Permalänk
Medlem

IT, konsult vs produktbolag

Hej!

Jag har nu jobbat i tre år som systemutvecklare och börjat öppna dörrarna för att se vad som mer finns på arbetsmarknaden.
Främsta orsaken är att det känns som jag lärt mig allt som går på nuvarande arbetsplatsen och jag vill fortsätta utvecklas, även om jag trivs och har bra förmåner.
Man blir flitigt uppvakad på LinkedIn, men det är många konsultbolag. Så jag tänkte höra lite hur det är att jobba på konsultbolag.

Här är min syn på konsultbolag, som är rätt negativ:

  • Man är en arbetsmyra i mängden med stort fokus på att fakturera timmar eller riskera att uppsagd.

  • Man tvingas gå på arbetsintervjuer och hoppa mellan kontrakt där man kan bli placerad på saker ingen annan utvecklare vill göra.

  • Man blir låst till att anpassa sig till kunden och kundens arbetsregler.

  • Sämre gemenskap med företaget och kollegor då alla arbetar hos olika kunder.

  • Lönen kan variera beroende på om man har uppdrag eller inte (skiljer sig mellan företag).

  • Kollektivavtal saknas i många fall (på gott och ont).

  • Jobbar hos någon kund men får inte vara med på något event hos kunden, så man känner sig utanför.

  • Jobbar bara med att leverera, sen hoppas man på nästa projekt. D.v.s. man får aldrig ta hand om skiten man byggde. Detta gör också att man bara bryr sig om att få saker att fungera, inte bygga förvaltningsbart. (Detta har jag själv upplevt från konsulter vi haft hos oss).

Är intresserad av att höra de som gått från produktbolag till konsultrollen eller tvärtom och hur ni upplevde skillnaden och vart ni har trivts bäst.

Permalänk
Medlem

Bara du kan ju säga hur mycket du värderar dom mjuka grejerna, som sammanhållning och arbetsuppgifter och trygghet dag till dag och sånt, såklart.
Men om du ändå tänker dig att du ska fortsätta jobba för dina pengar under överskådlig framtid snarare än att bygga en egen produkt så skulle jag rekommendera att sikta på att bli egenkonsult, men på några års horisont.

Kliv på ett konsultbolag nu och tugga i dig skiten det innebär, men gör det med siktet på din egen firma i bakhuvudet.
Till skillnad från dina kollegor, försök lära dig så mycket som möjligt om säljet och marknadsföringen och kunderna. Kunderna är ju aldrig dom du faktiskt får jobba med, utan dom som köper in dig.
Knyt så många kontakter du kan med projektledare och chefer, mer än dom andra utvecklarna.
Gör några jobb vid sidan av kanske, om du har energin,

Sen om kanske 3-5 år när du känner dig varm i kläderna och du har säkrat ett kontrakt på 6-12 måndader, säg upp dig och gå egen.
Du kanske kan få en bra lön som konsult, men som egenkonsult kan du få mer + friheten att bolla med skatten och din arbetstid mycket mer. Du kan också spara cash i bolaget och använda sen när du behöver ett ledigt år för att bygga Spotify för fågelljud eller Uber för katter.

Tre år är för kort tid för att vara riktigt användbar tycker jag. Då månste man lliksom komma in i ett ganska stort sammanhang där man har stöd, men dom knäcken kan vara trixiga att få själv utan ett konsultbolag eller en konsultmäklare, men dom jävlarna tar fan för bra betalt alltså.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Hej!

Jag har nu jobbat i tre år som systemutvecklare och börjat öppna dörrarna för att se vad som mer finns på arbetsmarknaden.
Främsta orsaken är att det känns som jag lärt mig allt som går på nuvarande arbetsplatsen och jag vill fortsätta utvecklas, även om jag trivs och har bra förmåner.
Man blir flitigt uppvakad på LinkedIn, men det är många konsultbolag. Så jag tänkte höra lite hur det är att jobba på konsultbolag.

Här är min syn på konsultbolag, som är rätt negativ:

  • Man är en arbetsmyra i mängden med stort fokus på att fakturera timmar eller riskera att uppsagd.

  • Man tvingas gå på arbetsintervjuer och hoppa mellan kontrakt där man kan bli placerad på saker ingen annan utvecklare vill göra.

  • Man blir låst till att anpassa sig till kunden och kundens arbetsregler.

  • Sämre gemenskap med företaget och kollegor då alla arbetar hos olika kunder.

  • Lönen kan variera beroende på om man har uppdrag eller inte (skiljer sig mellan företag).

  • Kollektivavtal saknas i många fall (på gott och ont).

  • Jobbar hos någon kund men får inte vara med på något event hos kunden, så man känner sig utanför.

  • Jobbar bara med att leverera, sen hoppas man på nästa projekt. D.v.s. man får aldrig ta hand om skiten man byggde. Detta gör också att man bara bryr sig om att få saker att fungera, inte bygga förvaltningsbart. (Detta har jag själv upplevt från konsulter vi haft hos oss).

Är intresserad av att höra de som gått från produktbolag till konsultrollen eller tvärtom och hur ni upplevde skillnaden och vart ni har trivts bäst.

Asså konsultbolag varierar ju helt och hållet beroende på ställen. Vissa ligger vikten att du ska fakturera och bara grinda, andra får du helt välja själv. Du är liksom deras största resurs, såklart de värdersätter att du är nöjd.

Sen finns det alltid stora bolag som CGI, Capgemini,Evry, AFRY, Sopra steria etc där man mer är ett namn på ett papper. Men detta varierar även kontor och kontor

Jag kan jämnföra mot där jag jobbar mot dina punkter.

  • Du styr själv hur mycket du vill jobba och fakturera, vi har fast + en rörlig del.

  • Du väljer själv dina uppdrag och blir alltid tillfrågad om det är ett uppdrag man vill ha

  • Inte direkt, du är där för att hjälpa kunden. Jobbar 4 dagar i veckan och 6 timmar om dagen så får man avtala det med kunden som de vet om det

  • Supertight gemenskap med kunderna och internt

  • Beror på om du har en rörligdel eller inte, de flesta större konsultbolag har helt fast lön

  • Beror på bolaget

  • Beror på din relation med kunden, jag blir alltid bjuden på kund event (nästan dit tvingad också).Men jag ser till att ha en nära relation med mina kunder

  • Jobbar hos någon kund men får inte vara med på något event hos kunden, så man känner sig utanför.

  • Det du tar fram hos kund kan du fortsätta förvalta och vidareutveckla beroende på kontrakt etc, samma gäller interna grejer, tar du fram en produkt så kan du självklart ha den som din bebis

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Nu jobbar jag inte inom strikt IT utan mer beräkning/analys men en relativt stor del av min roll handlar om (direkt eller indirekt) arkitektur eller utveckling i diverse lösningar/språk. Personligen föredrar jag konsultbolag alla dagar i veckan, bäst är väl eget bolag om man vill ta den extra tiden för försäljning/nätverkande men i andra hand anställd på konsultbolag.

Tycker faktiskt inte att några av punkterna du radar upp stämmer för de konsultbolag jag har haft kontakt med (både som beställare, kandidat eller anställd), detta givet att man är duktig på det man gör vilket för mig är det viktigaste för att trivas inom konsultbranschen då det bestämmer så mycket. Är man inte duktig så kan det vara svårt att få uppdrag och då kan "piskan" komma fram där det både kontrolleras mer vad man lägger tid på och man får liten möjlighet att välja bort uppdrag. Men är du duktig så kommer konsultbolagen göra allt för att du skall vara nöjd och stanna kvar, det innefattar inte bara monetär ersättning utan saker som frihet och annat.

Personligen sköter jag allt med mina kunder och bestämmer priserna samt sättet jag fakturerar på själv, min arbetsgivare bryr sig inte när, var eller hur jag arbetar så länge de ser att fakturorna registreras och kunderna är nöjda så jag kan styra mina dagar helt själv. Har tagit fram flera saker som är som en produkt som kunder återkommer och köper varje år vilket gör att det skalar väldigt bra vad gäller tidsåtgång, jag investerar mer tid i början och får tillbaka den senare. Jag kan säga att för egen del kommer jag aldrig återgå till produktbolag igen.

Permalänk
Medlem

Man är en arbetsmyra i mängden med stort fokus på att fakturera timmar eller riskera att uppsagd.
Ja, man ska se till att man inte sitter på bänken. Men vem som har det formella ansvaret för att enskild konsult har uppdrag varierar stort. Det är också stor skillnad mellan företag hur de hanterar nergångar, det är mycket en kulturfråga. Min upplevelse är att arbetsmyran i allmänhet har extremt mycket frihet under ansvar.

Man tvingas gå på arbetsintervjuer och hoppa mellan kontrakt där man kan bli placerad på saker ingen annan utvecklare vill göra.
Jag har aldrig varit på en enda konsultintervju de senaste 15 åren. Men visst förekommer det. Om man jobbar på rätt bolag är det också lätt att hoppa av uppdrag, den möjligheten finns inte på samma sätt på ett produktbolag.

Man blir låst till att anpassa sig till kunden och kundens arbetsregler.
Till viss del. När man väl skaffat sig ett bra rykte hos arbetsgivaren och arbetsgivaren är vettig så kommer dina chefer att vara på din sida. Och då är det tvärtom möjligt att skapa sina egna regler hos kunden, speciellt om man råkar ha rätt i att ens eget sätt är det rätta och kan argumentera för det. Och om det skär sig totalt är det ingen katastrof att helt enkelt göra en rokad och byta ut konsulten.

Sämre gemenskap med företaget och kollegor då alla arbetar hos olika kunder.
Till viss del, men även det omvända. Hos ett bra konsultföretag (där inte alla jobbar på distans) så har du både en stark gemenskap hos arbetsgivaren och dessutom får du vara med på alla sociala aktiviteter hos kunden, givet att kunden är vettig.

Lönen kan variera beroende på om man har uppdrag eller inte (skiljer sig mellan företag).
Har man rykte om sig att alltid leverera och alltid vara aktiv i att hålla en bra relation med de kunder du redan är på så kommer det antagligen inte vara ett stort problem.

Kollektivavtal saknas i många fall (på gott och ont).
Japp.

Jobbar hos någon kund men får inte vara med på något event hos kunden, så man känner sig utanför.
Det händer. Då säger man åt sin chef att man vill byta kund, om man bryr sig tillräckligt mycket. Eller så skiter man i det och går på AW hos arbetsgivaren i stället.

Jobbar bara med att leverera, sen hoppas man på nästa projekt. D.v.s. man får aldrig ta hand om skiten man byggde. Detta gör också att man bara bryr sig om att få saker att fungera, inte bygga förvaltningsbart. (Detta har jag själv upplevt från konsulter vi haft hos oss).

Det varierar. Själv brukar jag manövrera så att jag får vara kvar ett halvår till ett år efter sista stora go-live så att jag får chansen att lära mig hur det jag byggde fungerar i praktiken. Eftersom förvaltning är trist så drar jag sedan vidare. Att folk inte bryr sig och inte orkar tänka långsiktigt är ett stort problem, ja - men det behöver inte betyda att du gör det. Om du dessutom gillar att jobba med förvaltning så kommer alla tycka om dig, eftersom ingen annan tycker det är kul.

Konsultprojekt är sällan insålda med en budget lagd för att bygga lättförvaltat, utan oftast har man en alldeles för tight deadline och fokus på helt andra saker. Långsiktig kvalitet är helt enkelt inte något som tilltalar konsultköpare att betala för, det är något folk som bryr sig måste trolla med knäna för att det ska uppstå. Och ingen kommer tacka dig om du gör det - och om du misslyckas är det mycket riktigt bara att byta kund och slippa ta i skiten...

Alla konsulter som har varit med ett tag har gjort några uppdrag där man får gå in och städa efter den förra konsultbyrån. Rätt eller fel så har kunden inte dragit slutsatsen att det är konsulter i allmänhet det är fel på.

Är intresserad av att höra de som gått från produktbolag till konsultrollen eller tvärtom och hur ni upplevde skillnaden och vart ni har trivts bäst.
Jag är fel person att svara på detta

Permalänk
Medlem

Sen något som glöms att nämnas är att man oftast tjänar mycket bättre som konsult. De flesta produktionsbolag kan erbjuda 60-65% av vad jag tjänar i dagsläget

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk

Min bild är att det finns väldigt få produktbolag i sverige? Om vi tar de stora Microsoft, Apple, Adobe etc, så har de nog få utvecklare i sverige och om de finns så är de nog grymma. Sedan finns det mindre där utvecklaren ofta blir en av "produktägarna".

Konsult i olika former så finns det lite olika namn. Ett vanligt arbete är t.ex man jobbar på ett webutvecklingsföretag, detta företag kan såklart äga några produkter, men en väldigt stor del handlar om att jobba emot kunder. Ibland bygga en lösning från grunden, ibland lägga till funktion i ett befintligt, ibland uppgradera ett befintligt etc. Och man kan ha ett drös såna kunder samtidigt.

Min bild (som säkert är skev) är att det jag beskriv ovanför väl är det vanligaste systemutvecklarjobbet i sverige? Och jag vet inte vad de kallar sig. Där de som utmärker sig kanske kan hoppa på en produktutveckling.

Angående regler på det jobb jag skrev exakt samma som ett vanligt jobb. Det är ju också likt ett vanligt jobb, de flesta snickare, bilmekaniker, rörmockare you name it jobbar på samma sätt med olika kunder.

De företag jag beskriv anlitar ibland konsulter som gör åt dem exakt samma arbetsuppgifter och brukar få vara med på samma aktiviteter. Det enda som skiljer är att företaget hyr personen från ett annat företag. Och exakt samma fenomen finns bland t.ex snickare.

*edit*
De jobb jag beskrev ovanför:
Man är en arbetsmyra i mängden med stort fokus på att fakturera timmar eller riskera att uppsagd.
Jepp, för min del ett jävla gnällande om jag ej har 100% fakturering, det finns inte många ursäkter till under denna grad. Inte ens obligatoriska interna månadsmöten inom företaget är en ursäkt för att ej debattera kunder minst 8h per dag.

Man tvingas gå på arbetsintervjuer och hoppa mellan kontrakt där man kan bli placerad på saker ingen annan utvecklare vill göra.
Det brukar vara säljarens ansvar med intervjuer, kund vet ofta inte om vilken utvecklaren är. Det finns såklart undantag.

Man blir låst till att anpassa sig till kunden och kundens arbetsregler.
Kunden har alltid rätt. Men många gånger är hur man jobbar fritt, dock inte resultatet.

Sämre gemenskap med företaget och kollegor då alla arbetar hos olika kunder.
Det blir grupperingar i företaget beroende på vilka kunder man har. Jag själv ser inget direkt problem med detta. Bättre väldigt bra kontakt med mindre än vad emot många.

Lönen kan variera beroende på om man har uppdrag eller inte (skiljer sig mellan företag).
Man får sparken om man ej har uppdrag en länge period, vad som är en längre period kan diskuteras. Men efter en vecka är det inte roligt.

Kollektivavtal saknas i många fall (på gott och ont).
Inte på de jobb jag beskriv

Jobbar hos någon kund men får inte vara med på något event hos kunden, så man känner sig utanför.
Beror på kund. Samtidigt så även om man hade fått orkar de flesta inte av mindre aktiviteter. Jag själv har dock fått varit med på större saker.

Jobbar bara med att leverera, sen hoppas man på nästa projekt. D.v.s. man får aldrig ta hand om skiten man byggde. Detta gör också att man bara bryr sig om att få saker att fungera, inte bygga förvaltningsbart. (Detta har jag själv upplevt från konsulter vi haft hos oss).
Det finns ett klipp från macken som jag ej hittar nu. Men Roy beskrev hur bra han lagade bilar. Och det var att alla som hade servat bilen hos honom, aldrig någonsin hade kommit tillbaka och behövt haft en ny service.
Lite är det så med de jobb jag beskrev, sköter man sig kommer man tillbaka. Men det är begränsat vad man får göra. Man måste i mitt fall ha 100% fakteringsbarhet, vill kund ej betala för detta så blir det ej gjort.

*edit*
Att få sparken om man inte har någon fakteringsbar tid kan låtas tufft. Men ofta har man en drös kunder med olika jobb som ligger i en buffert så man har 1-2 månaders arbetstid i en kö.
*edit2*
Självklart kan juniorer ha lägre faktueringsgrad än 100%, men man ska väldigt snabbt dit. Och olika omständigheter påverkar, men oftast om man kan något så finns det hur mycket jobb som helst att bara haka på, bara säga att man har ont om jobb och folk börjar rycka i en.

Sedan 100% fakteringsbarhet är intetsägande utan att veta timpriset, är timpriset under ca 1100kr/h så underpresterar man. Så fastprisprojekt är egentligen superlätt att ha 100% faktueringsbar tid, bara att projektledaren ryter ifrån när man börjar närma sig den skattade tiden.

Permalänk
Medlem

Hej, tack för så många svar! Ska försöka sammaställa i ett inlägg så att det inte blir så spammigt

Skrivet av jonasc:

Bara du kan ju säga hur mycket du värderar dom mjuka grejerna, som sammanhållning och arbetsuppgifter och trygghet dag till dag och sånt, såklart.
Men om du ändå tänker dig att du ska fortsätta jobba för dina pengar under överskådlig framtid snarare än att bygga en egen produkt så skulle jag rekommendera att sikta på att bli egenkonsult, men på några års horisont.

Kliv på ett konsultbolag nu och tugga i dig skiten det innebär, men gör det med siktet på din egen firma i bakhuvudet.
Till skillnad från dina kollegor, försök lära dig så mycket som möjligt om säljet och marknadsföringen och kunderna. Kunderna är ju aldrig dom du faktiskt får jobba med, utan dom som köper in dig.
Knyt så många kontakter du kan med projektledare och chefer, mer än dom andra utvecklarna.
Gör några jobb vid sidan av kanske, om du har energin,

Sen om kanske 3-5 år när du känner dig varm i kläderna och du har säkrat ett kontrakt på 6-12 måndader, säg upp dig och gå egen.
Du kanske kan få en bra lön som konsult, men som egenkonsult kan du få mer + friheten att bolla med skatten och din arbetstid mycket mer. Du kan också spara cash i bolaget och använda sen när du behöver ett ledigt år för att bygga Spotify för fågelljud eller Uber för katter.

Tre år är för kort tid för att vara riktigt användbar tycker jag. Då månste man lliksom komma in i ett ganska stort sammanhang där man har stöd, men dom knäcken kan vara trixiga att få själv utan ett konsultbolag eller en konsultmäklare, men dom jävlarna tar fan för bra betalt alltså.

Jag känner ingen längtan efter att bli egenkonsult. Som person är jag introvert, även om andra säger att de inte upplever det. Sociala sammanhang tar mycket energi från mig.

Skrivet av nickhe:

Asså konsultbolag varierar ju helt och hållet beroende på ställen. Vissa ligger vikten att du ska fakturera och bara grinda, andra får du helt välja själv. Du är liksom deras största resurs, såklart de värdersätter att du är nöjd.

Sen finns det alltid stora bolag som CGI, Capgemini,Evry, AFRY, Sopra steria etc där man mer är ett namn på ett papper. Men detta varierar även kontor och kontor

Jag kan jämnföra mot där jag jobbar mot dina punkter.

  • Du styr själv hur mycket du vill jobba och fakturera, vi har fast + en rörlig del.

  • Du väljer själv dina uppdrag och blir alltid tillfrågad om det är ett uppdrag man vill ha

  • Inte direkt, du är där för att hjälpa kunden. Jobbar 4 dagar i veckan och 6 timmar om dagen så får man avtala det med kunden som de vet om det

  • Supertight gemenskap med kunderna och internt

  • Beror på om du har en rörligdel eller inte, de flesta större konsultbolag har helt fast lön

  • Beror på bolaget

  • Beror på din relation med kunden, jag blir alltid bjuden på kund event (nästan dit tvingad också).Men jag ser till att ha en nära relation med mina kunder

  • Jobbar hos någon kund men får inte vara med på något event hos kunden, så man känner sig utanför.

  • Det du tar fram hos kund kan du fortsätta förvalta och vidareutveckla beroende på kontrakt etc, samma gäller interna grejer, tar du fram en produkt så kan du självklart ha den som din bebis

Givetvis, har du någon erfarenhet om det finns fördel att jobba på ett stort konsultbolag jämfört med ett mindre eller tvärtom?

Skrivet av Aktsu:

Nu jobbar jag inte inom strikt IT utan mer beräkning/analys men en relativt stor del av min roll handlar om (direkt eller indirekt) arkitektur eller utveckling i diverse lösningar/språk. Personligen föredrar jag konsultbolag alla dagar i veckan, bäst är väl eget bolag om man vill ta den extra tiden för försäljning/nätverkande men i andra hand anställd på konsultbolag.

Tycker faktiskt inte att några av punkterna du radar upp stämmer för de konsultbolag jag har haft kontakt med (både som beställare, kandidat eller anställd), detta givet att man är duktig på det man gör vilket för mig är det viktigaste för att trivas inom konsultbranschen då det bestämmer så mycket. Är man inte duktig så kan det vara svårt att få uppdrag och då kan "piskan" komma fram där det både kontrolleras mer vad man lägger tid på och man får liten möjlighet att välja bort uppdrag. Men är du duktig så kommer konsultbolagen göra allt för att du skall vara nöjd och stanna kvar, det innefattar inte bara monetär ersättning utan saker som frihet och annat.

Personligen sköter jag allt med mina kunder och bestämmer priserna samt sättet jag fakturerar på själv, min arbetsgivare bryr sig inte när, var eller hur jag arbetar så länge de ser att fakturorna registreras och kunderna är nöjda så jag kan styra mina dagar helt själv. Har tagit fram flera saker som är som en produkt som kunder återkommer och köper varje år vilket gör att det skalar väldigt bra vad gäller tidsåtgång, jag investerar mer tid i början och får tillbaka den senare. Jag kan säga att för egen del kommer jag aldrig återgå till produktbolag igen.

Kul att punkterna inte stämmer. Det är som sagt bara intryck jag har fått. Dels för jag själv var på ett konsultbolag under sex månder, men även från tidigare kollegor som gått från konsultbolag till att jobba inhouse. De var trötta på att "flänga mellan uppdrag".

Skrivet av KAD:

Man är en arbetsmyra i mängden med stort fokus på att fakturera timmar eller riskera att uppsagd.
Ja, man ska se till att man inte sitter på bänken. Men vem som har det formella ansvaret för att enskild konsult har uppdrag varierar stort. Det är också stor skillnad mellan företag hur de hanterar nergångar, det är mycket en kulturfråga. Min upplevelse är att arbetsmyran i allmänhet har extremt mycket frihet under ansvar.

Man tvingas gå på arbetsintervjuer och hoppa mellan kontrakt där man kan bli placerad på saker ingen annan utvecklare vill göra.
Jag har aldrig varit på en enda konsultintervju de senaste 15 åren. Men visst förekommer det. Om man jobbar på rätt bolag är det också lätt att hoppa av uppdrag, den möjligheten finns inte på samma sätt på ett produktbolag.

Man blir låst till att anpassa sig till kunden och kundens arbetsregler.
Till viss del. När man väl skaffat sig ett bra rykte hos arbetsgivaren och arbetsgivaren är vettig så kommer dina chefer att vara på din sida. Och då är det tvärtom möjligt att skapa sina egna regler hos kunden, speciellt om man råkar ha rätt i att ens eget sätt är det rätta och kan argumentera för det. Och om det skär sig totalt är det ingen katastrof att helt enkelt göra en rokad och byta ut konsulten.

Sämre gemenskap med företaget och kollegor då alla arbetar hos olika kunder.
Till viss del, men även det omvända. Hos ett bra konsultföretag (där inte alla jobbar på distans) så har du både en stark gemenskap hos arbetsgivaren och dessutom får du vara med på alla sociala aktiviteter hos kunden, givet att kunden är vettig.

Lönen kan variera beroende på om man har uppdrag eller inte (skiljer sig mellan företag).
Har man rykte om sig att alltid leverera och alltid vara aktiv i att hålla en bra relation med de kunder du redan är på så kommer det antagligen inte vara ett stort problem.

Kollektivavtal saknas i många fall (på gott och ont).
Japp.

Jobbar hos någon kund men får inte vara med på något event hos kunden, så man känner sig utanför.
Det händer. Då säger man åt sin chef att man vill byta kund, om man bryr sig tillräckligt mycket. Eller så skiter man i det och går på AW hos arbetsgivaren i stället.

Jobbar bara med att leverera, sen hoppas man på nästa projekt. D.v.s. man får aldrig ta hand om skiten man byggde. Detta gör också att man bara bryr sig om att få saker att fungera, inte bygga förvaltningsbart. (Detta har jag själv upplevt från konsulter vi haft hos oss).

Det varierar. Själv brukar jag manövrera så att jag får vara kvar ett halvår till ett år efter sista stora go-live så att jag får chansen att lära mig hur det jag byggde fungerar i praktiken. Eftersom förvaltning är trist så drar jag sedan vidare. Att folk inte bryr sig och inte orkar tänka långsiktigt är ett stort problem, ja - men det behöver inte betyda att du gör det. Om du dessutom gillar att jobba med förvaltning så kommer alla tycka om dig, eftersom ingen annan tycker det är kul.

Konsultprojekt är sällan insålda med en budget lagd för att bygga lättförvaltat, utan oftast har man en alldeles för tight deadline och fokus på helt andra saker. Långsiktig kvalitet är helt enkelt inte något som tilltalar konsultköpare att betala för, det är något folk som bryr sig måste trolla med knäna för att det ska uppstå. Och ingen kommer tacka dig om du gör det - och om du misslyckas är det mycket riktigt bara att byta kund och slippa ta i skiten...

Alla konsulter som har varit med ett tag har gjort några uppdrag där man får gå in och städa efter den förra konsultbyrån. Rätt eller fel så har kunden inte dragit slutsatsen att det är konsulter i allmänhet det är fel på.

Är intresserad av att höra de som gått från produktbolag till konsultrollen eller tvärtom och hur ni upplevde skillnaden och vart ni har trivts bäst.
Jag är fel person att svara på detta

Intressant, tack för svaret. Angående att förvaltning är tråkigt håller jag inte med om. Det beror väl på hur man definerar förvaltning, produkten jag arbetar på är inte alls den samma som byggdes för 1 år sedan, det är något konsulterna inte får vara med på. De får heller inte vara med och hantera problem med t.ex. skalbarheten då man behöver sitta och optimera delar av koden. Det är givetvis roligt att bygga nytt, men jag tror inte jag skulle tycka om att bara sitta och bygga nytt hela tiden.
Det är ju först när man gått live och får in kunder som man kan börja iterera på riktigt med verklig feedback.

Skrivet av nickhe:

Sen något som glöms att nämnas är att man oftast tjänar mycket bättre som konsult. De flesta produktionsbolag kan erbjuda 60-65% av vad jag tjänar i dagsläget

Svårt i Sverige då alla rekryterare är tysta om löner och inget står i annonser jämfört med t.ex USA. De flesta säger att de erbjuder marknadslön och där ligger jag redan, om man utgår från t.ex. Unionen. Jag tvivlar starkt på att jag skulle gå upp 15-20 tusen på att byta till ett konsultbolag. Tyvärr måste man lägga otroligt mycket tid på intervjuer innan man ens kommer till diskussioner om lön.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min bild är att det finns väldigt få produktbolag i sverige? Om vi tar de stora Microsoft, Apple, Adobe etc, så har de nog få utvecklare i sverige och om de finns så är de nog grymma. Sedan finns det mindre där utvecklaren ofta blir en av "produktägarna".

Konsult i olika former så finns det lite olika namn. Ett vanligt arbete är t.ex man jobbar på ett webutvecklingsföretag, detta företag kan såklart äga några produkter, men en väldigt stor del handlar om att jobba emot kunder. Ibland bygga en lösning från grunden, ibland lägga till funktion i ett befintligt, ibland uppgradera ett befintligt etc. Och man kan ha ett drös såna kunder samtidigt.

Min bild (som säkert är skev) är att det jag beskriv ovanför väl är det vanligaste systemutvecklarjobbet i sverige? Och jag vet inte vad de kallar sig. Där de som utmärker sig kanske kan hoppa på en produktutveckling.

Angående regler på det jobb jag skrev exakt samma som ett vanligt jobb. Det är ju också likt ett vanligt jobb, de flesta snickare, bilmekaniker, rörmockare you name it jobbar på samma sätt med olika kunder.

De företag jag beskriv anlitar ibland konsulter som gör åt dem exakt samma arbetsuppgifter och brukar få vara med på samma aktiviteter. Det enda som skiljer är att företaget hyr personen från ett annat företag. Och exakt samma fenomen finns bland t.ex snickare.

