Burn in/Image retention på AOC C32G1 Monitor, säljare säger att garantin inte täcker det.

Permalänk
Medlem

Burn in/Image retention på AOC C32G1 Monitor, säljare säger att garantin inte täcker det.

Så köpte en AOC C32G1 monitor i juli 2019, upptäckte nyligen att mina ikoner på skrivbordet bränt in i bilden, syns tydligt under vissa mörkare bilder och videos etc, pratade med säljarens support på telefon och blev tillsagd att köra in till närmaste butik med skärmen, sagt och gjort körde in (4,5 mil) och pratade med säljaren.

Fick då beskedet att AOC inte täcker burn in i deras "3 year re-spawned" garanti då dom haft en kund som haft samma problem innan, sa att jag inte köpte att en gaming monitor inte skall klara av statiska bilder, heck jag har en BENQ skärm som är 8 år gammal, stått igång konstant med ikoner på och finns inte tillstymmelse av burn in på den, hur som säljaren säger att dom kan skicka in den på garanti och dom står för fraktkostnader och undersökningsavgift ifall det skulle bli nekat (yay iaf något).

Frågan är om jag nu får tillbaka skärmen och inget är åtgärdat, vad skall jag i det läget göra? Deras garanti säger inget om exkludering av Burn in, vad jag ser det som så är det ganska så generös garanti AOC gav på sina skärmar med detta programmet.

Granti info om Re-spawned hittar ni här, https://promos.us.aoc.com/partner-news/introducing-re-spawned... något ingående i vad den garantin ger kan man inte hitta genom sidan, gå du vidare får du bara att sidan inte existerar, det enda jag hittar under "gaming garanti" är detta, https://eu.aoc.com/se/gaming/warranty-information

Deras Re-spawned garanti finns inte kvar dock fanns den när jag köpte skärmen så jag förmodar att dom måste hålla sig till den då?

Permalänk
Medlem

Du har ju 3 års reklamationsrätt mot säljaren som du kan använda annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Så köpte en AOC C32G1 monitor i juli 2019, upptäckte nyligen att mina ikoner på skrivbordet bränt in i bilden, syns tydligt under vissa mörkare bilder och videos etc, pratade med säljarens support på telefon och blev tillsagd att köra in till närmaste butik med skärmen, sagt och gjort körde in (4,5 mil) och pratade med säljaren.

Fick då beskedet att AOC inte täcker burn in i deras "3 year re-spawned" garanti då dom haft en kund som haft samma problem innan, sa att jag inte köpte att en gaming monitor inte skall klara av statiska bilder, heck jag har en BENQ skärm som är 8 år gammal, stått igång konstant med ikoner på och finns inte tillstymmelse av burn in på den, hur som säljaren säger att dom kan skicka in den på garanti och dom står för fraktkostnader och undersökningsavgift ifall det skulle bli nekat (yay iaf något).

Frågan är om jag nu får tillbaka skärmen och inget är åtgärdat, vad skall jag i det läget göra? Deras garanti säger inget om exkludering av Burn in, vad jag ser det som så är det ganska så generös garanti AOC gav på sina skärmar med detta programmet.

Granti info om Re-spawned hittar ni här, https://promos.us.aoc.com/partner-news/introducing-re-spawned... något ingående i vad den garantin ger kan man inte hitta genom sidan, gå du vidare får du bara att sidan inte existerar, det enda jag hittar under "gaming garanti" är detta, https://eu.aoc.com/se/gaming/warranty-information

Deras Re-spawned garanti finns inte kvar dock fanns den när jag köpte skärmen så jag förmodar att dom måste hålla sig till den då?

Re-Spawned garantin finns väl inte utanför US/Canada?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Du har ju 3 års reklamationsrätt mot säljaren som du kan använda annars.

Reklamationsrätten innebär nyttjandeavdrag, 3 års garanti erbjuds genom Re-Spawned garantin, dom sa även att om den inte går på garantin så kommer den inte gå på reklamationsrätten heller.

Skrivet av daempull:

Re-Spawned garantin finns väl inte utanför US/Canada?

Nej den medföljer även här, det står i specen på säljarens sida .

Permalänk
Medlem

Reklamationsrätten är en del av konsumentköplagen. Denna är på intet sätt avhängig eventuell garanti.

I huvudsak gäller att konsumenten, vid en godkänd reklamation, skall hållas skadeslös.

Notera att nedanstående hänvisningar till KKöpL är till den konsumentköplag som gällde 2019 och inte den nya konsumentköplagen.

Vid en godkänd reklamation är det konsumenten som väljer åtgärd mellan reparation, omleverans, prisavdrag/ersättning eller hävning (KKöpL 22§).

Väljer konsumenten reparation eller omleverans så får säljaren, om det valda alternativet är oskäligt dyrt, välja det andra av dessa två (KKöpL 26§).

Väljer konsumenten prisavdrag/ersättning eller hävning så får säljaren på eget initiativ välja reparation eller omleverans (KKöpL 27§).

Om säljaren inte kan möta konsumentens krav så kan denne göra ett s k täckningsköp, d.v.s. införskaffa en likadan/likvärdig vara hos ett annat företag och låta den ursprungliga säljaren stå för eventuell fördyrande mellanskillnad (KKöpL 33§).

Månad 7-36 ligger visserligen bevisbördan för ursprungsfel hos konsumenten, men å andra sidan är praxis att kraven på konsumenten är lågt ställda. Avsaknad av yttre åverkan i kombination med konsumentens utsaga att produkten använts enligt instruktion kan ofta anses tillräckligt.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Reklamationsrätten är en del av konsumentköplagen. Denna är på intet sätt avhängig eventuell garanti.

I huvudsak gäller att konsumenten, vid en godkänd reklamation, skall hållas skadeslös.

Notera att nedanstående hänvisningar till KKöpL är till den konsumentköplag som gällde 2019 och inte den nya konsumentköplagen.

Vid en godkänd reklamation är det konsumenten som väljer åtgärd mellan reparation, omleverans, prisavdrag/ersättning eller hävning (KKöpL 22§).

Väljer konsumenten reparation eller omleverans så får säljaren, om det valda alternativet är oskäligt dyrt, välja det andra av dessa två (KKöpL 26§).

Väljer konsumenten prisavdrag/ersättning eller hävning så får säljaren på eget initiativ välja reparation eller omleverans (KKöpL 27§).

Om säljaren inte kan möta konsumentens krav så kan denne göra ett s k täckningsköp, d.v.s. införskaffa en likadan/likvärdig vara hos ett annat företag och låta den ursprungliga säljaren stå för eventuell fördyrande mellanskillnad (KKöpL 33§).

Månad 7-36 ligger visserligen bevisbördan för ursprungsfel hos konsumenten, men å andra sidan är praxis att kraven på konsumenten är lågt ställda. Avsaknad av yttre åverkan i kombination med konsumentens utsaga att produkten använts enligt instruktion kan ofta anses tillräckligt.

Fan du måste ha den på copy paste i något dokument färdigt att pasta när den behövs som vanligt har du helt rätt PeCe, mest orolig att verkstaden skall neka den på garantin och därmed neka den för reklamation med.

Permalänk
Medlem

Angående det specifika felet så skulle jag förvänta mig att en datorskärm tål att visa en delvis statisk bild (exempelvis windows aktivitetsfält).

Inte för att jag önskar att någon nekas reklamation i sådana här fall, men det skulle vara väldigt intressant att veta vad ARN anser i frågan. Detta då en datorskärm, iaf i mitt tycke, nog får sägas vara mer ämnad för att visa statiska element än vad en TV är.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Angående det specifika felet så skulle jag förvänta mig att en datorskärm tål att visa en delvis statisk bild (exempelvis windows aktivitetsfält).

Inte för att jag önskar att någon nekas reklamation i sådana här fall, men det skulle vara väldigt intressant att veta vad ARN anser i frågan. Detta då en datorskärm, iaf i mitt tycke, nog får sägas vara mer ämnad för att visa statiska element än vad en TV är.

Det var precis mitt argument med, man hänvisar det till att det är en "gaming skärm" finns många spel med statiska element och precis som du säger även aktivitetsfältet är ju statiskt så jag anser också att den skall klara av en statisk bild, blev dock tillsagd att "du kanske borde tänkt på att använda skärmsläckare", well visst, men har aldrig förr varit med om att en LCD får burn in...

Permalänk
Medlem

Skall även tillägga att butiken sa att dom skulle skicka den som garanti men nu står det reklamation i serviceärendet O.o .

Permalänk
Medlem

Tänkte bara uppdatera att samma kille som jag lämnade in skärmen till på Netonnet ringde idag och var märkvärt förvånad då min reklamation hade gått igenom, ny skärm är på väg till mig inom 2 veckor sa han så slutet gott allting gott!