Boden experimenterar med serveruppvärmt växthus

Permalänk
Melding Plague

Boden experimenterar med serveruppvärmt växthus

Norra Sverige är inte förknippat med goda förhållanden för odling, men nu testas om kombinationen växthus och datacenter kan ändra den bilden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Klart datacenters gillar detta, billig el och kan de även kapitalisera på spillvärme

Permalänk
Medlem

Fantastiska nyheter!

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Häftig ide!

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Det händer mycket i norr och västerbotten.
Riktiga framtidslän.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Fantastisk idé. Hoppas det funkar

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det växer väldigt bra några månader på sommaren när solen aldrig går. Sett över året dock så stämmer det dock.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

kanon bra sak att utnyttja överskott värme

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Kommer vi kunna köpa svenska gurkor producerade av Telia, Comhem, Bahnhof osv nu då?

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Sötast

Vilken rolig idé / experiment!
Hoppas verkligen att det ger fina resultat, eller åtminstone leder till andra bra idéer!

Skrivet av Zilanto:

Kommer vi kunna köpa svenska gurkor producerade av Telia, Comhem, Bahnhof osv nu då?

Haha, den var oväntat rolig

Permalänk
Medlem

Smart! Det kommer att behövas mycket mer sånt här i framtiden.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det händer mycket i norr och västerbotten.
Riktiga framtidslän.

Precis, det händer väldigt mkt uppe i norra Sverige.
Frågan är om inte Sveriges demografi kommer få ett geografiskt skifte?

Permalänk
Medlem

Får man schysta löner där uppe också? Hur står det sig mot låt säga Sthlm/GBG? Hur lockar de 'talang' som inte redan bor norr till dessa ställen? Tänker på "white collar"-jobb.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

Om man så billigt som möjligt ska kyla ner något så är t.ex kalla vattendrag med i princip obegränsade vattenmängder jättebra. Att man då höjer vattentemperaturen lite kan såklart få lite miljökonsekvenser. Ju längre ifrån liknande man går, ju mer energi går det åt att kyla ner. Det är just därför serverparker byggs i kalla delar av världen istället för varma.

Min poäng är att börjar man bygga växthus som tar till vara på värmen så minskar man det gynnsamma fördelen som dessa orter har. Och de kommer öka energianvändningen för att kyla ner, men de kan ju få lite odlade växter av spillvärmen istället. Där frågan är hur effektivt det är?
Om staten skjuter in pengar i miljöprojektet och folk betalar extra mycket för grönsakerna så går det säkert bra. Annars tror jag mycket på enklare saker som producera el och värme till vanliga bostäder. (växthus kräver ju folk som åker dit och tar hand om det, bostäder mycket enklare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Får man schysta löner där uppe också? Hur står det sig mot låt säga Sthlm/GBG? Hur lockar de 'talang' som inte redan bor norr till dessa ställen? Tänker på "white collar"-jobb.

Generellt är väl lönerna sämre. Å andra sidan kan du leva avsevärt mycket billigare, framförallt boendekostnadsmässigt om du inte bor mitt i städerna, så även om lönen är lägre så har du mer kvar i plånboken. Du behöver inte åka särskilt långt utanför städerna för att hitta billiga hus, tomter eller lägenheter. Billigt i jämförelse med storstadsregionerna alltså.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Får man schysta löner där uppe också? Hur står det sig mot låt säga Sthlm/GBG? Hur lockar de 'talang' som inte redan bor norr till dessa ställen? Tänker på "white collar"-jobb.

Jag anser att vi har schyssta löner men visst är det ett stort gap till vad jag skulle kunna tjäna i stockholm. Ser jag till mina arbetskollegor som flyttat hit från olika delar av Sverige så nämns det att det är "lugnt och skönt och mindre stressig atmosfär". Bra och trygg plats för bilda familj med billigt boende.

Jobbar inom IT.

Permalänk
Medlem

Dylika projekt brukar ofta vara ett sätt att få mer pengar från stat eller kommun.
Vet bara hur det lokala projektet går, för varje år så minskar mängden tjänster som kommer att behövas och datumet för igångsättning skjuts framåt hela tiden.
Och kommunalrådet vågar inte fråga om tjänsterna som utlovas är lokala eller sitter på distans....
Dessa företag är oerhört duktiga på att suga i sig bidrag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Får man schysta löner där uppe också? Hur står det sig mot låt säga Sthlm/GBG? Hur lockar de 'talang' som inte redan bor norr till dessa ställen? Tänker på "white collar"-jobb.

Lönerna är nog lägre men samtidigt är levnadskostnaderna väsentligt mycket lägre (och medellivslängden högre).

Spontant hade jag jättegärna kunnat tänka mig flytta norröver, och jag tror många går i samma tankar

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Lönerna är nog lägre men samtidigt är levnadskostnaderna väsentligt mycket lägre (och medellivslängden högre).

Spontant hade jag jättegärna kunnat tänka mig flytta norröver, och jag tror många går i samma tankar

Stora hindret som jag ser det är ju att man lämnar familj och vänner. Blir inte många spontanbesök direkt.

Skulle själv inte ha något emot att flytta norrut egentligen men min sambo skulle nog lämna mig av tristess. 😅 Hade jag varit 20 istället och inte haft egen familj med barn så hade jag nog flyttat för längesen.

Permalänk
Medlem

''men även att de uppvärmda anläggningarna fungerar för alternativa proteinkällor som insekter.'' bränn skiten

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Får man schysta löner där uppe också? Hur står det sig mot låt säga Sthlm/GBG? Hur lockar de 'talang' som inte redan bor norr till dessa ställen? Tänker på "white collar"-jobb.

Jag bor i Umeå.
Lönerna är sämre, jag skulle ha uppemot 8000 kr mer per månad i t.ex stockholm. Men då skulle jag vara tvungen att bo i Stockholm vilket inte är värt det.

Pendlingstider är korta även på längre avstånd, har 17km till jobbet och det tar 15 minuter att köra dit.

Skatterna är rätt höga här jämfört med många städer söderut, 34% här i Umeå medan min kusin i Solna har drygt 29%.Det skulle göra över 20 000 kr mer i plånboken varje år. Lägg i hop lägre skatt och högre lön (80 000 kr mer i plånboken) så tror jag det är billigare att bo i Stockholm än här i Umeå där huspriserna faktiskt är rätt höga, du får åka ordentligt långt ut för att hitta ett hus under 4 miljoner kr. Och då blir pendlingen dyr då kollektivtrafik inte är att tänka på och drivmedel priserna är galna, eller köp en elbil.

Sen blir det mycket dyrar med utlandsresor då man först måste ta sig med till Stockholm och sen vidare.

Så i min mening så måste man ha en kärlek till ljusa sommarkvällar och gilla snö och kyla på vintern för att verkligen trivas här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Precis, det händer väldigt mkt uppe i norra Sverige.
Frågan är om inte Sveriges demografi kommer få ett geografiskt skifte?

Japp, om inget barkar helt åt skogen som ett 3e världskrig eller nått så kommer arbete i norr vara tryggat en lång tid framöver.
Det behövs redan idag så pass myclet arbetkraft att ingen behöver gå arbetslös.
Det tas in en stor mängd utländsk arbetakraft här uppe både avancerade och enkla jobb.
Inte för att det är billigt utan för att det saknas folk.

Människor i norra och södra sverige som går arbetslösa idag väljer att vara det, eller är man oduglig eller har nån form av skjukdom.

En gång i tiden princip tvingades folk från norr till söder, annars var det slut med allmossor. undrar om det kan ske nå liknande fast söder till norr.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Vi försöker hålla oss till ämnet är ni snälla.

Ja, det finns såklart andra saker som Boden gjort och det är säkert värt att avhandla…någon annanstans än här

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Jättebra idé! Kul för norrbotten. Då kan de snart odla deras egna tomater, så vi skåningar slipper skicka upp de hela vägen dit!

Permalänk
Medlem

Funkar säkert utmärkt på sommaren...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Jättebra idé! Kul för norrbotten. Då kan de snart odla deras egna tomater, så vi skåningar slipper skicka upp de hela vägen dit!

Nej tycker vi kan sälja maten som produceras här 10ggr dyrare istället så det jämnar ut sig lite för att vi har 10ggr dyrare el här nere .
Skämt och sido så är alla initiativ där man tar tillvara på restvärmen till något annat bra.

Permalänk

Oj, Bor i Boden och helt missat detta. att de fanns ett datacenter visste jag men inte att de skulle blandas in växthus i saken
Jobbar på ett datacenter i Luleå och varit där i snart 10 år och där har samma företag datacenter i hela världen. Tydligen ska det mest energieffektiva vara det i Luleå också Go Norrland!

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Nej tycker vi kan sälja maten som produceras här 10ggr dyrare istället så det jämnar ut sig lite för att vi har 10ggr dyrare el här nere .
Skämt och sido så är alla initiativ där man tar tillvara på restvärmen till något annat bra.

Ja det vore något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Nej tycker vi kan sälja maten som produceras här 10ggr dyrare istället så det jämnar ut sig lite för att vi har 10ggr dyrare el här nere .
Skämt och sido så är alla initiativ där man tar tillvara på restvärmen till något annat bra.

De i Norrbotten och Västerbotten har redan den dyraste maten enligt PROs undersökning.

Permalänk

Det borde ju provas i Gävle/Sandviken också när MS datacenter är färdiga.

Visa signatur