Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

20 spänn om dagen det blir ju flera hundra på två veckor. Tycker det finns vettigare att lägga pengarna på. Men alla är olika. Och alla kan inte borra hål genom väggen för att installera "riktig" AC heller.

Ja, och hur mycket är inte den tiden man får igen av att sova ordentligt och inte vara seg värd? Bra mycket mer än "flera hundra". Jag betalar gärna flera hundra för att få igen något som är värt många gånger mer, säger man nej till det är man oekonomisk och har man det som inställning i livet kommer man aldrig ansamla några större summor.

Och som sagt behöver det inte vara riktig AC, portabel fungerar också men det blir svårare att kyla större ytor.

Skrivet av Kreen:

Vad har du för setup? Visst är priserna höga men inte så pass att de blir för dyrt med AC.

Kör två luftvärmepumpar, en på varje våningsplan. Placerat dem relativt väl i samråd med firman som installerade dem så de lyckas kyla hela lägenheten rätt bra, skall bygga ett till rum nu och kommer nog installera värmeförflyttare i väggen till det rummet då inget naturligt luftflöde kommer ske från den kylda delen till det rummet annars. Firman som installerade min luftkonditionering sa att det bör ge märkbar effekt genom att skicka ut luft ur det rummet vid taket och föra in luft vid golvet.

Hade gärna tagit en utedel som klarade 4 innedelar men de var större så då krävdes bygglov, om jag höll mig till 2 innedelar så kunde jag skippa bygglovet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Att köra AC nu är det dummaste man kan göra med de elpriserna vi har nu. Total galenskap!

Genomsnittliga elpriset ligger runt 200 öre per kWh eller mer just nu.

Inte illa menat nu . Men nu är du ute och reser. Sen då snål. Kör man AC 24/7 flera dagar rad i sträck. Då Kan du skriva så.
Vi gillar att få det svalt. Det handlar om några dagar när det är som värst. Från 31-28 grader som då man kanske får ner till 20-23 grader. Helt underbart. Så om El priset är ännu högre en det är nu skulle jag köra min Ac en då.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Inte illa menat nu . Men nu är du ute och reser. Sen då snål. Kör man AC 24/7 flera dagar rad i sträck. Då Kan du skriva så.
Vi gillar att få det svalt. Det handlar om några dagar när det är som värst. Från 31-28 grader som då man kanske får ner till 20-23 grader. Helt underbart. Så om El priset är ännu högre en det är nu skulle jag köra min Ac en då.

Håller med dig fullständigt! Själv kör jag för fullt nu i enbart sovrummet. Vill ha ett rum behagligt iaf, har närmare 30 i vardagsrummet nu trots så neddraget jag kan ha det.

Dock ska man inte kyla för mycket, är 5% mer energi per grad eller något sånt, man ska ha inte kyla mer än vad som är behagligt.

Dessutom elpriset har de flesta av oss "snittspot" med rörligt elavtal, och ditt elpris blir detsamma om du använder elen dagen det är 19 öre likväl när det är 488 öre i slutändan när det slås ut över 30 dagar, de flesta av oss. Har man ex Tibbler påverkar det dock.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Att köra AC nu är det dummaste man kan göra med de elpriserna vi har nu. Total galenskap!

Genomsnittliga elpriset ligger runt 200 öre per kWh eller mer just nu.

151 öre var snittet för elområde 4a förra månaden. Har man inte Tibbler eller liknande elavtal gör det ingen skillnad dag på månaden du använder elen, snittet slås ut på hela månaden för alla. Så med din logik kan vi inte kyla en enda dag på hela sommaren, för snittpriset lär ligga högt framöver.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem

Var faktiskt orolig över värmesituationen iom att jag nyss flyttat, och visste inte hur en bottenlägenhet med murbruk en vägg utanpå det skulle stå emot hettan. Än så länge inga problem alls, igår var det konstant över 30° i några timmar, kändes i princip ingen skillnad tack och lov. Var även relativt fuktigt ute, så skönt att ändå slippa sätta på vidundret och lyssna på oljudet.
Är ju lite av en hatkärlek till dessa typer av maskiner, man vill oftast ha dom igång när det är som varmast. Fast ändå inte pga ljudet dom medför, i alla fall för mig 😂

