Hur säljer jag en telefon på bästa sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Och om köparen rapporterar att det var en packe småsten i förpackningen istället för telefonen värd 5 tusen så är du som säljare RÖKT. Du är av med telefonen och får inte pengarna.
Det kändes säkert smidigt och säkert för dig, men det är tyvärr önsketänk och inbillning.

Det där är inte alls sant öht - har du läst igenom hur Tradera gör vid sådana ärenden?

Med tanke på hur du skriver så verkar du inte ha en aning.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Det där är inte alls sant öht - har du läst igenom hur Tradera gör vid sådana ärenden?

Med tanke på hur du skriver så verkar du inte ha en aning.

Tagga ner.

Säljaren skickar en värdefull sak i en kartong. Saken väger 1,2 kg. Säljaren tar bild på varan i kartongen innan hen tejpar ihop kartongen. Säljaren skickar iväg med blocketpaketet. Paketet vägs när det skickas iväg.
Köparen hämtar ut varan, väger paketet, packar upp, tar ut saken, lägger i småsten så att paketet väger 1,2 kg. Tar en bild på öppnat paket med småsten. Kontaktar kundtjänst inom 24 timmar och hävdar att hen blivit lurad. Inga pengar till säljaren betalas ut. Säljaren hävdar att hen skickat en värdefull sak och har bild på den i kartongen. Köparen hävdar att det låg småsten i kartongen när hen öppnade, och har bild på det.

Det slutar i ord mot ord där någon blir den förlorande parten, vilket till 99% av fallen blir säljaren.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av Elakekocken:

Vart har du läst det - och hur vet du att det är sant? Prova kränga där själv så vet du.

Här har du ett av många exempel https://www.sweclockers.com/forum/trad/1639563-tradera-tvist

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Det löste ju sig för säljaren..(!) ellerhur?

Sen att tvisten var tvunget att bli så lång har ju sin förklaring i ordet ”nyskick”.

Man får välja sina ord.

Jag skriver t.ex alltid om en vara är relativt ny;
Inköpt datum AA/AA/AA, sparsamt använd, repa i höger hörn, säljes i BEFINTLIGT SKICK.

Det är de magiska orden du som säljare ska använda dig av.

Säljes i befintligt skick. Svårare än så är det inte.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av Elakekocken:

Det löste ju sig för säljaren..(!) ellerhur?

Sen att tvisten var tvunget att bli så lång har ju sin förklaring i ordet ”nyskick”.

Man får välja sina ord.

Jag skriver t.ex alltid om en vara är relativt ny;
Inköpt datum AA/AA/AA, sparsamt använd, repa i höger hörn, säljes i BEFINTLIGT SKICK.

Det är de magiska orden du som säljare ska använda dig av.

Säljes i befintligt skick. Svårare än så är det inte.

Finns massor av fler exempel där det inte löst sig, bara att söka...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Finns massor av fler exempel där det inte löst sig, bara att söka...

Då är det säljarnas eget fel - att de använt fel ord eller inte fattat ordens innebörd de själva har skrivit.

Säljes i befintligt skick är skolboksexempel på hur du friskriver dig från eventuella brister du inte kunnat förutse och inte upplyst potentiella köpare om. Följer man den detaljen så har man inte det minsta bekymmer som säljare.
Då är det upp till köparen att ställa ytterligare frågor om produkten du säljer.

Hoppas att fler läser detta inlägg - så har de lärt sig ett och annat och är inte så himla rädda för vare sig den ena eller den andra säljsajten.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av Elakekocken:

Då är det säljarnas eget fel - att de använt fel ord eller inte fattat ordens innebörd de själva har skrivit.

Säljes i befintligt skick är skolboksexempel på hur du friskriver dig från eventuella brister du inte kunnat förutse och inte upplyst potentiella köpare om. Följer man den detaljen så har man inte det minsta bekymmer som säljare.
Då är det upp till köparen att ställa ytterligare frågor om produkten du säljer.

Hoppas att fler läser detta inlägg - så har de lärt sig ett och annat och är inte så himla rädda för vare sig den ena eller den andra säljsajten.

Du kommer inte ifrån att om köparen startar en dispyt så är du som säljare väldigt dåligt skyddad och Tradera/Blocket kommer ta köparens parti per automatik. Problemet är att Tradera håller pengarna och kommer inte betala ut dem om de tar köparens parti. Då spelar det ingen roll vad du skrivit i din annons (möjligtvis om du skriver att du inte vet om varan funkar eller inte kan du kanske komma undan).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Som säljare finns det noll och ingenting i mervärde för mig att använda mig av diverse 'tjänster' som frångår det gamla beprövade 'betala mig först, få varan sen'.