*edit*
De jobb jag beskrev ovanför:
Man är en arbetsmyra i mängden med stort fokus på att fakturera timmar eller riskera att uppsagd.
Jepp, för min del ett jävla gnällande om jag ej har 100% fakturering, det finns inte många ursäkter till under denna grad. Inte ens obligatoriska interna månadsmöten inom företaget är en ursäkt för att ej debattera kunder minst 8h per dag.

Man tvingas gå på arbetsintervjuer och hoppa mellan kontrakt där man kan bli placerad på saker ingen annan utvecklare vill göra.
Det brukar vara säljarens ansvar med intervjuer, kund vet ofta inte om vilken utvecklaren är. Det finns såklart undantag.

Man blir låst till att anpassa sig till kunden och kundens arbetsregler.
Kunden har alltid rätt. Men många gånger är hur man jobbar fritt, dock inte resultatet.

Sämre gemenskap med företaget och kollegor då alla arbetar hos olika kunder.
Det blir grupperingar i företaget beroende på vilka kunder man har. Jag själv ser inget direkt problem med detta. Bättre väldigt bra kontakt med mindre än vad emot många.

Lönen kan variera beroende på om man har uppdrag eller inte (skiljer sig mellan företag).
Man får sparken om man ej har uppdrag en länge period, vad som är en längre period kan diskuteras. Men efter en vecka är det inte roligt.

Kollektivavtal saknas i många fall (på gott och ont).
Inte på de jobb jag beskriv

Jobbar hos någon kund men får inte vara med på något event hos kunden, så man känner sig utanför.
Beror på kund. Samtidigt så även om man hade fått orkar de flesta inte av mindre aktiviteter. Jag själv har dock fått varit med på större saker.

Jobbar bara med att leverera, sen hoppas man på nästa projekt. D.v.s. man får aldrig ta hand om skiten man byggde. Detta gör också att man bara bryr sig om att få saker att fungera, inte bygga förvaltningsbart. (Detta har jag själv upplevt från konsulter vi haft hos oss).
Det finns ett klipp från macken som jag ej hittar nu. Men Roy beskrev hur bra han lagade bilar. Och det var att alla som hade servat bilen hos honom, aldrig någonsin hade kommit tillbaka och behövt haft en ny service.
Lite är det så med de jobb jag beskrev, sköter man sig kommer man tillbaka. Men det är begränsat vad man får göra. Man måste i mitt fall ha 100% fakteringsbarhet, vill kund ej betala för detta så blir det ej gjort.

*edit*
Att få sparken om man inte har någon fakteringsbar tid kan låtas tufft. Men ofta har man en drös kunder med olika jobb som ligger i en buffert så man har 1-2 månaders arbetstid i en kö.
*edit2*
Självklart kan juniorer ha lägre faktueringsgrad än 100%, men man ska väldigt snabbt dit. Och olika omständigheter påverkar, men oftast om man kan något så finns det hur mycket jobb som helst att bara haka på, bara säga att man har ont om jobb och folk börjar rycka i en.

Sedan 100% fakteringsbarhet är intetsägande utan att veta timpriset, är timpriset under ca 1100kr/h så underpresterar man. Så fastprisprojekt är egentligen superlätt att ha 100% faktueringsbar tid, bara att projektledaren ryter ifrån när man börjar närma sig den skattade tiden.

Beror väl på hur man definerar produktbolag. Nu tänkte jag tech-avdelningen hos t.ex. SJ, SF, Tradera, Prisjakt, H&M, Avanza, Skandia, Försvarsmakten eller diverse inom sjukvård etc. Du får jobba med externa och interna system som företagen äger. Ofta tas konsulter in tillfälligt för att förstärka men de har många anställda utvecklare också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Givetvis, har du någon erfarenhet om det finns fördel att jobba på ett stort konsultbolag jämfört med ett mindre eller tvärtom?

Fördelen med större konsultbolag är väl att du kan få större kontrakt hos större leverantörer där de kräver mer resursintensiv utveckling.

Sen KAN de ha fler uppdrag tillgängliga i pipen, så som junior så kan det vara bra sätt att börja.

Sen kanske möjligheten att resa på uppdrag

Men det är väl det. Jag ser inte så många fördelar med stort konsultbolag Små kan få rätt stora kunder, du har tightare och roligare kultur, du slipper mycket av den här corporate bullshit och mindre bolag brukar gå med på att du kan göra lite vad du vill istället för att be om lov att skapa en produkt eller ngt

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Hej!
Jobbade på produktbolag i 9 år (inom modebranchen) och har nu varit konsult i lite över ett halvår, så jag har väl lite erfarenhet att dela med mig av.

DOCK så beror ju allt helt på vad det är för konsultbolag och vilken kund du får.

Man är en arbetsmyra i mängden med stort fokus på att fakturera timmar eller riskera att uppsagd.
Man tvingas gå på arbetsintervjuer och hoppa mellan kontrakt där man kan bli placerad på saker ingen annan utvecklare vill göra.

Jag satt 3 månader på bänken i början medan vi letade efter ett passande uppdrag, jag var med på lite förstudier och gick på totalt en intervju där kunden ville ha mig men jag tackade nej då det inte var vad jag ville pyssla med.

I det uppdrag jag har nu så var jag med från start i förstudie och tog fram plan på genomförande etc så är helt egenstyrt då kunden helt saknar it kompentens.

Man blir låst till att anpassa sig till kunden och kundens arbetsregler.
Så är det ju på produktbolag också.
Eller så hamnar du hos en kund som inte bryr sig om sånt

Sämre gemenskap med företaget och kollegor då alla arbetar hos olika kunder.

Beror på, här så är vi några som alltid sitter på vårt kontor och även om vi jobbar med olika saker så har vi mkt gemensamt som lunch, rast och andra aktiviteter.

Lönen kan variera beroende på om man har uppdrag eller inte (skiljer sig mellan företag).

Jag skulle aldrig gå med på rörlig lön, har haft det tidigare och det var en pärs

Kollektivavtal saknas i många fall (på gott och ont).

japp

Jobbar hos någon kund men får inte vara med på något event hos kunden, så man känner sig utanför.

Varierar väldigt mycket, ibland är det så och ibland inte, när jag jobbade på produktbolaget så fick konsulterna alltid vara med på allt.

Jobbar bara med att leverera, sen hoppas man på nästa projekt. D.v.s. man får aldrig ta hand om skiten man byggde. Detta gör också att man bara bryr sig om att få saker att fungera, inte bygga förvaltningsbart. (Detta har jag själv upplevt från konsulter vi haft hos oss).

Varierar nog väldigt mycket från kund och uppdrag, samtidigt från kundens perspektiv så kanske det är mer ekonomiskt att låta de anställda ta hand om förvaltningen då det är billigare än att låta en konsult göra det?

Personligen efter ha suttit så länge på ett ställe så är jag intresserad av att prova vara mer projektkonsult, där jag hoppar in och gör en insats under begränsad tid och sen provar något annat när det är färdigt.

Det kontra ren bemanning där man är mer med i det vardagliga arbetet

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag började min karriär på produktbolag, där jag jobbade i tre år innan jag valde att bli konsult på ett konsultbolag (då var det väl medelstort, nu har det växt till modell större). Där var jag konsult i några år innan jag till slut beslutade mig för att bli egenkonsult i stället, hösten 2020. Kan rekommendera att börja på konsultbolag om man är lite sugen på att veta hur det är att vara konsult, det är ju inte för alla liksom. Men om man sen känner att det är rätt steg i karriären så kan jag rekommendera att starta eget.

Man är en arbetsmyra i mängden med stort fokus på att fakturera timmar eller riskera att uppsagd.
Det beror nog lite på konsultbolag skulle jag säga. Vissa bolag fungerar precis så medan andra har andra upplägg, t.ex. att du får behålla en viss del av det du fakturerar och gör vad du vill med de pengarna (lön, arbetsredskap etc). Som egenkonsult har jag ju inte den pressen från ett konsultbolag, utan det hänger mest på vad som funkar för kunden. Om kunden tycker det är Ok att man tar sex veckors semester på sommaren så är det upp till en själv om man tycker det är värt det osv

Man tvingas gå på arbetsintervjuer och hoppa mellan kontrakt där man kan bli placerad på saker ingen annan utvecklare vill göra.
Gå på konsultintervjuer får man vara beredd på, ja. Jag tycker dock oftast de brukar gå bra, jag ser det mer som ett sätt att kolla ifall det är en kund som jag vill jobba hos. Jobbar man hos konsultbolag kan det vara mer press på att tacka ja till uppdrag som man egentligen kanske inte är intresserad av, det hände mig på ett av mina uppdrag via konsultbolaget. Ju mer senior du är desto mer mandat brukar man kunna ha att tacka nej till uppdrag, men generellt så kan konsultsäljarna vara lite påstridiga och försöka övertala dig om att det verkligen är ett uppdrag för dig. Då får man stå på sig. Man får tänka på att det ändå är en själv som ska sitta åtta timmar per dag på uppdraget och jobba, då måste man trivas också. Återigen så har jag som egenkonsult stor frihet i att kunna välja vilka uppdrag jag tackar ja till.

Man blir låst till att anpassa sig till kunden och kundens arbetsregler.
Jo, men så är det ju om man jobbar på produktbolag också. Man är ju där för att hjälpa kunden med deras affärsproblem, då får man anpassa sig till deras miljö också Men det brukar inte vara några problem, man får vara lite anpassningsbar bara.

Sämre gemenskap med företaget och kollegor då alla arbetar hos olika kunder.
Ja, det här kände jag absolut när jag jobbade på konsultbolag. Vissa uppdrag så satt det fler konsulter från bolaget, men på nåt uppdrag var jag ensam. Det var större "press" på en själv att försöka lära känna folk på konsultbolaget för att inte känna sig utanför, det var jag inte jätteförtjust över. Oftast så kände jag folket hos kunderna mycket bättre än hos konsultbolaget.

Lönen kan variera beroende på om man har uppdrag eller inte (skiljer sig mellan företag).
Det här varierar mellan företag, som du säger. På det företaget jag jobbade så hade man en fast lön och en rörlig del. Den rörliga delen berodde på hela företagets beläggningsgrad, och föll typ alltid ut med 100%. Om min lön hade berott på ifall jag hade uppdrag eller inte hade jag nog krävt ett upplägg som så att jag fick behålla en viss procent av det jag fakturerade.

Kollektivavtal saknas i många fall (på gott och ont).
Stämmer, men inte ens hos produktbolaget jag jobbade hos först fanns det kollektivavtal.

Jobbar hos någon kund men får inte vara med på något event hos kunden, så man känner sig utanför.
Kan hända. På ett uppdrag så var det jag och en annan konsult som var de enda icke-anställda. När de andra gick iväg och hade glöggmingel i köket fick vi sitta kvar och jobba, kändes otroligt konstigt. Men på typ alla andra uppdrag så har jag blivit behandlad precis som en anställd. Till och med fått följa med på resor osv. Så det beror ju helt på vilken kund det är.

Jobbar bara med att leverera, sen hoppas man på nästa projekt. D.v.s. man får aldrig ta hand om skiten man byggde. Detta gör också att man bara bryr sig om att få saker att fungera, inte bygga förvaltningsbart. (Detta har jag själv upplevt från konsulter vi haft hos oss).
Det beror på uppdrag. Ibland kan det vara en ren förstärkning inför Go-live, och kontraktet sträcker sig tills dess, ibland kan det vara mer av en extraresurs till ett team. Ofta innehåller uppdragen en mix av nyutveckling och förvaltning, och om man visar intresse för det man gör brukar det inte vara några konstigheter att stanna kvar och hjälpa till att förvalta det man har gjort (givet att kundens budget tillåter det förstås). Personligen känner jag ju lite yrkesstolthet i det jag gör, och gör mitt yttersta för att skapa bra lösningar. Jag skulle tycka att det var pinsamt att leverera nåt som "funkade" men som inte gick att underhålla, men tyvärr så vet jag att det är så mycket genomförs idag

Hoppas att det gav lite mer klarhet i hur det kan vara att jobba som konsult

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Lönen kan variera beroende på om man har uppdrag eller inte (skiljer sig mellan företag).
Jag skulle aldrig gå med på rörlig lön, har haft det tidigare och det var en pärs

Där skiljer de sig mellan dig och mig , jag hade aldrig som konsult inte gått med på en rörligdel som är baserad på min beläggning Jag har i dagsläget 25K + 25% av debitering och jag hade aldrig gått tillbaka till fastlön. Både för jag ser pengen som är mördan värd men även att jag får betalt för de extra timmarna man behöver lägga och fakturera.

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Där skiljer de sig mellan dig och mig , jag hade aldrig som konsult inte gått med på en rörligdel som är baserad på min beläggning Jag har i dagsläget 25K + 25% av debitering och jag hade aldrig gått tillbaka till fastlön. Både för jag ser pengen som är mördan värd men även att jag får betalt för de extra timmarna man behöver lägga och fakturera.

Jag vet inte det jag, visst hade jag tyckt det var bättre om jag hade haft % på debitering men då måste det vara en rätt hög andel för att kompensera för att det är jag som tar risken, så är grundlönen 25k så hade jag velat ha minst 40% av debiterat ovanpå det och självklart tjänstepension som baserar sig på hela lönesumman. Det bästa är väl att ha något i stil med att man får 75-80% av debiterat till lön och pension.

Permalänk
Medlem

Allt beror på vad man är för sorts person. Du tjänar garanterat mer som konsult än som anställd hos "kunden". Däremot så har du en annan trygghet med arbetsuppgifter osv om du inte är konsult. Konsultgigg kan ju skilja sig extremt mycket i uppdragens längd, snabb in och ut, en längre implementation, eller förvaltning i all oändlighet t.ex. Är man lite nyfiken och inte har något emot nya människor är konsultgigget bättre enligt mig. Däremot om man inte gillar att "börja om" kontaktmässigt, nya miljöer(it-mässigt, beroende på vad man jobbar med) osv så är det nog ingen höjdare. Det är lite jobbigt i början på ett nytt uppdrag när man inte vet vem som är ansvarig för vad, vem man ska kontakta osv.

Sen är konsultfirmor oftast väldigt jippokompatibla. AWs, det ska spelas in löjliga "såhär är det att jobba på vårt företag", med varenda klyscha man hört tidigare, GPTW-tramset som man ska fylla i varje år, vilket är lika skitnödigt som folk som tror att linkedin inte är ett vuxendagis Går såklart att hålla sig utanför sånt, men då blir man samtidigt lite utanför kan jag tänka mig.

Ska du köra konsultvägen, gå på intervjuer hos flera firmor, ta inte bara första bästa. Få en känsla. för hur kulturen är, om man har möjlighet att tacka nej till uppdrag osv(jag nämner redan vid intervjuer att jag inte gör vissa saker t.ex.). Nu är det säkert olika beroende på vad inom IT man jobbar med, men för det jag jobbar med är det verkligen konsultens marknad, inte arbetsgivaren. Det är deras jobb att ge mig ett uppdrag, som jag trivs med, både för deras skull och för min egen. Fixar dom inte det kan jag byta firma i morgon utan problem. Någon här ovan nämnde att man kan bli tvingad att sitta på ett skituppdrag länge. Nej det kan man inte, det blir så för att man att inte vågar säga emot och blir därmed utnyttjad. Lyssnar dom inte, så byter man konsultföretag.

Sen får du inte glömma att byta konsultfirma vartannat eller var tredje år, för att få upp lönen en bra bit mer än du hade fått om du stannade(om dom inte är väldigt generösa dvs). Är man konsult så är det väldigt lätt att se vad du är värd, i form av vad dina fakturerade timmar kostar kunden, sen kan man diskutera utifrån det.

Men som sagt, ska du gå konsultvägen, välj ett bolag som tänker iaf lite på dig när det kommer till uppdrag osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Där skiljer de sig mellan dig och mig , jag hade aldrig som konsult inte gått med på en rörligdel som är baserad på min beläggning Jag har i dagsläget 25K + 25% av debitering och jag hade aldrig gått tillbaka till fastlön. Både för jag ser pengen som är mördan värd men även att jag får betalt för de extra timmarna man behöver lägga och fakturera.

Kanske, jag har erfarenhet av det och upplevde det som väldigt stressigt att om jag var sjuk eller missade några timmar här och där.

Åh andra sidan så var upplägget annorlunda att jag skulle nå en viss nivå av debitering för att uppnå fulla lönen och var inte procentbaserad på debiteringen.

25% kanske skulle få mig att tänka om

Skulle dock fortfarande vara väldigt stressad av att ta ledigt

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Kanske, jag har erfarenhet av det och upplevde det som väldigt stressigt att om jag var sjuk eller missade några timmar här och där.

Åh andra sidan så var upplägget annorlunda att jag skulle nå en viss nivå av debitering för att uppnå fulla lönen och var inte procentbaserad på debiteringen.

25% kanske skulle få mig att tänka om

Skulle dock fortfarande vara väldigt stressad av att ta ledigt

Vi har så att vi samlar in tre månader och så får man ut samma lön 3 månader, så på de sättet så slipper man tänka på om man blir sjukt etc
Tycker faktiskt det är det optimalaste, pg jag får min mörda värd från första kronan.

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1