Min bild är att det finns väldigt få produktbolag i sverige? Om vi tar de stora Microsoft, Apple, Adobe etc, så har de nog få utvecklare i sverige och om de finns så är de nog grymma. Sedan finns det mindre där utvecklaren ofta blir en av "produktägarna".
Konsult i olika former så finns det lite olika namn. Ett vanligt arbete är t.ex man jobbar på ett webutvecklingsföretag, detta företag kan såklart äga några produkter, men en väldigt stor del handlar om att jobba emot kunder. Ibland bygga en lösning från grunden, ibland lägga till funktion i ett befintligt, ibland uppgradera ett befintligt etc. Och man kan ha ett drös såna kunder samtidigt.
Min bild (som säkert är skev) är att det jag beskriv ovanför väl är det vanligaste systemutvecklarjobbet i sverige? Och jag vet inte vad de kallar sig. Där de som utmärker sig kanske kan hoppa på en produktutveckling.
Angående regler på det jobb jag skrev exakt samma som ett vanligt jobb. Det är ju också likt ett vanligt jobb, de flesta snickare, bilmekaniker, rörmockare you name it jobbar på samma sätt med olika kunder.
De företag jag beskriv anlitar ibland konsulter som gör åt dem exakt samma arbetsuppgifter och brukar få vara med på samma aktiviteter. Det enda som skiljer är att företaget hyr personen från ett annat företag. Och exakt samma fenomen finns bland t.ex snickare.
*edit*
De jobb jag beskrev ovanför:
Man är en arbetsmyra i mängden med stort fokus på att fakturera timmar eller riskera att uppsagd.
Jepp, för min del ett jävla gnällande om jag ej har 100% fakturering, det finns inte många ursäkter till under denna grad. Inte ens obligatoriska interna månadsmöten inom företaget är en ursäkt för att ej debattera kunder minst 8h per dag.
Man tvingas gå på arbetsintervjuer och hoppa mellan kontrakt där man kan bli placerad på saker ingen annan utvecklare vill göra.
Det brukar vara säljarens ansvar med intervjuer, kund vet ofta inte om vilken utvecklaren är. Det finns såklart undantag.
Man blir låst till att anpassa sig till kunden och kundens arbetsregler.
Kunden har alltid rätt. Men många gånger är hur man jobbar fritt, dock inte resultatet.
Sämre gemenskap med företaget och kollegor då alla arbetar hos olika kunder.
Det blir grupperingar i företaget beroende på vilka kunder man har. Jag själv ser inget direkt problem med detta. Bättre väldigt bra kontakt med mindre än vad emot många.
Lönen kan variera beroende på om man har uppdrag eller inte (skiljer sig mellan företag).
Man får sparken om man ej har uppdrag en länge period, vad som är en längre period kan diskuteras. Men efter en vecka är det inte roligt.
Kollektivavtal saknas i många fall (på gott och ont).
Inte på de jobb jag beskriv
Jobbar hos någon kund men får inte vara med på något event hos kunden, så man känner sig utanför.
Beror på kund. Samtidigt så även om man hade fått orkar de flesta inte av mindre aktiviteter. Jag själv har dock fått varit med på större saker.
Jobbar bara med att leverera, sen hoppas man på nästa projekt. D.v.s. man får aldrig ta hand om skiten man byggde. Detta gör också att man bara bryr sig om att få saker att fungera, inte bygga förvaltningsbart. (Detta har jag själv upplevt från konsulter vi haft hos oss).
Det finns ett klipp från macken som jag ej hittar nu. Men Roy beskrev hur bra han lagade bilar. Och det var att alla som hade servat bilen hos honom, aldrig någonsin hade kommit tillbaka och behövt haft en ny service.
Lite är det så med de jobb jag beskrev, sköter man sig kommer man tillbaka. Men det är begränsat vad man får göra. Man måste i mitt fall ha 100% fakteringsbarhet, vill kund ej betala för detta så blir det ej gjort.
*edit*
Att få sparken om man inte har någon fakteringsbar tid kan låtas tufft. Men ofta har man en drös kunder med olika jobb som ligger i en buffert så man har 1-2 månaders arbetstid i en kö.
*edit2*
Självklart kan juniorer ha lägre faktueringsgrad än 100%, men man ska väldigt snabbt dit. Och olika omständigheter påverkar, men oftast om man kan något så finns det hur mycket jobb som helst att bara haka på, bara säga att man har ont om jobb och folk börjar rycka i en.
Sedan 100% fakteringsbarhet är intetsägande utan att veta timpriset, är timpriset under ca 1100kr/h så underpresterar man. Så fastprisprojekt är egentligen superlätt att ha 100% faktueringsbar tid, bara att projektledaren ryter ifrån när man börjar närma sig den skattade tiden.