Vilken bok läste du senast?

Permalänk
Medlem

Vilken bok läste du senast?

Tror inte det finns en tråd om lästa böcker. Och det lär finnas boknördar här!

Så jag kickar igång med den bok jag läste senast.
Kanske ska ha någon struktur på det hela. Titel, författare och genre kan ju vara bra. Och en kortare beskrivning av handlingen. Säkert kan ni fylla på med mer om det känns relevant. Utgivningsår kanske?

Klara and the Sun av Kazuo Ishiguro. Scu-fi, drama. Utgiven mars 2021.

En AI hamnar hos en familj med ett sjukt barn, Josie. Klara, AI:n, ska vara en AF (artificial friend) åt henne. Den är berättad i jag-form ur Klaras perspektiv.
Författaren har rätt intressanta idéer om AI och dess känsloliv och motivationer. Det är ett rätt lågmält drama som följer en familj och deras omgivning och man anar indirekt ur samtalen de har hur samhället runt omkring dem är och har omformats p.g.a. av AI.

Har man det minsta intresse för AI och en gnutta sci-fi så det det absolut värt att kolla in denna bok.

Filmrättigheterna är redan sålda. Givetvis.

Permalänk
Medlem

Jag läste instruktionsboken för min TV...
Den var varken underhållande eller särskilt givande.
Var en Philips TV, om någon undrar. Så andra märken kanske är bättre.

Annars läste jag The Martian, boken har lite detaljer som försvann i filmen.

Permalänk
Medlem

Försöker sparka igång den här tråden med en skräckroman: John Langans The Fisherman från 2016. Ramberättelsen handlar om två amerikanska änkekarlar och fritidsfiskare som bestämmer sig för att leta upp ett mystiskt vattendrag på den enes inrådan. Det visar sig finnas en rik historia till varför det där vattendraget ruvar på så mycket mer än abborre, och görs bäst i att lämnas åt sig själv.

En berättelse om sorg, om mytologiska bestar, trollkarlar, förbjuden kunskap, levande döda, sjukdom och allt annat hemskt och läskigt som finns och inte finns i världen. Mycket läsvärd bok om man kan leva med att lejonparten av boken är en återberättelse som de två fiskarna i ramberättelsen får lyssna till i sisådär 150 sidor. John Langan har värkt fram den här stackars boken under 12 år, och det är fullständigt knökfullt med hemskheter. En i vissa skräckkretsar mycket omhuldad fiskarskröna tagen till kosmiska proportioner. Lättläst engelska och bra tempo. Rekommenderas för den som vill ha extra allt i sin skräckläsning.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Håller på med sista tredjedelen av Till hjärtats sista slag, vilken är den avslutande delen av trilogin Serahema Saporium (typ 3 x ca 650 sidor) av Marcus Olausson, svensk fantasy som är helt ok.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Jag har börjat läsa mycket böcker i år.
Stephen King - Institutet
Barn med förmågor som blir kidnappade och inlåsta. De utförs inhumana experiment på barnen för att stimulera krafterna.
Denna var riktigt spännande.

Nu har jag fått tips om en svensk författare och jag håller på att läsa Hanteringen av odöda av John Ajvide Lindqvist. Jag har kommit en tredjedel men den är riktigt spännande. Den handlar om att massvis med människor som tidigare varit döda vaknar till ”liv” igen. Påminner lite om zombies men hittills är de odöda inte aggressiva. Det finns även en odöd som inte hann vara död länge innan ”uppvaknandet” som klarar att svara på frågor. De är dock lite stakigt hur hon talar och det är något väldigt frånvarande men även obehagligt i vad hon svarar. Ser fram emot att läsa resten.

Jag har läst många mer böcker i år men jag valde att lyfta ut dessa två då jag tyckte att de var lite starkare än de andra jag läst.

Permalänk
Avstängd

Factfullness av Hans Rosling
Innan dess läste jag snabbt igenom Carl Sagans Demon Haunted World igen

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Måste typ varit Da Vinci Koden för typ 15 år sedan ^^,

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Frihetligt Självförsvar av Henrik Jönsson. Starkt rekommenderad.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Tekniskt sett, kurslittatur; Palliativ vård begrepp och perspektiv i teori och praktik.

Lite mer roligt; Jag har betat av The Jedi Apprentice serien och ska snart hitta en ny starwars bok serie att plöja igenom

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Snart plöjt hela Wheel of time. Påbörjade för 25 år sedan.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Minns helt ärligt inte, men antagligen nån astjock biografi av Stephen Spielberg som jag fick i julklapp för över 10 år sen. Väger som en mindre bibel gånger 10 typ.

Har sagt till mig själv att jag måste åtminstone försöka lösa igenom Moby Dick en gång i livet. Det ligger på listan...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Edit. Ska fan buda hem en nu billigt som fan bara för att.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Senaste lästa fysiska bok var "Konsten att flytta till landet" av Anders Möller.
Efter att ha köpt en Kindle, efter ett tips i Dagens Fynd-tråden, så har jag börjat plöja Stephen Frys böcker, nu senast "The Fry Chronicles: An Autobiography".

Permalänk
Medlem

Carrie - Stephen King
Så då blev det idag en till Stephen King bok till listan över lästa böcker.
Detta är hans debutroman. Något jag inte visste om när jag lånade denna bok.
Den är rätt så tunn drygt 200 sidor.
Den handlar om en tonårs flicka som blir retad i skolan. Denna flicka som heter Carrie bor ihop med sin mamma som är ett religiöst psyko. Det som är speciellt med Carrie är att hon har telekinetiska krafter. Hon kan alltså flytta på objekt med hjälp av henne sinne.

Jag tycker att boken var rätt så medioker. Jag sögs inte in i den som man kan göra med en riktigt bra bok.

Jag undrar hur många av Stephen Kings böcker som jag har läst totalt. Undra om jag inte är iaf halvvägs. Är osäker på hur många böcker han har skrivit. Har ni en favorit ifrån Stephen King? Känner ni till andra författare som har liknande stil?

Permalänk
Medlem

Jag började nyligen lyssna på George Orwell 1984 som ljudbok.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Håller på med serien "Glastronen" av: Sarah J. Maas. Ligger på bok 4/5.

Helt okej fantasy serie, spännande och lättläst. Bra handling som innehåller lönnmördare, romans och magi.

/M

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Medlem

Project Hail Mary av Andy Weir Påminner mycket om The Martian. Spännande nörd sci-fi.

Försöker läsa runt 6 böcker om året. Läste sista boken av the expanse för ett tag sen, riktigt bra!

Permalänk
Medlem

Läser Fall; Or, Dodge in Hell av Neal Stephenson

Lite sci-fi-aktigt om att ladda upp sitt medvetande i molnet. En annan bra bok på samma tema är Down and Out in the Magic Kingdom

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Jag började nyligen om med Wheel of Time-serien. Fruktansvärt dåligt skriven smörja och inte alls som jag mindes den. Jag är på bok 10 och drivs vid det här laget av ilska, nostalgi och uppgivenhet. Extremt polariserad världsbild med dåligt skrivna kvinnor, skrivet ur ett manligt powertrip-perspektiv. Det i sig gör det inte automatiskt dåligt, men tröttsamt. Hade storyn haft någon behållning hade det kanske gått att uppskatta. Men jag uppskattade serien när jag var yngre och letar väl efter det igen. Dock borde jag kanske ha hittat det vid det här laget.

Det blir nog att läsa om Pratchett istället. Igen.

Permalänk

The Stormlight Archives: Words of Radiance - Brandon Sanderson ;D

Visa signatur

Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI | AMD Ryzen 5 3600 | EK-AIO Basic 240 | Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming | Corsair 2x8GB DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance | Samsung 970 EVO PLUS NVMe 500GB | Samsung 860 QVO 1TB | Corsair SF600 600W 80+ Platinum | Louqe Ghost S1 Limestone + Ghost S1 MK3 - TopHat L Limestone | AOC AGON 24" LED FreeSync AG241QX |

Permalänk
Medlem

Just nu håller jag på med David Eddings Mallorean. Läser de då och då, de är som serietidningar. De tio böckerna tar runt 10-12 dagar på sommaren. Annars var det nog Terry Pratchett som var innan det.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera att skaffa en läsplatta, har inte läst på åratal men skaffade en Kobo Libra 2 och har nu läst igenom ett par böcker på kort tid, senast Norm Macdonalds Based on a True Story (Not A Memoir).

Det ersätter behovet av att pilla på en skärm, man slipper skaffa fysiska böcker som tar upp en massa plats, idealt i solljus, går att låna böcker, lätt att slå upp ord etc.

Permalänk
Medlem

En hel del Babblarna-böcker, lättlästa och många bilder.
Men jag har aldrig i mitt liv läst färdigt en riktig bok.

Permalänk
Avstängd

Latin - kulturen, historien, språket - Tore Janson

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Måste varit Nils Edén från 22-boksamlingen Sveriges Statsministrar (täcker alla statsministrar från Karl Staaf fram till Fredrik Reinfeldt).

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

The Power of Now - Eckhart Tolle

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Håller på att läsa igenom Dune, Braiding Sweetgrass och Factfulness.

Skrivet av Baxtex:

Project Hail Mary av Andy Weir Påminner mycket om The Martian. Spännande nörd sci-fi.

Försöker läsa runt 6 böcker om året. Läste sista boken av the expanse för ett tag sen, riktigt bra!

Project Hail Mary är riktigt bra, tycker verkligen om Andy Weirs böcker.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Ska man räkna något med historia så The Phoenix Project. Kan det bli mera nördigt?

Permalänk
Medlem

Metal Gear Solid av Raymond Benson

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Medlem

Den boken jag läste senast var Conversations with Friends av Sally Rooney, det är den tredje boken av henne jag läser på kort tid och jag är verkligen tagen av hennes sätt att skildra karaktärer, känslor och perspektiv.
Det är nog den svagaste av dom 3 jag läst men fortfarande väldigt bra.
Handlingen är rätt enkel, en ung kvinna som pluggar på universitetet och hennes bästis lär känna ett äldre par i kultursvängen, han är skådespelare och hon är fotograf/skribent. Relationer och karaktärer utvecklas och interagerar på ett intressant sätt.

Normal People är den av hennes böcker jag starkast skulle rekommendera, en rik tjej lär känna en kille genom att hennes mamma städar hemma hos henne. Deras relation utvecklas sedan på väntade och oväntade sätt.

Om man gillar Sci-fi så vill jag å det varmaste rekommendera Axiom's End av Lindsay Ellis.
Den handlar om aliens som kommer till jorden och statliga konspirationer för att hålla det hemligt och personer som motvilligt blir indragna i det hela.
Väldigt underhållande, spännande och snyggt världsbyggande med intrikata delar av hur utomjordingarna fungerar och tänker.

Även uppföljaren Truth of the Divine var riktigt bra och utvecklade både intriger och karaktärer på ett starkt sätt.

Skrivet av FabriciusRex:

Klara and the Sun av Kazuo Ishiguro. Scu-fi, drama. Utgiven mars 2021.

Jag började läsa Ishiguro förra sommaren och han seglade snabbt upp som en av mina favoriter och jag läste flera av hans böcker.

Klara och Solen var väldigt bra.

Debuten Bleknande berg är nog min favorit.

Citat:

Den åldrade japanska kvinnan Etsuko lever numera ensam i England. Hon sörjer sin dotter som nyligen gått bort och tänker tillbaka på det som varit.

Hans sätt att skriva karaktärer och känslor på är väldigt speciellt och det känns igen från debuten här till Klara och Solen.

Never Let Me Go är nog den jag ser mest fram emot att läsa då jag älskade filmen.

Skrivet av Elektron:

Nu har jag fått tips om en svensk författare och jag håller på att läsa Hanteringen av odöda av John Ajvide Lindqvist.

John Ajvide Lindqvist är riktigt bra och Hanteringen av odöda ligger i min hög av böcker som ska läsas under sommaren.

Vänligheten som kom förra året var riktigt riktigt bra och rekommenderas starkt.

Citat:

En klargul, låst container.
En höstmorgon 2018 står den bara där, i Norrtäljes hamn. Ingen vet hur den har kommit dit. När den så småningom öppnas kommer dess innehåll att förvandla Norrtälje. Den vardagliga vänligheten börjar att vittra bort.

Även "Platserna trilogin" rekommenderas varmt.

Jag har under många år läst väldigt lite efter att jag liksom tappade det när jag pluggade. Men har det senaste dryga året verkligen kommit igång med att läsa igen.
Även om det mest blir på sommaren då en kan ligga ute, antingen på balkongen, på någon strand eller på något fällt.