Solglasögon, varför så himla dyrt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, inte för att försvara vad de gör, men Ray-Ban har alltid varit rätt dyra. Jag minns att jag köpte ett par till min farsa på tax-free för 995 eller så, 92 eller 93. Alltså långt innan de blev uppköpta. De är inte dyrare idag trots ganska mycket inflation på trettio år.

Du betalade "lurad svennebanan-pris". Taxfree betyder inte billigt, det betyder att butiken kan blåsa dig på mer pengar då de tar en större del av vinsten (pga utebliven skatt). Hade du köpt i staterna -92 så hade du gett kanske 50 dollar, 30 om de var på rea. När det gick som sämst för Bausch & Lomb så gick luxottica in och köpte upp dem, inklusive deras märke "Ray-Ban" och drog upp priserna flerfaldigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Tjena!
Då sommaren är på väg in i landet är det dags för mig att inhandla ett par nya solbrillor. Efter att ha gått några rundor på de olika glasögonbutikerna i Stockholm har jag kommit fram till att det är orimligt dyrt för ett par snygga solbrillor. De kostar från 1400kr och uppåt de jag har sett i butikerna.
Min fråga är då, har ni något tips på bra och prisvärda solglasögon under 1000-lappen och varför är det så jädrans dyrt med solglasögon?

Varför är det dyrt?
Ett bolag har i princip monopol på marknaden. https://en.wikipedia.org/wiki/Luxottica
Ett par Ray-ban kostade typ 200:- innan de blev uppköpta av Luxottica.

Det stannar inte där, min granne hade en kedja av glasögonaffärer som senare blev Speccsavers.
Han sa att de kunde sälja glasögon i form av "Köp 10 betala för 1" och fortfarande gå med vinst. Han berättade att ett par glasögon du betalar ~1400-1500:- kostar dem runt 100-200:-.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Var inne på Lidl idag och handlade och såg att de på avd för tillfälliga varor hade solglasögon för 39:-
Tror inte de är dåliga för ögonen och vet inte om de sitter bra eller om bågmodellerna är något att ha. Men om så skulle vara går det ju att köpa några st om man kan ha oslipade.

Permalänk
Medlem

Om man köper märkesglasögon hos optiker, så får man väl ofta riktigt glas (från Zeiss eller så) och ett fint lädercase, förstår att det kostar lite men mellan 500-750 känns som ett skäligt pris, inte långt över 1000 kr.
För mig är det en förbrukningsvara (de tenderar att försvinna eller repas) så jag köper billiga varianter på stormarknader eller typ TKMAXX.
Senast köpte jag två par Cheap Monday på en outlet för 5 kr styck.
Använder också skyddsglasögon när jag kör mtb eller jobbar i trädgården.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Apotea säljer en hel del modeller från Haga Eyewear. Använder själv Denver som jag är nöjd med.

https://www.apotea.se/solglasogon-1

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Varför är det dyrt?
Ett bolag har i princip monopol på marknaden. https://en.wikipedia.org/wiki/Luxottica
Ett par Ray-ban kostade typ 200:- innan de blev uppköpta av Luxottica.

Det stannar inte där, min granne hade en kedja av glasögonaffärer som senare blev Speccsavers.
Han sa att de kunde sälja glasögon i form av "Köp 10 betala för 1" och fortfarande gå med vinst. Han berättade att ett par glasögon du betalar ~1400-1500:- kostar dem runt 100-200:-.

Ja, men sen var det ju skräp på slutet innan de blev uppköpta också...

För att citera en artikel på Fortune

"But not that long ago, in 1999, the brand was in a shambles, with its once-pioneering wares on sale for $19 at countless gas stations and convenience stores. And the quality was awful: Ray-Ban was using antiquated tooling and its frames were flimsy.

It was at that rock-bottom point that Italian eyewear giant Luxottica bought Bausch & Lomb’s eyewear brands, with Ray-Ban as the deal’s crown jewel, for $640 million in 1999. And thanks to an aggressive turnaround plan, Ray-Ban staged a remarkable comeback."

För att göra en Sweclockers jämförelse så är det lite som att säga att det gick att fynda en AMD Bulldozer en gång i tiden (när det var skräp) och därför är det överpris på Ryzen idag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av glemmy:

Om man köper märkesglasögon hos optiker, så får man väl ofta riktigt glas (från Zeiss eller så) och ett fint lädercase, förstår att det kostar lite men mellan 500-750 känns som ett skäligt pris, inte långt över 1000 kr.
För mig är det en förbrukningsvara (de tenderar att försvinna eller repas) så jag köper billiga varianter på stormarknader eller typ TKMAXX.
Senast köpte jag två par Cheap Monday på en outlet för 5 kr styck.
Använder också skyddsglasögon när jag kör mtb eller jobbar i trädgården.

Men vill man verkligen ha glas ? Det blir oftast tyngre och även om jag förutsätter att det är uvfilter i märkesglas så är det alltid lurigare att välja glas för det filtrerar dåligt i sig självt och behöver beläggas till skillnad från polykarbonat som filtrerar i själva materialet.
Man bör i vart fall aldrig välja "kinaglas-solglasögon" för de kan sakna uv filter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

https://flyingtiger.com/sv/products/sunglasses-3027124?_gl=1*... Köpte 10 st sånna här och spred runt i lägenhet + bil. Passar mig fint och kostar ingenting.

För finare tillfällen kör jag mina "lyx-fake ray ban". Reptåligheten på de är 50x högre men för 40 kr så är jag nöjd med allt.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Två ord: Jula

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men vill man verkligen ha glas ? Det blir oftast tyngre och även om jag förutsätter att det är uvfilter i märkesglas så är det alltid lurigare att välja glas för det filtrerar dåligt i sig självt och behöver beläggas till skillnad från polykarbonat som filtrerar i själva materialet.
Man bör i vart fall aldrig välja "kinaglas-solglasögon" för de kan sakna uv filter.