Nej, så min maskin får gå till mina föräldrar så får förhoppningsvis dom och vår 14 år gamla golden retrievet det lite svalare 🥶

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Var faktiskt orolig över värmesituationen iom att jag nyss flyttat, och visste inte hur en bottenlägenhet med murbruk en vägg utanpå det skulle stå emot hettan. Än så länge inga problem alls, igår var det konstant över 30° i några timmar, kändes i princip ingen skillnad tack och lov. Var även relativt fuktigt ute, så skönt att ändå slippa sätta på vidundret och lyssna på oljudet.
Är ju lite av en hatkärlek till dessa typer av maskiner, man vill oftast ha dom igång när det är som varmast. Fast ändå inte pga ljudet dom medför, i alla fall för mig 😂

Nej, så min maskin får gå till mina föräldrar så får förhoppningsvis dom och vår 14 år gamla golden retrievet det lite svalare 🥶

Inget roligt ljud är det ju inte. Kör igång nån gång inte bara för mig utan även hunden här också. 10årig finsk lapphund med hälsoproblem.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Inget roligt ljud är det ju inte. Kör igång nån gång inte bara för mig utan även hunden här också. 10årig finsk lapphund med hälsoproblem.

Hehe nej, är ingen operamusik som kommer ut från maskinen direkt 😁
Ja nej, under dessa månader ligger hon i princip helt stilla framför kaminen på det kalla golvet.
Deras hund är ju som sagt 14, och medelåldern för golden är 10-12 år... Men hon är fortfarande väldigt pigg. Även om hon har lite problem att resa sig, och att höfterna inte riktigt hänger med när hon går alltid. Men som igår så var hon i och badade i säkert 3-4h totalt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Hehe nej, är ingen operamusik som kommer ut från maskinen direkt 😁
Ja nej, under dessa månader ligger hon i princip helt stilla framför kaminen på det kalla golvet.
Deras hund är ju som sagt 14, och medelåldern för golden är 10-12 år... Men hon är fortfarande väldigt pigg. Även om hon har lite problem att resa sig, och att höfterna inte riktigt hänger med när hon går alltid. Men som igår så var hon i och badade i säkert 3-4h totalt.

Det låter ju härligt! Vår hund har både tumör, knäproblem, ryggproblem och pga tumören astma. Så det är inget roligt men i det stora hela är han fortfarande pigg men blir lite extra seg i värmen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det låter ju härligt! Vår hund har både tumör, knäproblem, ryggproblem och pga tumören astma. Så det är inget roligt men i det stora hela är han fortfarande pigg men blir lite extra seg i värmen.

Deras har ju ätit artrismedicin i flera år, denna mer specifikt https://www.apotekhjartat.se/produkt/aptus-glycoflex-iii-mjuk...
Luktar vedervärdigt, sen är det väl det gamla vanliga. Dålig hörsel, och syn 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Att köra AC nu är det dummaste man kan göra med de elpriserna vi har nu. Total galenskap!

Genomsnittliga elpriset ligger runt 200 öre per kWh eller mer just nu.

Det dummaste man kan göra är att plåga sig själv något så ända inni helsike i extrem värmebölja.
Jag minns knappt sommaren tidigare för det var som lägst 26c under 2 månaders tid i min lägenhet. Var helt omöjligt att fungera som människa, det är som att ha hög feber konstant flera månader i sträck typ.

Att betala lite extra för att må bra är värt vart enda jäkla krona.
Och det blir inte så mycket dyrare heller, och då bor jag i SE4 (dvs dyraste elzonen i Sverige). Elpriset var 1.7kr/kwH inkl ALLT i Maj månad med min leverantör.

Jag har min AC på dygnet runt, ställd på 22c. Det betyder inte att den drar 3500watt 24h per dygn heller så.
Min förbrukning är inte extremt mycket högre heller med portabel AC.

Att betala några hundralappar som värst 2 månader, då skippar jag hellre något skit som utemat o öl 2 gånger så har jag det intjänat.
Prioriteringar helt enkelt. Jag lever hellre 2 månader än ligger på golvet som en zombie

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Det dummaste man kan göra är att plåga sig själv något så ända inni helsike i extrem värmebölja.
Jag minns knappt sommaren tidigare för det var som lägst 26c under 2 månaders tid i min lägenhet. Var helt omöjligt att fungera som människa, det är som att ha hög feber konstant flera månader i sträck typ.

