Permalänk

Segt Internet

Hejsan! Idag Laddar Jag ner gta och ligger bara på 1 mb / sekund så går alltså inte fort. Kan det vara nätverket eller Steam? För Övrigt i Google osv är nätverket bra

Rop på hjälp borttaget /mod
Permalänk
Keeper of the Bamse

Vad får du här? http://www.bredbandskollen.se/ Vad betalar du för?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Vad får du här? http://www.bredbandskollen.se/ Vad betalar du för?

Får typ 5 i nedladdningshastiget samt betalar 399 kr

Permalänk
Medlem

Vilket hastighet betalar du för? 100/100?

Kör du Wifi? Om ja, testa med kabel först. Testa också om möjligt att koppla in dator / enhet direkt in i uttaget och gå förbi routern för att utesluta om detta är fysiskt möjligt.

Permalänk
Skrivet av edson:

Vilket hastighet betalar du för? 100/100?

Kör du Wifi? Om ja, testa med kabel först. Testa också om möjligt att koppla in dator / enhet direkt in i uttaget och gå förbi routern för att utesluta om detta är fysiskt möjligt.

Jag kör med internet Kabel Samt den är inkopplad i eluttag Endast Då den ska det

Permalänk
Skrivet av edson:

Vilket hastighet betalar du för? 100/100?

Kör du Wifi? Om ja, testa med kabel först. Testa också om möjligt att koppla in dator / enhet direkt in i uttaget och gå förbi routern för att utesluta om detta är fysiskt möjligt.

@edson Förstår Inte Hur du menar att gå förbi routern osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuldGrävare:

@edson Förstår Inte Hur du menar att gå förbi routern osv?

vad ska du ha för hastighet från leverantören? 100mbit? 10mbit? 1 gigabit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuldGrävare:

@edson Förstår Inte Hur du menar att gå förbi routern osv?

Ofta (men inte alltid) har man en router inkopplad direkt efter själva uttaget. Då kan det vara bra att koppla förbi den för att utesluta problem med routern.

Du skriver "Samt den är inkopplad i eluttag Endast Då den ska det" och jag kanske märker ord här men om du använder en "homeplug"-lösning så skulle jag försöka utesluta detta också, dvs försöka koppla in en enhet direkt där du får in internet i din bostad.

"Homeplug – nätverk via elnätet":
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/loka...

Har du undersökt med din ISP om det förekommer några känd driftstörningar?

Permalänk
Medlem

Kan det vara att du har mobilt bredband? Ett simkort i routern och därför den endast är inkopplad i eluttaget?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Skrivet av Maskaren:

Kan det vara att du har mobilt bredband? Ett simkort i routern och därför den endast är inkopplad i eluttaget?

Japp!

Permalänk
Skrivet av edson:

Ofta (men inte alltid) har man en router inkopplad direkt efter själva uttaget. Då kan det vara bra att koppla förbi den för att utesluta problem med routern.

Du skriver "Samt den är inkopplad i eluttag Endast Då den ska det" och jag kanske märker ord här men om du använder en "homeplug"-lösning så skulle jag försöka utesluta detta också, dvs försöka koppla in en enhet direkt där du får in internet i din bostad.

"Homeplug – nätverk via elnätet":
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/loka...

Har du undersökt med din ISP om det förekommer några känd driftstörningar?

Har denna : https://www.comviq.se/bredband/mobilt-bredband

Permalänk
Skrivet av Maskaren:

Kan det vara att du har mobilt bredband? Ett simkort i routern och därför den endast är inkopplad i eluttaget?

Japp Har denna! https://www.comviq.se/bredband/mobilt-bredband

Permalänk
Viking
Skrivet av GuldGrävare:

Då beror det nog helt enkelt på dålig 4G-täckning.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Det hade varit hjälpsamt om du skrivt från början 😅

Ja, 4G kan bero på en mängd saker. Testa att flytta runt routern alt. testa att köra utomhus om det tillåter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuldGrävare:

"Upp till 300mbit" men dom skriver själva Normalhastigheten för mobilt bredband ligger på 10-50 Mbit/s.

Allt beror på avstånd, störningar, väder, tid på dygnet etc vilken hastighet man får ut. Har du annan leverantör på telefonen kan du kolla vad du får för hastighet med den, och eventuellt byta över till deras mobila bredband om det är mycket snabbare. Får inte vara ansluten till Wifi när du gör testet.

Du kan även kolla om du kan förbättra ditt nuvarande internet. Flytta modemet till att bättre ställe t.ex.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Skrivet av Maskaren:

"Upp till 300mbit" men dom skriver själva Normalhastigheten för mobilt bredband ligger på 10-50 Mbit/s.

