Helgsnack: Berätta om ditt bästa rymdminne

Permalänk
Medlem

This
Space 1999

https://www.google.com/search?gs_ssp=eJzj4tTP1TcwzDMszDVg9OIq...

O sedan såg rymdskytteln Colombia IRL i Florida!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Bästa rymdminne från verkligheten:

Jag har en arbetskollega och vän som en gång ibland postar bilder från hans otroliga stjärnkikare, han använder ofta avancerat teknik för att förbättra bilden, och de bilder han tar är (min åsikt) i världsklass och jag blir förbryllat för varje bild han tar.

Bästa rymdminne från film:

E.T. utan tvekan, den gång var jag bara ett barn och det brände sig in på mitt minne livet ut, fick os alla till att drömma bort os till en galax långt borta och de möjligheter vi har att utvidga vår horizont.

Bästa rymdminne från spel:

Jag minns när jag spelade Elite Frontier på Amiga 500, spelet var bara ca. 1 MB men hade den gång revolutionerande 3D grafik, trading simulator, missioner, open world, pirat fights, handel, smuggling...ja du kunde åka från planet till planet med kända planeter (från verkligheten) med simulerat tid mht. vårt stjärnbild och även leta efter försvunna människor, rykten baserat på om du berättade sanningen eller ljög för pengar. Handla med olagliga eller lagliga varor, göra tjänst för militären eller imperialister och leverera paket och bli jagat av pirater eller olika faktioner från olika stjärnsystem eller planeter - ja det var ett otroligt djupt spel och det finns inte mkt. liknande idag (jovisst känner jag Elite-Dangerous men det är mera en rymdskepps sim. än så djupt som Elite Frontier var, kan inte jämnföras).

Permalänk
Medlem

Som nån annan sa, att se Hale-bopp. Men också när Shoemaker-levy kraschade in i Jupiter (Var lärarkandidat då i en 7-9 klass och undervisade i NO). Men det coolaste var nog när hela klassen i 3an fick sitta och titta på uppskjutningen av första rymdfärjan på tv. Tyvärr blev det förhinder pga väder då... men det satte nått spår i mig...

Blev fundersam när min nuvarande sambo sa att hon sett nått vackert när hon var på landet en gång när hon var ung. Hon hade sett vintergatan... Insåg då... alla har väl inte intresse för rymden. (Hon är inte osmart .... men tydligen är inte rymden i hennes intresse sfär... alls)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Det var samma för min del! Vi samlades kvällstid med klassen för att se både haileys och Hale bops komet som kom rätt tätt där någon gång i mitten av 90-talet.

Kul att du fick se både Hyakutake (1996), som var ovanligt stor på himlen men krävde riktigt mörk himmel för att ses ordentligt, och Hale-Bopp (1997), som var så ljusstark att man kunde se den mitt inifrån Stockholm. Komet Halley (1986) besökte jorden mycket tidigare och var nog inte den du såg. Den syntes dessutom inte speciellt bra från Sverige.

Förutom komet Halley på våren var 1986 dessutom året för Challenger-olyckan (28:e januari), mordet på Olof Palme (28:e februari) och Tjernobyl-olyckan (26:e april). Ett händelserikt år!

Permalänk
Medlem

Om jag måste välja är det nog den första totala solförmörkelsen jag såg från Bulgarien 1999. Det är nog det närmaste man kan komma en religiös upplevelse som ateist utan att ta hjälp av droger. Att se en total solförmörkelse tror jag är den största naturupplevelse man kan vara med om (förutom för de få förunnade astronauterna) men kräver att man reser till en speciell plats vid en speciell tidpunkt eftersom nästa totala solförmörkelse synlig från Sverige är 2126 (senaste var 1954). Observera att en total solförmörkelse, då solen skyms helt av månen, är en helt annorlunda upplevelse än en betydligt vanligare partiell solförmörkelse där solen bara delvis skyms.

Permalänk
Medlem

STS-1 live på TV. Följde sedan alla uppskjutningar på de sätt som gick på den tiden. Det var mest rymdmagasin från USA som jag beställde via en tidningsaffär i Stockholm. Sen när NASA tv kom så följde jag alla flygningar där.

Med blotta ögat såg jag Halleys komet. Har träffat Christer Fuglesang och Jessica Meir.

Finns nog mer att lista typ alla sonder som skickats ut osv...