Nja glas kanske inte är någon fördel bortsett från mer reptålig och att det är genomsiktligare/klarare. Men om beläggningen sitter på utsidan så är det väl den som kan repas.

Mina solglasögon blir smått repiga efter några år, man lägger dem i väskan, fickan osv. Misstänker att glas klarar det bättre, men kan ha fel.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av glemmy:

Nja glas kanske inte är någon fördel bortsett från mer reptålig och att det är genomsiktligare/klarare. Men om beläggningen sitter på utsidan så är det väl den som kan repas.

Mina solglasögon blir smått repiga efter några år, man lägger dem i väskan, fickan osv. Misstänker att glas klarar det bättre, men kan ha fel.

Glas tål mer men jag har sol och insektsskydd främst när jag cyklar och för mig är vikten viktig och ska man ha glas som tätar bra mot ansiktet blir det tungt och kostar mycket mer än att välja polykarbonat, man får typ 20 par polykarbonatglasögon för priset av ett par i glas så jag är inte så rädd att byta ut dem om de blir repiga.
Jag brukar ofta ha med mig ett par nerpackade (och det är där jag repar dem) för jag växlar till klara när det blir mörkare för jag cyklar helst inte utan glasögon då jag bor på landet och ibland smattrar det fint när man kör in i insektssvärmar vid åkrarna.

Tycker ändå att polykarbonat håller sig repfritt länge, jag försöker behandla glasögonen rimligt snällt men är ändå inte superrädd om dem och de är håller sig oftast ok i flera år så repor är inget jätteproblem med 30-70 kr glasögon.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag använder mycket och ofta solglasögon, varpå jag är villig att kanske lägga lite mer, men inga 1000kr eller mer...

Köpte ett par O'Neill förra året i en surf-shop och de gick väl på 600-700kr och det tog emot, men jäklar vilka brillor!
Sitter som en smäck och är polariserade vilket gör att effekten att ta bort solljuset gentemot de billigare brillorna går inte att jämföra.

Lätt värt att kolla upp!
Men gå och prova ut ett par som sitter skönt på dig, köp inte på nätet i blindo.

Det är precis de här jag använder;
https://www.visionexpress.ie/sunglasses/oneill-coxos-104p-104...

Men de gör flera olika modeller och passformar/utseenden:
https://www.amazon.com/Sunglasses-Mens-ONeill-Eyewear-Accesso...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henkka:

Du betalade "lurad svennebanan-pris". Taxfree betyder inte billigt, det betyder att butiken kan blåsa dig på mer pengar då de tar en större del av vinsten (pga utebliven skatt). Hade du köpt i staterna -92 så hade du gett kanske 50 dollar, 30 om de var på rea. När det gick som sämst för Bausch & Lomb så gick luxottica in och köpte upp dem, inklusive deras märke "Ray-Ban" och drog upp priserna flerfaldigt.

Tja, de var ju definitivt billigare på tax-free än vad de var i Sverige, men inte 25% billigare förstås. Att de gick att hitta billigare i USA hjälper inte så mycket när man inte befinner sig där, och det var ju innan online-handeln liksom. Luxottica köpte Ray-Ban på nittiotalet men inte Bauch & Lomb, de hade ju innan dess valt att satsa mer på kontaktlinser snarare än solglasögon vilket drog ner varumärket och priserna, och det är marknaden där de fortfarande är aktiva (dock uppköpta några gånger sedan dess).

Permalänk
Medlem

Slopade solbrillor helt efter jag skaffade fotokromiska glas till mina vanliga glasögon. Skönt att slippa ha flera glasögon med sig faktiskt. Framför allt, man har alltid med sig "solbrillorna" och de åker på automatiskt vid behov

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Kategori 3 på Jula kostar ju 40 kr. Tycker inte man ser klok ut med solglaslögon så varför lägga onödiga pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag använder mycket och ofta solglasögon, varpå jag är villig att kanske lägga lite mer, men inga 1000kr eller mer...

Köpte ett par O'Neill förra året i en surf-shop och de gick väl på 600-700kr och det tog emot, men jäklar vilka brillor!
Sitter som en smäck och är polariserade vilket gör att effekten att ta bort solljuset gentemot de billigare brillorna går inte att jämföra.

Lätt värt att kolla upp!
Men gå och prova ut ett par som sitter skönt på dig, köp inte på nätet i blindo.

Det är precis de här jag använder;
https://www.visionexpress.ie/sunglasses/oneill-coxos-104p-104...

Men de gör flera olika modeller och passformar/utseenden:
https://www.amazon.com/Sunglasses-Mens-ONeill-Eyewear-Accesso...

Håller med.
Jag kör bara Costa Del Mar, och med deras 580g linser, helst green mirror, som har en bärnstens ton man ser konstigt nog.
Lite spejsade, men vilken optik alltså..

Man som alla andra så har dom blivit uppköpta av luxottica, med försämringar i kundservice osv.

Permalänk
Medlem

Att glasögon kostar tusenlappar är inget man riktigt kan komma ifrån om man behöver speciell styrka på glasen, bara att välja en båge som är godtycklig och bita i sura äpplet. Annars finns det billigare alternativ om man har god syn.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen allihop! Känns som att någon behöver göras åt rövföretaget Luxottica???
Har hittat ett par fotokromatiska polaroid för femhundringen, får se om de sitter bra när jag väl fått hem dom!

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |