Felsöka uppgraderad 3D-skrivare (Prusa)

Permalänk
Medlem

Felsöka uppgraderad 3D-skrivare (Prusa)

Hej!

Köpte en Prusa i3mk3s+ efter rekommendation här för lite mer än ett år sedan. Den har funkat kanon, men eftersom jag printar 99,9% TPU och har haft en del problem med att matningen börjar klicka och glider på filamentet så uppgraderade jag till en Bondtech LGX extruder med Mosquito hotend. Får den inte att extrudera bra. Blir för tunn tråd och den fäster inte riktigt på byggplattan, sämst blir det med PLA, blir lite bättre med TPU men inte okej. Har kollat och dubbelkollat installationen, har rätt firmware etc etc. Har kört säkert 50 st Z-axis kalibreringar, har kollat PINDA flera ggr etc så jag ligger inte för nära plattan iaf.

Några tips om vad jag kan kolla mer? (Har mailat Bondtechs support såklart men det är ju semestertider så det kan nog dröja lite).

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Har du gjort en E-Step kalibrering för Extrudern ?

Det är det viktigaste när man byter Hotend/Extruder.

Visa signatur

#1 I7 7700K@5Ghz | 32gb DDR4 | 7900XTX |
#2 I5 6600K@4600Mhz | 8gb DDR4 | GTX1070 |
#3 AMD X2 4200+ | ASUS A8N32-SLI-Deluxe | Zalman CNPS9700LED | 2048mb pc3200 | x1950Pro 512Mb | 6x250gb sata | SB Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberZzZ:

Har du gjort en E-Step kalibrering för Extrudern ?

Det är det viktigaste när man byter Hotend/Extruder.

Ja, det gjorde jag faktiskt till slut efter ganska mycket felsökning. Hade inte koll på att man behövde göra det. Det var några % i skillnad men löste tyvärr inte problemet. Man lär sig väldigt mycket om 3D-printing av att felsöka iaf

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Hur många E-Step har du inställt nu på extruder ?
Om inte minnet sviker ska det vara ~400 steps vid 16 microsteps.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem

Ju mjukare material dasto långsammare hastighet måste man köra, och man måste även släppa på spänningen på mataren jämfört med hårda material vilket kan verka motsägelsefullt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dixon:

Hur många E-Step har du inställt nu på extruder ?
Om inte minnet sviker ska det vara ~400 steps vid 16 microsteps.

Hade 400, efter kalibrering blev det 420.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Ju mjukare material dasto långsammare hastighet måste man köra, och man måste även släppa på spänningen på mataren jämfört med hårda material vilket kan verka motsägelsefullt.

Har provat att köra på 40% av orginalhastigheten och det blir något bättre. Men inte i närheten av okej. Jag kör på rekommenderad spänning, har även testat lite olika steg upp och ner men ingen skillnad. Innan uppgraderingen printade den TPU jättebra på 100% hastighet. Men jag har sett lite folk som klagar på under extrusion. Får se vad Bondtech svarar. Tråkigt att ha en skrivare som printar TPU helt okej, sen uppgraderar man för nästa 4 tusen och den blir sämre, eller ja helt obrukbar.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

Har du kört PID tuning på hotenden? Låter som att den inte är tillräckligt varm. Bilder är bra vid felsökning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av puttiplatt:

Har du kört PID tuning på hotenden? Låter som att den inte är tillräckligt varm. Bilder är bra vid felsökning!

Nej, jag ska prova det. Tack för tipset!

Jag gör en first layer calibration sedan och postar bild på det!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Efter PID-tuning. Ingen skillnad egentligen.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

Ser ut som att den underextruderar. Tänkbara orsaker kan vara:
Hotend för kall->ger för högt motstånd för extrudern (höj tempen 10-20°C för att testa. Olika hotends beter sig olika.)
Diametern på filamentet felaktigt i slicern-> för lite plast kommer fram till hotenden (mät på flera ställen- kolla så den inte är oval)
För stort avstånd mellan hotend och bed->plasten "smetar" istället för att fästa. (testa o sänk z i små steg)

Edit: Kan vara för litet avstånd hotend-bed också- > finns inget utrymme för plasten

La till ytterligare orsak
Permalänk
Medlem

Om du inte redan testat en cold pull så kan jag rekommendera det starkt https://help.prusa3d.com/article/cold-pull-mk3s-mk2-5s_2075

Permalänk
Medlem

Du har även bytt hotend, kör du samma termistor som tidigare?
På bilden är det grym under extrusion... känns som alldeles för låg temp... eller fel diameter på filament.
Kolla så du inte kör med 2.85mm istället för 1.75mm i slicern som det ska vara.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem

Tack för alla förslag!

Det ÄR extrem underextrudering precis. Har provat temp i 5 graders steg, både upp och ner 20 grader. Har kört 50+ first layer calibration. Spelar ingen roll hur när eller långt ifrån jag är. Har inte gjort en cold pull, ska göra det. Men med tanke hur många fler som har liknande problem med just shortcut versionen av Bondtech LGX så tror jag att jag skippar den och kör på en vanlig Mosquito LGX istället. Tror helt enkelt det är heat creep.

Det ÄR samma termistor, men den ska funka, finns specifik firmware förs just den. 300 grader Slice termistor. Det är rätt storlek på filament i slicern.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

Kan du trycka igenom filament manuellt lätt med uppvärmd hotend?
Partiellt stopp i hotend/nozzle?

Permalänk
Medlem
Skrivet av puttiplatt:

Kan du trycka igenom filament manuellt lätt med uppvärmd hotend?
Partiellt stopp i hotend/nozzle?

Vilken temp ska jag köra? Jag kan prova med prusament PLA som jag brukar köra på 215 grader i normala fall.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

Borde funka galant med 215°C!

Permalänk
Medlem

Kör 250c o prova ”bara för att”.
Har du provat annat munstycke? Ibland är det helt enkelt fel på dom.

Går fläkten som den ska? Iaf Prusa Mini har en via mjukvaran begränsad fläkthastighet. Kanske inte funkar så bra med nya extrudern

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Kör 250c o prova ”bara för att”.
Har du provat annat munstycke? Ibland är det helt enkelt fel på dom.

Går fläkten som den ska? Iaf Prusa Mini har en via mjukvaran begränsad fläkthastighet. Kanske inte funkar så bra med nya extrudern

Fläkten är ok. Det är ny firmware från Bondtech. Har beställt annat munstycke!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av puttiplatt:

Borde funka galant med 215°C!

Tack! Ska prova!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

Har du provat att skruva bort extrudern och trycka filamentet manuellt igenom uppvärmd hotend ännu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av puttiplatt:

Har du provat att skruva bort extrudern och trycka filamentet manuellt igenom uppvärmd hotend ännu?

Nej, är lite osäker på hur du menar. Ska jag enbart plocka bort nozzle?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Nej, är lite osäker på hur du menar. Ska jag enbart plocka bort nozzle?

Tänkte du skulle dela på extruder och hotend, och sen bara trycka manuellt igenom hotenden. Vet inte vilken modell på hotend du har (finns lite olika Mosquito hotends) så jag vet inte om det är lätt att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av puttiplatt:

Tänkte du skulle dela på extruder och hotend, och sen bara trycka manuellt igenom hotenden. Vet inte vilken modell på hotend du har (finns lite olika Mosquito hotends) så jag vet inte om det är lätt att göra.

Det är denna: https://www.bondtech.se/product/lgx-shortcut-mosquito-hotend/

Man kan lätta på två skruvar och då kan man plocka bort hotenden från printerhuvudet https://www.bondtech.se/product/lgx-shortcut-mosquito-printhe...

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Fick för övrigt detta tips från Bondtech: Heatcreep tror jag inte att det är, men däremot kanske det är e-cool som spökar. Prova stänga av det i experimentiella menyn om det är på. Kolla också så altfan är avstängt.
https://help.prusa3d.com/article/selected-third-party-compone...

Så jag ska kolla på det också men jag är rätt säker på att båda är avstängda. Jag har aldrig varit inne i den menyn.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Det är denna: https://www.bondtech.se/product/lgx-shortcut-mosquito-hotend/

Man kan lätta på två skruvar och då kan man plocka bort hotenden från printerhuvudet https://www.bondtech.se/product/lgx-shortcut-mosquito-printhe...

Det är det jag menar, går det trögt är det nåt fel med hotenden(temp, stopp), går det lätt ligger felet tidigare(extrudern)

Permalänk

Hur går det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av puttiplatt:

Hur går det?

Har nu testat att peta igenom PLA filament manuellt och det går jättebra både utan och med hotend. Samma om jag sätter dit en nozzle. Funkar kanon och ser ut som det ska. Har även kollat lite youtube på hur det ska se ut när man trycker igenom manuellt och det ser bra ut. Så fort jag försöker göra first layer calibration så underextruderar den. Har kört munstycket extremt långt ifrån byggplattan för att vara 100% säker på att det inte är mottryck som är problemet.

Fick svar från Bondtech som i sitt första svar sa att jag nog var för nära byggplattan och då svarade jag att det inte kan vara skälet. Som andra svar fick jag att jag skulle dubbekolla altfan och e-cool, båda ska vara av, vilket dom är.

Jag tänkte testa dra på duktigt med e-steps och se vad som händer, för när jag kör e-stepskalibreringen så blir det som kommer igenom munstycket också så där tunt och trådigt.

När jag värmer till 215 grader och sedan i menyn säger åt skrivaren att extrudera så är det som kommer igenom munstycket okej. Så hittar inget fel. Men så fort jag försöker köra first layer går det åt skogen. Går även åt skogen när jag försöker med en Benchy.

Edit: öka esteps gav inget.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Har du gjort någon cold pull? Kom den ut formad exakt som insidan av munstycket? Kan vara rester ifrån tillverkningen, ptfe rester osv. Här är hur det såg ut i några av skolans ultimaker 3 skrivare när jag servade dom:

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Har du gjort någon cold pull? Kom den ut formad exakt som insidan av munstycket? Kan vara rester ifrån tillverkningen, ptfe rester osv. Här är hur det såg ut i några av skolans ultimaker 3 skrivare när jag servade dom:
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Ja, jag provade och dom kom ut rena. När jag hissar upp z-axeln och bara extruderar så kommer det ut perfekt. Även om jag trycker manuellt. Inga klick eller något som indikerar fel. Sen när jag kör first layer calibration eller en benchy så blir det bara skräp. Blir tunna linjer som inte fastnar, till slut blir det boll.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata