Köpa mobiltelefon utomlands?

Permalänk
Medlem

Köpa mobiltelefon utomlands?

Behöver ha en ny mobil. Min gamla HTC U11 har väl gjort sitt enligt min tråd en bit ner...

HTC Desire 21 Pro 5G verkar inte gå att få tag på i Sverige så får ju handla utomlands. Någon som har tips på var kan säkert kan handla?

Och är det någon som har någon som helst aning om vad HTC ska släppa nu på tisdag? Får ju vänta in det givetvis, men likaså där lär man ju få handla utomlands.

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Hedersmedlem

Nu vet jag inte var du skulle köpa denna mobil, men den verkar redan "gammal" då den verkar komma med Android 10, vilket känns mindre optimalt då version 13 snart är här...
Finns det ingen annan telefon från andra mer "moderna" telefontillverkare i din lista?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Nu vet jag inte var du skulle köpa denna mobil, men den verkar redan "gammal" då den verkar komma med Android 10, vilket känns mindre optimalt då version 13 snart är här...
Finns det ingen annan telefon från andra mer "moderna" telefontillverkare i din lista?

Är väl det som är problemet egentligen, vet inte vart man vågar handla den.
Den lanserades i februari förra året så ja den är inte pur färsk, men håller fasen hårt i HTC och bara i värsta fall så får jag släppa greppet haha.
Som sagt så invänta tisdag och se vad det är de släpper där så får jag se hur jag gör.
Android versionen, är det inte sånt som uppdateras på en sån relativt ny mobil då?

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MalZon:

Är väl det som är problemet egentligen, vet inte vart man vågar handla den.
Den lanserades i februari förra året så ja den är inte pur färsk, men håller fasen hårt i HTC och bara i värsta fall så får jag släppa greppet haha.
Som sagt så invänta tisdag och se vad det är de släpper där så får jag se hur jag gör.
Android versionen, är det inte sånt som uppdateras på en sån relativt ny mobil då?

Jo, normalt borde denna HTC haft Android 11 när den kom, men antingen är de sena, eller inte alls på med det senaste, vilket jag tycker vekar lite dåligt.

Vad är det som gör HTC så bra i dina ögon? Nyfiken.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Undvik HTC är mitt råd, efter deras U11+ som fick knappt nån uppdatering utöver nån ny android-version som så klart låg månader efter andra tillverkare...så minns jag knappt en enda uppdatering. Var väl nån när den purfärsk.
Nej...HTC's glansdagar är sen länge förbi. Nu har dom väl mindre än 1% marknadsandelar sist jag kollade...typ 0,2% eller nåt?

Tyder på kloka beslut 😂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Köp en Pixel 6 istället! Stock Android, AMOLED och bättre specs på de flesta punkter.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5886781

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Jo, normalt borde denna HTC haft Android 11 när den kom, men antingen är de sena, eller inte alls på med det senaste, vilket jag tycker vekar lite dåligt.

Vad är det som gör HTC så bra i dina ögon? Nyfiken.

Ja det är möjligt, är inte så insatt i mjukvaran. Har 9 på U11 jag har nu
Har alltid haft HTC. Älskade aluminiumchassit de hade förr, alldig känns som kvalitetsmobil. Kan bara jämföra med frugans Samsungar som knakar bara man tar upp dem från bordet. Typ.

Skrivet av RVX:

Undvik HTC är mitt råd, efter deras U11+ som fick knappt nån uppdatering utöver nån ny android-version som så klart låg månader efter andra tillverkare...så minns jag knappt en enda uppdatering. Var väl nån när den purfärsk.
Nej...HTC's glansdagar är sen länge förbi. Nu har dom väl mindre än 1% marknadsandelar sist jag kollade...typ 0,2% eller nåt?

Tyder på kloka beslut 😂

Ja de finns ju knappt kvar så... Som sagt så ska jag avvakta och se vad som kommer på tisdag

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem

HTC Desire 22 Pro var ju en besvikelse så får bli nåt annat.
som sagt, har snöat in lite på OnePlus 9 Pro. Nåt negativt om den?

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MalZon:

HTC Desire 22 Pro var ju en besvikelse så får bli nåt annat.
som sagt, har snöat in lite på OnePlus 9 Pro. Nåt negativt om den?

Ja, det är Oneplus, deras support existerar i princip inte lägre. Rätt många kritiska buggar i senare mobiltelefoner.
Egentligen finns det väl inget som talar för Oneplus längre? Linustechtips hade en video nyligen om Oneplus förfall.

Då du inte gett några egentligen ramar för vad du vill ha och vilka krav/begränsningar som finns så är det ytterst svårt att rekommendera eller tipsa om något.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av MalZon:

Ja det är möjligt, är inte så insatt i mjukvaran. Har 9 på U11 jag har nu
Har alltid haft HTC. Älskade aluminiumchassit de hade förr, alldig känns som kvalitetsmobil. Kan bara jämföra med frugans Samsungar som knakar bara man tar upp dem från bordet. Typ.
Ja de finns ju knappt kvar så... Som sagt så ska jag avvakta och se vad som kommer på tisdag

Har du verkligen klämt på Samsungs flaggskepp eller är det deras billigare du klämt på?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Alltså jag vill ha något näst intill ett flaggskepp. Jag kommer att ha mobilen ett antal år så lika bra. Hatar när telefoner eller datorer laggar, så vill ha nåt snabbt och inte nån mellanmjölk pga priset. Älskade ju HTCs aluminiumchassi och byggkvalitén på dem på den tiden.
Det som jag känner jag vill ha är en relativt stor, men inte FÖR stor mobil i formatet. Vill inte kännas för klumpig men en stor skärm så jag kollar mycket videos m.m. Bra skärm, bra kamera, fingeravtrycksupplåsning är prio, ansiktsavkänning är sekundärt. Kanske inte tvunget med minneskortplats nu för tiden, finns ju lite utrymme på mobilerna idag. Stilren och inte för plastig. Snabbladdning är stort plus! Sen är det nog mycket vid första intrycket som gör det.

De jag funderar på är:
OnePlus 9 Pro 8/128 (12/256 känns idag lite overkill, men ska man ha den ett tas så kanske ändå..?)
Asus Zenfone 8 - Har bara en magkänsla av att den inte faller mig i smaken av någon anledning.
Pixel 6 Pro - Känns dyr dock

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Har du verkligen klämt på Samsungs flaggskepp eller är det deras billigare du klämt på?

Hon hade nån S-version innan den A50 hon har idag. Och jämföra min gamla aluminiummobil med dem är för mig ojämförbart. Hårdvaran är det säkerligen inget fel på.

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Skrivet av MalZon:

Hon hade nån S-version innan den A50 hon har idag. Och jämföra min gamla aluminiummobil med dem är för mig ojämförbart. Hårdvaran är det säkerligen inget fel på.

Materialet är ju dock hårdvara. Och kan lova att ganska många tillverkare har precis lika bra om inte bättre kvalitetskänsla som HTC (som väl var först med att göra telefoner i aluminium). Har ägt en rad HTC premium mobiler genom åren.

Du siktar in dig på ganska dåliga val (förutom Pixel 6 som är ett bra val) speciellt när du tänker behålla telefonen i ganska många år, då blir mjukvarusupporten extra viktig. Undvik udda tillverkare och udda modeller är mitt råd.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja, det är Oneplus, deras support existerar i princip inte lägre. Rätt många kritiska buggar i senare mobiltelefoner.
Egentligen finns det väl inget som talar för Oneplus längre? Linustechtips hade en video nyligen om Oneplus förfall.

Då du inte gett några egentligen ramar för vad du vill ha och vilka krav/begränsningar som finns så är det ytterst svårt att rekommendera eller tipsa om något.

Här är videon i fråga då jag själv har gillat One+ från originalet till trean och sen märkte jag hur det gick utför, håller precis med allt Linus säger än så länge de första 3 minuterna i videon. Det är skamlöst vad de har gjort med det företaget.

Permalänk
Skrivet av Qubeista:

Här är videon i fråga då jag själv har gillat One+ från originalet till trean och sen märkte jag hur det gick utför, håller precis med allt Linus säger än så länge de första 3 minuterna i videon. Det är skamlöst vad de har gjort med det företaget.
https://www.youtube.com/watch?v=3GNoelvk6S4

Håller med. Jag kan dock rekommendera Oneplus 8T om man stannar kvar på Android 11. Har inga som helst problem med den. Sista bra mobilen från Oneplus enligt mig.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Köpte en Xiaomi Note 10pro för ganska exakt ett år sedan. Den är jag nöjd med. Premiumkänsla för 3000:-
Gårilla-glas 5 på både baksida och fram. Skärmskydd monterat från fabrik. Enda minuset är att den bara filmar i max 4K@30Hz. Vill man ha anti-skak, så är 1080p max, men då 60Hz. Super AMOLED-skärm av Samsung, 108Mpix-Sony-kamera. Snapdragon 732. Väldigt bra högtalare, tror aldrig jag hört så bra ljud från mobiltelefonhögtalare! Stänksäker, IP54.

Negativt är reklam i vissa appar, men går helt att stänga av. Reklamen återkommer efter systemuppdatering, så då får man googla på hur man stänger av den, då man glömmer hur man gjorde förra gången. Android 12, vilket är negativt om 13 är den senaste versionen? 6GB RAM och 128GB höll på att säga "ROM", hehe, men lagring alltså. Plats för SD-kort och uttag för hörlurar. De sista grejorna är alltså positiva. Känns som en flaggskeppsmobil. Finns nyare varianter nu givetvis, min lur släpptes någongång april-21.

Men kan rekommendera den!
Här är om telefonen, han tycker den är bäst budgetmobil 2021.

La till YT-länk
Permalänk
Medlem

Lutar nog fasen åt en OnePlus 10 Pro 12/256 nu.

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalZon:

Lutar nog fasen åt en OnePlus 10 Pro 12/256 nu.

Frågan är, vill man verkligen ha en Oneplus idag med precis som ovan nämnts, alla buggar och problem som LTT rapporterar?

För nästan samma pengar så får du en Google Pixel 6 Pro, eller Samsung S22+

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

Frågan är, vill man verkligen ha en Oneplus idag med precis som ovan nämnts, alla buggar och problem som LTT rapporterar?

För nästan samma pengar så får du en Google Pixel 6 Pro, eller Samsung S22+

Verkar vara olika vem man frågar. De som som har Oneplus verkar inte kunna påpeka att de har några problem. Uppdateringar kommer.

Pixel 6 Pro, är den verkligen så bra? Eller är det som Volvo, man ska tycka att de är bra bara för att... Haha

De är lika i specen men O+ har nyare processor och brutalt snabbare laddning vilket ändå lockar.

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalZon:

Verkar vara olika vem man frågar. De som som har Oneplus verkar inte kunna påpeka att de har några problem. Uppdateringar kommer.

Pixel 6 Pro, är den verkligen så bra? Eller är det som Volvo, man ska tycka att de är bra bara för att... Haha

De är lika i specen men O+ har nyare processor och brutalt snabbare laddning vilket ändå lockar.

Volvon i detta sammanhanget är nog snarare Oneplus mobilen, den lever på gamla meriter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Volvon i detta sammanhanget är nog snarare Oneplus mobilen, den lever på gamla meriter.

Ok, men förklara för mig som kanske inte vart aktiv på mobilmarknaden sen 2015. Vad är det som är så jävla dåligt med Oneplus?
Jag har som sagt vart HTC trogen alla år sen typ 2008 så har inte riktigt brytt mig om andra.

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem

Kolla på en iPhone 12 (eller 13, men självklart dyrare) annars, du kommer undan billigare än med en O+ 10 Pro och om du inte vill bry dig om mjukvara eller (intern) hårdvara så behöver du verkligen inte det.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallem:

Kolla på en iPhone 12 (eller 13, men självklart dyrare) annars, du kommer undan billigare än med en O+ 10 Pro och om du inte vill bry dig om mjukvara eller (intern) hårdvara så behöver du verkligen inte det.

Aldrig Iphone.

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalZon:

Behöver ha en ny mobil. Min gamla HTC U11 har väl gjort sitt enligt min tråd en bit ner...

HTC Desire 21 Pro 5G verkar inte gå att få tag på i Sverige så får ju handla utomlands. Någon som har tips på var kan säkert kan handla?

Och är det någon som har någon som helst aning om vad HTC ska släppa nu på tisdag? Får ju vänta in det givetvis, men likaså där lär man ju få handla utomlands.

Sen har du ju även denna HTC som verkar vara på ingående.
HTC Desire 22 Pro

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av LINJEinc:

Sen har du ju även denna HTC som verkar vara på ingående.
HTC Desire 22 Pro

Jo, det var den jag väntade på. Därför letar jag annan haha
Startade ny diskussion ang dagsaktuella nallarna https://www.sweclockers.com/forum/trad/1666636-ny-mobil-one-1...

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Skrivet av MalZon:

Verkar vara olika vem man frågar. De som som har Oneplus verkar inte kunna påpeka att de har några problem. Uppdateringar kommer.

Pixel 6 Pro, är den verkligen så bra? Eller är det som Volvo, man ska tycka att de är bra bara för att... Haha

De är lika i specen men O+ har nyare processor och brutalt snabbare laddning vilket ändå lockar.

Det stämmer inte. Har själv Oneplus 8T men skulle aldrig köpa en ny från dem idag.

Jag förstår mig aldrig på folk som ber om råd och sen gör precis tvärtemot vad alla som ger råd säger... 🙄

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det stämmer inte. Har själv Oneplus 8T men skulle aldrig köpa en ny från dem idag.

Jag förstår mig aldrig på folk som ber om råd och sen gör precis tvärtemot vad alla som ger råd säger... 🙄

Ok. Vad jag förstår så är det just supporten från företaget som de flesta klagar på. Men de få som faktiskt klagar är väl de som ändå haft problem med lurarna. Samma som klagar på Husqvarna robotklippare, massor av folk som har problem, själv har jag kört i snart 7 säsonger utan ett enda problem. Lite så ser jag på den saken. Är det mobilen eller agget mot företaget som folk är negativa mot?

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem

Har en One+ Nord N10 5G jag. Det var min första, men även sista One+

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Skrivet av MalZon:

Ok. Vad jag förstår så är det just supporten från företaget som de flesta klagar på. Men de få som faktiskt klagar är väl de som ändå haft problem med lurarna. Samma som klagar på Husqvarna robotklippare, massor av folk som har problem, själv har jag kört i snart 7 säsonger utan ett enda problem. Lite så ser jag på den saken. Är det mobilen eller agget mot företaget som folk är negativa mot?

Men om det kommer massiv, enig kritik från enormt många användare och media, och å andra sidan enstaka anekdotiskt nöjda användare, vad väger tyngst liksom? Bara gå in på oneplus egna forum och se den fullkomligt massiva floden av kritik.

Jag har haft varenda mobil från Oneplus sedan Oneplus 3 och har sett förfallet med egna ögon. Hårdvaran är fortfarande bra kvalitet. Kamerorna ligger en bit efter Pixel och Samsung (de är självklart helt dugliga). Mjukvaran och uppdateringarna har dock blivit katastrofala. Om det inte betyder något för dig så visst, köp en Oneplus. Eller vad du nu själv vill.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Men ok, så One+ går fetbort alltså?

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"