Att betala lite extra för att må bra är värt vart enda jäkla krona.
Och det blir inte så mycket dyrare heller, och då bor jag i SE4 (dvs dyraste elzonen i Sverige). Elpriset var 1.7kr/kwH inkl ALLT i Maj månad med min leverantör.

Jag har min AC på dygnet runt, ställd på 22c. Det betyder inte att den drar 3500watt 24h per dygn heller så.
Min förbrukning är inte extremt mycket dyrare heller än tidigare. Elpriset ändras ju också hela tiden så. Maj månad var ex billigare än April.

Att betala några hundralappar som värst 2 månader, då skippar jag hellre något skit som utemat 2 gånger så har jag det intjänat.
Prioriteringar helt enkelt. Jag lever hellre 2 månader än ligger på golvet.

Förra sommar, sen då bara en månad. Men elräkning öka 100 kr. Jag körde min typ av 30 dagar körde jag 23 dagar och från 10:00 till 21:00 var dag. Sen då bara en hundring. Om det nu blir dubbla i år. Vem bryr sig. Inte jag.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Att köra AC nu är det dummaste man kan göra med de elpriserna vi har nu. Total galenskap!

Genomsnittliga elpriset ligger runt 200 öre per kWh eller mer just nu.

Det är din åsikt.
Just nu har jag inget behov av en som jag skrev nyss i tråden. Men....I förra och förrförra lägenheten var det outhärdligt under sommaren. Inte alltid, men under ett par veckor. Även om elräkningen stack iväg så var det inga betydande skillnader och lätt värt att betala för istället för att sitta hemma och svettas som en gris.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Ja, utifrån energieffektivitet är det flera gånger bättre tack vare aggregatet för apparaten är på utsidan, du får ett helt slutet system, det klarar dessutom av betydligt större utrymmen. Portabla är det absolut minst effektiva som finns.

Min rekommendation är att du kollar med en VVS-firma, apparaten ska ju vara anpassad för just ditt behov av kylning av kåken, dessutom kan nog installationshjälp vara att föredra.

Hur billigt kan man komma undan med för en tvåa på 60kvm? De luftvärmepumpar jag hittat är typ 3ggr dyrare än en portabel AC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hur billigt kan man komma undan med för en tvåa på 60kvm? De luftvärmepumpar jag hittat är typ 3ggr dyrare än en portabel AC.

Du får nog räkna med 10-15k med installation som botten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hur billigt kan man komma undan med för en tvåa på 60kvm? De luftvärmepumpar jag hittat är typ 3ggr dyrare än en portabel AC.

Än EN portabel ja, men om ska kyla 60kvm till typ 22-23 grader krävs mer än en portabel... Min på 12-14K BTU någonting klarar mitt sovrum med stängd dörr på 15kvm till sådan temperatur. Att det är billigare per enhet betyder inte det bli billigare i slutändan om du siktar på alla rum för du lär behöva mer än en enhet, sen drar det avsevärt mer energi.

Ingen aning vad det kostar (kolla VVS-firmor på offert), men betänk att en sådan installation kommer höja marknadsvärdet på lägenhet, så du får tillbaka en del den kostnaden vid försäljning. Jag är tvungen att ha portabel (hyresrätt), hade jag haft bostadsrätt hade jag köpt riktig.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du får nog räkna med 10-15k med installation som botten.

Skrivet av Hinkan:

Än EN portabel ja, men om ska kyla 60kvm till typ 22-23 grader krävs gaeanteratcmer än en portabel... Min på 12-14K BTU någonting klarar mitt sovrum med stängd dörr på 15kvm till sådan temperatur. Att det är billigare per enhet betyder inte det bli billigare i slutändan, du lär behöva mer än en apparat om du vill få det skönt i hela lägenheten, sen drar det avsevärt mer energi.

Ingen aning vad det kostar (kolla VVS-firmor på offert), men betänk att en sådan installation kommer höja marknadsvärdet på lägenhet, så du får tillbaka en del den kostnaden.

Låter som det får bli att lida den här sommaren också. Har inte 10-15K att lägga på en luftvärmepump, och om en portabel AC inte är tillräckligt så…

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Låter som det får bli att lida den här sommaren också. Har inte 10-15K att lägga på en luftvärmepump, och om en portabel AC inte är tillräckligt så…

Tror det står min ska klara 27kvm, men det är bullshit, klarade inte ens av hela vardagsrummet så jag blev nöjd. Sänkte någon grad kanske, men inte så som man vill ha det. Suverän i sovrummet dock, jag kör enbart där själv i mina tvåa på 60kvm så jag har ett behagligt rum.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Tror det står min ska klara 27kvm, men det är bullshit, klarade inte ens av hela vardagsrummet så jag blev nöjd. Sänkte någon grad kanske, men inte så som man vill ha det. Suverän i sovrummet dock, jag kör enbart där själv i mina tvåa på 60kvm så jag har ett behagligt rum.

Jag har främst problem med vardagsrummet där solen ligger på hela dagen. Sovrummet är svalare, även om det såklart blir varmt. Där kan jag dock ha fläkt på fullt blås som skickar ut värmen under dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Låter som det får bli att lida den här sommaren också. Har inte 10-15K att lägga på en luftvärmepump, och om en portabel AC inte är tillräckligt så…

Installation av luftvärmepump kostar mer än en portabel AC. Du kommer inte undan utan kyltekniker, saknas el till utedelen ska det också installeras av auktoriserad elektriker.

Ahlsell importerar och säljer en fönsterenhet under sitt märke Innova, men de som dem tagit in under vintern/våren är slut. Både det och split kräver ju tillstånd av BRF dessutom då du lär behöva fästa de i fasaden eller i.a.f. göra hål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag har främst problem med vardagsrummet där solen ligger på hela dagen. Sovrummet är svalare, även om det såklart blir varmt. Där kan jag dock ha fläkt på fullt blås som skickar ut värmen under dagen.

Skönt för dig, jag har ett helsike. Mitt sovrum och det stlrsta fönsret i vardagsrummet har fönstret i sydväst och andra fönstret i vardagsrummet och kökets i väst, så solen upp i sovrummet, under dagen över vardagsrummet och avslutar i köket, så sol hela dagen. Inte ens kul kan sägas.

Jag väljer sovrummet å kyla då jag inte kan somna om det är över 25, helt onöjligt, helst 22, och sen lagom stort å skärma av med dörren.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Installation av luftvärmepump kostar mer än en portabel AC. Du kommer inte undan utan kyltekniker, saknas el till utedelen ska det också installeras av auktoriserad elektriker.

Ahlsell importerar och säljer en fönsterenhet under sitt märke Innova, men de som dem tagit in under vintern/våren är slut. Både det och split kräver ju tillstånd av BRF dessutom då du lär behöva fästa de i fasaden eller i.a.f. göra hål.

Sant, men han snackade om att kyla en tvåa på 60kvm, då krävs det nog en i spvrummet, en i vardagsrummet och en i köket om man vill ha typ 22-23 överallt, då blir det inte så mycket billigare med så många apparater. Sen höjs ju värdet litet på lägenheten också.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Sant, men han snackade om att kyla en tvåa på 60kvm, då krävs det nog en i spvrummet, en i vardagsrummet och en i köket om man vill ha typ 22-23 överallt, då blir det inte så mycket billigare med så många apparater. Sen höjs ju värdet litet på lägenheten också.

Blir nog inget vidare med tre maskiner som ska flåsa ut typ 500 kubikmeter luft i var sitt fönster.

Kan man installera ac så absolut. Säger lite sig självt att om du ska ha certifierad kyltekniker och auktoriserad elektriker göra jobb på ett par timmar så kostar det också. Själv spenderade jag 5000 kr på diskmaskin nyss, så jag tycker nog inte det är dyrt för vad man får. Även i villa är inte multisplit allt för farligt, bergvärme med frikyla är dock lite av en sweetspot (även om det är mer att investera) för de som kan. Folk spenderar mer på att byta ut fullt fungerande vitvaror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Blir nog inget vidare med tre maskiner som ska flåsa ut typ 500 kubikmeter luft i var sitt fönster.

Kan man installera ac så absolut. Säger lite sig självt att om du ska ha certifierad kyltekniker och auktoriserad elektriker göra jobb på ett par timmar så kostar det också. Själv spenderade jag 5000 kr på diskmaskin nyss, så jag tycker nog inte det är dyrt för vad man får. Även i villa är inte multisplit allt för farligt, bergvärme med frikyla är dock lite av en sweetspot (även om det är mer att investera) för de som kan. Folk spenderar mer på att byta ut fullt fungerande vitvaror.

Nä, precis min poäng (kan kanske funka med stängda dörrar mellan rummen). Själv kör jag ner enbart sovrummet så har jag ett gött rum iaf i min lägenhet, men får ej skaffa riktig då jag bor i hyresrätt.

Ska man kyla hela lägenheten är en riktig att gå för alla dagar i veckan.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Installation av luftvärmepump kostar mer än en portabel AC. Du kommer inte undan utan kyltekniker, saknas el till utedelen ska det också installeras av auktoriserad elektriker.

Ahlsell importerar och säljer en fönsterenhet under sitt märke Innova, men de som dem tagit in under vintern/våren är slut. Både det och split kräver ju tillstånd av BRF dessutom då du lär behöva fästa de i fasaden eller i.a.f. göra hål.

Luftvärmepump blir tyvärr inget alternativ. Har annars varit inte på en portabel AC i vardagsrummet. Typ den största modellen som finns hos Webbhallen, för runt 5000Kr. Men om det mest blir en fis i rymden får jag helt enkelt försöka överleva värmehelvetet.

Skrivet av Hinkan:

Skönt för dig, jag har ett helsike. Mitt sovrum och det stlrsta fönsret i vardagsrummet har fönstret i sydväst och andra fönstret i vardagsrummet och kökets i väst, så solen upp i sovrummet, under dagen över vardagsrummet och avslutar i köket, så sol hela dagen. Inte ens kul kan sägas.

Jag väljer sovrummet å kyla då jag inte kan somna om det är över 25, helt onöjligt, helst 22, och sen lagom stort å skärma av med dörren.

Skönt vet jag inte. Det är bara kyl och frys som håller under 25 grader här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Luftvärmepump blir tyvärr inget alternativ. Har annars varit inte på en portabel AC i vardagsrummet. Typ den största modellen som finns hos Webbhallen, för runt 5000Kr. Men om det mest blir en fis i rymden får jag helt enkelt försöka överleva värmehelvetet.

Skönt vet jag inte. Det är bara kyl och frys som håller under 25 grader här.

Alltså, det beror ju på ditt vardagsrums storlek, BTU på den saken och hur du tätar. Jag fick inte till det i mitt vardagsrum, men ska tillägga att fönsterna här som kan öppnas är dumma att täta riktigt (gigantiskt stora) och min var inte den absolut största som finns utan något mellanting. Enbart vardagsrummet kan nog gå kanske, men inte hela 60kvm på en enda enhet. Ju mindre rum, ju lättare å kyla är en rätt logisk tes.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Alltså, det beror ju på ditt vardagsrums storlek, BTU på den saken och hur du tätar. Jag fick inte till det i mitt vardagsrum, men ska tillägga att fönsterna här som kan öppnas är dumma att täta riktigt (gigantiskt stora) och min var inte den absolut största som finns utan något mellanting. Enbart vardagsrummet kan nog gå kanske, men inte hela 60kvm på en enda enhet. Ju mindre rum, ju lättare å kyla är en rätt logisk tes.

Vardagsrummet är ~20-25kvm. Inga gigantiska fönster. Totalt är kanske halva ytan i ena kortändan täckt av fönster. Sätter jag in en portabel AC blir det i så fall att ta bort glaset ur nederdelen av balkongdörren och sätta en skiva med hål i för slangen.

Permalänk
Medlem

Remko 495

Rekommenderas!!! Tyst och skön. drar ut vätskan i lägenheten på nolltid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gomer:

Remko 495

Rekommenderas!!! Tyst och skön. drar ut vätskan i lägenheten på nolltid

Hur har du gjort med inne / utedel? Nån bild du kan visa?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Hur har du gjort med inne / utedel? Nån bild du kan visa?

Drar genom balkong dörren. Denna AC bildar inte vakuum. Så det funkar.

Permalänk
Avstängd

Nu åkte min andra pAC igång. denna gång i datorrummet nu när tempen klev över 28,2 grader.