 dagar, 16 timmar, 31 minuter och 15 sekunder på pricken, det är nämligen en naturlag och fullkomligt omöjligt att det tar varken längre eller kortare tid........

Nä, nu får du skärpa till dig. Om du har gjort något så pass allvarligt så att du oroar dig för att de ska kolla igenom bildmaterialet i efterhand så har du inte endast råkat stanna några centimeter efter stopp-linjen, utan då låter det snarare som mitt andra exempel och du dragit mot rött och polisen mer eller mindre åkt efter men inte hittat/lyckats stoppa dig.

Anledningen till att du inte läst om detta är för att polisen inte sätter sig varje arbetspass och går igenom allt eventuellt bildmaterial de samlat in under ett pass. För det är helt orimligt. Däremot så går polisen igenom bildmaterial efter exempelvis kravaller och demonstrationer, och försöker identifiera och lagföra människor i efterhand.

Nej det var kanske halva bilen över linjen. Så det var ingen biggie egentligen.

Permalänk
Medlem

Av ren nyfikenhet, om du nu är orolig över detta, varför registrera ett konto på ett datorforum för just detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Av ren nyfikenhet, om du nu är orolig över detta, varför registrera ett konto på ett datorforum för just detta?

Med tanke på mängden bil-trådar så är det väl inte helt oheligt hoppas jag.
Hoppas han fått lite mera inre frid tack vare oss <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Av ren nyfikenhet, om du nu är orolig över detta, varför registrera ett konto på ett datorforum för just detta?

För att vi är skarpare och generellt mer sympatiska här än på vissa "diskutera allt"-forum

Till TS, sluta oroa dig. Såvida du inte blivit tagen på bar gärning och stoppad på plats finns det ingen sannolikhet att du kommer hamna i kläm med ordningsmakten. Det är till och med tveksamt om en polis skriver bot ens om man bromsar in för sent och råkar passera stoppstrecket några decimeter utan att rulla ut i korsningen. Då ska det vara en länsman som vaknat på helt fel sida av sängen. Blir man trots allt stannad så förklarar man vänligt och ärligt sitt misstag. Det ger goda signaler till polisen som troligtvis ger en varning.

En annan femma är det om man helt blåser ett rödljus eller stoppskylt.

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem

Det blir inga påföljder överhuvudtaget, inte ens om polisen hade stoppat dig. Finns det ingen linje kan ingen tala om var du borde stoppat och om det går till domstol läggs ärendet ner. Motsvarande fall har inträffat flertal ggr då kommuner skyltat fel, tex som på Åsögatan/Siargatan i Stockholm då kommunen valde att sätta all skyltning i mittrefugen, dvs på bilisternas vänstersida, och bötfällde tusentals bilister som de sedan fick betala tillbaks till då en bilist överklagade och påvisade att kommunen inte skyltat korrekt. Dvs på höger sida av vägen så bilisterna kan se skyltarna och som det står i lagen att det ska skyltas. samma gäller översnöade vägskyltar mm, det är väghållarens sak att se till att skyltning mm är i fullgott skick. Är det inte det så kan ingen lägga skuld på bilisterna. Finns ingen linje ska du stanna FÖRE rödljuset, då har du inte passarat ljuset och kan aldrig bli fälld. Hur skulle en polis som åker förbi och filmar avgöra om du är över en linje som inte finns?
Åven för polisen gäller det att kunna uppvisa bevis för påstått brott och i dagens samhälle riskerar inte ens de som tas på bar gärning att bli åtalade. Dessutom är det inte många poliser som orkar stiga ur bilen för "skitsaker" som trafikbrott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

Det blir inga påföljder överhuvudtaget, inte ens om polisen hade stoppat dig. Finns det ingen linje kan ingen tala om var du borde stoppat och om det går till domstol läggs ärendet ner. Motsvarande fall har inträffat flertal ggr då kommuner skyltat fel, tex som på Åsögatan/Siargatan i Stockholm då kommunen valde att sätta all skyltning i mittrefugen, dvs på bilisternas vänstersida, och bötfällde tusentals bilister som de sedan fick betala tillbaks till då en bilist överklagade och påvisade att kommunen inte skyltat korrekt. Dvs på höger sida av vägen så bilisterna kan se skyltarna och som det står i lagen att det ska skyltas. samma gäller översnöade vägskyltar mm, det är väghållarens sak att se till att skyltning mm är i fullgott skick. Är det inte det så kan ingen lägga skuld på bilisterna. Finns ingen linje ska du stanna FÖRE rödljuset, då har du inte passarat ljuset och kan aldrig bli fälld. Hur skulle en polis som åker förbi och filmar avgöra om du är över en linje som inte finns?
Åven för polisen gäller det att kunna uppvisa bevis för påstått brott och i dagens samhälle riskerar inte ens de som tas på bar gärning att bli åtalade. Dessutom är det inte många poliser som orkar stiga ur bilen för "skitsaker" som trafikbrott.

Då kanske jag kan lugna mig några nivåer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LupX:

För att vi är skarpare och generellt mer sympatiska här än på vissa "diskutera allt"-forum

Till TS, sluta oroa dig. Såvida du inte blivit tagen på bar gärning och stoppad på plats finns det ingen sannolikhet att du kommer hamna i kläm med ordningsmakten. Det är till och med tveksamt om en polis skriver bot ens om man bromsar in för sent och råkar passera stoppstrecket några decimeter utan att rulla ut i korsningen. Då ska det vara en länsman som vaknat på helt fel sida av sängen. Blir man trots allt stannad så förklarar man vänligt och ärligt sitt misstag. Det ger goda signaler till polisen som troligtvis ger en varning.

En annan femma är det om man helt blåser ett rödljus eller stoppskylt.

Jag försöker verkligen sluta oroa mig, det är det faktum att polisen såg det hända som jagar mig lite, det känns som även fast de inte stanna så kan man förvänta sig en kontorsföreläggande på posten.