Jag vägrar alltid utan undantag när någon frågar om att använda sådan tjänst. Jag har som resultat ALLTID fått betalt för det jag sålt.

Häpp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

då har du haft tur, har läst om många skräckhistorier där tradera hela gått efter köparen och inte säljaren och krävt att man ska skicka tillbaka en vara som köparen tagit sönder med dyr frakt osv.. nä usch

Det finns otaliga skräckhistorier om samtliga köpochsälj-sajter, det inget unikt för Tradera. Där finns i varje fall betygsystem så att man vet vem som är seriös, samt att alla är verifierade med bankid.

Läser man på Trustpilot har Tradera dessutom bra mycket bättre betyg än konkurrenterna.
Tradera 4,0/5
Blocket 1,3/5
Ebay 1,2/5
(Sedan är förstås SweClockers marknad 13,37/5)

Säger inte att saker inte kan gå fel på Tradera. Men risken är garanterat inte större än någon annanstans.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Skrivet av HappySatan:

Det finns otaliga skräckhistorier om samtliga köpochsälj-sajter, det inget unikt för Tradera. Där finns i varje fall betygsystem så att man vet vem som är seriös, samt att alla är verifierade med bankid.

Läser man på Trustpilot har Tradera dessutom bra mycket bättre betyg än konkurrenterna.
Tradera 4,0/5
Blocket 1,3/5
Ebay 1,2/5
(Sedan är förstås SweClockers marknad 13,37/5)

Säger inte att saker inte kan gå fel på Tradera. Men risken är garanterat inte större än någon annanstans.

Problemet är att de ger skenet/intrycket av att man är skyddad även som säljare om man använder deras "säkra" betallösningar. Vilket man alltså inte är än marginellt mer skyddad än om man skulle skicka varan i förskott utan att ha fått betalt först.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Vart har du läst det - och hur vet du att det är sant? Prova kränga där själv så vet du.

har slutat sälja på tradera sen länge, här är ett nytt exempel hur skit tradera är.

Många verkar tro att det är tryggt med tradera, men det stämmer inte. Har blivit helt blåst av två köpare, varav den andra gången vägrade jag att ta tillbaka en produkt kan gjort sönder och då blev jag avstängd.
En del har satt i system att ropa in grejer som dom hittat "fel" på, även om bilder och text är tydligt, sen hotar dom med anmälan om man inte swishar tillbaka en del av summan.
Gör man inte det då skickar dom grejen till tradera som alltid går på köparens version, så är det meningen att man skall betala allt och få en trasig produkt tillbaka

man ska göra affärer främst öga mot öga sen vad som händer efteråt behöver en säljare inte ta ansvar det är risken när man köper beg saker.

Permalänk
Medlem

Har runt 500 sälj på Tradera och kanske 30 köp båda inom prispann 100-7000:- har aldrig varit några problem, men här på sweclockers har jag blivit blåst en gång på kanske 10 affärer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Har runt 500 sälj på Tradera och kanske 30 köp båda inom prispann 100-7000:- har aldrig varit några problem, men här på sweclockers har jag blivit blåst en gång på kanske 10 affärer

Otur. Jag har aldrig haft problem på Tradera eller Swec. Din personliga erfarenhet av Swecs marknad har jag svårt att tro motsvarar upplevelsen för gemene man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

har slutat sälja på tradera sen länge, här är ett nytt exempel hur skit tradera är.

Många verkar tro att det är tryggt med tradera, men det stämmer inte. Har blivit helt blåst av två köpare, varav den andra gången vägrade jag att ta tillbaka en produkt kan gjort sönder och då blev jag avstängd.
En del har satt i system att ropa in grejer som dom hittat "fel" på, även om bilder och text är tydligt, sen hotar dom med anmälan om man inte swishar tillbaka en del av summan.
Gör man inte det då skickar dom grejen till tradera som alltid går på köparens version, så är det meningen att man skall betala allt och få en trasig produkt tillbaka

man ska göra affärer främst öga mot öga sen vad som händer efteråt behöver en säljare inte ta ansvar det är risken när man köper beg saker.

Jag har sålt hundratals grejer där utan ett endaste problem.
Är väl så att få negativa händelser blir så uppförstorat att de positiva händelserna inte får något utrymme.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.