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Kul att du fick se både Hyakutake (1996), som var ovanligt stor på himlen men krävde riktigt mörk himmel för att ses ordentligt, och Hale-Bopp (1997), som var så ljusstark att man kunde se den mitt inifrån Stockholm. Komet Halley (1986) besökte jorden mycket tidigare och var nog inte den du såg. Den syntes dessutom inte speciellt bra från Sverige.

Förutom komet Halley på våren var 1986 dessutom året för Challenger-olyckan (28:e januari), mordet på Olof Palme (28:e februari) och Tjernobyl-olyckan (26:e april). Ett händelserikt år!

Du har med största säkerhet helt rätt. Det var nog Hyakutake, för vi samlades på en mörk utkiksplats ute i skogen. Detta var dessutom på Ekerö, så mörkare än i stan. Häftigt var det iaf.

Permalänk
Medlem

Mitt bästa minne var när jag såg Hale-Bopp som barn. Har aldrig sett något så magnifikt på himlen sedan dess.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Tror jag måste nämna SVTs serie Vintergatan 5A och 5B som gjorde rymden till lite mer "fysisk" än platta bilder och rader i text ifrån NO ämnet i lågstadiet. Väldigt spännande för en i den åldern.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

Det är egentligen för många. Läste oerhört mycket när jag var ca 11-13 år gammal och memoriserade massa saker som hur långt en parsec är, stjärnornas namn osv. Ville bli astronom, men den idén dog rätt tidigt när jag läste att bara de som är absolut bäst fick använda de större teleskopen.

Rymden innehåller nog den mest intressantaste frågan av dem alla. Är vi ensamma eller inte? Som Arthur C. Clarke sa så är svaret till bägge skrämmande. Tyvärr så tror jag aldrig att jag får ett svar på frågan, så snabbt blir vi inte kunnigare..

Idag så är jag fortfarande oerhört fascinerad över den ofantligt storleken som universum har.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
99:e percentilen

Du har väl inte missat den senaste och hittills bästa renderingen?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Mitt rymdintresse finns inte kvar men jag håller på att bygga denna istället

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Rymdminne? Räknas defragmentering av hårddisken?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

När jag va på Kennedy Space Center i Florida o såg Rymdfärjan på startrampen. 1998.
Och oxå på samma ställe i museet där det ligger en Saturn 5 raket som man får kolla på. Hur jävla stor den är!
Ja hela upplevelsen på Kennedy Space Center va flippat!. XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

När jag såg filmen Alien för första gången 7 år gammal pojk

Permalänk

Det var när Cassinis tjugoåriga uppdrag tog slut 2017 som mitt rymdintresse återuppväcktes efter att ha sett Rymdfärjan på tv under barndomen. Bland de häftigaste uppdragen i historien. Så många fantastiska bilder och upptäckter! Väldigt fint slut på dess resa också.

Permalänk
Medlem

Star wars A New Hope VHS år 1985 med den "den svarta gubben" som var ond och läskig, min vän Dan hade mardrömmar i en vecka efteråt.

Permalänk
Medlem

Första natten jag låg på en strand i tropiken och såg vintergatan med blotta ögat. Karlavagnen var upp och ner. Havet var spegelblankt och stjärnorna glittrade både uppe i himlen och nere i det mörka vattnet...

Jag växte upp i skogarna långt uppe i Norrland och är egentligen van vid att se en massa stjärnor, men på nåt sätt känns allt jag växte upp med tråkigt, till och med norrskenet. Har nog att göra med att min uppväxt sög och jag har bara negativa associationer till allt som har med det att göra. Växte upp i en unken kristen sekt från 1800-talet.

Permalänk
Musikälskare

När det kommer till film är 2001: A Space Odyssey svårslagen, en riktig mastodont helt enkelt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Eftersom film har tagits upp.

Såg Armageddon med en kompis när den kom ut på bio. Popcorn film osv.

När filmen var slut och ljuset kom på kollade jag över på polaren och ser då att han sitter med tårar i ögonen.

"Hur är det med dig?!?"

"Det... var bara så fint. Hur Brucan offrade sig för att rädda världen!!"

Han levde sig in i filmen bra mycket mer än mig

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Det var väl här en söndagkväll/natt i Oslo för ganska exakt ett år sen när jag o tjejen satt i vardagsrummet när det började blinka som fan av nåt starkt ljus som helt uppenbart rörde sig över himlen eftersom man kunde se skuggorna röra på sig genom fönstrerna. Vi kutade upp till takfönstret i vår lägenhet o kollade o det enda vi såg på den annars molnfria himlen var nåt halvtydligt moln en bit väster ut. Vi pratade o funderade nån minut eller två då vi hörde ett lagom starkt o dovt muller, lite som åska på långt avstånd. Eftersom det tog så lång tid för ljudet att nå fram så räknade vi ut att det måste ha varit nån större meteor som gått i sönder i atmosfären nånstans, o efter några minuter så dök det upp info om just det på internet också. Tydligen ska mullret varit ganska mycket högre en bit nordväst om Oslo, så pass mycket att hus skakat o nåt ställe fått fönster skadade. Folk ska ha letat efter nån meteorit i Finnmarka dagarna efter, men om nån fann nåt vet jag inte.

Utöver det så är det väl Halebop när jag var liten, o så mina egna rymdfärdet i Outer Wilds, men dom räknas väl inte riktigt

Permalänk
Medlem

Såg en del uppskjutningar av rymdfärjor och raketer när jag bodde i Orlando. En av dom fetaste var när jag hade en biljett för boende i Florida som gjorde att jag kunde köra till ett ställe söder om ramperna och se uppskjutningen från sidan. Vid 5-snåret på morgonen blev det åka av, allt lystes upp när motorerna tände! Sen kom det knastrande bullret…

Annars gillar jag bryggan vid McDonalds i Titusville och nattuppskjutningar. Saknar den tiden.

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk

Hale bopp

Minns när den susade förbi på 90-talet nångång...96-97 om jag minns rätt

Det va lite magiskt....den syntes ju under stora delar av våren och försommarn iallafall om jag minns rätt.

och jag va 14-15 år så det är särdeles starkt minne från ja helt enkelt en magisk tid i livet..

Jag och tjejen jag va kär i sprang och "jagade" hale bop och skulle fånga den...ja vi lekte helt enkelt. Valle om du läser detta så blir jag förvånad som fan puss på dig

Visa signatur

Det här är ett riktigt trevligt forum med trevliga användare. Jag menar inte att va dryg eller så men jag är skadad från flashback, en rätt underlig ton på det stället. Ta mig i örat om jag inte kan uppföra mig korrekt =)

Permalänk
Medlem

När jag väcktes sent på natten för att se Neil Armstrong hoppa ner på månytan, därefter gick vi ut och tittade på månen i den stjärnklara sommarnatten. Jag hade nyss fyllt tolv.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Jag var rätt liten när jag såg Sputnik. Måste ha vart på 50-talet. Det var mina föräldrar som visade och förklarade hur märkvärdigt det var.

Permalänk
Medlem

Såg venuspassagen 2012 med min blivande fru, hade svetsglas, både ett gammalt och ett smart nyare från ESAB. Kunde se strax efter soluppgång. Sedan blev solen för stark (och passagen var över.) Det var minnesvärt personligen, men astronomiskt var det väl mer ovanligt än spektakulärt.

Som liten parvel såg jag rymdfärjor på TV. Såg Columbia med mina föräldrar när vi var på något besök hos någon nånstans. Kändes sjukt modernt jämfört med de gammeldags raketer som nu snart skulle bli historia...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Tar mitt första rymdminne. Tidigt 80-tal i en liten småort. Jag var 6-7 år gammal. Någon slags rymduppskjutning hade precis visats på TV. Vardagsrum, kväll. Brun-gula plyschmönstrade soffor och fåtöljer fick agera landningsplats åt något LEGO-rymdskepp. På radion (eller LP) i bakgrunden, i mitt unga sinne världens bästa "rymdmusik": https://www.youtube.com/watch?v=Hphwfq1wLJs

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

På radion (eller LP) i bakgrunden, i mitt unga sinne världens bästa "rymdmusik": https://www.youtube.com/watch?v=Hphwfq1wLJs

Intressant! Kommer du ihåg hur det kommer sig att du förknippade Rod Stewarts Da Ya Think I'm Sexy? med rymden?

Permalänk
Medlem

MARRS - Pump up the volume, med rymdtema i musikvideon. Det var tider det

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Intressant! Kommer du ihåg hur det kommer sig att du förknippade Rod Stewarts Da Ya Think I'm Sexy? med rymden?

Nix, inte direkt. Det var bara en stundens ingivelse, att den fanns där bakgrunden. Den låten föll för övrigt i glömska långt upp i vuxenlivet när bas-slingan och orglarna dök upp som ett barndomsminne. Fick leta länge för att hitta låten som passade minnet. Inget fan av Rod Stewart i övrigt :).