Svart reboot skärm som löser sig efter några omstarter

Permalänk
Medlem

Svart reboot skärm som löser sig efter några omstarter

Hej,

Som titeln lyder så får jag upp reboot-skärmen varje gång jag startar min datorn men efter att jag har startat igång datorn ett par gånger så går den igång som vanligt och jag märker inte av problemet förrän jag stänger av och sätter på den igen.

Nån som vet vad felet skulle kunna vara?

Permalänk
Medlem

Låter som en kondensator som är på väg att ge upp.

Antagligen moderkort eller grafikkort som är boven här.

Anledningen till att det fungerar efter en stund är att att utrustningen gått sig varm helt enkelt.

Kan även vara nätaggregatet eller skärmen, men mindre troligt. Är det nätaggregatet bör man byta det pronto då det riskerar att ta med sig alla andra saker.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Låter som en kondensator som är på väg att ge upp.

Antagligen moderkort eller grafikkort som är boven här.

Anledningen till att det fungerar efter en stund är att att utrustningen gått sig varm helt enkelt.

Kan även vara nätaggregatet eller skärmen, men mindre troligt. Är det nätaggregatet bör man byta det pronto då det riskerar att ta med sig alla andra saker.

Hur vet man/kan man felsöka för att komma fram till vad problemet är samt lösa det? Skärmen tror jag inte att det är fel på då den är relativt ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabbzter:

Hur vet man/kan man felsöka för att komma fram till vad problemet är samt lösa det? Skärmen tror jag inte att det är fel på då den är relativt ny.

Det du kan göra är öppna chassit och kolla om någon kondensator har svällt upp eller om någon ser avvikande ut från de andra.

Det andra är att om du kan ta ur grafikkortet och koppla skärmen direkt till moderkortet och se om felet kvarstår.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Det du kan göra är öppna chassit och kolla om någon kondensator har svällt upp eller om någon ser avvikande ut från de andra.

Det andra är att om du kan ta ur grafikkortet och koppla skärmen direkt till moderkortet och se om felet kvarstår.

Nu har jag öppnat upp datorn och kunde inte se att det var något som hade svällt upp i chassit. Det var mest lite damm i det. Jag testade att koppla bort grafikkortet och koppla skärmen till moderkortet men då blev det helt svart. Jag kopplade sedan tillbaka det som det var innan och nu har det gått ett par dagar och jag har inte haft det här problemet alls med datorn, så jag vet inte riktigt ifall det avhjälpte eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabbzter:

Nu har jag öppnat upp datorn och kunde inte se att det var något som hade svällt upp i chassit. Det var mest lite damm i det. Jag testade att koppla bort grafikkortet och koppla skärmen till moderkortet men då blev det helt svart. Jag kopplade sedan tillbaka det som det var innan och nu har det gått ett par dagar och jag har inte haft det här problemet alls med datorn, så jag vet inte riktigt ifall det avhjälpte eller inte?

Hoppas det håller i sig, ibland kan det vara så enkelt som att bara behöva ta bort och sätta tillbaka delar igen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Min gissning är att det är hiberfil.sys som spökar.
Normalt när du stänger av datorn så sparas viss data från din aktiva windows-session till denna fil, (aktiva drivrutiner och en del av den aktiva windows-kärnan), för att vid nästa uppstart kunna starta upp windows snabbare.
Om drivrutiner eller något annat av det som sparas till denna fil blir korrupt så kommer du ha problem varje gång du startar upp/startar om datorn tills dessa filer blir ersatta med icke korrupta filer.

Förmodligen har några av dessa filer ersatts med icke-korrupta filer när du har grejjat med datorn.

Min dator hade liknande problem vid ett tillfälle. Varje gång jag startade upp datorn så blåskärmade den, startade om automatiskt och gick sedan som normalt till login-skärmen.
När datorn blåskärmar så laddar den vid nästa omstart inget från hiberfil.sys utan det blir en så kallad "Kall uppstart".

Man kan om man så önskar ändra vissa inställningar så att windows alltid gör en "Kall uppstart" genom att antingen stänga av "Fast Startup" eller helt stänga av hiberfilen.

Stänga av "Fast Startup":
Högerklicka på Startmenyn -> Inställningar -> System -> Energialternativ -> Fler energialternativ -> Ange hur strömbrytarna skall funger -> Ändra inställningar som för tillfället inte är tillgängliga -> klicka ur vad nu "Turn on Fast Startup (recommended)", heter på svenska.

Stänga av "hiberfilen":
Öppna en kommandoprompt som administratör och skriv kommandot: " powercfg /h off ".
Vill man ha tillbaka denna, skriver du "on" istället för "off"

Vad som är bra att veta är att om man stänger av hiberfilen helt så förlorar man även läget "viloläge?", det läge där datorn sparar din aktiva Windows-session innan den stänger av sig så att den vid nästa uppstart laddar upp allt du hade uppstartat vid det tillfället.

Om man har Windows installerat på en SSD kommer man inte märka speciellt stor skillnad i uppstartstid mellan aktiverat/deaktiverat "Fast Startup".