Allt beror på avstånd, störningar, väder, tid på dygnet etc vilken hastighet man får ut. Har du annan leverantör på telefonen kan du kolla vad du får för hastighet med den, och eventuellt byta över till deras mobila bredband om det är mycket snabbare. Får inte vara ansluten till Wifi när du gör testet.

Du kan även kolla om du kan förbättra ditt nuvarande internet. Flytta modemet till att bättre ställe t.ex.

Kan jag ställa routern på ett bättre ställe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuldGrävare:

Kan jag ställa routern på ett bättre ställe?

Prova i ett fönster eller annat väderstreck. Om du vet vad du har närmsta mast kan det ge en hint om vilket väderstreck som kan vara bra

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Prova i ett fönster eller annat väderstreck. Om du vet vad du har närmsta mast kan det ge en hint om vilket väderstreck som kan vara bra

Kan jag Ställa i fönster i samma rum som datorn står. samt har betongväggar 3 st....

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuldGrävare:

Kan jag Ställa i fönster i samma rum som datorn står. samt har betongväggar 3 st....

Vi vet omöjligt vart bästa stället för dig att ställa den är. Du får helt enkelt testa. Väggar försämrar signalen.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Skrivet av Maskaren:

Vi vet omöjligt vart bästa stället för dig att ställa den är. Du får helt enkelt testa. Väggar försämrar signalen.

Ställde den i fönster och får nu 2,7 mb i sekunden istället för 1,1

Permalänk
Skrivet av Maskaren:

Vi vet omöjligt vart bästa stället för dig att ställa den är. Du får helt enkelt testa. Väggar försämrar signalen.

Men dock så bryts anslutningen rätt så ofta.

Permalänk
Medlem

B535 har uttag för extern antenn, det är alternativet om du inte vill byta bort från den av Tele2 och Telenor samägda Net4Mobility. Även Telia och Tre driver 4G/LTE-master.

Kan också hjälpa att byta band, din operatör har täckningskarta på vilka band du bör kunna prova i ditt område.

Permalänk
Medlem

Stäng av modemet.
Testa med mobilen i alla fönster och se vart du får bäst hastighet (Mbit/s).
Har du samma abbonemang på ditt mobila bredband, så bör du få ut samma hastighet när du kopplar in modemet där.

Annars kan andra leverantörer kanske ge bättre hastighet.

Har du ingen möjlighet till trådat Internet? Ex fiber eller dylikt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Skrivet av Petterk:

B535 har uttag för extern antenn, det är alternativet om du inte vill byta bort från den av Tele2 och Telenor samägda Net4Mobility. Även Telia och Tre driver 4G/LTE-master.

Kan också hjälpa att byta band, din operatör har täckningskarta på vilka band du bör kunna prova i ditt område.

Jag vill inte byta bort router eller abonnemang

Permalänk
Skrivet av Petterk:

B535 har uttag för extern antenn, det är alternativet om du inte vill byta bort från den av Tele2 och Telenor samägda Net4Mobility. Även Telia och Tre driver 4G/LTE-master.

Kan också hjälpa att byta band, din operatör har täckningskarta på vilka band du bör kunna prova i ditt område.

Skulle vara snällt om du kan hjälpa med tecknings karta osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuldGrävare:

Skulle vara snällt om du kan hjälpa med tecknings karta osv

Kontakta din operatör, mastplacering och frekvenser är inte längre offentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuldGrävare:

Kan jag Ställa i fönster i samma rum som datorn står. samt har betongväggar 3 st....

Eftersom du kör med kabel så spelar huset äs innerväggar någon roll om du sätter den vid fönstret. Skaffa en lång kabel eller flytta med datorn till olika väderstreck med fönster. Ta och prova en stund på varje ställe. Även hur du vrider routern kan påverka

Permalänk
Avstängd

Du kan ladda ner appen Cellmapper, så ser du vilka master som finns omkring dig. Jag är novis på den appen, men klarar i alla fall att få ut vilka master som finns kring mig. Dock har jag inte Telenor som det står i bilden (har Comviq/Tele2). Oklart varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Du kan ladda ner appen Cellmapper, så ser du vilka master som finns omkring dig. Jag är novis på den appen, men klarar i alla fall att få ut vilka master som finns kring mig. Dock har jag inte Telenor som det står i bilden (har Comviq/Tele2). Oklart varför.

<Uppladdad bildlänk>

Tele 2 har inga egna master utan samåker på Telias och Telenors, det kan vara därför

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro